Setevalg - Seatblock

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av stakar, 21. febr 2018.

Tags:
  1. stakar

    stakar Frequent Traveler - EBP

    Innlegg:
    292
    Likes mottatt:
    783
    Bonuspoeng:
    93
    SK844 OSL-ARN idag. Jeg har sete 1D, masse ledig plass i Plus kabinen. Boarder sist og det sitter en i setet mitt. Flytter seg uten at jeg trenger å si noe til 1E. Sitter en på 1F også. Spør CC om ikke det var "seatblock" og hun tar frem iPaden og sjekker. Hun viser meg den og den viser en D (Diamond) på 1D og 1E. Gubben på 1E viser ikke tegn på å ville flytte seg, så jeg velger å flytte meg bakover i kabinen hvor det var 5 hele rader ledig. Rakk ikke å få ut PC vesken min før gubben på 1E hadde flyttet seg til 1D.

    Er dette greit? Nå fikk han jo viljen sin denne gangen.

    Er det en her på forumet, så kommer jeg til å sette meg på plassen min neste gang og breie meg alt jeg kan. Og jeg er ikke den minste gutten i klassen.
     
    Last edited: 21. febr 2018
    petterel liker dette
  2. Elo

    Elo Snuteflyger

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    465
    Bonuspoeng:
    63
    Definitivt ugreit.
     
  3. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,816
    Likes mottatt:
    2,398
    Bonuspoeng:
    113
    Mener du at han hadde 1E, eller at han skulle sitte en annen plass? I så fall burde CC ha bedt han om å flytte seg. Er jo lite vi kan gjøre siden det er CC som har autoritet i disse situasjonene..
     
  4. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,106
    Likes mottatt:
    14,444
    Bonuspoeng:
    293
    Viste den D på 1E også skulle det sitte en Diamond der da... Ellers ville setet stått som "ledig" på paden.

    Dette er vel en "ikke sak"? Du hadde 1D han 1E? Han flytta seg, du fikk plassen din. Ikke krav til at noen skal flytte seg da, men du valgte allikevel å gjøre det....
     
    NoLimit liker dette
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,582
    Likes mottatt:
    32,370
    Bonuspoeng:
    293
    Han har altså billett til sete 1E. Har satt seg på 1D (ditt sete) i forhåpning om at du ikke dukker opp. Så kommer du, og han flytter seg uten oppfordring til sitt sete på 1E.
    Du syns det blir for mye pes og flytter deg frivillig til (la oss si) 5D. Hvorpå herren i 1E plutselig blir 1D igjen.

    Riktig forstått?

    Da forstår jeg ikke problemet. CC kan jo ikke uten videre ta karen i 1E og tvinge ham til et annet sete. Hvorfor skal hun gi han pri over deg? Dere er jo alle EBD slik jeg oppfattet det?
     
  6. stakar

    stakar Frequent Traveler - EBP

    Innlegg:
    292
    Likes mottatt:
    783
    Bonuspoeng:
    93
    @RoadKing Det er riktig forstått. CC sa at hun ikke kunne gjøre noe siden begge var EBD, så da valgte jeg heller å sette meg på 8D (i stedet for å gjøre noe mer ut av situasjonen). Det som blir mer og mer klart for meg, er at SAS ikke har noen "seatblock" men praktiserer det gjennom at de uten EBG/EBD/EBP status, ikke kan velge sete ved siden av en status kunde, så lenge det er plass nok i kabinen. En statuskunde kan velge hvilket som helst sete (kanskje ikke ved siden av EBP), og da være "køddete" som den karen var i dag. For meg virker det som om dette var kalkulert fra hans side. Vurderte å ta bilde av han, men det hadde vel vært drøyt-

    Legger ved et bilde fra SeatGuru som viser hvor mye ledige seter det var. Ganske sikker på at gaten ikke har gitt han 1E, de pleier å være veldig påpasselige med å ikke fylle opp 3 seter om det ikke er nødvendig.

    I utgangspunktet et I-lands problem, men likevel et irritasjonsmoment.
     

    Attached Files:

    RoadKing liker dette
  7. stakar

    stakar Frequent Traveler - EBP

    Innlegg:
    292
    Likes mottatt:
    783
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg på 1D var EBD og han på 1E var EBD, 1F vet jeg ikke. Han på 1E viste ingen vilje til å hverken foreslå å flytte seg eller noe annet. Han var utelukkende ute etter at den på 1D skulle flytte seg til et annet sete. Noe jeg gjorde i dette tilfellet, uten å lage noe mer styr ut av det. Men, jeg ville aldri som EBD valgt et midtsete av respekt for medreisende, når det er 4,5 hele rader ledig fra og med rad 8.
     
    Travellingalf liker dette
  8. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,385
    Likes mottatt:
    17,912
    Bonuspoeng:
    183
    Eg var brennsikker på at @Eddie47 var på veg vest over Atlanteren i dag? o_O
     
    RoadKing, stakar and Misterix like this.
  9. stakar

    stakar Frequent Traveler - EBP

    Innlegg:
    292
    Likes mottatt:
    783
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg kontaktet CC og spurte om det var riktig at det skulle sitte noen på 1E. Det var da jeg fikk se på ipaden, og så at det stod Diamond på han også. CC sa i dette tilfellet at jun ikke kunne gjøre noe med dette, annet en at jeg eventuelt kunne sette meg der jeg ville i og med at det var masse plass ledig i flyet.
     
  10. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,334
    Likes mottatt:
    19,543
    Bonuspoeng:
    293
    Kanskje han hadde veldig dårlig tid?
     
  11. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,762
    Likes mottatt:
    57,028
    Bonuspoeng:
    293
    Alle hadde sitt på det rene i denne saken, så vidt jeg skjønner.

    Det eneste man kan sette fingeren på, er hvis mannen i 1E har valgt det setet selv, så har han underlige prioriteringer.

    Men som @Are sier, kanskje han hadde veldig dårlig tid ved ankomst? Da kunne han løst det ved å spørre pent om å få sitte i 1D.

    Dersom Sas har plassert ham der, da stiller saken seg annerledes.
     
  12. stakar

    stakar Frequent Traveler - EBP

    Innlegg:
    292
    Likes mottatt:
    783
    Bonuspoeng:
    93
    Det hadde han ikke :) Jeg rakk å gå forbi han ned rulletrappen mot bagasjeutleveringen og tollen på terminal 5. Jeg kom fra rad 8 ;-)
     
  13. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,800
    Likes mottatt:
    1,690
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg ville rett og slett spurt han, jeg. Kanskje sagt at du synes det er merkelig at to diamanter skal klemmes sammen når det er så mye plass.

    Enten så ville du fått en forklaring fra han som gjør at det er SAS du bør være sur på. Eller så hadde du sikkert fått en unnskyldning, og samtidig sikret at han tvilsomt prøver å lure til seg sete på 1. rad igjen :)
     
  14. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,197
    Likes mottatt:
    1,979
    Bonuspoeng:
    113
    For meg virker det som at du oppfattet at han gjorde dette med overlegg for å ende opp i sete 1D, hvorfor konkluderte du med det?
    Det kan jo være at han foretrekker rad 1 selv om han ikke hadde det travelt. Og at han bare ikke synes det er så farlig å sitte i midten. Du flyttet deg frivillig og da er det vel ganske naturlig for han å flytte seg også.

    Men for all del, jeg forstår at dette er merkelig og irriterende.
     
  15. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    EBD og EBG kan vel velge sete uavhengig av softblock - og det kan man vel uansett i Plus? Så jeg vil anta at han valgte 1E selv, av uviss grunn. Hvis så er tilfelle, så er det en underlig prioritering, men noen vil vel sitte på rad 1 koste hva det koste vil. Jeg har selv irritert vettet av meg over EBD/EBG som har kastet seg ned ved siden av meg i midtsete på første rad i minus bare for å komme lengst mulig frem, og tilsynelatende uten å ha synderlig dårlig tid, selv om det er et hav av ledig plass lenger bak i bussen.
     
  16. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,334
    Likes mottatt:
    19,543
    Bonuspoeng:
    293
    Eller at man hellet vil sitte i midten på rad 1 en på en annen rad.
    OSL/ARN er jo ofte smekkfull.
    Er ellers ikke alle som er like rasjonelle heller..
     
  17. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,800
    Likes mottatt:
    1,690
    Bonuspoeng:
    113
    Nå var det masse ledig bakover....
     
  18. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,334
    Likes mottatt:
    19,543
    Bonuspoeng:
    293
    Det så jeg, men om vedkommende så dette som en taktikk uansett. "Det blir fullt uansett så 1e funker".
    Ellers kunne det jo ha vært @Eddie47 som om ikke 1D var ledig ville sitte så nære som mulig.

    Eller selvfølgelig om vedkommende spekulerte i at 1D/F var en travelpass fyr som ikke ville møte opp..

    Mange muligheter, men fasiten sitter nå ikke legger på flyet..
     
  19. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Kommer aldri til å forstå at noen heller vil sitte sammenklemt i midten på rad 1 når det er masse ledig bakover og kan få sitte med ledig midtsete. Hvert fall ikke når man tilsynelatende ikke har dårlig tid heller....
     
  20. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,334
    Likes mottatt:
    19,543
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke jeg heller, men jeg forstår heller ikke de som bruker sine bonuspoeng til EWR i økonomi..

    Vi skal egentlig være veldig glade for at det er så mange som ikke er som oss.. Ellers hadde våre liv vært mye vanskeligere...
     
    OlaHaBa, Olelink, magnusant and 2 others like this.

Del denne siden