SFO - LAX roadtrip på 4 dager! Trenger innspill!

Tråd i 'Reisemål' startet av Gabface, 05. jan 2018.

  1. Gabface

    Gabface Medlem

    Innlegg:
    195
    Likes mottatt:
    378
    Bonuspoeng:
    63
    Ble brått en bonustur med SAS i mai med ankomst SFO på lørdag, og avreise fra LAX på torsdag. Tenkte å bruke hele søndag(avreise San Francisco), mandag, tirsdag og onsdag(ankomst los Angeles) på roadtripen.

    Jeg er kjent med at det er en haug av reisebrev etc angående denne turen, men jeg har nok mindre tid enn hva som er normalt her. Derfor ønsker jeg tips om hva jeg absolutt burde få med meg, steder å bo osv.

    Eneste jeg vet er at jeg vil kjøre route 1, altså langs kysten der det er mulig. Som en liten digresjon skal jeg tilbake på samme turen førstkommende høst, men vil da ha mye mer tid, og jeg skal da på en lenger rute. Så det jeg ikke rekker i denne omgang, kan gjøres til høsten!
     
    Last edited: 05. jan 2018
  2. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,474
    Bonuspoeng:
    293
    Madonna Inn i San Luis Obispo!
     
    Henrik, kaijoar and Gabface like this.
  3. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,474
    Bonuspoeng:
    293
    Hearst Castle er også verdt en stopp.
    Du finner mye tips rundt om på forumet..
     
    Gabface liker dette
  4. ArrogantBastard

    ArrogantBastard Medlem

    Innlegg:
    160
    Likes mottatt:
    433
    Bonuspoeng:
    63
    Følg med på Caltrans sine web sider http://www.dot.ca.gov - Highway 1 er fremdeles stengt på deler av strekningen, omkjøringen er kortere nå, bør regnes inn. Den siste strekningen beregnes å åpne i begynnelsen av Februar - den er forsåvidt åpen, men kun for lokale beboere (må vise legitimasjon).
     
    Gabface liker dette
  5. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    556
    Bonuspoeng:
    93
    Kjørte deler av turen forrige uke. Veien er stengt fra Gorda til Ragged point. Vi kjørte veien så langt vi kom fra begge retninger. Grunnet usikkerhet rundt brannen osv. dro vi ikke lenger syd enn Pismo beach. Langs hwy1 er det mange flotte steder. Noen av plassene vi likte godt var Monterey, Carmel, Morro bay, San Luis Obispo og Pismo beach (i rekkefølge nord-sør).
    Dette veistrekket er preget av masseturisme. Vi trivdes best langs hwy1 nordover fra Sanfran. Jeg anbefaler å legge første del av turen bittelitt nord om Sanfran i området Marin headlands. Det området og Muir beach var to av høydepunktene på turen. Marin headlands er rett over Golden gate, og Muir beach ikke lengre enn 30 min derfra. Sausalito er også en trivelig liten by verdt et besøk hvis man er nord for Golden gate.
    God tur :)
     
    Gabface liker dette
  6. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,301
    Likes mottatt:
    1,471
    Bonuspoeng:
    113
    Tok denne roadtrippen for ca 2 måneder siden, hadde 1 mnd til rådighet - her er mine tips til å kutte ned og hva du bør få med deg. Morro Bay synes jeg var dritkjedelig - bokstavelig talt, one giant big rock, og that's it. Angrer på de 2-3 timene jeg brukte der.

    Akvariet i Monterrey er veldig populært. Dette er som regel første stopp på de fleste anbefalte ruter. Kombiner med en tur innom Clinten sin ranch (Carmel by the Sea - grisedyr plass, så følg bare se-prinsippet).

    17 mile drive er rett ved, og er høyst anbefalt. Visstnok er beste rute innkjøringen ved Grove et eller annet (glemt navnet). Dette kan også passe mtp at du kommer fra nord. Jeg kjørte hele Big Sur ruten, begge veier, frem til roadblocken. Hvis hele er åpen der når du kommer, kjører du hele, hvis ikke vil jeg sterkt anbefale å kjøre ca halvveis til Lucia, men ikke lenger (det står via google maps at det går an å kjøre der, men det går via et fjellpass og en militærbase, så det kan du bare drite i). Vil anbefale å gjøre det rundt solnedgangstid elns. Veldig flott utsikt. Så kjører du tilbake, kan overnatte i eller rundt Monterrey (da er det tidlig kveld nesten midnatt).

    Deretter kan du kjøre sørover i retning San Simeon, stopp innom Santa Barbara. Flott by, nydelig court house der du bør se. Er du vinelsker kjør også via en liten by i området. Husker ikke navnet, men du finner det lett i de fleste PCH-roadtrip-guider.

    Jeg likte å overnatte i San Simeon (rett ved hearst castle) på San Simeon Lodge. Fint rom til veldig grei pris (410 kr, booket 3 timer før jeg skulle legge meg). Anbefaler tri sandwich hos Sebastian's som lunch hvis du besøker Hearst. Kjør også minst 1 time nordover fra San Simeon i retning Big Sur, til du kommer itl Portal to Big Sur. Veldig fin plass. Ville også anbefalt deg å kjøre helt til veisperringen om du har tid til det.

    Jeg hadde ikke bil i LA, så kanskje litt farget av det, men vil anbefale deg å bruke minst mulig tid her, og mest mulig tid på andre deler av ruten.
     
    Gabface liker dette
  7. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,718
    Bonuspoeng:
    183
    Fungerer fint å kjøre opp da Lucia til Jolon og forbi/halvveis gjennom militærbasen. Ligger også en liten spansk utpost der oppe de har restaurert en del på, som er fint stoppested for å strekke på beina.
     
    Gabface liker dette

Del denne siden