Jeg øyner fremdeles et lite håp om vinterferie i USA, og har såvidt begynt å se på innenriks flybilletter. Men merker jeg har falt helt ut av rules and regs, for er det mulig å sjekke inn en separat «kjøpebillett» MCO-ORD og legge til poengreisen ORD-CPH-OSL-SVG? Med andre ord, vil jeg kunne slippe å ta ut bagasjen i ORD med å kjøpe billett hos United, og sjekke bagasjen helt frem? Eller skal man bare gå for Spirit eller Frontier o.l, siden man må ut og skifte terminal og greier allikevel?
Du får ikke slått de sammen til å bli en sammenhengende reise, men så lenge det finnes interline-avtale mellom selskapene du skal fly med skal de kunne sjekke bagasjen din helt frem. Når det er sagt så må du uansett ta ut bagasjen din ved første stopp i USA, ta den gjennom tollen og levere den igjen på en bagdrop. De har vanligvis et eget belte rett etter immigration.
Men… Hvis du kommer til O’Hare fra Orlando for å fly til Europa skal du vel ikke gjennom immigrasjon på ORD???
Jeg forsto det slik at jeg ankommer Terminal 1/2 og reiser fra Terminal 5. Da må jeg ut av bygget siden 5 ligger et stykke unna?
Det går "airside" buss fra Uniteds terminal til terminal 5 og bagasjen sendes gjennomgående. Reiser du videre med SAS Business er det også mulig å besøke Polaris lounge før du bytter terminal, om den er åpen igjen.
Min feil, jeg leste ikke ordentlig og tenkte feil vei. @RoadKing har selvfølgelig helt rett den veien. Mulig at min "problemstilling" allikevel dukker opp andre vei.
Tar opp denne igjen, er det andre enn United som SAS har interline med i USA? Eller hvordan finner jeg det ut til neste gang?
SAS har avtale med de fleste «legacy carriers», deriblant Alaska, American, Delta og United i USA. Det er derimot ingen garanti for at man treffer på en innsjekkingsagent som klarer å sjekke inn bagasje på tvers av bookinger. Spoiler: Interline-avtaler Results from https://www.ExpertFlyer.com Code: Interline Agreements: Flying SK E-Ticket Interline Agreements AA AC AF AI AM AS AT AV AY A3 BA BM BR BT B2 CA CI CM CO CX DE DL DT DX EI EK EN ET EY FI FM FV GF GL HA HM HX IB IG JJ JL JU KE KL KM KQ KX LA LG LH LO LP LR LX LY ME MH MI MK MP MS MU NH NZ OA OK OS OU OZ O6 PG PK PR PS PZ QF QR RJ RO SA SB SN SQ SU SV SW S4 S7 TA TG TK TN TP TU T0 UA UL US UX VN VS VX WF WY XL ZH 2K 4M 9B 9W Paper Ticket and Baggage Interline Agreements MAY ISSUE TICKETS INCLUDING AA AC AF AI AM AS AT AV AY AZ A3 BA BM BR BT BU B2 CA CI CM CX DE DL DT DX EI EK EN ET EY FI FM FV GF GL HA HM HX IB IG JJ JL JU KA KE KL KM KQ KX LA LG LH LO LP LR LX LY ME MH MI MK MS MT MU NH NZ OA OK OS OU OZ O6 PG PR PS PZ QF QR RJ RO SA SB SK SN SQ SU SV SW S4 S7 TA TG TK TN TP TU T0 UA UH UL UX VN VS VX WF WY XL ZH 2K 4M 9B 9W MAY CHECK BAGGAGE TO AA AC AF AI AS AT AV AY AZ A3 BA BM BR BT BU B2 CA CI CM CX DE DL DT DX EI EK EN ET EY FI FM FV GF GL HA HM HX IB IG JJ JL JU KA KE KL KM KQ KX LA LG LH LO LP LR LX LY ME MH MI MK MS MT MU NH NZ OA OK OS OU OZ O6 PG PR PS PZ QF QR RO SA SB SK SN SQ SU SV SW S4 S7 TA TG TK TN TP TU T0 UA UH UL UX VN VS VX WF WY XL ZH 2K 4M 9W
Drar opp denne igjen. Sett at agenten i Orlando ikke skulle ville/klare sjekke oss inn helt hjem, og vi må hente ut bagasje og sjekke inn igjen på O’hare. Hva bør vi ha som connection time? ORD-CPH går 1600, jeg ser foreløpig på flighter som har ankomst 1229, 0940 og 1421. Evt kvelden før, i tilfelle IRROPS. (Repetisjon: Vi har gjennomgående booking med SAS ORD-CPH-SVG, og kjøper separat United MCO-ORD)
Er det ingen måte å få "knyttet opp" MCO-ORD til den andre ruten? Hvis ikke hadde jeg personlig nok ikke tatt sjansen å ankomme samme dag, spesielt om vinteren.
Sjekk hvor lang tid reiseforsikringen din krever at det må være mellom flightene for å dekke innhenting av reiserute og book den siste flighten som er tidlig nok.
Og sjekk vilkårene i reiseforsikringen for "innhenting av reiserute"; det er ikke gitt at den dekker ny billett i Business eller First selv om det er hva du hadde...
Vi hadde nylig en lignende problemstilling. Skulle fly fra MCO til EWR med United på en egen booking og deretter fra EWR til CPH til SVG med SAS. Vi gikk på business innsjekk på MCO der vi møtte en velvillig dame. Hun klarte å sjekke inn bagasjen frem til CPH men ikke videre til SVG. Hun påsto at det var fordi United ikke hadde avtale med Cityjet som sto oppført som flyselskap mellom CPH og SVG…….Vi sa at det var greit; vi kunne ta ut bagasjen i CPH og sjekke inn bagasjen der selv. Men da vi kom til EWR ble vi ropt opp ved gaten og fikk informasjon om at SAS på eget initiativ hadde sjekket bagasjen helt frem. Så vi slapp å gå ut i CPH. Vet ikke om det hun sa om Cityjet stemte men det ordnet seg iallefall . Og vi slapp å tenke på bagasje på Newark. Da kunne vi gå i Polaris loungen.
Eller hvis en skal være safe, hva kan man finne på med 3 unger en lørdagskveld i Chicago? Evt søndags formiddag frem til flyet går kl 16?
Treig som jeg er, så har prisene til United steget noe grassat… 15k for 5 pax syntes jeg var noe i overkant… Hvor mye connection time bør en ha på ORD dersom en IKKE flyr United, og dermed må ta ut bagasje, og sjekke inn på ny ORD-CPH?