Hei, Ser at SK907 (og retur) har blit kansellert to ganger på fire dager. Jeg skal fly med den i morgen 10 februar og ringte SAS for å høre hva som var grunnen. De sier at dette var tekniske årsaker. Det er litt spesielt at A330 maskinen settes på bakken. Er det noen som har mer inside informasjon om hva er det som skjer, event. reg nr på flyet?
Det er LN-RKH som har vært problemet begge dagene. Ville tro at de setter inn en annen maskin i morgen, men du kan jo følge med på flightradar, der står det hvilket fly som settes inn. Hvilken maskin som flyr i morgen dukker vel opp ila kvelden. God tur!
SAS har hatt voldsomt mye kanselleringer på longhaul så langt i år, selv også med heftig bruk av LN-RKP som i dag tar SK903. Pga fly på planlagt vedlikehold i HKG er det vært lite slakk i programmet og det har vært mye issues bla fly stående i Shanghai og andre steder. Nye fly kan ikke komme kjapt nok.
Interessant! Kor mange gangar siste veka har LN-RKP blitt ståande på bakken??? #just_sayin #haters_will_hate
Sitter selv stuck på Gardermoen etter dagens innstilling. Beskjeden vi fikk i dag var at det var et problem med en drivstoffpumpe og at man var avhengig av en ny fra Frankfurt. Denne kom tydeligvis rundt klokken 17 i dag, og svært mange fra dagens flight er flyttet til morgendagens.
Pleier ikke SAS å booke om passasjerer via andre selskap ? Alle måtte ha fått den valgmuligheten. Det går jo svært mange star alliance flyvinger hver dag.
Ok. Jeg har sete i business (I bookingklasse for poeng). Hva pleier SAS å gjøre ved Eurobonus billetter i business ved sånne situasjoner. Har jeg krav på å bli ombooket til et annet selskap i samme kabin ref EU reglene?
Vet ikke krav/norm, men mitt tilfelle var SK/CT(I)/LAX. Tlf #1: No-can-do. Neste fly i morgen Tlf #2: Me-fix-ASAP
Forordningen skiller ikke mellom reiser betalt med poeng eller reiser som er betalt med penger. Blir du ombooket har du således krav på å bli booket om til samme serviceklasse, se art. 2 nr. 3 siste punktum. Ombooking skjer ellers i henhold til art. 8 nr. 1 bokstav b. En ombooking til alternative flyvninger med andre flyselskaper samme dag vil blant annet avhenge av kostnaden ved den aktuelle ombookingen og passasjerens behov for å komme frem, jf. “under comparable transport conditions”. Av egen erfaring er det lett å få igjennom ønsket ombooking dersom man sier hva man skal bookes om til, sammenlignet med å få flyselskapet til å finne alternativer!
Og da er det best å bruke hvilket verktøy for å finne beste "rute" å bli ombooket til ? Jeg har jo en "ikke revenue billett" for SAS, så hvilken bookingklasse vil de da måtte booke meg om til ?` Under orkansesongen i Florida så ble jeg booket om fra business I klasse fra OSL til MIA til CPH - ORD i faktisk selveste C klasse som ga meg 13,000 poeng selv om jeg betalte billetten med poeng.
I slik tilfeller handler det ikke om bookingclass, men service-klasse. Hadde du billett i business, skal du bookes om til business. Ved ombookinger er det ofte ikke lenger tilgjengelig i award-klasser og du bookes da om til én av de bookingklassene som er ledig innenfor service-klassen og kan hanke inn poeng deretter.
Ved gaten nå. Ser ut som det er gårsdagens maskin (LN-RKH står det på hjulene, men navnet er Emund Viking)