Skal jeg betale ekstra for å betale motorsykkel med kredittkort?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Mortenaue, 17. juli 2018.

1. Mortenaue

Mortenaue Nytt Medlem

Likes mottatt:
    21
    Bonuspoeng:
    3
    Hei,

Jeg har kjøpt ny MC til ca 85000. Forhandleren godtar alle kort, men tillater vanligvis ikke kortkjøp på kjøretøyene. Han tilbyr meg å bruke Mastercard eller Amex Platinum hvis jeg betaler kostnadene hans som er 1,5% av kjøpesummen.

Hva mener dere jeg bør gjøre?

2. Chrisbgg

Chrisbgg Veteran

Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Det er vanlig praksis i bil/mc bransjen, og andre steder hvor bankoverflring eller faktura er mer vanlig.

Selger har reel kostnad med å la deg betale med kort.

Spørsmålet er om du synes det er verdt det. Blir vell en 17 000 poeng for 850kr ish.(1%) du kan jo prøve å prute prosenten.. Amex er høyere gebyr for han enn MC.

Så kan jo fort være verdt det..

C

3. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,002
    Bonuspoeng:
    113
    Med mindre du verdsetter poeng veldig lavt er det verdt det. 7,5 øre per poeng ved bruk av Amex, samt nesten CT opptjening i samme slengen.

4. Mortenaue

Mortenaue Nytt Medlem

Likes mottatt:
    21
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg har SAS Mastercard Premium og SAS Amex Platinum. CT er allerede opptjent i år. Men det vil vel likevel lønne seg å bruke Amex?

5. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,615
    Bonuspoeng:
    183

Billigste i kroner og øre vil være og betale på vanlig måte med faktura/bankoverføring.

Samtidig er det sjelden du mulighet til å "kjøpe" poeng så billig.. de fleste her inne hadde nok betalt med kredittkort :)

Xflipper, RoadKing and Wiolenze like this.
  6. Blaa

Blaa Veteran

Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Eventuelt få en faktura på beløpet og betat med Payr.

KristianSk liker dette
  7. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,532
    Bonuspoeng:
    113
    Kan vel debateres. 1.5% i gebyr på regningen er fair enough. Men på payr vil du da måtte ut med minst 1% i gebyr (så må du også regne med et evt tap for 1 mnd hvor du enten ikke må betale noe for å unngå videre gebyr hele veien. Dette gjelder dog kun hvis du vanligvis går under grensen på 30k og aldri betaler gebyr ellers. Betaler du gebyr til vanlig vil dette så klart lønne seg). Et alternativ er å dele opp regningen mellom ulike payr kontoer, men det krever jo da at du har 2 medsammensvorne som alle har Shell MC for å ha råd til et slikt beløp gebyrfritt. Har du bare SAS MC ville jeg ikke giddet å ta bryet med dette (pga 96-timers grensen). I så tilfelle ville jeg betalt med kredittkort, så får du se hva du verdetter mest av evt litt høyere % sats på amex kontra 5 poeng mer enn med Sas Mc (20 vs 15)

Er det lik sats på 1.5% på begge (Selv om amex egentlig skal være høyere) burde du vel egentlig ta Amex. Så kan du evt bestille shell mc om du ikke har det og betale deler av regningen med via payr, hvis du ikke allerede gjør dette fra før av.

Blaa and Logiflyer like this.
  8. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Overfører du dine 85k til meg så stiler jeg med Amex og tar gebyret.
    Så skal du få en flaske champis på toppen.
    Da er CT situasjonen min løst :)

RoadKing, Jonkebassen, DanH and 2 others like this.
  9. Malmo

Malmo Status: EBD

Likes mottatt:
    797
    Bonuspoeng:
    93
    OT: hvilken sykkel? Er i en kjøpsprosess selv håper AMD motorsykler tar AMEX :)

10. VirreVapp

VirreVapp Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    859
    Bonuspoeng:
    93
    Betalte restbeløpet på 60000 ved nybilkjøp med AmEx I 2015, no probs.. Ville kranglet på at de IKKE ville tatt kortet..

11. DanH

DanH Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,992
    Bonuspoeng:
    113
    OT: når man skriver "OT", mener man da off-topic eller on-topic? Jeg har lagt merke til at forkortelsen blir brukt i begge tilfellene her inne :p

Malmo liker dette
  12. Are

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Må jo være off-topic..
    On-topic er jo alle poster i prinsippet og blir litt dumt om man skal merke alle poster i alle tråder som "dette er relevant i diskusjonen" - selv om det akkurat på dette forumet kunne vært gunstig :D

milehigh, holmen and DanH like this.
  13. DanH

DanH Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,992
    Bonuspoeng:
    113
    Det hender det er behov for å styre en tråd tilbake on-topic ja :D

Malmo and Are like this.
  14. Mortenaue

Mortenaue Nytt Medlem

Likes mottatt:
    21
    Bonuspoeng:
    3
    Det er en Honda CB 500 F. Jeg utvider A1 til A2, og den sykkelen er akkurat under kravene for A2.

Hva med poengene mine da? o_O

Malmo liker dette
  15. Mortenaue

Mortenaue Nytt Medlem

Likes mottatt:
    21
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg kommer nok til å betale med Amex. Men jeg drar det ikke så langt at jeg betaler kredittkortfaktura med payr. Jeg mister jo hele kontrollen! ;)

16. Are

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Du kan vipse eller dra det via Payr for min del.. Jeg trenger "bare" omsetningen egentlig.. :D

Mortenaue liker dette
  17. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,143
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er bare litt tanker fra min side. Og grunnlaget mitt for all kredittkortsjonglering er at den enkelte klarer å holde kontroll på økonomi og pengestrøm. Denne hobbyen blir fort dyr hvis en begynner å betale renter til krekdittkortutstedere.

TS spør altså etter en måte å skaffe seg bonuspoeng på et større kjøp. Noen som gjør at jeg regner med at du er i startfasen av å utvikle EB poeng feber.
    Og at kontoen din ikke er overfylt.

Muligheten til å dobbeltdippe ved å betale penger for å generere EB poeng er jo noe du vurderer. Så da tenker jeg at du bør lese deg opp på bruk av Payer og la pengene du har ( hadde du skullet betale MC med lån hadde vel ikke disse manøvrene vært mulig i allefall.) gå gjennom et høyest mulig antall kredittkort.

Hvis du nå først kjenner til Payr bruk og organiserer dine månedlige regningsbetalinger sånn at du henter du de poengene du kan uten å betale gebyrer har du også kommet godt i gang med en viktig forutsetning for denne nettsiden, nemlig EB poeng opptjening.

Som nevnt over gir transaksjonen nesten opptjening av en CT : men det foruretter at du ønsker deg og bruke verdien som ligger i en CT. Og for å bruke den trenger du EB poeng....

Just sayin.....

DanH liker dette
  18. Imtiaz

Imtiaz Medlem

Likes mottatt:
    168
    Bonuspoeng:
    33

Amex gebyr på 1,5% er latterlig lavt.Den pleier som regel å ligge på 3-3,5%

19. Mortenaue

Mortenaue Nytt Medlem

Likes mottatt:
    21
    Bonuspoeng:
    3
    Nemlig, jeg tror ikke han helt skjønner at dette er en god deal for meg. Hvis han tar Amex da. Han sa han tok "alle" kort.

20. Mortenaue

Mortenaue Nytt Medlem

Likes mottatt:
    21
    Bonuspoeng:
    3
    Hehe, du fikk meg på kornet der! Det skal sies at jeg til nå, etter 8 års "erfaring" med kredittkort har vært "uheldig" en gang, og pådratt meg hele 48 øre i renter. Så jeg har kontroll.

Kanskje jeg skulle gitt Payr en ny sjanse. Jeg følte bare at dette gjorde hele dansen mye mer komplisert. Men jeg ser jo at Payr kan doble poengopptjeningen her. Jeg skal lese meg opp på dette.

Problemet mitt er at jeg ikke flyr så ofte. Jeg har ikke problemer med å generere nok omsetning til å få CT, men jeg sliter med å tjene nok poeng til å bruke CT til det CT burde brukes til. Jeg har fått 3 CT på de 3 årene jeg har hatt Amex. CT er også i boks inneværende år. Så jeg trenger ikke omsetningen på kortet, men jeg trenger poengene sårt.

Del denne siden