Skal til Libanon, har vært i Israel, krise?

Tråd i 'Reisemål' startet av flying_all, 19. juli 2017.

  1. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Tidligere i år var jeg i Israel. Tok en dagstur over grensen når jeg var i Aqaba, Jordan.

    Har bestilt meg en tur til Libanon om 2 uker men glemte at man slipper ikke inn dersom man har Israel stempel i passet.

    Når jeg var i Israel (Eilat), så fikk jeg bare en lapp, ikke noe stempel. Er det noen som vet om jeg får problemer med å komme inn i Libanon (Beirut)? Regner med alt er registrert under passnummeret slik at de i Beirut ser hvor jeg har vært?

    Vedlagt kan du se at jeg har forlatt og ankommet jorda 19 april. Blir vel utspørring i Beirut om det var Israel jeg reiste til?
     

    Attached Files:

  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,595
    Bonuspoeng:
    293
    Tviler jeg på, det blir vel heller spørsmål om du har vært på Mars eller Venus :D

    Fra spøk til revolver, hvis det ikke er stempel fra Israel i passet, så går det vel greit vil jeg tro. Det har iallefall vært slik, at det har berodd på hva som har vært stemplet i passet.
     
  3. OysteinD

    OysteinD Nytt Medlem

    Innlegg:
    28
    Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    13
    Eg venn av meg hadde et klistermerke i passet sitt. Imigrasjonen begynte å prike i det og spurte om det var et israelsk stempel under. Siden han hadde et velfyllt pass ble han videre spurt som følgjer:
    -"Have you ever been to Israel?"
    -"No"
    -"Are you sure?"
    -"No" (!)
    - "Ok. Welcome."

    Fra landsider.no

    upload_2017-7-19_10-0-43.png
     
    Ursa and flying_all like this.
  4. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Sorry. De gutta er smartere enn det. Hvis exit stempelet fr Jordan viser Aqaba er du i trøbbel. Vanskelig å se om man ikke skjønner arabisk.

    Skaff deg umiddelbart et nødpass (verifiser at disse landene ikke er blant de få som ikke akspterer nødpass), eller aller helst et andre pass (kurant i ditt tilfelle). 5-6 dagers levering ved henting på passkontoret i Oslo nå, pg bruk av drop in.
     
    Chrisbgg, Adrian E, Ursa and 2 others like this.
  5. LN-KFK

    LN-KFK Medlem

    Innlegg:
    66
    Likes mottatt:
    42
    Bonuspoeng:
    18
    Stempel på lapp fungerer fint for de som flyr inn, men og krysse inn fra Jordan er likeverdig med stempel fra Israel i passet. (Kjørte igjennom Syria for noen år siden og da sjekket de grunding alle sidene i passet.)


    Har ved 2-3 tilfeller hvor jeg har trengt nødpass grunnet fullt pass\liten utløpstid på duplikat pass etc fått tilbud (uten og spørre) om ordinært pass over natten i stedet for nødpass. Det er en mulighet og spørre i hvert fall..
     
    flying_all liker dette
  6. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Nødpass er ikke tillatt i Libanon i følge regjeringen.no

    "Nordmenn som reiser til Libanon med nødpass vil bli nektet innreise, da nødpass ikke aksepteres av libanesiske myndigheter."

    Har vært hos politiet og søkt om duplikatpass nå. Håper det går i boks før avreise o_O
     
    milehigh liker dette
  7. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, er vel som @milehigh skriver. Exit og entry stempel på arabisk fra Aqaba = dagstur Eilat / Israel. Er nok ikke første gangen folk spekulerer i om dette går..
     
  8. Snabelfaen

    Snabelfaen EBG Lærling :)

    Innlegg:
    332
    Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Ikke noe problem, fikk Aqaba stempel da jeg fløy dit for endel år siden for å bade i Rødehavet og oppleve Petra :)
     
  9. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Og poenget var? At du dro til Libanon etterpå?
     
  10. Snabelfaen

    Snabelfaen EBG Lærling :)

    Innlegg:
    332
    Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Kan være :rolleyes:
     
  11. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Vær så snill og hold deg til saken, og som et minimum post noe med noe i nærheten av relevans.
     
    Henrik, Sindre, Edvard and 1 other person like this.
  12. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Da var pass nr to allerede kommet i posten og jeg er klar for tur. Holder dere oppdatert på om jeg kommer meg inn i Libanon uten problemer ;)
     
    Chrisbgg, Edin, RoadKing and 2 others like this.
  13. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Kommet trygt hjem fra Libanon. Anbefaler alle som skal til Libanon om å ikke finne på å reise dit dersom man har vært i Israel (med mindre du har 2 pass).

    Med et pass nr 2 så gikk det helt uten problemer.

    Anbefaler faktisk å evt slette bilder på Facebook, Instagram profilen din fra Israel osv. I to forskjellige sikkerhetskontroller ble jeg bedt om å starte pcen for at de skulle se at det ikke var en bombe.
     
  14. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,036
    Likes mottatt:
    1,471
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er standard både i USA og uk. Israel stempler vel ikke pass? Gjorde ikke hos meg ihvertfall...
     
  15. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Nei de stempler ikke. Men lite hyggelig å ankomme Libanon med et exit stempel fra Aqaba i passet ;)
     
  16. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,036
    Likes mottatt:
    1,471
    Bonuspoeng:
    113
    Hvorfor det? Aqaba har jo en bunke med cruiseskip inn og ut hver dag...
     
  17. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Land border stemplet er annerledes enn i port/på flyplass.
     
    flying_all liker dette

Del denne siden