Skatt på bonuspoeng ved jobbreise

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av magnusha, 15. mai 2018.

  1. magnusha

    magnusha YouTuber @awardviking

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    393
    Bonuspoeng:
    63
  2. wilco

    wilco Medlem

    Innlegg:
    244
    Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Enkleste er vel å verdsette dem ut fra kostnaden ved å kjøpe dem hos SAS. Da har man et objektivt mål på verdien som alle kan forholde seg til. Men om det ikke gis ut en veileder for dette blir det nok mye rar verdsetting ute hos ulike selskap.
     
  3. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Lurer på hvordan dette blir håndhevet. Blir det håndhevet like slapt som det faktum at alle statsansatte IKKE har lov til å tjene bonuspoeng så blir det vanskelig. Og hva om man betaler selv med eget kort og så skriver reiseregning? Er ikke alle som har corporate card, iallfall i små bedrifter. Skal man da skattlegges fordi man betaler med eget kort eller skal man kun skattlegges for bonuspoengene man tjener med flyreisen? Virker på meg som unødvendig byråkrati, men kan jo også medføre at flere huker av for at de ikke vil tjene poeng på reisen.

    Nå har jeg raskt søkt meg gjennom dokumentet og det er rett og slett utrolig dårlig presisert, som en skulle forvente av en byråkrat..
    https://www.statsbudsjettet.no/upload/Revidert_2018/dokumenter/pdf/prop86.pdf bare å kose seg!
     
    Ursa liker dette
  4. flexitravel

    flexitravel Medlem

    Innlegg:
    111
    Likes mottatt:
    181
    Bonuspoeng:
    43
    Forskjellen fra nå til de nye reglene er vel at man med dagens regler skal rapportere inn dette selv på selvangivelsen, noe de færreste gjør, mens med de nye reglene skal arbeidsgiver rapportere dem inn. Mest sannsynlig ved at man som arbeidstaker må melde dette inn selv til arbeidsgiver. Noe jeg tviler sterkt på de fleste gidder å gjøre.
     
  5. flexitravel

    flexitravel Medlem

    Innlegg:
    111
    Likes mottatt:
    181
    Bonuspoeng:
    43
    Kanskje man kan bruke EB shoppen til verdisetting i denne sammenhengen? Her ser 1 poeng ut til å være verdt ca 0,031kr. Tjener man feks 100k poeng i løpet av et år blir man lagt til 3100kr i skatt som utgjør 700 - 1500kr i ren skatt om jeg forstår det riktig.
     
    Ursa liker dette
  6. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Det er mulig jeg ikke lever helt i NÅ-tiden, kanskje jeg befinner meg i en litt annen dimensjon. Er det lan marie nguyen berg som er finansminister i den virkelige verden??

    Først må du skatte av diett på jobbreiser. Diett dekker snart ikke mer enn at du må kjøpe First price brød på Kiwi. Så skal de "suge" deg for mer penger pga noen usle bonuspoeng. Ikke lenge før du må skatte av Trumf poeng også....

    Og hva skjer hvis du IKKE bruker bonuspoengene??? Det er sikker millioner av EB som aldri blir brukt, som forfaller, hva da??

    Kan du skrive av ubrukte bonuspoeng på skatten????

    FTW, make your own!
     
    TommyL, Supersergei, Robert H and 2 others like this.
  7. wilco

    wilco Medlem

    Innlegg:
    244
    Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Interessant nok står det presisert at det kun regnes som en fordel om det brukes privat:

    Flybonuspoeng som er tente opp på reiser som er dekte av arbeidsgjevar, og som vert brukte privat, vert rekna som ein fordel vunnen ved arbeid og er skattepliktig

    Det betyr at du ikke skal beskattes før du tar ut bonusen til privat bruk, noe som blir enda vanskeligere for arbeidsgiver å holde kontroll med. Forslaget til departementet er dermed at man kan la arbeidsgiver forby opptjening for å lette rapporteringen:

    Plikta for den tilsette til å gje opplysningar til sin arbeidsgjevar om ytingar som er tekne imot gjennom arbeidsforholdet, kan takast inn i arbeidsreglement. Arbeidsgjevar har òg moglegheit til å bestemme at dei tilsette ikkje skal ta imot slike ytingar frå tredjepartar.
     
    Bjoern In America liker dette
  8. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har ikke nynorske som hovedmål, så dette gjelder ikke meg :D
     
  9. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    @Tore burde aldri stilt opp i den artikkelen. Det tok jammen ikke lang tid før byråkratene våknet. ;)
     
  10. Logiflyer

    Logiflyer Aktivt Medlem

    Innlegg:
    344
    Likes mottatt:
    402
    Bonuspoeng:
    63
    Men kjøper du First price brød på Kiwi og får trumf av dietten så skal det rapporteres ;)
     
  11. sutenai

    sutenai Not throw away...

    Innlegg:
    622
    Likes mottatt:
    3,073
    Bonuspoeng:
    93
    Gjør det jo litt mindre trist for oss som ikke har noen flyreiser sponset av jobben... men det blir lite festlig å måtte skatte på alle flasker med rævva vin en får til jul og aldri gidder å drikke :p
     
    Ursa liker dette
  12. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,303
    Likes mottatt:
    2,436
    Bonuspoeng:
    113
    Kommer jo til å bli et mareritt å organisere...

    For min del så er godt under 10% fra jobbreiser, så det vil jo koste mer enn det smaker...
     
  13. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Vet ikke hva de tenker med, men det vil bli dyrere for statskassa å drive inn denne skatten, enn hva de vil tjene på å gjøre dette. Så denne ballen kan de bare legge død!!! :rolleyes:o_O
     
    Ursa and braathens safe like this.
  14. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,149
    Likes mottatt:
    869,602
    Bonuspoeng:
    293
    Det heter misunnelse ...
     
  15. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,268
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har alltid vært uenig med de som hevder at de med sin CT har fått to F billetter til over 100.000,- kroner for noen usle bonuspoeng. De billetter har så liten tilgjengelighet at det ikke kan sammenlignes med full pris F.


    .....jeg lurer på om de fortsatt mener det samme når det skal rapportes til arbeidsgiver hviken verdi de fikk av poengene :)

    Men over til noe mer seriøst: i praksis betyr det jo bare at flere arbeidsgivere sier nei til opptjening av poeng for å slippe å organisere rapportering av dette. Dermed bryter den ansatte arbeidskontrakten hvis de registrerer jobbreiser på sin eurobonuskonto (dvs sånn det er for statlig ansatte i dag)
     
    Ursa and Hyphen like this.
  16. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,119
    Bonuspoeng:
    113
    Hva med utlegg i jobb?
    Som føres på privat kort som feks SAS amex.
    Dette kan aldri skattes? Du velger jo selv å betale for SAS amex istedenfor å bruke firmakort uten bonus ?
     
  17. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,119
    Likes mottatt:
    1,846
    Bonuspoeng:
    113
    Det meste av poeng kommer fra galskap og kredittkort på private kjøp, men vil savne å ikke ha status hvis dette blir innført. Jeg har ikke nok poenggivende reiser til å få EBD på private.
     
  18. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Selvfølgelig kan det skattes..
    Om det er enkelt og praktisk å gjennomføre er jo en helt annen sak...
     
    Eddie47 liker dette
  19. Hyphen

    Hyphen Nytt Medlem

    Innlegg:
    18
    Likes mottatt:
    53
    Bonuspoeng:
    13
    Nå banner jeg nok litt i kirken her, men det hadde vært interessant å få en debatt her inne hvorvidt man faktisk bør snakke så høyt om disse opptjente godene. Artikler om luksusreiser på bonuspoeng dukker opp titt og ofte, og jeg har ikke helt forstått hvordan publisiteten skal gagne oss "bonusjegere"? Når det snakkes så høyt om hvor fantastisk luksus man kan oppleve, så blir det bare et spørsmål om tid før det blir innstramminger...

    Er for øvrig helt enig at innføring av skatt på bonuspoeng o.l. er en byråkratisering som mest sannsynlig ikke gagner noen, men som flere har påpekt vil det nok gå ut over de av oss som reiser mye i jobbsammenheng. Løsningen blir nok som påpekt at man blir tvunget til å si nei til opptjening av poeng. Selv om organiseringen blir et mareritt uten like, så er det i hvert fall en betydelig innstramming. Dessverre...
     
    Mbj, kepiblanc, NoLimit and 1 other person like this.
  20. kristtorp

    kristtorp Aktivt Medlem

    Innlegg:
    400
    Likes mottatt:
    193
    Bonuspoeng:
    43

Del denne siden