Dette blir vel ikke akkurat riktig, periodisering skjer ved uttak og det følger fifo prinsippet, ikke spesielt smart regel ifht håndheving...
Nei, jeg mener at jeg har lest at man først bruker poeng opptjent privat før man bruker jobb-poengene. Det er altså ikke FIFO ved uttak av poeng. Dårlig kutyme å ikke legge ved kilde, men jeg husker i farten ikke hvor det var.
Også er naturligvis det eneste fornuftige (all den tid noe av dette kan kalles fornuftig) at man kan velge hvilke poeng som brukes. Drar man på en jobbreise man oppgraderer må man kunne si at dette var gjort med "jobb-poengene" og ikke den trippel-trumfen du tok på kiwi i august...
Stemmer. Noe annet er jo urimelig: Altså at du blir tvunget til å bruke 250poeng som du fikk på en jobbtur som del av en annen bonustur fordi de var de eldste poengene. Når du samtidig har hundretusener fra kredittkort og Trumf på privaten.
Jeg har hørt at skatt av EB poeng vil ha tilbake virkende kraft, slik at folk oppfordres til å bruke opp poengene før dette året er omme, stemmer dette??
Nei, de er alt skattepliktige (om opptjent gjennom jobb) så vil ikke gjøre noen forskjell, det er arbeidsgivers rapporteringsplikt som endrer seg fra nyttår.
Bagatellmessige bonuser eller kick backs som arbeidstageren mottar ved kjøp av varer og tjenester på vegne av arbeidsgiver, f.eks. Trumf-poeng, skal heller ikke skattlegges. Prinsipputtalelse Nye regler om rabatter i arbeidsforhold og arbeidsgiverforpliktelser gjeldende for inntektsåret 2019 Publisert: 15.11.2018 Avgitt 15.11.2018 Fra 2019 gjelder nye regler om den skattemessige behandlingen av rabatter som har tilknytning til arbeidsforholdet, og arbeidsgivers forpliktelser når det ytes slike rabatter. Hva går endringene ut på? Klarere grense for hvilke rabatter som har tilknytning til arbeidsforholdet Klarere avgrensning av hvem som er forretningspartner Klargjøring av at arbeidsgiver har rapporteringsansvaret for skattepliktige ytelser via forretningspartnere og plikt til å foreta forskuddstrekk og beregne arbeidsgiveravgift Utsatt rapporteringsfrist for skattepliktige ytelser via forretningspartnere Klarere og mer ensartede regler for verdsetting Klarere rammer for skattefrie personalrabatter Skatte- og rapporteringsplikt for rabatter i arbeidsforhold, herunder særlig om rabatter via arbeidsgivers forretningspartnere eller tredjeparter Etter skatteloven er enhver økonomisk fordel mottatt i arbeidsforholdet skattepliktig, med mindre det er gitt særskilt skattefritak. Rabatter den ansatte mottar i arbeidsforholdet er derfor i utgangspunktet skattepliktige etter gjeldende regler. Når en ansatt mottar rabatt fra andre enn arbeidsgiveren (tredjeparter), er utgangspunktet for vurderingen av skatteplikt for rabatten om det foreligger tilstrekkelig sammenheng mellom ytelsen og arbeidsforholdet. Spørsmålet må avgjøres etter en konkret vurdering av hvert tilfelle. Rabatter som har tilknytning til arbeidsforholdet Rabatter fra en av arbeidsgivers forretningspartnere Rabatter som ansatte mottar fra andre enn forretningspartnere, er skattepliktige dersom arbeidsgiveren gir noe tilbake til tredjeparten for at de ansatte skal få prisavslaget. Det trenger ikke å være penger arbeidsgiveren gir, men det må foreligge en form for bytteforhold mellom partene. Det vil ikke være skatteplikt eller rapporteringsplikt hvis arbeidsgiveren ikke gjør mer enn å formidle rabattilbudet. Med dette menes eksempelvis å henge opp en lapp på personalrommet, videresende en e-post mv. Når den ansatte kjøper varer eller tjenester på vegne av arbeidsgiveren og får kostnadene refundert, skal handelen anses som foretatt av arbeidsgiveren. Fordeler i form av bonuspoeng, kick-backs osv. som tilfaller arbeidstakeren fordi kjøpet er foretatt i arbeidstakerens navn eller ved bruk av arbeidstakerens betalingskort mv., skal også anses som en skattepliktig fordel vunnet ved arbeid, forutsatt at fordelen benyttes privat. Dette vil for eksempel gjelde privat bruk av bonuspoeng som den ansatte har opptjent ved kjøp av flybilletter til tjenestereiser. Arbeidsgivere bevilger midler til ulike foreningers aktiviteter mv., og ansatte kan motta fordeler gjennom medlemskap i disse foreningene. For eksempel kunstforeninger der ansatte kan kjøpe kunst til rabatterte priser fra diverse kunstnere. I disse tilfellene er det ikke foreningen selv som yter fordelen, og spørsmålet blir da om slike fordeler likevel skal anses som skattepliktige fordi "arbeidsgiver har gitt noe tilbake" til foreningen som fordelen kanaliseres gjennom. Skattedirektoratet legger til grunn at det vil være tilstrekkelig nær tilknytning til arbeidsforholdet i disse tilfellene dersom det dreier seg om en rabatt som er unik for medlemmer i den gitte foreningen, medlemskap er avhengig av at du arbeider et bestemt sted, rabatten ikke kunne vært oppnådd på annet vis, og arbeidsgiver bevilger midler til foreningen. Når slike rabatter er skattepliktige som fordel vunnet ved arbeid, vil det være skatteplikt fra første krone, med mindre skattefritaket for personalrabatter kan komme til anvendelse, hvilket kan være aktuelt for rabatter fra visse forretningspartnere. Skattedirektoratet legger videre til grunn at det kan gjøres unntak for bagatellmessige rabatter ved bruk av fordelskort. Se nærmere om disse unntakene under. Dersom det er etablert ordninger med rabatter for ansatte gjennom sitt arbeidsforhold fra andre enn arbeidsgiver, må arbeidsgiver sikre tilgang til informasjon om de rabatter som gis. Arbeidsgiveren må derfor sørge for å få på plass rutiner som sikrer denne informasjonsflyten. Arbeidsgiveren må innrette dialogen med ansatte og forretningspartnere slik at de får tilstrekkelig informasjon for å overholde sin rapporteringsplikt. Hvis arbeidsgiveren ikke mottar informasjon eller på annen måte forstår at det er ytet en rabatt, kan arbeidsgiver ikke pålegges reaksjoner eller sanksjoner for brudd på pliktene, se mer om dette under. Arbeidsgiveren kan evt. regulere muligheten til å motta rabatter fra forretningspartnere i arbeidsavtalen/arbeidsinstruksen. Unntak for enkelte rabatter Rabatter som gis som ensidige markedsføringstiltak eller liknende fra tredjeparter som ikke er forretningspartnere, vil ikke utløse skatteplikt, da tilknytningen til arbeidsforholdet er for fjern. Eksempelvis vil såkalte nabolagsrabatter, som virksomheter tilbyr til ansatte i andre virksomheter i nærområdet i profileringssammenheng, være en rabatt som ikke utløser skatte- eller rapporteringsplikt. Såkalte "kjøpesenterrabatter", der alle butikkene på et kjøpesenter gir gjensidige rabatter til hverandres ansatte, er i utgangspunktet et gjensidig bytteforhold mellom arbeidsgiverne, men vil av praktiske årsaker ikke skattlegges. Det vil ikke være skatte- eller rapporteringsplikt for bagatellmessige bonuser/kick backs arbeidstageren mottar ved kjøp av varer og tjenester på vegne av arbeidsgiver, som f.eks. Trumf-poeng. Hvem anses som arbeidsgivers forretningspartner? Kunder Leverandører Andre som arbeidsgiver inngår avtale med om kjøp eller salg av varer eller tjenester Virksomheter som ansatte kjøper varer eller tjenester fra på vegne av arbeidsgiver, når kostnadene blir refundert av arbeidsgiver (f.eks. ved tjenestereise eller andre tjenestlige innkjøp) Andre virksomheter dersom arbeidsgiver yter noe til denne for at arbeidstaker skal få rabatt
Så 10000 kroner spørsmålet... Hvorfor er Trumf poeng bagateller og Eurobonus / Cashpoints etc ramme alvor? Det lukter,nei, det stinker, nei, det skriker over hele fjøla at dette er janteloven. Denne forskjellsbehandlingen burde jo SAS / Norwegian reagere på. Herremin, med litt planlegging så kommer man seg jo mye lenger for mindre innsats med å sanke Trumf enn å sanke flypoeng.
Trumf-poeng er vel hovedsakelig noe man opptjener privat, mens flypoeng ofte er en fordel vunnet gjennom jobb. Men, ja, må innrømme jeg tenkte det samme.
Tja @CrotchRocket , jeg kan se for meg flere anledninger til å hanke inn Trumf gjennom jobben. Vi fikk jo f.eks 45 kr per SAS billett i viatrumf. Mindre bedrifter har gjerne eget kjøkken det handles til, osv... Jo dette er definitivt forskjellsbehandling. Men, hva bryr jeg meg, reiser for det meste privat, det lille som er med jobben skal jeg nok overleve at ikke gir poeng.
Så du sier at trumf er ok fordi det er "bare matpoeng" og det nødvendigvis er folkelig, mens flypoeng er til flyreiser? Alt vet jo at flyreiser er, sammen med champis og kaviar, grunnpilarene i pampeveldet som brer seg utover i samfunnet. Dette på høygir takket være arbeidsgivere iver etter å sponse flybilletter som gir brutale mengder poeng for en liten dagstur til Bergen. Denne pampifiseringen av landet skal og må stoppes for enhver pris! Nei til klasseskiller! Men litt mer alvorlig, ytterligere definisjoner kreves for å avklare om eurobonuspoeng er en bagatellmessig fordel ved bruk av betalingskort. En annen interessent observasjon om jeg får en rabatt på varer mitt selskap selger så utløser det skatt, men om jeg kjøper den eksakt samme varen fra min leverandør direkte så er det ok om leverandøren ikke mottar en motytelse? (er ikke dette en definisjon på korrupsjon?)
Dette var egentlig en ubrukelig presisering for oss her på forumet iallfall. Basert på de to avsnittene under så motsier jo de seg selv så lenge bagatellmessig ikke er definert veldig tydelig, noe jeg tviler på at de kommer til å gjøre. Da vil dette bli skjønnsmessig opp til den enkelte bedrift/arbeidstaker/skattekontor å vurdere. For meg virker det som om de som har skrevet dette ikke helt kjenner til hvordan bonuser og kick-backs fungerer i markedet i dag, og hvordan de sklir over i hverandre. "Fordeler i form av bonuspoeng, kick-backs osv. som tilfaller arbeidstakeren fordi kjøpet er foretatt i arbeidstakerens navn eller ved bruk av arbeidstakerens betalingskort mv., skal også anses som en skattepliktig fordel vunnet ved arbeid, forutsatt at fordelen benyttes privat." "Det vil ikke være skatte- eller rapporteringsplikt for bagatellmessige bonuser/kick backs arbeidstageren mottar ved kjøp av varer og tjenester på vegne av arbeidsgiver, som f.eks. Trumf-poeng."
Så uttak av 200 poeng opptjent med SAS t/r NYC på jobb er skattbart, mens jobbutlegg hvor jeg kan dra trumfkortet og tjene 100 trumfkroner ikke er det. Det, skal vi se, det er notert, dere.
Jeg førte akkurat regnskap på dette og fant ut at jeg har brukt 9575 poeng mer på jobbreiser enn jeg har tjent på jobbreiser. Kan jeg da få igjen på skatten?
Og når jeg bytter arbeidsgiver etter å ha tjent meg opp litt poeng, da må arbeidsgiver fortsatt melde meg inn som ansatt inntil jeg har brukt dem? Skal jeg da ringe min gamle arbeidsgiver og fortelle dem at de nå kan melde inn at jeg har foretatt en reise? Fjøsnisseri
Nope. De har jo tenkt på dette... Din nye arbeidsgiver er ansvarlig for dette! Gjennomtenkt og praktisk gjennomførbart....
Kan se for meg jobbintervju om et år. - Dette ser meget lovende ut herr Are. Bare en liten ting først. Har du mange bonuspoeng å konto? Ja, må vel si det... - Flyr du økonomi eller first? First er jo noe hyggeligere .. - Takk for interessen du har vist oss, men jobben passer nok ikke helt for deg .. En annen take.. CT på tjenes privat. Da skal man vel bare skatte av den ene billetten...?
Haha.. ja, og når 90 % av poengene enten tjenes ved private flyreiser i C eller på grønnsaker når det er 50 % Trumf blir dette et komplisert regnestykke