Da dukket memoet også opp hos undertegnede.. Regnet litt på 2018; og hadde omtrent 1/4 av poeng via jobb-reiser; 3/4 via andre kanaler.. Fått beskjed om at fra 1.1 skal poeng opptjent via jobb-reiser brukes til oppgradering/nye billetter. Dette kan vel ikke ha tilbakevirkende kraft mtp bruk av poeng på konto ? Ser vel for meg da å holde et regnskap for dette; hvor prøver å makse ut poengopptjening enda mer, og bruke jobb-poengene til oppgradering - og alltid da ha poeng på konto som dekker "jobb-saldoen" - høres det greit ut fra et skattemessig perspektiv ? Alternativt må kontoen tømmes i romjula; og det blir også litt tåpelig men men
Humrer litt for meg selv når jeg leser alle disse dumme what-if-scenarioene (og kan ikke skjønne at skattetaten har sittet og tenkt gjennom alle scenarier), og tenkte jeg skulle komme med et selv. Gjelder disse tingene kun norske arbeidsgivere? Har en kusine som jobber som operasanger. Jobber nesten bare internasjonalt. Tror hun betaler billetter selv og får tilbakebetalt gjennom bilag. Noen ganger ansettes hun midlertidig ved et operahus hvis de skal gjøre forestillinger i mange måneder. Hun må då fly ned både barn (for obvious reasons) og pensjonerte besteforeldre for å kunne passe dem mens hun er på jobb. Om hun booket bonusbilletter for dem, er det en privat fordel, eller er det i "jobb" siden det er en forutsetning for at hun kan gjøre jobben sin? Eller er det "synd det, skattemyndigheter!", fordi det er snakk om utenlandske arbeidsgivere?
Tja... Skal du opp i det antallet poeng som kreves, så vil poengkjøp fort bli dyrt. Til sammenligning; OSL - FRA - SIN - AKL i First med LH/SQ får du fra ~45000
Man er skattepliktig til Norge hvis man skattemessig er bosatt i Norge. Inntekt fra utlandet skal føres i skattemeldingen av henne selv. Det gis fradrag for kostnader til inntektservervelse så hvis hun selv må betale for reise for barn og foreldre så får hun fradrag dersom de overstiger minstefradraget (man må da selv sette opp absolutt alle fradrag til inntektservevelse og man får ikke lengre minstefradrag). Så over til optimal skatteplanlegging (og nå vil dere se skattehull deluxe): Skal man bruke Skatteetatens feiltolkning av verdsettelse av bonuspoeng (tilsvarende kjøpt billett i samme klasse) så vil det lønne seg å bruke bonuspoeng og CT for å sende besteforeldre og barn i First Class ned til feks Sydney og så kreve fradrag for billettprisen som om den hadde vært betalt billett i første klasse for alle. Med litt smart opptjening og mange reiser kan man fort få fradrag til inntektservervelse som er så stort at man blir nullskatteyter. Merk: Jeg forutsetter her at hun faktisk MÅ ha begge besteforeldre og barn med på turen for å kunne jobbe. Regn med heftig krangling fra Skatteetaten på at det faktisk er nødvendig.
Denne synes jeg var oversiktlig og klargjørende: https://www.berg-hansen.no/blogg/bonuspoeng-til-besvaer-eller/ For oss som arbeider i staten unngår man skatt og problemer med å oppgradere jobbreiser eller bruke disse poengene til arbeidsreiser (vi er flere som ikke får fullfinansiert arbeid i utland) Et lite eksempel: Si du opptjener f.eks 50K av 90K diamant fra jobbreiser. Oppgradering på SAS kan en jo by på i forkant, og 50K er vel knapt to reiser IC. De 50K kan enkelt hentes fra ulike Jokertrumf-tilbud med litt planlegging. Utfordringen er nok større for de av dere som opptjener store deler av poengene via arbeidsgiver i business/fullflex-billetter i privat næring. Også her er det mulig å se på alternativer. En privatreise med et jobbmøte kan fort defineres som en jobbreise. For eksempel. Det som jeg ikke har sett diskutert er et forslag fra staten om å skatte av diettsats utland over et visst beløp. Mye merarbeid for lite penger, hvor vinningen går opp i spinningen. Mye det samme som disse endringene i skatting av fordeler. Det er noe patetisk over hvor kontrollerende og detaljorientert skatteetaten og staten skal være. Men å få kontroll over de som vasker svart på stortinget, nei det er jo for mye forlangt... Poenget mitt er at det ikke hjelper å ta tak i 50-øringene når tusenlappene forsvinner.
Klart det.. Om alternativet er å tape 1000kr eller 998 kr så tar man jo tapet på 998. Ellers liker jeg denne: Det er også viktig å merke seg at manglende rapportering fra arbeidstaker er ikke arbeidsgivers ansvar
Har for syns skyld satt opp et regneark med bonusopptjening i fjor. Tjente totalt 300k poeng i fjor. 50k kom fra jobbreiser (fly + kredittkort for billetter, hotell etc). Resten privat gjennom trumf og kredittkort. Tok en bonustur til New York for 120k (fly premium). Ingen skatteforpliktelse altså. Så har jeg det hvis noen mot formodning skulle spørre. Gjenstår bare lage et skyggeregnskap på totalt opptjent poengsaldo via jobb og bruke dette på oppgradering av jobbreiser. Verdiskaping lik null, men da er jeg i hvert fall compliant i henhold til selvangivelse og nye jobbregler.
Det du tok ut i fjor var naturligvis tjent opp via jobben. Alt du tar ut i år derimot er tjent privat...
Skal man følge loven til punkt og prikke er bruk av poeng i fjor opptjent på jobbreise også skattepliktig. Eneste forskjellen i år er at arbeidsgiver i tillegg må rapportere inn dette og betale arbeidsgiveravgift for det. Så skal man være heeeelt lovlydig må man enten rapportere inn slik bruk eller bruke det på jobb.
Det jeg ikke har fått helt med meg, og som kanskje noen her kan oppklare, er hvor mange år tilbake man skal gå. Med forbehold om at opptjeningsperiode ikke er det samme som skatteår (mai-april kontra januar-desember), så har jeg de siste tre årene tjent opp 220.000 EB-poeng på reiser betalt av arbeidsgiver, mens jeg har brukt 285.000 EB-poeng på reiser for arbeidsgiver. Altså har jeg brukt 65.000 poeng mer enn opptjent. Nå har jeg riktignok ikke tatt hensyn til EB-poeng opptjent på bruk av kredittkort som arbeidsgiver har dekket (f.eks. representasjon), men kan jeg da kreve fradrag på skatten for dette? Eller er dette bare nok et eksempel på at byråkratene i Skatteetaten ikke har sett alle konsekvenser?
Du betaler skatt for alt, du rapporterer selv verdien for alt som er opptjent frem til 31.12.18. Alle poeng opptjent 1.1.19 og fremover skal rapporteres inn til arbeidsgiver når du bruker dem og deretter rapporteres inn. Viktig å huske at bagatellmessige fordeler, eksempelvis trumfpoeng, er ikke skattbart. Det betyr jo i praksis at om du bruker Shell-kot og får eurobonus via trumf er det ikke noe problem. Man kan jo tolke dette utvidende og si at ettersom Amex gir samme verdi som trumf bør det også være utelatt....
Equinor og Telenor nekter ansatte å ta ut bonuspoeng på privatreiser. https://www.aftenbladet.no/aenergi/...er-ansatte-a-ta-ut-bonuspoeng-pa-privatreiser
Dette er det dummeste jeg har sett i mitt hele liv. Betale skatt på poeng herregud er Norge så fattige? En eller annen idiot har nok kommet opp med denne ideen! Og som han Erling i finalcall.no nevner (angående dette med skatt/ ta ut poeng, les mer her: https://finalcall.travel/no/nye-reg...yttar-her-er-hva-du-og-arbeidsgiver-bor-vite/) så finnes det faktisk ingen lov i Norge som sier at du er pålagt å si til arbeidsgiver hva du brukte poengene på. En annen ting som jeg selv tenkte på er å kutte ut sas eurobonus og heller melde meg inn hos miles and more hos lufthansa eller aegan i hellas i utlandet og overføre alle poeng ditt, samtidig kan man etter registrere dem uten at noen vet om det.
Du tjener ikke noe på og melde deg inn ang skatt? Men om du mener du kan få bedre utnyttelse av M&M vs SAS EB ønsker jeg deg lykke til, da jeg tror du vill slite dessverre. Er flere diskusjoner ang temaet på forumet. Alle bonusprogram skattlegges likt. EDIT: tydeligvis er trumf et unntak i følge skatteetaten. Forstå det de som vill
Tror du jobben klarer å finne ut om du er f.eks medlem hos et annet program hvis du sier nei? Bare debatterer nå .
De vet heller ikke om du er med i Eurobonus Dette handler om ærlighet som mye annet. SAS har sagt at de ikke går ut med kontoaktivitet til noe. Da må det en lovendring til først. SÅ om du ønsker og feks bruke dine opptjente poeng som ansatt i et firma som forbyr bruk er det ikke lett og bli stoppet.