Skatt på bonuspoeng ved jobbreise

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av magnusha, 15. mai 2018.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Kan jeg ikke tenke meg, da kan de like gjerne legge på flyavgiften. Koster samfunnet mindre.
     
  2. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,188
    Likes mottatt:
    869,731
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er en "ikke sak" konstruert av en misunnelig byråkrat ...
    Umulig å gjennomføre!
    Og så har det seg slik at dette en noe journalister kan grafse i og ha mye glede av!

    De problemstillingene som reises her på forumet ville jo volde store problemer for de som skulle skattlegge:
    Hva blir skatten på en F billett for to T/R Tokyo når 170 000 poeng er kommet fra Taco-middager og bananer hos Kiwi. CT kommer fra kortbruk.
    10 000 poeng kommer fra jobbreiser.

    Er glad jeg slipper å fundere på dette ....
     
    SAJblue and Xflipper like this.
  3. Malmo

    Malmo Status: EBD

    Innlegg:
    380
    Likes mottatt:
    609
    Bonuspoeng:
    93
    Da skattlegges du 6% av verdien ;)
     
  4. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,197
    Likes mottatt:
    1,979
    Bonuspoeng:
    113
    Den teorien der kan kaaanskje fungere dersom man tar utgangspunkt i at alle norske arbeidstakere reiser med SAS, Norwegian osv. Men hvis du blander inn Singapore, United, Emirates, Qatar osv osv så blir det vanskelig.
     
  5. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Godt poeng
     
  6. Kimarild

    Kimarild Nytt Medlem

    Innlegg:
    44
    Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    8
    Jeg mener ikke at flyselskapene får noen flere gebyrer/skatter.

    Jeg mener at næringslivet i Norge får det, og som et resultat av det, så vil kanskje noen flyselskap opprette flybiletter uten poeng, for å prøve å tiltrekke seg næringslivet. Det vil være opp til hvert enkelt flyselskap om de vil gjøre det. Desto mindre tilknyttning til Norge de har, desto mindre er sjangsen for at de vil gjøre det.
     
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Kan vanskelig tenke meg at dette slår an. Det vil i såfall bety at flyselskapet må flagge billetten som en uten poeng, og med den myriaden av billettklasser de allerede har tror jeg det blir vanskelig å få til innenfor det latinske alfabetet, for ikke å glemme at det vil innebære rutiner i firmaene for å lagre dette for ettersyn av ligningsmyndighetene.
    Nei, dess mer man graver i dette, dess mer komplisert blir det. Jeg er overbevist om at dette ikke skjer.
     
  8. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    Det store problemet er vel egentlig at det er uttak av poengene som er skattepliktig. Det blir litt som å si at du først skal skatte av gavekortet du fikk fra jobben når du bruker det. Eller at du først skatter av lønna når du bruker den til noe.

    Det naturlig ville da vært at selve opptjeningen er skattepliktig, selv om det kan virke urettferdig for de som ikke får brukt poengene sine til noe. Dette kunne eventuelt vært fikset med et fribeløp.

    Men til slutt så viser jo bare dette at konseptet med bonusprogrammer ikke bare gjør det vanskelig for kundene å se verdien av noe, det gjør det nesten umulig for myndighetene å gjøre det også.
     
  9. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er riktig. For at et måltid skal trekkes fra kostgodtgjørelsen skal det være et fullverdig måltid. Så kan man diskutere hva som er et fullverdig måltid, men jeg tror f.eks. definisjonen for lunsj skal være inkludert varmmat. Jeg har aldri trukket fra flymat (inkl. loungemat) fra dietten. Unntaket er vel om du kjøper mat på flyet og setter denne på reiseregningen. Da vil du i så fall måtte trekke fra, men det blir i de fleste tilfeller et ekstremt kostbart måltid
     
    ArthurDent liker dette
  10. Kimarild

    Kimarild Nytt Medlem

    Innlegg:
    44
    Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    8
    Jeg er enig i det du sier, men tror du skrev feil "uttak" og mener "opptjening"... fordi resten av setningen din tilsier det.
    Det blir jo samme skatt/avgift på bonuspoeng om du bruker de, eller ikke.
     
  11. Boleole

    Boleole Aktivt Medlem

    Innlegg:
    378
    Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    43
    For min del som ansatt i staten så kan jeg ikke bruke bonus poeng opptjent på tjenestereise til privat bruk. Så lenge jeg da har mer poeng på konto enn det jeg har opptjent på tjenestereise er jeg derfor innenfor regelverket.
     
  12. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Men om du bruker poengene på tjenestereiser, eller oppgraderinger på tjenestereiser, er hverken bruken eller opptjeningen skattepliktig per dags regler.

    Dette gir jo god mening for en del og det er lite formålstjenelig om man skal skatte av poeng som kunner fra arbeidet og går tilbake i arbeid..
     
  13. Kimarild

    Kimarild Nytt Medlem

    Innlegg:
    44
    Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    8
    Skjønner, viste ikke om slike regler.
     
  14. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    2,091
    Bonuspoeng:
    93
    Har tenkt litt mer på alt dette og bare konkludert med at rapporteringsplikten for bedriften er nødt til å begrenses til vi rimeligvis kan vite noe om. Dermed blir det å spørre den ansatte om hvor mye poeng som er brukt. Hvis vi ikke får svar så rapporterer vi null. Dette på basis at at SAS sier de aldri kommer til å dele informasjonen.

    Så man kan være naiv statssekretær (Næsje) og mene at vi har lett tilgang til dette som arbeidsgiver og at det blir så mye bedre når vi blir pålagt dette, men realiteten er at det blir den ansatte selv som uansett må rapportere.....
     
  15. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,702
    Likes mottatt:
    5,888
    Bonuspoeng:
    183
    Det er slik jeg forsøker å manøvrere. Har hittil "svidd av" bonuspoeng på en jobbreise, og har denne sesongen opptjent en del hotellovernattinger jeg også skal bruke på noen kommende jobbreise. Statusgivende legs betrakter jeg derimot ikke som jobben. De gir også jobben fordeler ved at jeg slipper å betale for bagasje på jobbreise (og noen av dem krever 3 kolli.
     
  16. Edin

    Edin Aktivt Medlem

    Innlegg:
    404
    Likes mottatt:
    747
    Bonuspoeng:
    93
    Skulle ønske vår venn "staten" var like kreativ og innovativ på hvordan kutte kostnader, som de er på hvordan kreve inn mer penger...

    Det sagt, jeg betaler min skatt med glede med de velferdsgoder vi har i Norge.
     
    RoadKing, wilco and DanH like this.
  17. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg betaler villig til å øke fra 28 til 30% inntektskatt for at jeg får en god pensjon og ett godt helsevesen når jeg blir gammel og det vil bety at jeg betaler mer i skatt enn jeg jeg ville ha gjort om jeg skulle skattebelastes hobbyen min og jeg ville ha svekket kjøpekraften min med 5% i bytte mot en trygghet for min pensjon når jeg blir 70+ :)
     
  18. Travelmate

    Travelmate Medlem

    Innlegg:
    124
    Likes mottatt:
    80
    Bonuspoeng:
    28
    Jobber i en bedrift med 20 ansatte. Om sjefen sier at vi skal bruke poeng på reiser i jobben og at hun stoler på oss vil det være helt fair og noe jeg følger opp. Enklere å avklare med leder om at poeng en selv betaler for (oppgradering mm) er private poeng, og så booker jeg en innenlands reise i ny og ne med poeng.
     
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Hvordan greier arbeidsgiveren din å kontrollere dette, annet enn å stole på din ærlighet?
     
  20. Boleole

    Boleole Aktivt Medlem

    Innlegg:
    378
    Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    43
    Det har aldri vært et tema, men hvis det en gang blir det så vil det være min forklaring hvertfall.
     

Del denne siden