Det må åpenbart være noen i regjeringen som mener at det å måtte reise i jobben er en stor fordel, for alle kompensasjonsordninger vi måtte ha av dette skal skattlegges. Fra før har det jo vært heftig diskutert her inne om skattlegging av bonuspoeng, men nå har det også kommet ut at diettutbetalinger for utland skal skattelegges. Riktignok etter et fradrag på 578 kroner. https://www.aftenposten.no/norge/po...katt-rammer-ansatte-med-mange-utenlandsreiser Jeg skal være den første til å innrømme at det blir noen kroner til overs på diettgodtgjørelsen, men på samme måte som for bonuspoeng har jeg sett på dette som en kompensasjon for ulempen med å måtte reise. Får se an om jeg kommer til å kreve en lønnskompensasjon fra arbeidsgiver for dette. Avventer å se hva som skjer i forhold til bonuspoenger, som vi ikke har fått noen retningslinjer for enda. Får ev. ta en diskusjon om disse samtidig.
Eg reiser aldri på diett i dalstroka utanfor, då eg stort sett reiser i velmøblerte land, og får då stort sett regning, og det er berre unntaksvis at eg må gå på nokre standard satsar. (Og når eg reiste mykje, så møtte eg leverandørar, og då hadde eg ikkje mange utlegg, og diett hadde føltes feil då...) Eg vonar vel at det no kjem fram i Aftenposten, at alle i Storting og Regjering, leverer reiserekning med diett, når dei har vorte påspandert det eine og det andre av framende makter. Men det skulle jo ta seg ut at dei skulle skatte av dette, dei har ikkje nok fordelar frå før...
Det er det jeg sier, det var bedre før. Mitt gamle selskap den gang jeg frekventerte California hyppig hadde en strikt policy på økonomi på fly, imidlertid var det diett. Kost & losji kom på en anseelig sum når jeg var der i 14 dager av gangen og prisen jeg betalte på mitt favorittmotell og matkost var ikke i nærheten av totalsummen, så det dekket mellomlegget til biz , skattefritt. Det ble selvsagt heller ikke skatt på Avios eller Eurobonus. Ja det var tider...
Ser ingen grunn til at nye arbeidsforhold avviker fra gamle hvor dette har "vært en del av lønna" i en årrekke. Hva med tilgang til personalpriser på ting som kjøretøy, klær eller elektronikk? Har man I 10 år falt bakpå pga dette står man mye dårligere enn de som nylig har fått kontakt.
Ahhh, endelig en flott anledning til « kos med misnøye» . Jeg regner med at det omtalte kommer til å ramme meg med større tyngde neste år. Men jeg har en annen irritasjon jeg kan « kose meg med» så lenge. Jobber i det offentlige (stor virksomhet) og reiser følgelig på Statens satser. Vi hadde før en personal- og økonomiavd. som håndterte reiseregninger , og som følgelig hadde god oversikt over de til never tid gjeldende reglene. Nå kjøres timeføring, økonomi og reiseregninger gjennom DFØ, og vi har fått en egen app hvor vi kan føre reiseregninger. Skal vedgå at det finnes positive sider , men også i høyeste grad negative..... . Her om dagen kom (nok) en RR i retur. På grunn av vår moms- situasjon, må hotellopphold med frokost inkludert likevel splittes. Vi må dermed kalle det Hotell m/12% moms, og så føre opp «måltid m/25% moms» for seg.
En håpløs situasjon.. Har et par gående selv.. Retter feil og sender tilbake. Så kommer de med noe nytt... og så retter jeg og sender inn.. og så må sjefen godkjenne en gang til og så kommer det f... meg i retur pga noe annet pirk.. Reiseregninger er til å bli gal av.. Hadde de ikke ført til CT så........................
Jobbet 12mnd i MAD med 1180kr som daglig påfyll, det holdt jo i massevis. Så kom 12mnd i verdens tristeste plass SVG med 485kr. Enda tristere. Så LGW med 1585kr i 36mnd. Ikke så trist. Ting jevner seg ut. Vær glad å nyt dagene folkens
Det er til å bli innmari forbanna av. TO innstramminger bare i år på skattlegging av diett (som det ikke var skatt på i det hele tatt før 2018). Og dette med en Høyre/FrP-regjering som gikk til valg på å forenkle ordninger for bedriftene, lage mindre byråkrati og å senke skattetrykket. De beviser gang på gang at de driver med det motsatte med en gang det kommer til pendlere eller jobbreisende, jfr. skatt på bonuspoeng. Jeg kjenner det snart koker over, håper snart alle som reiser i jobben gir en kollektiv langfinger til denne regjeringen. Om man får en blå regjering forventer man for pokker blå politikk! Har skikkelig lyst til å, på nordnorsk vis, fortelle Siv nøyaktig hvor hun kan reise. Siden det er et reiseforum synes jeg ærlig talt det burde være innafor
Det er ikke akkurat som at ikke mine 100+ reisedøgn er tid jeg elsker, alene på hotell langt fra alle kjente og kjære... Joda, enormt stor fordel som må beskattes...
Nå er ikke dette et politisk forum og jeg rammes ikke spesielt hardt, men det som provoserer meg er at alle disse nye skattene går til p dekke skatteletter for de som har mest fra før. Og jeg stemte på Erna sist, men det er blitt så mye dumt at det spørs neste gang.
Nemlig. Jeg tror ikke det er så mye et spørsmål om rød eller blå regjering som det faktum at offentlig sektor svulmer over av uproduktivitet og at vi som borgere i landet av Sareptas krukke krever støtte for ditt og gratis av datt. Det sier seg selv, det må betales. Om de er røde eller blå, så må de hente pengene fra plastposer og annet krimskrams.
De blå må ta ansvaret for det de gjør, skremselspropaganda for hvordan det hadde vært med rød er bare en bortforklaring.
Nåde den som gidder å stå på litt utenom å sykle til kontoret (som ligger 5 min unna hjemmet) kl 08:00 for så å dra hjem kl 16:00. De "nissene" som finner på disse reglene har vel knapt nok reist på charter ferie...
Dette er helt håpløst. Statens satser har vært meget behagelig, først og fremst fordi jeg i systemet vårt kun trenger å si hvilket land jeg har vært i og krysse av for måltider jeg evt. har fått dekket av andre, så har systemet regnet ut hvor mye jeg skal ha. Ingen kvitteringer eller noe, kjempegreit når mange spiser sammen, så trenger man ikke hver sin regning og det tullet der (og da kan man jo være den som tar regningen/legger ut med et EB-kredittkort *kremt*) Nå blir det masse byråkrati, og sparing på ørten dustete kvitteringer. Evt. betale enda mer i skatt..
Og så kommer dagens "superenkel forskning"-spørsmål: Hva tror dere sannsynligheten er for at denne ubrukte kreditten ( som altså regnes som brukt) kommer til å kunne telle som gjeld i forbindelse med selvangivelsen ? Noen som har sannsynlighet større enn 0, her ?
«Regjeringen har fremmet forslag om at all personalrabatt i forbindelse med arbeidsforhold skal skattes av fra kr. 7.000,00 og oppover. Heller skal ikke personalrabatt overstige 50%.» Nok en tillegsskatt, lov å håpe at den ikke går gjennom.
Vel nå har ikkje Erna og Siv fleirtall i Stortinget og er avhengig av støtte fra V og KRF så ein god del av skylden kommer vel der i frå. Når regeringen øker Bistandsbudsjettet til 37.8 milliarder for å blidegjøre småpartiene (les Hareide), opp 2.5 milliarder i år etter at det gikk opp 1,3 milliarder i fjor). Så må pengene komme eit sted ifrå vist du ikkje vil øke skattene, var det 15 milliarder ala AP under sist valg? Så nei disse pengene går ikkje til skattelette for norske skattebetalere, uansett kor mykje penger dei har fra før. Det blir kastet bort i utlandet kor ein stor del vil ende opp i bankkontene i div skatteparadis til div 3 verden politikere/diktatorer. Og stemer du på den andre siden neste gang kan du renge med å beholde disse dusteavgiftene (når fjernet vi sist store mengder avgifter her i landet?) plus få AP 15 milliarder ekstra i skatt på toppen. Og ja eg er også svært misfornøyd med Erna og Siv. Eg stemte ikkje på dei fordi eg liker dei, men fordi den andre siden er ennå dårligere valg til å lede landet.