Skattefradrag på reiser (splittet fra Soft block, av alle ting)

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Tazoslo, 13. mai 2015.

  1. Tazoslo

    Tazoslo Medlem

    Innlegg:
    69
    Likes mottatt:
    70
    Bonuspoeng:
    18
    Når digresjonen "pris" kommer opp så kan jeg jo bidra med litt fra egen virkelighet.

    SAS er dyrere innenlands, hands down, men jeg bruker de i stor grad. Hvorfor? Jo fordi 80% av mine flygninger er pendlig og jeg får tilbake 100% av flybilletten (etter bunnfradrag) over skatteseddelen. Da er det EB fordeler som blir viktigst. Pris blir mer et spørsmål om likviditet. I jobb flyr vi ikke så mye, men vi bestiller som regel SAS (innenriks) da det erfaringsmessig er lettere å komme seg avgårde hvis noe skulle skje. Utenlands er det pris-pris-pris som gjelder, både privat og jobb.
     
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Du får nå strengt tatt kun tilbake 27% når skatten regnes ut, mao dyrere billetter koster deg uansett mer.
     
  3. Tazoslo

    Tazoslo Medlem

    Innlegg:
    69
    Likes mottatt:
    70
    Bonuspoeng:
    18
    Nei, jeg får tilbake 100% ettersom jeg ikke flyr frem og tilbake daglig, men er annenhver uke i Oslog og Bergen. Da komme jeg under "besøksreiser"; http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/Finn-post/3/2/9/

    Det gis et fast fradrag per kilometer, når reiseavstanden er over 2,5 km. Satsen blir redusert når reiseavstanden blir over 50.000 kilometer per år i 2015 og 2014. Satsene er kr 1,50 opp til 50.000 km, og 0,70 over. For besøksreiser blir antallet kilometer regnet ut fra korteste strekning for vei og rutegående transportmiddel (ikke fly). I tillegg gis det fradrag for kostnader til ferje og bom.

    Disse reiseutgiftene ses i sammenheng med reiseutgifter til og fra arbeid, slik at det er bare utgifter utover 16.000 kroner i 2015 og 15.000 kroner i 2014 som kan trekkes fra.

    Hvis du flyr, får du dekket de faktiske kostnadene for dette. Husk å ta vare på kvitteringer på betalte flyreiser.
     
  4. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Dette virker merkelig.

    Fra skatteetaten sine sider:
    I tillegg kan du kreve fradrag for utgifter til bom, ferge og fly. Fradrag for disse utgiftene gis i sin helhet når summen overstiger 3 300 kroner per år.

    Jeg tror det er en dårlig formulering fordi "overalt" hvor jeg har tidligere lest om dette står det at man får fradrag for faktiske kostnader.

    Hvordan fører du i tilfelle dette i selvangivelsen?
    Fører du det som normale reisekostnader blir det et fradrag som gir 27%.

    Jeg forsøkte å søke etter "Hvis du flyr, får du dekket de faktiske kostnadene for dette." og får kun treff på diverse nettsider som har samme artikkel, noe som leder meg til å tro at noen har skrevet feil og dette har blitt kopiert opp.


    Fra Ligningens ABC:

    4.1.2 SÆRREGEL OM BRUK AV FLY PÅ BESØKSREISER
    Hvis det er brukt fly på besøksreise, kan skattyter velge å kreve fradrag for faktiske kostnader til flybillett istedenfor avstandsfradrag for flyreisen, se FSFIN § 6-44-5 annet ledd. I tillegg skal skattyter ha avstandsfradrag mv. for resten av reisen.

    Så jeg tror ikke du kan kreve 100% dekning, men du får fradrag.
     
  5. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Du har en inntekt på 300 000 i året etter fradag. Og skatter si 25% av dette. Din skatt er 75.000 kr.
    Du får et ekstra fradrag på 30 000 på dette. Din inntekt er nå 270 000. Du skatter da 24% av dette. (trekt av 1 % siden du har levere inntekt) Din skatt er da 64800
    75.000-64800=10200. Da har fått tilbake 33% av utgiftene dine.

    Dette er ikke reelle tall, men kun et eksempel. Men så du kan se så er ikke mer enn 33% av utgiftene dine gitt tilbake i mindre skatt.
     
  6. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg snakket med Skatteetaten om dette for noen dager siden. Skatteetaten må først og fremst tas for hva den er: En ansamling mer eller mindre begavede byråkrater med bakgrunn fra jus og økonomiutdannelser som kunne eller kunne ikke fått jobb et annet sted, og kan eller kan ikke være bitre over ikke å ha fått det. Blant dem finnes også noen skikkelig råtne epler, for eksempel den som rent faktisk forsøkte å snyte meg for et særfradrag et par år tilbake, men som jeg til sist klarte å bekjempe rett før jeg måtte hyre inn advokat. Med det sagt, så var skattebyråkraten jeg snakket med forleden av den kompetente sorten, som erkjente retten til fradrag for reelle kostnader til fly, men stusset veldig over at det ikke var en egen post i selvangivelsen til å føre disse dokumenterbare kostnadene. Vedkommende rådet meg således til å bruke feltet for ferge/bomutgifter, samt forklare det hele i post 5.0 (les: fraværet av eget felt for flyutgifter). Som i samfunnet forøvrig kan man naturligvis heller ikke stole 100 % på dette, men jeg stoler nok på det til å la det bli min innlevering. Man får vel ytterst sjelden 100 % dekning, så Are har nok rett der.
     
  7. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Det har ingenting for seg å komme med løse tall uten innhold.
    Du får 27% tilbake i redusert skatt av alle fradrag.
     
  8. Ingemar

    Ingemar EBG

    Innlegg:
    20
    Likes mottatt:
    14
    Bonuspoeng:
    3
    Nå ble det voldsomt off-topic her - trengs en egen selvangivelsetråd, kanskje?
     
  9. Tazoslo

    Tazoslo Medlem

    Innlegg:
    69
    Likes mottatt:
    70
    Bonuspoeng:
    18
    Må bare avslutte det jeg starter, beklager off topic, men en egen selvangivelsetråd hadde vært greit ;)


    Du kan velge om du vil betale 1) etter kilometer 2) etter kostnader. HVIS man er god til å planlegge så kan man faktisk tjene penger her da de billigste billettene går for en pris lavere enn det man får igjen for kilometergodtgjørelse på f.eks. Bergen-Oslo.

    Videre;
    1) Fradraget føres i feltet for ferge/bomutgifter
    2) Det er forskjell på pendling (å fly hver dag - ikke 100% fradrag) og besøksreiser (hvor du må være borte fra hjemmet i minst 72 timer).
    3) Jeg har fått tilbake det jeg skal ha tilbake de 2 siste årene
     
  10. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Helt klart at man kan tjene på å føre km istedenfor billige billetter, spesielt om man reiser lenger avstander, stjerneeksempel OSL-TOS.
    Kan ellers ikke se helt forskjell på fradragsregler for besøksreiser og jobbreise.

    Jeg kan ikke se noe sted som antyder at dette skal være mulig å få full refusjon, kun at man får fradrag for faktiske kostander til besøksreiser med fly ref sitatet over.
    Hvordan har du ført dette for å få 100 % refusjon av dine kostnader?
    Fører du inn dine reelle kostnader i 3.x.x. i selvangivelsen så blir dette regnet som fradrag og du ender opp med 27% av dette som reelt redusert skatt.
     
  11. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,849
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Bare for å fortsette i off-topic skattefradragssporet: jeg hadde selv en periode reiseutgift for egen kost for pendling AMS-OSL og alle disse faktiske reisekostnadene kunne jeg føre til fradrag i selvangivelsen. Fradraget blir 27% (jeg fikk 28% da dette var for et par år siden før skatten ble satt ned). Ingen som får refundert faktisk kostnad av kemner'n, så det som menes med lovteksten er at istedenfor å benytte standard fradragssatser basert på km reise, så kan man ved fly føre de faktiske billettkostnadene. Nøkkelen er at de blir ført til fradrag, og fradraget overstiger ikke 27%.
     
  12. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    904
    Likes mottatt:
    295
    Bonuspoeng:
    63
    Skatteetaten har en kalkulator som viser hvor mye mindre du vil betale i skatt.

    Tazoslo har nok rett i at en får dekket reelle kostnader dersom en finner billige billetter, men fører reisene som bil med bilgodtgjørelse, men dette vil jo bare gjelde for veldig billige billetter.
     
  13. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Nå begynte jo dette med at han sa han betalte mer for SAS inneriks uten å tenke på prisen fordi han fikk 100% redusert skatt, så det med svært lave priser er en helt annen sak.

    Jeg har regnet ut at ved billettpris ~344 så lønner det seg for meg å skrive kilometer, men det er sjelden så billig når jeg flyr så da blir det reelle kostnader. Flybillet +flytog + reise til og fra flyplass i km :)
     

Del denne siden