God aften godtfolk! LHR har noen helt absurde avgifter, men har det skjedd noe her i det siste? LHR-BGO BGO-LHR
Jepp Lhr kalkulerer avgifter basert på hvor du begynner flyreisen (innenfor eller utenfor UK), hvor du skal viderre (om du flyr long haul fra/til) og reiseklasse. Vi fløy fra LHR til BOG i Biz 4 stk før og etter nyttår, og det ble 15K i avgifter (fra Svg og en cobnecting flight i Bogota). jeg husker jeg ble like overrasket som deg og begynte å lese meg opp på det. Det var ganske komplekst å sette seg inn i, men mener å huske st det var snakk om at avgiftene skulle opp enda mer i 2023 (vi booket i begynnelsen av 2022 - og muligens de nye avgiftene ble bestemt senere på året). Lang historie kort - ja, det er dyrt. Prøv å søk i vanlig øko klasse, da er nok avgiftene lavere
Det er nok noe galt her fordi jeg tror den høyeste raten til Norge er 78 pund per pers. Mer her: https://www.gov.uk/guidance/rates-and-allowances-for-air-passenger-duty
Ja, på en kort tur kan ikke dette være riktig. Men på langturer anbefaler folk i FT å reise fra LHR til LIS eller FRA/ZRH/VIE, og ta langturer til sør eller nord amerika derfra. Og ditto til Asia. Pga crazy avgifter.
Mulig BA sponser noe innen Europa, men de skal ha 12kr i avgifter for en tur/retur OSL-LHR. Og 40k avios Makan regnestykke selv om en snur skuta å har første avreise fra London
SAS skulle ha 766kr på en bonusbillett i Plus t/r samme dag i november. Mulig dette regnes som en transfer på under 24 timer så kostnadene er annerledes. Feilen er at ett eller annet gjør at Norge har havnet i band C som gir £200 i avgifter når avgiftene endres 1. april 2023. Det riktige er £26 som tilsvarer ca 320kr. Gjør diamantmailen oppmerksom på det nå, så kanskje det blir fikset i løpet av høsten.
Mulig det bare var meg som falt av her? Men så ikke helt kombinasjonen av avgifter i GBP og hva diamant mailen kan svare på? SAS beregner jo ikke disse avgiftene selv, men bruker Amadeus/Sabre el lign i bakgrunnen. Edit: leste litt videre og googlet. Dette kunne vært ganske dramatisk fra 1 april av. Men alle EU og EØS land er automatisk i band-A, så Norge får laveste avgift: Kilde: https://www.gov.uk/guidance/rates-and-allowances-for-air-passenger-duty
BA sponser i større eller mindre grad på bonus-reiser i Europa ja. Med fastpris + poeng uavhengig av forskjellige lokale avgifter. Dette ble innført som del av endring i Exec Club for 5ish år siden, om jeg husker riktig på tiden. Noen mente (som alltid) at det var devaluering av programmer, men for min del har det vist seg å være ganske bra, feks fordi London-connection fra OSL i praksis er gratis, om man skal videre fra LHR ut i Europa for bonuspoeng.
Har nå sendt en epost til Diamantmailen. Svarer de ikke, eller de svarer noe tull, sender jeg den videre til min nye venn i ledelsen hos SAS
Bolaget svarer: Hej Watchaddicted, Tack för ditt mail. Vi är medvetet om problemet och vi håller på att lösa problemet. När det blir klart kan jag tyvärr inte svara på. Jag får be dig prova med jämna mellanrum och vi får hoppas problemet blir löst inom kort. Jag önskar dig en trevlig dag. Med vänlig hälsning Bolaget
GB-tax incorrectly charged for SAS Plus tickets with departure from the UK Updated on 10 Feb 2023 at 10:12 CET Due to a system error, incorrect GB-tax (departure tax) was charged for SAS Plus reservations/tickets with a departure from UK from 01 April 2023. The error affects tickets/reservations made between 03-07 February 2023. The incorrect amount charged were GBP 200 (or equivalent), correct amount should be GBP 26 (or equivalent). Affected customers are entitled to a refund of GBP 174 (or equivalent). https://www.sassalesinfo.com/news/s...orms-february-2023-gb-tax-incorrectly-charged
Gjenoppliver denne tråden. Nå er det kanskje mange som har transfer på LHR/MAN osv. bl.a. som følge av VS i Skyteam. Det hender en sjelden gang at jeg leser noen innlegg på businessclass-forumet i SE, og i dag er nedenstående kommentar kommet opp og skaper diskusjon. Er det noen som har hatt booking via UK og senere lagt til feeders fra Norge, og som har erfart dette? Er noe å følge med på i slike tilfeller... Er dette tilfelle høres det definitivt ikke bra ut!!
Jeg har selv en reise som ble booket med LHR-LAX-LHR, og feeders fra/til BGO ble lagt til i etterkant. Ved rebillettering fikk jeg bare oppgitt følgende på nye billettdokumenter. Dette skiller seg ut ved at vanligvis står det refunderbare skatter og avgifter på dette dokumentet. Jeg har nå vært i kontakt med SAS kundeservice ved 3 anledninger over 1 måneds tid for å få refundering, hver gang med lovnader om det skal komme på plass. Status per nå er at det fortsatt ikke er tilbakebetalt noe, og jeg har så langt fått utstedt de samme billettene 3 ganger.
Nesten samme erfaring som @CptSideslip . Venter fremdeles på refund for en PNR, men fikk "umiddelbar" refund på en annen. Probelemet er at den jeg har fått tilbake på var eco, mens den jeg ikke har fått tilbake er biz.
I min tid som bonusjeger har vel ikke billettdokumentet innehold noen form for beskjed om refusjon, men kun eventuelle nye avgifter. All refusjon har alltid kommet i form av en separat epost, hvor det noe uttydelig står hva man får refundert. Jeg har vanskelig for å tro på at SAS med viten og vilje har instruert sine ansatte om å ikke betale tilbake overflødige skatte og avgifter. Ta en telefon til kundeservice CT-telefonen så burde de ganske fort se hva som er problemet og få korrigert. Og ja det er sikkert mulig å møte på ansatte hos SAS som ikke er like flinke som andre. Hvis du ikke kommer videre med SAS er det bare å ta det med kortselskapet. Det burde være ganske grei skuring, i det minste hos SAS MC.