Skriver du anmeldelser etter reise?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Are, 17. okt 2017.

?

Skriver du anmeldelser etter reiser?

  1. Ja, alltid.

    5 vote(s)
    7.5%
  2. Ja, innimellom.

    36 vote(s)
    53.7%
  3. Nei, men burde nok det, reiser jo mye..

    21 vote(s)
    31.3%
  4. Nei, det gidder jeg ikke..

    5 vote(s)
    7.5%
  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Brukte tripadvisor mye før, og skrev også inn. Men syns det har blitt vel kommerst etterhvert, så jeg bruker det lite nå.
     
    FFlyer liker dette
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg ser på topp 10 og leser først og fremst de dårlige anmeldelser. Ofte er det helt absurd, men innimellom har det noe for seg..
     
    Mbj, FFlyer, KristianR and 1 other person like this.
  3. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Her føler jeg en liten skam men også ikke!
    Når jeg startet bonusfeberen så ble det 5x OSL - CPH - HAM - CPH - OSL (5 dager på rad), bare for å få EBG første gangen grunnet at jeg skulle begynn å «pendle» OSL - BOO - OSL 2 ganger hver måned. Utenom en felles IF MR (som ble godt rappotert) så har det bare vært enkelt turer til AGP og NCE og andre random destinasjoner i Europa med SAS (alltid i Plus). Men alt dette føler jeg er same same hele veien og er godt dekket for lenge siden så har aldri sett poenget med å skrive noe om dette.

    Men etter at SAS sluttet med Fast Track og Lounge på AGP så går årets nyttårstur tur/retur OSL - FRA - AGP etter tips fra trådstarter med Lufthansa i Biz og har ikke sett mange rapporterter på dette så da kan det hende mitt første reisebrev kommer til liv. Selvfølgelig med forbehold da flighten ut fra OSL er 06:00.

    Edit: Så først nå at dette gjaldt TA men trodde som vanlig det gjaldt IF. Men nei, skriver aldri på TA! Har reist mye med en alt for bereist person og han tar alltid TA med en klype salt så han stoler jeg heller på en TA når det gjelder anbefefalninger!

    Edit 2: Stoler heller på anbefalninger her fra IF og eventuelle andre kjentfolk i stedet for TA.
     
    Last edited: 18. okt 2017
  4. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,853
    Likes mottatt:
    5,476
    Bonuspoeng:
    183
    Har skreve nøyaktig ein anmeldelse på Tripadvisor. Det var etter at eg måtte vente 2,5 time på maten på ein av dei best rata restaurantane i Dar es Salaam.

    Brukar TA sporadisk, og har forsovidt god erfaring med det. Skal prøve å bli betre på å bidra sjølv.
     
  5. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,126
    Likes mottatt:
    7,719
    Bonuspoeng:
    183
    Skriver sporadiske anmeldelser på TA, men blir grenseløst irritert over at de spammer ned mailen min og maser om nye anmeldelser, status og visninger på gamle anmeldelser osv., så som oftest dropper jeg det fordi jeg ikke vil ha enda flere mail.
     
    NoLimit, Travellingalf and RoadKing like this.
  6. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Her treffes det rett i min dårlige samvittighet. Jeg er altfor dårlig til å gi tilbakemeldinger og skrive anmeldelser og reiserapporter, det være seg her, direkte, på TripAdvisor eller andre steder. Har vel ett par anmeldelser på TA, men enig med flere her om at alle mailer fra de virker mot sin hensikt. Jeg bruker TA en del selv, men mener jeg har en sunn skepsis til anmeldelser der og andre steder. Men når det er sagt så har jeg stort sett bare positive opplevelser med å følge anbefalingene jeg finner.

    Skal prøve å bli flinkere til å bidra, ikke minst her inne. For min del er det nok mest snakk om å prioritere tiden litt annerledes.
     
  7. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Har 100+ anmeldelser på TripAdvisor, men etter at jeg begynte å skrive for InsideFlyer har det blitt mindre. Jeg må også innrømme at jeg har mistet litt troen på TripAdvisor. Jeg tror ikke problemet nødvendigvis bare skyldes at TripAdvisor lett kan manipuleres, men mye at hvem som helst kan skrive kan skrive hva som helst.

    Topp score sitter tilsynelatende løst hos mange som skriver anmeldelser på TripAdvisor og man har jo ikke noe referansepunkt for hva slags score man skal gi. Spesielt gjelder dette for hoteller og restauranter. For eksempel: kl. 4 natt til søndag på vei hjem fra byen kan et middelmådig gatekjøkkenmåltid fortone seg som tidenes kulinariske opplevelse for den enkelte. På samme måte kan et opphold på et ganske ordinært og middelmådig hotell oppleves som kompromissløs luksus for en som aldri har overnattet på noe annet 16-sengers sovesal på et vandrehjem.

    Jeg bruker TripAdvisor først å fremst for å finne ting å gjøre og for å finne ut hva man absolutt skal styre unna av restauranter og hoteller. For er det dårlig score på TripAdvisor, så er det mest sannsynlig ganske dårlig stelt.

    Da stoler jeg mye mer på førstehånds erfaringer fra dere på forumet her, og andre blogger og forum :)
     
    Travellingalf liker dette
  8. Satyv

    Satyv Senior Medlem

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    1,273
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg skriver endel, men langt i fra alltid. Men jeg tenkte litt rundt dette etter å ha lest tittelen på tråden. Jeg konkluderte med at jeg skriver som regel de gangene jeg er veldig misfornøyd eller veldig forøyd. Så de gangene jeg er sånn passe fornøyd blir det som regel ikke noe annmeldelse. Kanskje gjøre noe med det. :)
     
    bor_i_en_koffert liker dette
  9. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg opplever at TA har for mange 5*-anmeldelser. Mitt inntrykk er at svært mange anmelder "det å endelig komme seg ut på restaurant sammen med ektefellen, mens svigers passer unga", og at dermed resturantene oppnår for høy skår (eller for lav skår dersom plutselig den ene ungen spyr og man må avbryte restaurantbesøket for å skynde seg hjem). Ja, det er litt satt på spissen.

    Det er også klart at dersom et etablissement har mindre enn et par hundre anmeldelser, kan de like gjerne være iscenesatt. Alle kan skaffe seg hundre 5*-anmeldelser om de tar en prat med venner og kjente.

    Like fullt leser jeg gjennom 10-12 anmeldelser først dersom jeg skal spontan-velge en restaurant, og jeg forsøker å gi objektive tilbakemeldinger/anmeldelser selv.

    Men; Allminnelig research og magefølelse gir som regel et bedre resultat. Jeg har jobbet med QA-arbeid både innen ISO og FDA og vet iallfall et par enkle observasjoner som medfører at jeg går videre til neste dør.

    Det er ingen skam å snu, selv ikke etter at du har fått bord og meny.

    /koffert
     
    Henrik and FFlyer like this.
  10. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Nettopp. Dette er et stort problem med frivillige opinionsmålinger.

    ...Da er knappene du passerer på vei ut (som i sikkerhetskontrollen på OSL) iallfall LITT bedre.
     
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Apropos... blir resultat fra disse knappene offentliggjort, eller er det bare internt for avinor?
    Syns de skulle hatt sånne knapper for bagasjeutlevering og jeg...
     
    Mbj, FFlyer, Stuttfeiten and 2 others like this.
  12. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,126
    Likes mottatt:
    7,719
    Bonuspoeng:
    183
    Kjedelig når knappen for det rødeste ansiktet blir utslitt etter første dag da.
     
    DanH and RoadKing like this.
  13. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,150
    Likes mottatt:
    869,610
    Bonuspoeng:
    293
    Husk denne fra @Stuttfeiten :


    Har sove på det absolutt verste, skitnaste og fælaste hotellet eg nokon gong har budd på Crowne Resorts Elamaris i Protaras på Kypros. Trudde ikkje slikt gikk an.
    [​IMG]
    Håpar eg ikkje har med med nokon biologiske farer. Desinfeksjon fortset inntil vidare.

    Ha ein strålande dag alle sammen, og husk å sjekke Tripadvisor før de bestiller ukjende hotell :)

    "Ranked #63 of 63" kunne og burde ha fanga oppmerksomheta mi om eg hadde sjekka :D
     
  14. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Dere er kjappe til å generalisere og bedømme et selskap/produkt basert på få datapunkt.

    Mood på crew har 100 variabler, inkludert din karma, deres privatliv og dagens vær. Vet ikke hvor mange flighter gir grunnlag for en baseline, kanskje 10 ved lignende oppsett/flyrute.

    Unntaket er når du kjapt kan legge en opplevelse i en boks der du har stort referansegrunnlag; noen elementer ved service og personlighet forstår vi raskt tegninga på, basert på livserfaring. Men fair enough, én tilbakemelding er bedre enn null.

    Likt en her i dag som kommenterte at biffen på MUC FCL var bedre enn på FRA FCT. Hu? det er jo helt spenna tilfeldig basert på kua, kokken og tilberedelse.

    Min holdning er win some – lose some, med veldig lave forventninger til hva definerer min dag som vellykket. That makes smooth sailing.

    Prøver å være forståelsesfull og snill mot servicepersonell selv om jeg merker de har en dårlig dag eller suboptimal holdning. Feedback gis via egnet kanal på egnet nivå.

    [​IMG]
     
    Last edited: 11. mai 2018
    Edin, Henrik, milehigh and 3 others like this.
  15. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Klart vi gjør, vi har begrenset antall observasjoner og selv om vi prøver å øke antallet ved å fiske etter andres meninger på nett og lese reviews blir antallet nok begrenest. I tillegg er det ofte nesten kun de avvikende datapunkter som vi observerer ettersom nesten ingen skriver om den gangen de traff akkurat sine forventninger, hverken mer eller mindre.
    Men ettersom vi har et begrenset antall feriedager å reise på, og alle ønsker å få maksiert sin opplevelse av reisen, så benytter man seg av de få datapunkter man kommer over og generaliserer utifra det for å ta en beslutning.

    Jeg tror også at en viktig ting er selskapskultur. I noen selskap virker det som folk generelt sett er mer fornøyd, men klart det er forskjeller.
    Satte meg for et par år siden et mål om at en gruelig muggen flyvertinne skulle smile til meg på turen og var så hyggelig og høffelig at jeg nesten falt av stolen. Jeg fikk henne til å smile og forhåpentligvis ha en litt bedre dag, selv om det var slitsomt for meg.. Og sånn sett forstår jeg at det er vanskelig for crew og smile til alle grettene og jetlaggede idioter med hodetelefoner og høye forventninger, men når alt kommer til alt så velger man å jobbe i et serviceyrke så må man nesten klare slikt.
     
    Mbj, Liza, Xflipper and 4 others like this.
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Du har helt rett @Edvard . Men nå ble vel feedbacken min relativt balansert og, i og med at jeg skrøt av personalet på "lokal" flyene :).
    Jeg skal prøve å huske å ta forbeholdet når jeg melder. Uansett vil jeg si at jeg er en grei passasjer, er ikke av de som gjør mest ut av meg på reisen.
     
    Edvard liker dette
  17. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    No worries, jeg bare brukte dere to fantomene som eksempel for diskusjon.
     
    Stuttfeiten, Are and RoadKing like this.
  18. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Proffe InsideFlyers, del deres erfaringer med IATA (tar ca. 10 minutter).

    Fin øvelse for å få deg til å tenke over preferanser.

    http://www.iata.org/publications/store/Pages/global-passenger-survey
     
  19. enokling

    enokling Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Har 27 anmeldelser på Tripadvisor, og 30 helpful-votes - men det må nå som regel en veldig positiv eller veldig negativ opplevelse til for at jeg skriver. Heldigvis flest positive!

    Men personlig stoler jeg absolutt ikke på Tripadvisor annet enn som en tredje kilde, og foretrekker Guide Michelin og bloggere for restauranter og CondeNast, Telegraph eller Oyster for hoteller kombinert med Google Maps og theculturetrip.com for å kartlegge nabolag. Har enda tilgode å ikke føle at toppnoteringene på Tripadvisor er manipulert eller kjøpte klikk, ref:

    https://www.vice.com/en_uk/article/434gqw/i-made-my-shed-the-top-rated-restaurant-on-tripadvisor

    eller er det noen her som tror disse bildene viser den maten som nå serveres i den beste mid-range restauranten av over 9 000 i London ?:

    https://www.google.no/search?q="Amrutha+Lounge"+food&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiX-s7-zIvcAhUCjywKHVqdC3cQ_AUICigB&biw=1920&bih=893
     
  20. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,150
    Likes mottatt:
    869,610
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg bruker alltid TripAdvisor når jeg skal velge hotell og restaurant, enten det er i Norge eller hvor det nå enn i verden!

    Her gjelder jo selvsagt de store talls lov, når det er over 1000 anmeldelser av en restaurant og den er nummer 49 av 49 restauranter i byen så gir det en viss indikasjon. Spiser ikke der ..
    Det er ikke alltid like lett å finne gode spisesteder på ukjente små steder i verden uten TripAdvisor.

    Hotellresepsjonene rundt om er ikke alltid til å stole på, jeg har mer enn en gang fått en lapp i resepsjonen på små steder i USA som klart indikerer at resepsjonisten får provisjon for å sende gjester til bestemte restauranter. Det er naruerligvis ikke dårlige restauranter, men likevel ...

    Men det er ikke den eneste kilden jeg bruker, finnes det annet sjekkes også dette.

    Selvsagt manipuleres resultatene også, som f.eks. Duggfrisk i Bergen hvor TripAdvisor fjernet anmeldelser.

    https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/...-20-anmeldelser-etter-tips-om-juks?spid_rel=2

    Forøvrig ligger "Trekroneren" med 243 anmeldelser, på 9. plass av 417 spisesteder i Bergen.
    Dette er en pølsebod like ved fisketorget og stedet man går innom på vei hjem etter en tur på byen.

    Jeg har hatt stor glede av TripAdvisor på alle mine reiser rundt om i verden enten det er i storbyer eller på miniplasser, men det avhenger jo av hvordan resultatene leses.

    Jeg skriver anmeldelser også og bruker hele karakterskalaen ..
    I øyeblikket har jeg skrevet 246 anmeldelser ....
     
    Mbj and Kristian like this.

Del denne siden