Noen ganger har også LCC god service. Skulle fra DTM til MUC (4U) og videre til OSL (LH). Snø i DTM = Kaos. Flyet kom fra gaten i tide, men is måtte fjernes (som tok en del tid) og så var runwayen ikke isfri. Nesten 50 minutter forsinkelse med 45 min overgang i MUC. Ble 40 til slutt, men... Snill spørsmål til servitøren på flyet om han kan finne ut gate og om jeg kan klare det med 5 minutter til neste gate. Svaret var ne, fordi jeg måtte bruke tog mellom bygningene, men han hadde snakket med kapteinen og han informerte tower i MUC, slik at LH ventet og på gaten stå en snill dame med skilt som gikk ut til min privat transitbuss som kjørte meg direkte til flyet. Utrolig godt service. Til tross for 4U... Dessverre er bagasjen min ikke i OSL (mine tyske pølsene ligger i bagasjen *snøffs*). Håper å få den i kveld... 3,5 timer på OSL innenriksloungs med ekstrem avslapping.
Interessant... bagasjen min kommer til OSL 19.05 med flyet fra FRA... kan den få poeng for ekstra tir?
Når man tenker på hvor umulig det har blitt å gå igjennom en flyplass uten å se "...MED EUROBONUS-POENG I BAGASJEN!" i SAS sine farger ville jeg nesten tatt en telefon for å klage om det skulle vise seg at bagasjen er helt irrelevant hva poengene angår.
Privat transitbuss er service levert langt over forventning hos en LCC, dette liker jeg. Kanskje det ikke hadde vært så ille hvis Lufthansa/Germanwings/Eurowings sluker SAS.
Bare vent.. Nordicwings kommer.. Største fordelen etter min mening er at man da kanskje kan fly Condor å booke LX F. Håper bare ikke det blir 800 flights for å få skrapet inn senator...
Opptjeningen til Miles and More er egentlig ganske grei hvis du kjøper dyrt, akkuratt som med Lufthansa. Så har du Boomerang Club for vanlige dødelige. Det er da ingen med vettet i behold som har skrapet inn senator med innenriks Europa-flyvninger, halve poenget med den statusen er at du skal fly langt og svindyrt. Bonusprogrammet er uansett min største bekymring ved tysk annektering av SAS, snakker om smertefull vei til *G.
Min begrensede erfaring med Germanwings er at de er rimelig cheesy på diverse ting som loungetilgang mv. De har heller ikke samme bookingsystemet som det Lufthansa har. Jeg hadde en billett booket i fjor vår FRA-TXL (LH)//overnatting/møter//TXL-DUS (4U)-CPH (SK). Jeg sjekket inn på flyplassen i FRA og fikk ett helt på tryne sete på TXL-DUS, men jeg hadde ikke mulighet for å endre setet på akkurat det legget. Jeg kunne endre sete på alle de andre, mens Germanwingslegget var låst inn til ett midtsete langt bak. Da jeg tasset bort til Lufthansa, fikk jeg beskjed om at de ikke hadde tilgang til systemet, det måtte gjøres i Berlin selv om det var under 24 timer til avgang. Da jeg kom til Tegel dagen etter, fikk jeg endret sete, men fikk ikke tilgang til loungen først. Siden jeg hadde gjennomgående billett, fikk jeg på håret slippe inn. Da plutselig Germanwingsflighten min ble kraftig forsinket, kunne ikke loungen hjelpe overhodet, selv om Germanwings i enkelte bookingklasser gir loungetilgang. Så jeg ble sendt til billettkontoret, som var Lufthansa :/. Jeg ble da ombooket til en non-stop TXL-CPH med Air Berlin, noe som selvsagt var helt konge og for å være ærlig, overraskende. Mitt inntrykk er at når de driver og mikser og matcher og selger Germanwings/Eurowings via Lufthansa.com med flere Lufthansalegg på en itin, blir det rimelig useriøst at servicen skal endres drastisk og det er jo passelig interessant at de har forskjellige systemer. Har sikkert med at de har planlagt å separere selskapene mer, noe som er en meget bra ide. Fullservice mikset med lowcost blir bare tull og gjør kundene usikker og forvirret.
Noe som er det fundamentale problemet når legacy carriers forsøker å mekke en hybridløsning. Og slik vil det alltid være. Dessverre.