Det tar sin tid å fly med 15 forskjellige SkyTeam-selskaper. Særlig når Ryanair og United i tillegg fikk plass i reiseruten. I følge kalkulatoren har jeg flydd over 55000 kilometer de siste ukene. Til sammenligning er distansen rundt ekvator 40075 kilometer. Jeg hadde egentlig ikke tenkt å skrive noe reisebrev på denne turen, men det viste seg raskt at det ikke stod på tilgjengelig tid på en slik tur. Så… her følger en slags hybrid: en power-ranking av 14 SkyTeam-selskaper (SAS er nummer 15 og er sløyfet fra rankingen) hvor de får en snittscore basert på mat, sete, service og lounge. Alt loggført fortløpende i notater på telefonen. Disclaimer: betyr dette at øverst rangering = beste flyselskap? Trolig ikke. Denne vurderingen er høyst subjektiv, og baserer seg kun på den flyvningen (eller de, i enkelte tilfeller) jeg gjennomførte. For å gjøre sammenligningsgrunnlaget enda dårligere så hadde jeg en miks av business og økonomi. Nå har jeg scoret etter hva min forventning er i respektiv reiseklasse, men ingen er perfekt. Til tross for at jeg setter en helt annen standard til business enn økonomi, er det tilfeldig at to av fire selskaper jeg fløy business med kapret 1. og 2. plassen? Neppe. Jeg valgte å ta alle selskapene i en jafs. Riktig nok så hadde jeg en uke pause i USA, i tillegg til et par netter på hotell her og der. Strategien var enkel: billigst mulig, vestover for å gjøre det lettere med tidssoner og business på lange nattflyvninger. Dette ga følgende rute: SkyTeam-powerranking: Korean 4.5/5 Saudia 4.25/5 China Airlines - 3.75/5 Xiamen Airlines - 3.75/5 Kenya Airways - 3.75/5 Virgin - 3.5/5 Garuda Indonesia - 3.5/5 Vietnam - 3.5/5 Air France - 3.25/5 KLM - 3.25/5 Aeromexico - 3.25/5 China Eastern - 3.25/5 Delta - 2.5/5 TAROM - 2.0/5
TAROM - 2.0/5 Flyvning: OTP-LHR i økonomi Mat: 1/5, Sete: 3/5, Service: 3/5, Lounge: 1/5 Fikk tilfeldigvis med meg en av TAROMs siste flyvninger med A318, da denne ble pensjonert få dager senere. Det positive med denne flyvningen stoppet dessverre der. Bucuresti er og forblir en kjedelig flyplass med elendig lounge. Som STE+ fikk jeg gratis velge nødutgang ved innsjekk, og fikk et av få ledige midtseter ved siden av.
Virgin - 3.5/5 Flyvning: LHR-SFO i økonomi Mat: 4/5, Sete: 4/5, Service: 4/5, Lounge: 2/5 Den store skuffelsen var at både Virgin og Delta ikke gir tilgang til Virgins mye omtalte Clubhouse for STE+, men i stedet tilbyr disse adgang til en stappfull og elendig Plaza-lounge. Utenom dette var servicen god, og jeg syntes kabinpersonalet leverte proaktiv og autentisk god service. Fikk gratis economy comfort-sete når jeg spurte i transferdesken, og var så heldig at jeg endte opp med en treseter alene.
Aeromexico - 3.25/5 Flyvning: SJB-MEX-LAX i C/Y Mat: 3/5, Sete: 4/5, Service: 3/5, Lounge: 3/5 Jeg oppgraderte første flyvning og fikk et relativt standard nordamerikansk B737 business-sete. Den lengre flyvningen til LAX var i økonomi ombord en relativt ny MAX som opplevdes komfortabel. Her fikk jeg gratis nødutgang med ledig midtsete. OK lounge i MEX, selv om denne i likhet med terminalen opplevdes som underdimensjonert.
Delta - 2.5/5 Flyvning: LAX-LAS i økonomi Mat: 2/5, Sete: 3/5, Service: 2/5, Lounge: -/5 Også her river jeg meg litt i håret over reglene for loungetilgang. Reiste i United Basic Economy med LH *A gold dagen før, og fikk da både gratis bagasje og tilgang til United Club. Med Delta har de fjernet all loungetilgang på Basic Economy uavhengig av status. Fikk sete langt bak med marginal pitch og ikke ledig midtsete. STE+ er flyttet til boardinggruppe 4 - etter Economy Comfort hos DL. Desidert dårligste SkyTeam-opplevelse på turen, selv om kabin og annet gjør at de ikke havner nederst på powerrankingen.
Korean 4.5/5 Flyvning: LAS-ICN-PVG i business Mat: 4/5, Sete: 5/5, Service: 5/5, Lounge: 4/5 Begge flyvningene var med 77W og det skal sies at disse finnes i gammel og ny konfigurasjon. Jeg var så heldig at jeg fikk ny på begge flyvningene, og hadde min beste natt søvn noen sinne i C på vei til Seoul. Bredde er nøkkelordet her, og ingen trang hule til føttene. Innerst ved vinduet opplevdes det veldig komfortabelt. Upåklagelig service og god mat. Loungen i Seoul var stor og fin, heldigvis åpnet den ene kl 04 som også var når jeg landet.
China Eastern - 3.25/5 Flyvning: PVG-TPE i økonomi Mat: 4/5, Sete: 3/5, Service: 3/5, Lounge: 3/5 Varm mat på en så kort flyvning er et stort pluss. Noe utdatert kabin på A330 men alt i alt komfortabelt. Grei lounge for Kina og være.
China Airlines - 3.75/5 Flyvning: TPE-CAN i økonomi Mat: 4/5, Sete: 3/5, Service: 4/5, Lounge: 4/5 Igjen, litt over en time flyvning men varmmat ble servert. A330 her og, noe utdaterte seter men opplevdes rent og behagelig. Fikk tildelt midtgang på en av de fremste radene etter spørsmål om jeg ville ha midtgang eller vindu ved innsjekk. Veldig fine lounger i TPE, moderne interiør og god mat. Den største loungen hadde en pasjonsfruktis som var fantastisk god.
Kenya Airways - 3.75/5 Flyvning: CAN-BKK i økonomi Mat: 4/5, Sete: 4/5, Service: 4/5, Lounge: 3/5 Fikk tildelt Economy Comfort ved innsjekk, og fikk med det en treseter alene. B788-maskinen opplevdes som moderne og ren med behagelige seter. Flyvningen tok i overkant av to timer, og med avgang kl 0230 ble det servert et brett med en nokså god kyllingsandwich og et kakestykke umiddelbart etter at setebeltelyset ble slukket. Alt i alt en bedre opplevelse enn jeg forventet.
Xiamen Airlines - 3.75/5 Flyvning: BKK-XMN-SGN i business Mat: 4/5, Sete: 4/5, Service: 4/5, Lounge: 3/5 Benyttet meg av AF sin lounge i BKK som var helt utmerket. Er ikke 100% sikker om det var business eller STE+ som ga tilgang, da jeg også fikk en invitasjon til Miracle lounge ved innsjekk. En fordel med Xiamen var at man ikke må gjennom immigrasjon dersom man flyr MF med internasjonal connection. Loungen i Xiamen hadde et greit utvalg av mat og drikke. Den internasjonale terminalen er verken stor eller moderne, så å kunne trekke seg unna i loungen var ganske kjekt. Businesskonfigurasjonen er 2-2 ombord (A321neo og B737). Sammen med et behagelig sete ventet tøfler, pute, teppe og en flaske VOSS-vann. Før pushback ble en varm klut og et glass appelsinjuice servert. Kabinpersonalet var vennlige og snakket greit engelsk. De tok også mat og drikkebestilling før avgang hvor de viste en meny med to alternativer - ett mer vestlig og ett kinesisk. Jeg fikk for alternativet som var mest vestlig, men også dette hadde litt kinesisk preg over seg - men det var godt og så bra ut.
Vietnam Airlines - 3.5/5 Flyvning: SGN-SIN i økonomi Mat: 4/5, Sete: 3/5, Service: 3/5, Lounge: 4/5 A321 som tok meg til Singapore var helt OK hva gjelder kabin og komfort. Nok en flyvning på rett over timen hvor varm mat serveres i økonomi. Jeg gikk det som viste seg å være overraskende god beef and rice. SGN er og forblir en stor kø. Som ofte er standard i Asia så ligger loungen i mesaninen over gatenivået. Loungen til VN hadde et kurant utvalg av varm mat, bra med plass og hadde en flott utsikt over oppstillingsplassene og rullebanen.
Garuda Indonesia - 3.5/5 Flyvning: SIN-CGK i økonomi Mat: 4/5, Sete: 4/5, Service: 4/5, Lounge: 2/5 Singapore er og forblir en flyplass jeg digger å ha et par timer i. Og bra er det, for kontraktloungen Garuda bruker her var ikke noe å juble over. Jeg fikk ladet mobil og powerbanker litt sammen med en enkel lunch, før resterende tid ble tilbrakt i terminalen. Det skal nevnes at loungen i Jakarta, som ble benyttet i forbindelse med neste flyvning med Saudia, også skuffet. Ombord derimot syntes jeg Garuda leverte til litt over norm. Spurte om vindussete i gaten og ble da flyttet til en av de fremste radene med ledig sete ved siden av, seter som egentlig var blokkerte når jeg valgte i appen til Garuda. Ombord ble det servert et varmt og velsmakende måltid, som syntes å være standarden selv på timeslange flyvninger i Asia. Besetningen var gjennomgående proaktive og positive, og leverte et solid inntrykk.
Saudia - 4.25/5 Flyvning: CGK-JED-AMS i business Mat: 5/5, Sete: 4/5, Service: 4/5, Lounge: 4/5 Som nevnt over leverte loungen til Garuda et dårlig inntrykk i Jakarta, og er eneste årsak til at det ikke blir gitt toppscore for lounge. Loungen i Jeddah var svært bra og leverte god og variert mat kombinert med god plass. Nevner blant annet egen barista, egen omelettstand (made-2-order) og egen sjokoladestand. Første flyvning var i en økoheavy 777 med bare to rader 2-2-2 business. I ettertid er det lett å se at 2A var et suboptimalt valg. Både fordi det ikke har direkte tilgang til midtgang, men også fordi fotområdet er vesentlig mindre enn rad 1 og midtsetene. Vel og merke var setet bredt, behagelig og rent, og ga til tross for fotplassen et godt grunnlag for en god natt søvn. Neste flyvning var med B78X med 1-2-1 config. Jeg gikk her for 1A, som ga enda bedre fotplass. Alt i alt fornøyd med hardproduktet på begge flyvningene. Saudia leverte svært bra på softproduktet. Veldig hyggelig og proaktiv besetning, god servering med pre-departure drikke og et bra amenitykit. All servering ombord er on-demand, noe jeg absolutt foretrekker over fast servering. Jeg hadde totalt tre serveringer på to flyvninger og var veldig fornøyd med alt.
KLM - 3.25/5 Flyvning: AMS-BCN i business Mat: 3/5, Sete: 3/5, Service: 4/5, Lounge: 3/5 KLM har standard intraeuropeisk business ombord sine B737, og leverer greit på både lounge, mat og servicefronten. Det er på ingen måte noe ekstraordinært, men det funker.
Air France - 3.25 Flyvning: BCN-CDG-OSL i økonomi Mat: 2/5, Sete: 3/5, Service: 4/5, Lounge: 4/5 I motsetning til SAS så gir Air France tilgang til Pau Casals-loungen i Barcelona for statusmedlemmer. En fin lounge som jeg syntes scorer om noe marginalt over snittet så lenge den ikke er for full. Et flott sted for turens siste frokost. I Paris syntes jeg loungen leverer svært sterkt. Maten er god, dusjene var store, moderne og rene og det er en stor og luftig lounge med mye plass. Ombord ble det servert gratis vann, juice og kaffe i tillegg til noe snacks jeg takket nei til. Alt i alt helt OK for intraeuropeisk økonomi.
Lite bilder å vise til, men her følger et par: Sukkerbombe til frokost hos Saudia: Xiamen A320neo business. Står en flaske Voss i hvert sete: Korean 77W business: Det er noe eget å se fotball i Vegas (her fra Circa): United Club, før SFO-SJD: Virgin economy comfort - ekstra comfort når man får en treseter alene: