Siste flyvning SVG-IAH blir 23.oktober. Retur til SVG dagen etter. Deretter skal kabinen modifiseres til 20 Business og 66 GO og flyet flyttes til kveldsavgangen CPH-EWR. http://www.sasgroup.net/en/sas-avsl...tavanger-og-forsterker-tilbudet-til-new-york/
Og der kom den pressemeldingen fra SAS vi har forventet: Som en konsekvens av redusert aktivitet i oljeindustrien, har SAS også opplevd en markant nedgang i etterspørselen på reiser mellom oljebyene Stavanger og Houston. Dette betyr at det ikke lenger er tilstrekkelig grunnlag for å opprettholde nisjeruten som flys med en spesialbygget Boeing 737-700 med kun 44 seter. Flyet flyttes til København og forsterker rutetilbudet til New York.
Hadde ventet på dette, men ytterst merkelig at SAS bare for noen dager siden kommuniserte på EBD-treff i Stavanger at det ikke var noen planer om å avvikle denne ruten. De snakker virkelig ikke sammen i det konsernet der. Å sitte stuet i et GO-sete i en 737-700 over dammen virker heller ikke spesielt forlokkende, med mindre de rent faktisk klarer å gjøre en anstendig kabin ut av det.
Kall det gjerne uflaks at oljeprisen raste så plutselig, men det er ikke uflaks å sitte og tvinne tommeltotter mens oljealderen går på høygir i 10 år uten at man gjør noe for å spise markedsandeler.
Det gikk som det måtte, etter utviklingen i oljebransjen... veldig synd, SAS kom noen år for sent til festen. Noen som vet om de beholder eksisterende business stoler i C kabinen når den blir bygget om? Antagelig, siden det koster en liten formue å skifte seter har jeg forstått.
Det er dessverre ikke overraskende. Fløy ruten selv i sommer, flytidene er veldig bra, service var også veldig bra, men setet var ikke bra. I alle fall ikke hvis du må betale fullpris. Skal tilbake til Texas om noen uker med jobben, da booket jeg heller OSL-EWR og videre derfra.
Synd, men som View skriver burde Sas startet ruten for mange år siden, tviler likevel på at den ville overlevd krisen i dag. Sas kunne jo vært litt spenstige å satt maskinen inn på Cph-bos fremfor nyc da. Så får en håpe at vektbegrensninger gjør at det må være god plass mellom radene i GO.
De har ikke sagt hva de planlegger å gjøre med maskinen i sommersesongen... Da planlegger de vel å fly kveldsavgangen mellom CPH og EWR med A330/A340.
Da blir det kanskje en aldri så liten kampanje for juleshopping - OSL-CPH-EWR med BBJ ? Dersom den dukker opp på 50K EB poeng, og USD-faller litt ned igjen kan dette være en gyllen mulighet for lufting av konemor.
Jeg lurer på om SAS vil slippe noen awardseter på CPH-NYC nå som har et helt fly med 66 seter som sikkert ikke kommer til å gå med full loadfactor hver dag. Skulle jo ikke bygge om flyet før etter nyttår. Evt om de kjører noen billige billetter, typ 10K tur/retur NO-NYC
Veldig synd, men dessverre ikke uventet, at denne ruten blir lagt ned. Så kan vi alltids håpe at dette gjør at det åpner seg noen flere award seter i Biz over dammen.
Nu skal vi lige huske på hvordan den økonomiske situation var i SAS et par år tidligere. Ikke nødvendigvis på dette tidspunkt der var mest plads til at satse. Synd ruten ikke lykkedes, men respekt for at de forsøgte. En anden ting jeg tænkte på er dog om de får plads til al bagagen når flyet får installeret GO sæder. Synes jeg har hørt flere nævne, at på SVG-IAH var der ofte problemer med at have plads til al bagagen pga. den ekstra plads fueltankene optager. Den situation kan umuligt blive bedre med flere stole i flyet.
Men kanskje det hjelper at go kan ha med seg 1x23kg. Mens olje biz folkene kunne ha 2x32kg. Og var vel gjerne gull eller høyere så dem hadde 2 ekstra oppå dette. Var vel sikkert ikke mange som hadde med seg disse mengdene. Men kan jo hende at den mengden folk vil ha med seg mindre pga mindre kvote ink veier opp for dem ekstra koffertene det blir med mer seter. Men skeptisk på om det går vis dem allerede slet fra før med BIZ ruta
Jeg sjekket inn 4 kolli av ca 30 kg i vår, det var ikke noe problem. Hvis flyet "kun" skal til EWR, så er jo også flytiden vesentlig redusert.
Hjelper ikke med kortere flytid vis tankene fremdeles er der Jeg regner med at SAS har tatt høyde for denne problemstillinga og fikser noe. Eller om det bare har vært problematisk på enkelte avganger eller noe. Aldri prøvd denne ruta selv. Dessverre. Sto på ønskelista
Jaja....det hadde sin sjarm å stille opp til dette i USA Kan ihvertfall si: been there, done that and it's on flightmemory
Maks uheldig SAS også med tanke på hvordan oljeprisen/markedet er fortiden, det gjør det ekstra synd for deres satsning fremover. Vi får håpe Miami og Los Angels gir dem en opptur