En trist melding for oss som reiser mye med flytoget. Fra og med 15.Mars er det slutt på moroa. https://flytoget.no/no/nyheter-og-presse/nyhetsarkiv/opphor-sas-eurobonus/
Reiser 10-15 ganger i året med Flytoget men dette blir ikke noe savn for min del. 100 poeng var latterlig lite for en billett som koster dobbelt så mye som NSB.
Synes dette ikke er noen stor greie - som andre nevner var opptjeningen veldig lav, og ikke noe jeg tror de fleste bryr seg veldig om Jeg mener derimot at flytoget til tider er helt krise når det gjelder verdi for pengene. Opplever stadig vekk at toget er smekk fullt og at man må stå. Enda verre har jeg opplevd å nesten ikke komme på toget fordi folk ikke beveger seg innover - og flytoget har ikke nok ansatte til å bidra heller. Flytoget reklamerer med komfort og ro - og til dobbel pris av NSB, men samme reisetid, må det være mulig å forvente en viss komfort.
Jøsses, der en en beskrivelse jeg ikke kan kjenne igjen. Derimot har jeg opplevd stappfulle tog, ståplass og mangel på bagasjeplass hos NSB flere ganger. Nå var det uansett ikke snakk om mange poengene, men det var i det minste et lite ekstra insentiv for å bruke Flytoget. Med tanke på prisforskjellen blir det fort mere NSB fremover.
Dette slutter jeg meg til. I hele 2014 og halve 2015 brukte jeg flytoget flere ganger ukentlig, og det skjedde veldig ofte at jeg måtte stå eller i beste fall sitte på klappsete. Den eneste måten å være bankers på sitteplass, var å troppe opp ca. 7-8 minutter før avgangen med start Oslo S (og ditto fra OSL). Da tenkte jeg at jeg like så greit kunne forholde meg til NSBs rutetider og tre tog i timen, til halve prisen og med like god sjanse for sitteplass. Og selv om jeg tok NSB-togene mellom kl. 06-08, var min opplevelse at så mange gikk av da toget ankom Oslo S at det som aller oftest var null problem å få en sitteplass til Gardermoen. De nye togene til NSB var dessuten komfortable, hadde lett tilgjengelige toaletter og wifi. Nå har vel Flytoget også etterhvert fått wifi, men jeg vet faktisk ikke om det er doer på det toget. Med dette sagt, så er allikevel Flytoget godt å ha i en nødsituasjon ettersom det kjører hvert 10-20. minutt. Dette har jeg hatt veldig god nytte av noen ganger når Flybussen - som jeg begynte å bruke i fjor - enten har uteblitt pga. vær og føre, eller jeg har misset den med 30 sekunder.
En tur retur hver fjerde/femte dag... Er da ikke så voldsomt mye det. Og det er flotte toaletter på flytoget. Handicap nesten bakerst og to vanlige foran midten (mellom andre og tredje vogn, kanskje?). Hilsen fra Flytoget (må raske til meg noen siste poeng)
Tar du nsb vest for Oslo, f.eks fra Nationaltheatret, er du nesten garantert sete fra Oslo S når folk går av og før andre kommer på.
De har ansatte som gjør sitt ytterste for å passe på at de som kommer akkurat i tide ikke kommer med toget. Bl.a. har jeg blitt stoppet av en vekter på platformen som fysisk stilte seg i veien så kondoktøren kunne gå på toget uten at jeg fikk være med. Han (kondiktøren) så forøvrig undøvendig fornøyd ut med å ha hindret meg i å være med..
Synd å miste de ekstra poengene, men med ned mot 50 poeng per tur utgjør det nesten ingenting for undertegnede. Leser derimot at mange klager på høy pris og fulle tog hos Flytoget. Reiser ofte fra Drammen og vil bare nevne at Flytoget stort sett er eneste og beste alternativ herfra. Som student der det dessuten mye billigere enn NSB-billetten samme strekning. Ved buss for tog opplever jeg også Flytoget som mye mer fleksible og løsningsorienterte mellom Asker og Drammen enn NSB. Helt greit om dere velger NSB, da blir det bedre plass til oss andre
Konduktøren var åpenbart bekymret for at jeg skulle forsere vekteren og illustrerte hvor velkommen jeg var ved å holde holde midt i døra mens den ble lukket. Heldigvis rakk jeg flyet uansett..
Som en del andre nevner her, det skjer definitivt i rushtiden at flytoget er fullt. Men enig med deg at NSB er ille også. Utenom de verste tidene er jeg enig i at flytoget ofte betyr bedre plass. Dette var først og fremst et hjertesukk fra min side pga skuffelsen over å flere ganger "betale ekstra" for flytoget, og så ende opp men en opplevelse omtrent tilsvarende NSB. Det føles ikke bra å betale 180 kroner for å stå i trengsel til/fra Gardermoen, eller i verste fall ikke komme inn i det hele tatt.