SMD6 Auction: Lunch with Eurobonus boss Nils Lindhe

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av tommy777, 10. mai 2015.

  1. Hypern

    Hypern Senior Medlem

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    181
    Bonuspoeng:
    43
    SI klart i fra om massakreringen av Euro"bogus".
     
  2. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Bytt ut com med no, så kommer mailen til Tommy fram
     
  3. Jonbertel

    Jonbertel Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    68
    Bonuspoeng:
    18
    Takk for tipset, Tore! God tanke, men det virket dessverre ikke.
     
  4. Jonbertel

    Jonbertel Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    68
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg kan gjerne formidle det som synes å være flertallets oppfatningen om at Eurobonus er "massakrert", selv om jeg er godt fornøyd med dagens bonusopptjening. Flybilletter har konsekvent blitt billigere*, og man kan dermed legge til grunn at statuskortet har blitt billigere "å anskaffe" for den enkelte reisende. Da vil det være bedriftsøkonomisk uansvarlig å dele ut en fordel som trolig koster det samme å produsere i dag, som det gjorde for flere år siden*. Skulle det bli litt mindre trengsel i loungen på OSL er det isolert- og rent egoistisk sett et gode. Jeg sier isolert sett, da færre i loungen kan være et tegn på at kundene svikter SAS, og det er ikke til selskapets beste. Jeg vil tro at kunder som mister status samtidig gir slipp på lojaliteten til selskapet, og dermed resulterer i tapte inntekter. Et passende mottiltak etter "massakreringen" av EB-programmet burde kanskje derfor være å gi dagens statuskunder en håndterbar utfordring (basert på tidligere reisemønster, tilsvarende SAS bonus challenge), for å nå målet om å opprettholde statusen for ytterligere ett år.
    *Ren gjetning fra min side. Jeg har ikke bedre faktagrunnlag for å underbygge dette enn det religiøse har for å underbygge sin tro på Kristus, Allah, Odin og Zevs.
     
  5. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Opptjeningen er vel ok. Det er også balanse i forholdet mellom opptjente poeng og kravene til antall leg, for å få gull. En som reiser 45 leg med selskapet i året, fortjener virkelig litt ekstra, selv om det bare er mellom Oslo og Bergen.

    En utvanning av statusfordelene til fordel for at flere skal få status i selskapet kommer det ikke noe godt ut av. Fylles SAS-loungene - de har jo ikke akkurat noen høy standard i utgangspunktet, mange av dem - opp av bråkete pensjonister og fulle barnefamilier, så forsvinner også det viktigste incitamentet; et sted man kan stresse ned og få litt gjort, i rolige og stille omgivelser.

    Det er bare tull at folk som flyr ti legs i året, skal ha lounge-adgang og fast-track, så lenge dette tilbudet kan kjøpes av andre leverandører, for de som vil unne seg det, men som ikke har opptjent det.

    Det opplagte innspillet er vel å forenkle, begynne å ta de gode kundene på alvor; vi er ikke skjærer som flyr ekstra mye for muligheten til å få en skinnende, forsølvet kakespade fra SAS' "goodie-bag". Mange av oss liker å reise, og kombinerer gjerne det nyttige med det behagelige, fordi komfort gjør vår (ihvertfall min) yteevne større. Vi har ingen som helst problemer med å bruke de opptjente poengene på litt ekstra komfort, eller noen fritidsreiser. Vi elsker å fly, vi er - for å bruke SAS eget uttrykk; Travellers. I hjerte og sjel.

    Og vi er lojale, det burde vel debattene på dette forumet være dokumentasjon nok på. Men vi liker ikke å bli skrudd.

    Jeg har skrevet om det før; SAS må ta inn over seg at om de skal beholde oss som gjerne bruker noen tusenlapper ekstra, så må de også tilby et produkt som matcher prisen. Jeg får mark av å høre slikt som at de tror at det skal gå an å øke prisen på business-produktet, slik de gjorde ved lanseringen av det nye interiøret. Ikke et ord om at nå skulle kundene endelig få det produktet de fortjente, neida; nå skulle prisene opp!

    Mulig det er et marked for overprisede C-produkter, og at SAS vet det. Men business-produktet til selskapet er allerede for dyrt som det er (for meg, vel å merke, jeg er ingen børsmegler eller datakonsulent som kan ta to tusen kroner timen). Jeg har kjøpt fire C-billetter i år; det ble med Swiss, Qatar og Turkish.Alle tre med gode produkter og ingen av billettene kostet over 15K. Det gir meg EB-poeng, og det gir gull hos OneWorld. Flyr jeg business med SAS, er det oppgradering med poeng eller Optiontown som gjelder, fremover.

    Flyr jeg SAS - som jeg inderlig gjerne vil, fordi jeg har blitt rææva behandlet av DY, så blir det innenlands og Europa, om det det ikke dukker opp spesielt gode tilbud. Men jeg koster gjerne på meg Plus, det produktet er etter min oppfatning ok priset.

    Jeg tror det er mange som meg; folk som gjerne svir av noen ekstra kroner, men selvsagt så få som mulig, og har full oversikt over fordelene (og ulempene) ved det. Og det er nok ennå flere som jobber i større bedrifter som nå må stramme inn, og hvor reisebudsjettet er det første som får kjenne sparekniven.

    Det er nok ikke tilfeldig at SAS sliter med sitt Stavanger - Houston-produkt. Jeg vet ikke, men tror, basert på sunn fornuft, at flyreiser er svært konjuktursensitive. Det går nedover, i mange sektorer, og skal SAS klare å tjene penger, må det nok betydelig mer til enn at de setter inn noen nye seter og tror de kan legge på prisen.
     
    RoadKing liker dette
  6. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Hvordan i alle dager kan du være godt fornøyd med en opptjening på 500 poeng for en tur/retur Nord-Norge feks?

    Det betyr at man må fly 20 tur/retur for å få råd til 1 gratis tur/retur (+ skatter og avgifter må vite)..

    For ikke å snakke om du vil fly til Europa. Da snakker vi 60 tur/retur for å få råd til en gratistur (+ skatter og avgifter må vite), og dette ofte for en tur som i utgangspunktet koster fra 599,- pr. vei.

    Kan ikke skjønne at du/noen mener dette (EuroBonus) er et godt argument for at personer skal velge å være lojale mot et selskap? Det er det jeg ikke kan begripe å forstå, altså hvorfor SAS ikke ønsker at EB skal være et lojalitetsprogram for å fly med dem, kun et lojalitetsprogram for alt mulig annet her i verden (forsikring, strøm osv)..

    Det var dagens rant.. Skal ikke dra denne diskusjonen noe videre.. Jeg skulle bydd på den lunsjen selv, men det gjorde jeg ikke, så da får jeg bare ta konsekvensen og at en som har totalt motsatt synspunkt enn meg skal få dele sine tanker med Lindhe ....
     
    Joachim liker dette
  7. Jonbertel

    Jonbertel Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    68
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg er vel ikke så veldig opptatt av å fremføre egne synspunkter i møtet med Lindhe, jeg er først og fremst interessert i å høre hvilke tanker han har om Eurobonus fremover. Informasjon fra førstehåndskilde er alltid nyttig, spesielt når det angår hverdagen min i såpass stor grad som det Eurobonus/SAS gjør.


    Jeg skjønner godt frustrasjonen over at en relativt lang tur til Nord-Norge gir en tredjedel av opptjeningen til f.eks. Amterdam, mens reisen gjerne koster mer. Dette mistenker jeg har sammenheng med at avgjørelsen er tatt i Sverige (som er et langt mindre utstrakt land). I den grad problemstillingen har vært belyst, har den trolig blitt ansett for å være for marginal, holdt opp mot idéen om å forenkle fordelsprogrammet (færre klasser, samme inntjening i hele Norden, etc). Jeg mener SAS ikke er tjent med at hele kundegruppen deres som bor i Nord-Norge (eller reiser motsatt vei ofte) skal føle seg forfordelt når det gjelder opptjening, og tar svært gjerne dette opp med Lindhe.

    Bortsett fra den åpenbare urettferdigheten som ligger i det ovenstående, så greier jeg ikke å engasjere meg i hvor mange reiser man må ha for å opptjene nok til en bonusreise. Som du sier er skatter og avgifter såpass høye, og "vanlige" billetter såpass billige at poengene uansett bare støver ned på konto. Unntaket er når man bestiller i siste liten; da er gjerne "vanlige" billetter dyre, mens bonusbilletter holder konstant pris (forutsatt at det er ledige bonusbilletter på flighten, da).

    For meg ligger verdien i Eurobonus de fordelene man opplever ved en smooth reise, og disse er mer enn nok til at jeg har motivasjon til å være lojal. Gårdagens reise som kasteløs i baksetet hos KLM, med to kansellerte avganger, ombooking, og fire timer i støyen på Schiphol (uten mulighet til å kjøpe loungetilgang, det krever nemlig Flying Blue Silver) ga meg en kraftig påminnelse av hvor nyttig det er å være lojal mot minst ett selskap.
     
    Fnate, SASlovah4evah and Jørgen like this.
  8. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Godt svart.. Vi er uenige i en del, men du har også gode poenger!

    God lunsj!
     
    AndersB and Jonbertel like this.
  9. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg vil vel hevde at begrepet "urettferd" ikke er relevant i denne sammenhengen. Vi får ikke bonuser fordi flyselskapene er snille, men fordi det er et effektivt grep for gjenkjøp og merkelojalitet. Poengene er del av et lojalitetsprogram, og SAS vil naturligvis hele tiden legge seg på et minimumsnivå i forhold til hva de vil gi, for å oppnå en effekt av dette som er mest mulig gunstig for dem selv, ikke for kunden.

    Slik jeg ser det, så renner det uansett inn poeng som kan brukes til oppgraderinger. Status for de som reiser korte turer, oppnås ved å fly tilstrekkelig antall leg, og er vel ivaretatt på den måten. Slik sett synes jeg at programmet balanserer bra. Det er ikke bonusprogrammet som er SAS' problem, men det faktum at de taper penger - og tilsynelatende ikke helt klarer å se vekk fra småsummene, for å ta de store grepene. Som for eksempel en utskiftning av flyparken så raskt som mulig, for å få ned drifts -og vedlikeholdskostnadene. Det er en grunn til at Norwegian har såpass mye lavere kostnader pr. produsert mil, eller hva de nå måler i, og det har jeg et inntrykk av at primært skyldes flyparken. Uten at jeg på noe måte kan noe særlig om dette.

    Hvordan belegget er på SAS kontra Norwegian, aner jeg ikke. Men om det er slik at SAS tror de kan bruke et lojalitetsprogram for å få kundene til å betale urimelig mye for en flyreise, så tar de grundig feil. De lever ikke på ei holme. Men et godt program kan gi en avgjørende fordel. Om det er riktig sammensatt i forhold til kundegruppen.

    Derfor virker det også litt schizofrent når SAS på den ene siden gir et inntrykk av at de skal satse på forretningskunder med betalingsvilje, og på den annen side skal slenge statuskort etter gud, hvermann og den gjengse KIWI-kunde med Trumfkonto.
     
  10. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Det er meget mulig. Som jeg skriver, så er det bare et inntrykk fra en lekmann. Men når man hører om ytelsene til nye fly, så er det rimelig å tenke seg at det er en sammenheng. Mener bestemt at en del analytikere har hevdet det samme, uten at jeg kan vise til kildene på stående fot. Verden går jo uomtvistelig fremover, og det må vel være åpenbart at det er dyrere å drifte et gammelt fly, enn et nytt. Selv om det naturligvis er en spesiell bransje, hva materiellet angår.

    Sto forresten litt om det her; http://e24.no/boers-og-finans/sas-er-noedt-til-aa-gjoere-dette/20634680 Det virker rimelig logisk.
     
  11. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Dersom oljeprisen holder seg lav (og det får vi jo ikke håpe) må det da være like greit med litt eldre fly. Nye fly er da heller ikke gratis, spesielt ikke for SAS.

    Men dette blir veldig off topic, beklager...
     
  12. Jonbertel

    Jonbertel Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    68
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg ser at dette var litt klønete formulert av meg, og selvsagt en kraftig forenkling av virkeligheten. Den "opplevde urettferdigheten" gir noe bedre mening, selv om det subjektive aspektet ved dette selvsagt vil variere fra den ene kunden til den andre. Dersom kundene i Nord-Norge (eller som flyr ofte nordover) opplever at de blir kraftig forfordelt (sammenliknet med andre reisende), ved at de ikke gis samme mulighet for opptjening av status versus antall kroner brukt- og timer tilbrakt i luften, ja så velger de trolig i mindre grad å være lojale mot SAS. Dersom konkurransen til/fra NN er så liten at de ikke behøver å gi disse kundene en følelse av at fordelsprogrammet er "rettferdig", så kan de muligens slippe unna med det. Mitt inntrykk er at hovedkonkurrenten står ganske sterkt i NN, og at SAS muligens har et uutnyttet kundepotensial ved å anerkjenne at en reise fra Tromsø til Oslo (som er litt lengre enn Oslo-Amsterdam) gis en opptjening som står i stil til investeringen (i tid/kroner).

    Nå skal det sies at fordelene ved å fly SAS fra Tromsø uansett kan diskuteres, da det sjelden er lange køer i innsjekk, flyplassen oser av ro og fred (roligere enn de fleste lounger), og personalet i skranken anbefaler å ikke feste priority tag på baggasjen, da "den mest sannsynlig vil kommer sist ut på båndet" (SIC). Det er mulig det sistnevnte har vært riktig ved enkelte flyplasser med mangelfulle rutiner, men uansett ikke hovedregelen. Uttalelsen er neppe egnet til å skaffe selskapet mer lojale kunder. Det er dog helt sikkert like viktig for kundene bosatt i NN å inneha statusfordelene når man skal hjem igjen, samt ved øvrige reiser i inn- og utland.
     
    Last edited: 24. mai 2015
  13. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Will do på tirsdag
     
  14. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har ETT ønske til denne lunsjen og som jeg selv ville ha tatt opp viss jeg var deltaker. Det er kjepphesten online bestilling av CT som EB-medlem med alle Star Alliance selskapene. Altså noe lignende som ANA har. DET hadde vært noe det!
    Men jeg bydde ikke på denne lunsjen og derfor har jeg heller ikke noe jeg skulle ha sagt ;)
     
    RoadKing liker dette
  15. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    En ting til som bør hamres inn fra første slurk Ramløsa er innføring av roll-over points. På direkte spørsmål under MegaDo6 i Stockholm måtte godeste Nils forklares var dette innebar....det sier vel det meste om at dette trenger fokus!
     
    Travellingalf liker dette
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Hva er "roll-over points"?
     
  17. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    At de basispoengene du opptjener over kravet til f.eks EBD, bør telles med i neste opptjeningsår.

    Si du tjener 120 000 basispoeng i ett opptjeningsår. Da starter du neste opptjeningsår med 30 000 blanke, fine basispoeng.
     
    yukho, RoadKing and gardamix like this.
  18. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Delta SkyMiles og Flying Blue har hvertfall hatt dette, om de har det fremdeles vet jeg ikke.
     
  19. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Denne fordelen er meget bra hos Flying Blue.. Den gir deg da heller ikke flere poeng til bruk, bare en liten (fortjent?) headstart til status..
     
  20. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Rolloverpoints er helt klart noe som burde vært innført hos SAS.
    Når noen passerer 90 segmenter er motivasjonen for å fly SAS relativt markant redusert.
    Dette spesielt om man reiser uten bagasje fra flyplasser uten fasttrack, lounge etc, da spesielt siden 315 poeng ikke er allverden..
     

Del denne siden