"Smilekurs er ikke nok...."

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av MisterOlsen, 17. sept 2015.

  1. MisterOlsen

    MisterOlsen Nytt Medlem

    Innlegg:
    18
    Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    3
    Er du enig med denne mannen?

    .... Jeg ble egentlig litt stum av å lese denne lille snutten. Jeg trodde ikke at det var slike holdninger ute i verden - spesielt med tanke på "lavere kvalifikasjoner".
     
  2. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    903
    Likes mottatt:
    293
    Bonuspoeng:
    63
    Han har jo unektelig noen poenger, men det er sånn at sikkerhetskontroller finner du over hele verden og det er store forskjeller mellom flyplasser. Får å irritere meg minst mulig, tar jeg av skoene dersom det er noe annet enn joggesko, beltet er i sekken får sikkerhetkontrollen.

    Også må jeg jo kommentere at reisekvalifikasjonene til denne siviløkonomen ikke er de beste dersom han alltid må bort til en innsjekkingsmaskin og bort for å droppe bagasje.....
     
    tommy777 and Asbjorto like this.
  3. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg reagerte også litt på dette innlegget. Viss man reiser like mye som denne mannen påstår han gjør så tar man alltid av seg belte o.l. Man tar alltid ut flytende væske, nettbrett osv og man tar av seg skoene viss man ikke er 100% sikker på at de ikke inneholder metall. Jeg gjør det veldig enkelt - tømmer alle lommer, tar av meg belte og klokke og putter alt enten i jakken, håndbagasje e.l. Nettbrett/bærbar og posen med flytende tar jeg ut og legger i en egen boks. Jeg tar også av meg skoene viss jeg er i tvil om de går gjennom. Viss man gjør dette hver gang og forbereder seg litt i køen så går dette veldig raskt og man slipper krangling, enda en tur gjennom scanneren og ikke minst å forsinke alle de bak!
     
    afirm and Berlioz like this.
  4. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er enig med en del av problemene han nevner, men de går i skyggen med alt det arrogante oppgulpet vedkommende kommer med.

    Mitt største problem med sikkerhetskontrollen er at reglene praktiseres ulikt fra flyplass til flyplass, samt at dagsformen til kontrolløren betyr noe. På Værnes er det ut med ladere og mindre elektronikk, mens i Sandnessjøen ser de bare dumt på meg når jeg drar ut alt. Noen kontroller roper at cardiganen skal av, mens andre gir blanke så lenge den er tom for ting. Så for en hver flyplass jeg er innom, forholder jeg meg til forskjellige regler.

    En annen ting jeg skulle ønske høflighet og kommunikasjon, har opplevd at håndbagasjen min har blitt tatt til side og åpnet før jeg har gitt noen form for samtykke til det, det er noe dritt. Kunne i det miste fortalt meg hvorfor dette skjer, er det noe spesielt de ser etter er det greit, er det en tilfeldig kontroll er det også greit, men bare si det.

    Min beste opplevelse med å bli holdt igjen var i tollen på NRT, svært hyggelig betjent som kunne oppføre profesjonellt og svært høflig, jeg sto for all åpning og token mellom oss var god hele veien. Hadde dette vært standarden hver gang de skal gjøre ekstrakontroller på flyplassen, hadde jeg aldri klaget på sikkerhetskontrollen.
     
    Tazoslo liker dette
  5. Tazoslo

    Tazoslo Medlem

    Innlegg:
    69
    Likes mottatt:
    70
    Bonuspoeng:
    18
    Siden jeg er anonym her så kan jeg jo si følgende; jeg har jobbet med mannen i en del år og han liker å "spissformulere" seg, som i denne saken; http://www.adressa.no/forbruker/personlig_okonomi/article1137010.ece Hvor han blant annet sier; "– Det er fullstendig meningsløst at folk med doktorgrad skal vaske huset sitt selv. Det er forskjell på det du har lyst til å gjøre, og det du må gjøre. Det er ikke så veldig mange som synes det er gøy å vaske eller male hus."

    Problemet er derimot at han ikke alltid har orden på fakta, noe han også viser i innelegget da mye av det han sier er helt feil/på jordet, som Travellingalf påpeker. Han sier blant annet; for så å stå i en ny kø for å levere kofferten (den skal ikke bare slenges på et belte, du blir sjekket opp og ned av en person som like gjerne kunne ha gjort den jobben maskinen gjør. Eller selvbetjent bag-drop som vi andre kaller det....
     
  6. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    783
    Likes mottatt:
    525
    Bonuspoeng:
    93
    Det er fordi Asiatene er godt oppdratt og livredde for å gjøre feil! Det er vel derfor vi Nordmenn trives så godt i Asia!
     
  7. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Poeng! Samtidig hadde det vært befriende hvis vi kunne jekket opp servicenivået noen hakk, å kommunisere godt samtidig som man opptrer forsiktig har aldri skadet noen.
     
  8. John in The Tower

    John in The Tower Senior Medlem

    Innlegg:
    904
    Likes mottatt:
    1,181
    Bonuspoeng:
    93
    Fullstendig uenig i artikkelforfatterens problemstillinger.

    Dette er jo er jo helt enkle prosedyrer å forholde seg til og som i de fleste tilfeller er skiltet og beskrevet godt.
    Det er bare å forholde seg til det.
    Hva så om de ser dumt på deg fordi du tar av deg skoene? Hva så om du tar ut ipaden? Det som irriterer kontrollørene er om du holder opp køa.

    Jeg bare forstår ikke folk som gidder å hisse seg opp over slike bagateller!
     
  9. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    I de fleste andre land blir du vel nesten slått på hånda om du rører bagasjen etter tollen har stoppet deg..

    Men til denne saken. Om vedkommende flyr hver uke har han vel gullkort og kan gå rett til gullskranken med bagasjen.
    Hele innlegget virker å være syting fra dr.philos. DYKWIA...

    Flyplasser i Norge er generelt sett svært behagelige og man viser ikke boarding card 3 ganger på 15 minutter etter man dropper bagasjen. Man viser det riktignok tre ganger om man skal inn i loungen men sikkerhetskontroll, lounge og boarding på 15 minutter? jaja, da får man vel drite i loungen så sparer man seg for det. Som konsulent burde han forstå at det ikke finnes noen mer praktisk måte å kontrollere at de som skal inn i sikkerhetssonen harnoe der å gjøre, at de som skal inn i loungen har tilgang og at de som skal på flyet skal på riktig fly.

    Man kan gjøre reiser så mye enklere ved å være litt forberedt. Du kommer aldri unna de som trenger 17 bokser for å sende en håndbagasje igjennom scanneren, men du kan fint gjøre så du klarer deg med 2-3 stk selv. Jeg har sko som går igjennom, belte laget av komposittmateriale, klokke og andre smykker (inkludert mansjettknapper) som går igjennom scannere. Pad og PC går konsekvent i en boks. Alt fra lomma går i jakka eller i PC bag og vips. Man er igjennom på 2 minutter.
    Er man såpass klartenkt at man har sjekket inn på mobilen og har denne QR-koden klar når man går mot sikkerhetskontrollen/loungen/flyet går dette også som en lek, så dobbeltsjekker man på veien mot scanneren om kontrasten er skrudd opp så koden kan leses riktig.

    Noen mennesker gjør seg klar til å bli irritert på flyplassen når de tråkker inn på toget, andre mennesker tar på seg sokker med interessante møster eller farger for å ha en "ice-breaker" om man blir tatt ut til tilfeldig kontroll, ettersom det alltid pleier å gjøre dagen litt mer interessant for reisende og kontrollør.
    Jeg er av de sistnevnte, har nok andre ting å irritere meg over i hverdagen..

    Hilsen en annen sivøk med tresifret flights siste 12mnd.
     
  10. Jameson

    Jameson Medlem

    Innlegg:
    169
    Likes mottatt:
    203
    Bonuspoeng:
    43
    liten tanke men ville det ikke gått fortere om køen fungerte som i en kafeteria? At man ved starten av kørekka tar med seg baljer, som man drar med seg og fyller mens man venter?
     
  11. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Men slik er det da på OSL.. selv om bordene godt kunne vært lenger. Forhåpendtligvis finner også tyskere og engelskmenn ut av dette etterhvert ...
     
  12. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Forøvrig ...

    [​IMG]
     
  13. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Nuvel... om alle var som Tim ville vi jo ikke hatt disse fine forumene våre?

    Og noen ganger er man bare i et dritdårlig humør og vil bruke seg litt. Var sånn selv igår, men utover å flippe fingern til en medpassasjer så innså jeg mitt eget humør og holdt kjeft. Det burde kanskje denne karen også gjort.
     
    Flemming Poulsen liker dette
  14. EB

    EB Forum Kaptein

    Innlegg:
    752
    Likes mottatt:
    434
    Bonuspoeng:
    63
    Litt søtt at han som reiser så mye har med seg stålkniver på tur... Lars Monsen?
     
  15. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,898
    Likes mottatt:
    12,825
    Bonuspoeng:
    183
    Folk ser gjerne verden på den måten de er laget for å se den. Selv har jeg tenkt, før artikkelen om smilekurs dukket opp, at tonen har blitt bedre, til og med har det falt noen hyggelige kommentarer mens man fyllte brettet med dIverse "farlige" gjenstander. Ikke en gang når mitt nostalgiske ostesmørbrød måtte dobbeltsjekkes sank den mellommenneskelige temperaturen.
     
  16. MisterOlsen

    MisterOlsen Nytt Medlem

    Innlegg:
    18
    Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    3
  17. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    Hehe, er vel det som de fleste her har tenkt.. (De som ikke er sure og arrogante, altså..) ;)
     
  18. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Her kommer han med svar!

    Svært kalkulatorpreget, uten å nevne at Avinor konstant ser på nye løsninger for mer effektiv sikkerhetskontroll. 20 minutter i kø er fortsatt en overdrivelse, sett bort fra Flesland.
     
  19. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Glimrende svar ... For en enorm surpomp.
     
  20. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Helt søkt svar, timepris argumentet henger ikke på grep.

    Blir provosert, men skal la det ligge.
     

Del denne siden