Undergrunnsturen anbefales på det sterkeste! Det var dessverre ikke lov å ta bilder der nede, men det må uansett oppleves, så ta turen! Må tilbake og ta de andre turene også. EDIT: Hadde en engelsk guide, Katie, som var veldig flink. Mye spennende historie og underfundigheter. Har forflyttet meg med U-bahn til Dicke Wirtin, og nå blir det øl og mat. Reiste selvfølgelig via Oslo på veien.
Takk for flott reisebrev Ble inspirert til å bestille meg tur i mai (17-19) 2 netter på The Mandala Hotel Berlin ser jeg bare koster kr 3 548 for Suite (Management). Istedenfor å bestille på IC Berlin som jeg har vært de siste gangen.
Jeg tror det er suite en størrelse opp fra den jeg har, ikke dårlig pris! Frokosten var forøvrig veldig bra! Skal legge ut noen bilder etterhvert.
Dicke wirtin er ein litt merkeleg plass, men på favorittliste mi(usikker på kvifor) Sørvisen er veldig tysk, det samme med maten. Spørs om det er Jan Otto genet som slår inn?
Ein gong, i kvit asparges sesong, gjekk me frå Facil til Lunch og til Dicke Witin til middags. Der me fekk ein eller to asparges på Facil, fekk me 15-20 på Dicke Wirtin til forrett. Det følgte såklart nye 10 til hovedretten...
Sitter i taxi på vei til TXL. Planen er å oppdatere litt i reisebrevet der! Har rimelig god tid før flyet går.
Det blir litt hulter til bulter her, for nå kommer bilder fra frokosten. Den serveres i lokalene til Facil, men da jeg kom så var det fullt.. Jeg ble derfor geleidet inn i et annet rom, hvor det bare satt en annen familie. De var meget kravstore, og alt den stakkars servitrisen gjorde ble feil. Syntes litt synd på henne.. Bestilte en omelett, som var meget god. Fikk stadig påfyll på kaffen, og utvalget i buffeten var som følger: Alt sirlig lagt opp i små mengder, og hvis noen tok noe, så ble det fyllt på igjen. Utsikt fra frokostrommet mot Potsdamer Platz:
Jeg lastet så ned appen til BVG, og kjøpte dagspass. €7,70 er greit når enkeltturer koster mellom 1,70 og 2,80. Det ble noen turer. Dro til Berliner Unterwelten, som tidligere dokumentert. Så dro jeg til Savignyplatz, og spiste på Dicke Wirtin, deilig Geschnetzeltes med Spätzle. Mmmm. Med en øl. Dro derfra mot DDR-museet, og fant ut på veien at tyskerne også får nyte av god norsk musikk. Dette er det nærmeste jeg kom Berliner Dom:
DDR-museet var artig, men det var alt for mye mennesker der. Masse kids som syntes alt så helt forferdelig ut i DDR. Jeg synes egentlig mye så ut som i mitt barndomshjem, og hjemme hos mine venner som barn..
Fra DDR-museet gikk jeg mot Alexanderplatz og fjernsynsstårnet. På veien fant jeg denne kunsten(?) Den ene var Beach Boys, men de var i litt dårlig stand. Så gikk jeg til tårnet, og til min store glede var det ikke altfor lang kø for å kjøpe billetter. Og, hvis man er så observant som meg, så kan man finne to automater hvor man kan kjøpe billetter uten å stå i kø. Jeg "snek" derfor forbi de 25 menneskene som sto i kø. Det viste seg at det var en kø til, selvfølgelig, når man kom til heisene. Man kunne kjøpe hurtig-pass, det kostet 5 euro ekstra. Det gadd jeg ikke. Litt venting senere bar det oppover mot 203 meter, for å se på utsikten. De må nok oppdatere teksten litt snart: På vei ned fant jeg ut at jeg skulle ha lagt inn de 5 euroene likevel, for der var det lang kø! Men det tok 15 minutter, så var jeg på vei nedover igjen. Om det er verdt 16 euro? Nja.. Jeg liker tårn og utsikt, og by, så jeg synes det.
Så tok jeg banen videre mot Checkpoint Charlie, obligatorisk Berlin-sightseeing. Har vært der før, men hadde litt tid å slå ihjel. For de som liker fly, så hadde de dette, som noen brukte til å rømme
Det ser ut til at eg må koma meg til Berlin... At eg ikkje har tenkt på det før? Smekk på eigen lanke, der altså. Takk for at du utvidar reisemålslista mi, @holmen Og takk for eit brillefint reisebrev!
På turen under bakken tidligere i dag ble vi fortalt hvor Hitlers bunker var, og da måtte jeg jo selvfølgelig ta en tur og kikke. Det er ikke så mye å se, for den ble revet/fylt igjen i 1988. I dag er det en parkeringsplass på stedet, og et skilt som viser hvordan bunkeren så ut. Hvis noen lurer, så ligger den nesten rett bak minnesmerket for drepte jøder.
På vei tilbake til hotellet for å hente bagasjen, var det en ganske så fin solnedgang. Mandala ligger der hvor solen skinner mest. Da boarding startet kom det en kjekkas forbi alle som sto i kø, uten at noen sa noe. Så da måtte jo jeg si noe.. Spurte hvorfor han snek, og da sa han at "de hadde jo sagt at det var prioritert boarding" Ja, sa jeg.. Tror du at du er den eneste som er det i denne køen? Han ble litt spak, og flere bakover i køen ga tommel opp. Nå sitter jeg på flyet fra CPH, og har fått ledig midtsete. Sitter på F, og han på D har glemt å dusje i dag.. Er en idrettskar av noe slag.. Det er ikke greit.
Takk for fine bilder fra en spennende by. Har besøkt byen en del ganger og syntes det er stadig mye nytt å besøke. Det er en by hvor en kan bo godt i helgene til en hyggelig pris. Siste besøk var vi en venneflokk som var med på en 5 timers guidet sykkeltur som kan anbefales varmt til andre på forumet. Veldig praktisk å sykle i byen. Litt spesiell opplevelse å stoppe på parkeringsplassen hvor Hitler bunkeren lå. Dine bilder medfører nok til en ny booking til Berlin om ikke så lenge. På et eller annet tidspunkt må vel den såkalte nye flyplassen åpne. Takk for at du deler reiseskildring og bilder.