SoCal og Costa Rica

Tråd i 'Reisebrev' startet av holmen, 06. nov 2016.

  1. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,792
    Likes mottatt:
    57,172
    Bonuspoeng:
    293
    Prøver meg på et enkelt reisebrev, ikke regn med lange og utfyllende poster..

    Startet med OSL-ARN-LAX i biz, kjøpt for bonuspoeng. SK biz er jo ikke så verst!

    Turen begynte så med tre dager i Santa Monica hos min fetter, besøk i Universal Studios og Harry Potter-land mens vi fikk jetlagen til å gå over. Delvis.

    Så skulle turen gå videre til San Jose via IAH. United First er helt greit, men F er det ikke.. I Houston fikk vi beskjed om at flyet er kansellert pga askesky fra vulkanutbrudd i Costa Rica. Så nå er vi på Marriott på IAH, det suger. Vi har ikke bagasjen vår, så vi måtte kjøpe klær for i morgen på nærmeste kjøpesenter.

    I morgen har vi fått billetter kl 0905 til Liberia, krysser fingrene for at det flyet går..

    Ny info følger i morgen!

    EDIT: Lagt til et par bilder av "IFE" og mat på domestic F. Maten var veldig god!
     

    Attached Files:

    Last edited: 16. des 2016
  2. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    Alltid kjedelig med kansellering, men håper dere kommer dere videre i morgen. Skriv gjerne mer om United domestic F da jeg har et par kommende flyvninger jeg vurderer å oppgradere. God tur!
     
    Last edited: 06. nov 2016
    holmen liker dette
  3. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Eit lite tips hvis de skal ha leigebil i området, og kjøre LITT utanfor hovudvegane... Leig jeep/SUV eller noko der i gården, vegstandarden i Costa Rica er HORRIBEL utanfor allfarveg :)

    Og hvis de skal til Tamarindo, anbefales eit sunset cruise med Antares Sailing. God mat, godt i glaset, og litt live-musikk.

    God tur!
     
  4. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,792
    Likes mottatt:
    57,172
    Bonuspoeng:
    293
    Da er vi tilbake i United Club på terminal E på IAH. Flyet til Liberia ser ut til å gå, har ikke fått noen annen beskjed ennå.. (krysser fingrene)

    Marriott IAH var et helt greit flyplasshotell. Verken mer eller mindre. Nå går jeg i ny skjorte kjøpt på nærmeste kjøpesenter, og lukter Old Spice kjøpt på hotellet :confused:

    Vi er degradert til Eco +, da det ikke var plass på biz til LIR. Det er kjipt, men vi kommer i alle fall frem! Da får jeg sammenlignet biz og eco + hos United også.

    Vi leier bil på LIR, og kjører til SJO, hvor vi blir hentet på flyplassen av vertsfamilien til kona ( hun var på utveksling i San Jose på vgs).

    Domestic first i går var ganske så bra. Det er på ingen måte F, men ekstra plass, hyggelig CC, og god mat hjelper på humøret. Noen glass med god prosecco hjelper også! I dette landet fungerer også priority boarding, så man slipper stress og mas i køen. Prismessig var det ikke så stor forskjell fra eco + til United first (kan ha vært tilfeldig), så jeg ville gått for det neste gang også.
     
  5. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,792
    Likes mottatt:
    57,172
    Bonuspoeng:
    293
    God morgen fra San Jose!
    Vi kom oss frem til slutt..

    Eco + hos UA er omtrent som plus hos SAS. Men det er ikke inkludert mat, selv på utenriks flight på over tre timer. Prøvde meg på "vi har jo egentlig betalt for biz, da burde vi jo få maten gratis". Det falt ikke i god jord. Men, verdt forsøket.

    LIR er en liten flyplass, og vi var ute av flyplassen på 10 minutter. Der ventet en mann fra Hertz, som kunne fortelle oss at de ikke hadde bil til oss likevel! Men vi kunne bli med konkurrenten og leie hos dem. Som sagt så gjort, og vi var "snart" avgårde mot San Jose i en litt sliten Nissan X-Trail.

    Folk kan ikke kjøre bil i Costa Rica. Det tutes og kjøres forbi over en lav sko, eller så kjører de 30 km under fartsgrensen. Litt gøy, ganske slitsomt. På grunn av masse veiarbeid og udugelige sjåfører, brukte vi ca 6 timer på turen dit vi skulle. Heldigvis hadde vi GPS, men i Costa Rica bruker de ikke gatenavn og husnr, man må navigere etter POI, og vite hvor man skal derfra.. Vi hadde avtalt å møtes ved en kirke, og kjørte derfra etter "broren" til kona i 20 minutter i stummende mørke, på svingete veier, stadig høyere opp i åsene. Til slutt endte vi på en skikkelig krøttersti, der fant vi til slutt en haug med biler parkert langs veien, og stoppet.
    Nedenfor veien lå det et hus, vi gikk ned dit, og plutselig kom lyset på, og 70 mennesker hoier og skriker og musikk på full guffe. Det var "familien" som hadde samlet seg for å ønske oss velkommen! Helt fantastisk morsomt, og typisk Costa Rica, så vidt jeg skjønner. Dette lover bra for resten av oppholdet!
     
  6. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,869
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Lol. Kjør til kjentpunkt, let. Haha
     
    geddi and holmen like this.
  7. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,792
    Likes mottatt:
    57,172
    Bonuspoeng:
    293
    Onkel i familien er politiker, og vi fått visittkortet hans med diverse opplysninger som skal gis til politiet om vi blir stoppet. Det skal ta hånd om alle problemer, inkludert bøter og annet mas. Kontakter er fint i land som dette.

    Nå jobber vertskapet med å fikse leiebil til oss, for som turist blir man lurt, og får skranglete biler.. Så nå gjenstår det å se hva vi får. I morgen skal vi kjøre videre, det er kona som har planlagt, så jeg vet ikke hvor vi skal. Regner med at det blir bra. Vi har ganske like ønsker og krav for hva vi vil gjøre på ferie..
     
    Gullars, KRS, geddi and 5 others like this.
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Herlig! For en tur :)
     
    holmen liker dette
  9. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,367
    Bonuspoeng:
    183
    Kunne du kanskje vurdere å legge ut visittkortet i .pdf-format? Kunne vere kjekt å ha om ein skulle befinne seg på dei kantar. Blir fort ein del diplomatiske oppdrag rundt omkring *host host*

    Uansett, tusen takk for fin rapport så langt, tommel opp!
     
    geddi, Nanping and holmen like this.
  10. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,792
    Likes mottatt:
    57,172
    Bonuspoeng:
    293
    Dagen startet med fantastisk god, lokal frokost. Så startet arbeidet med å skaffe leiebil. Alle man kjenner var i sving på telefonen, og til slutt endte vi opp i en umerket garasje langs motorveien. Der sto det massevis av nyere, fine biler, og etter en og en halv time på kontoret (alt tar tid her i Costa Rica), kjørte vi avgårde i en finfin Ssangyong Koronado. Aldri sett en sånn bil før, men den er meget behagelig å kjøre, og det kostet oss nesten ingenting. Jeg tror vi betalte i underkant av 800 kr for en uke... Kontakter er fint, som tidligere nevnt.

    Overalt hvor vi er ser det ut som slum. Hadde jeg ikke hatt med meg lokalkjente, hadde jeg vært livredd. Men innenfor piggtråd og høye gjerder og murer, er folket her utrolig hyggelige! Alle inviterer på mat og drikke, og prater villig i vei, selv om jeg ikke skjønner så mye av hva de sier.

    Lang spasertur i San Jose etter lunsj på en kinesisk restaurant som åpnet for oss, selv om det egentlig var stengt på mandager. 30 kr for å bli mett, inkludert to øl.. jeg mistenker at vi fikk spesialpris fordi eier av restauranten var en kompis av tidligere nevnte politiker-onkel.

    San Jose er bråkete, masete, og veldig spennende. Vi skiller oss godt ut som relativt høye, bleke og meget tatoverte. Veldig spennende å se en by på denne måten, sammen med lokalkjente. Vi kommer oss til steder man ellers aldri ville sett.
     
    Gullars, watchaddicted, geddi and 2 others like this.
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har oppfattet det som at Costa Rica er et relativt fredelig land, og trygt å ferdes i. Er det din oppfatning at dette ikke stemmer?
     
  12. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Det er vesentlig forskjell på San Jose og resten av Costa Rica :)
     
    RoadKing liker dette
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Aha, vel, slik er det vel i det meste av verden :)
     
    Edvard liker dette
  14. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,792
    Likes mottatt:
    57,172
    Bonuspoeng:
    293
    Som @sexten skriver, så er det stor forskjell på San Jose og resten av landet. Men det er relativt trygt i San Jose, selv om det også her finnes områder man ikke bør gå i. I alle fall ikke når man skiller seg ut veldig.

    Det jeg litt klønete prøvde å beskrive, var at i mitt forutinntatte norske syn ser det ganske skummelt ut i de nabolagene jeg har ferdes i de siste dagene, men det er egentlig ikke det..
     
    RoadKing liker dette
  15. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,792
    Likes mottatt:
    57,172
    Bonuspoeng:
    293
    I dag har vår rare Ssangyong tatt oss ut av San Jose. Som en som jobber med å planlegge by og trafikk hjemme i Norge, er Costa Rica som et mareritt. Veier er utformet på en utrolig merkelig måte, og er bygget etter hva det er plass til, ikke hva som er behovet. De har ikke råd til å utvide broer, men veiene utvides. Så når man kommer til en bro, innsnevres veien til broens bredde (noe som selvfølgelig skaper litt kø og kaos), og så utvides veien igjen etter broen. De har lyskryss på motorveien(!), og bussen har ikke lommer, men stopper langs motorveien, der vi andre kjører i ca 120. Fotgjengerfelt er mangelvare, man bare går der man vil, også når det er 80-grense.

    Etter at vi hadde tråklet oss ut av San Jose, kjørte vi oppover i fjellene, på de mest svingete og bratteste veiene jeg noen gang har kjørt på. Bra det ikke snør her!!!
    Vi stoppet og spiste lokal mat i et skur langs veien, og fant ut at Ssangyong Korando kjøres av 90% av turistene her. Det så ut som et treff langs veien, med 8 like biler på det meste.

    Etter 4 timer (GPS sa 2..), svingte vi av til en krøttersti av en vei, den var ikke på gps'en en gang.. 4 km senere er det en gigantisk port, og vi blir hilst velkommen med navn (aner ikke hvordan de visste hvem som kom..), og vi kjører inn på en flott allé som er ca 1 km lang. Vi kommer til hotellet vårt (Arenal Springs Hotel & Spa), og vår mann (han heter Dixon), tar bagasjen og bilnøkkelen, og vi får hver vår drink. Så blir vi vist rundt i anlegget, med 5 barer, 5 restauranter, og endeløst med bassenger med varme kilder.

    Rommet er stort, med terrasse på bakkeplan med flott utsikt mot vulkanen Arenal. I morgen skal vi mate Tukaner og dovendyr(!), og slappe av så mye vi kan. Massasje er allerede prøvd, det skjer igjen i morgen..
    Nå er det middag, vi må bare klare å velge hvilken restaurant vi skal spise i.. Drink på rommet mens vi tenker.

    EDIT: Lagt til bilder fra hotellet. Utsikt fra rommet mot vulkanen Arenal. Vi fikk også mate tucaner (de fuglene med store nebb på bildet)
     

    Attached Files:

    Last edited: 16. des 2016
    Are, Gullars, KRS and 5 others like this.
  16. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,286
    Likes mottatt:
    3,194
    Bonuspoeng:
    113
    Veldig spennende! Og ja, kult å bli vist rundt av lokale slik at man får sett andre serverdigheter enn hva den gjengse turist får se. Sleng gjerne ved noen bilder om du har.
     
    holmen liker dette
  17. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,792
    Likes mottatt:
    57,172
    Bonuspoeng:
    293
    Det er ikke all verdens med Internett her, men skal prøve å få ut et par bilder etterhvert!
     
    RoadKing liker dette
  18. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,792
    Likes mottatt:
    57,172
    Bonuspoeng:
    293
    Nice!
    Har omtrent samme utsikt fra terrassen her, men sliter med å laste opp bilder fra mobilen..
     
  19. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,792
    Likes mottatt:
    57,172
    Bonuspoeng:
    293
    I dag kjørte vi fra Arenal (kjørte forbi Lost Iguana Resort, @Ida), og til Liberia, der vi leverte leiebilen. Alt gikk smertefritt for seg, og leveringen var gjort på 2 minutter. Det var 33 grader, og vi ble sittende i bilen så lenge som mulig:D.

    Veiene er ikke veldig bra, som tidligere nevnt, og når man kommer bak en lastebil med kuer langt oppi fjellene, da tar ting tid. Vi fant ut ag det var bedre å stoppe og ta en øl langs veien, og fant et sted som het Transylvania. Det var eid av en kar fra Romania, som hadde flyttet til Costa Rica for litt over et år siden. Hyggelig kar, og vi fikk tips om snarveier videre. Note to self: ikke ta i mot tips om snarveier fra Rumenere.. haha.. vi brukte skikkelig lang tid på en traktorvei over fjellet, i stedet for å kjøre på de tidligere nevnte dårlige veiene. Ikke så dårlige, sammenlignet med traktorveien.. Men det var fin utsikt på veien da..

    Fra Liberia tok vi taxi til kysten, og nå er vi på El Mangroove, flott hotell ved stranden. Har bare prøvd middag (veldig god) og masse lokal øl (også godt). I morgen skal området sjekkes ut nærmere. Vi er her i en uke, og skal nok kose oss her!
     
    SASlovah4evah, LineE and Stuttfeiten like this.
  20. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,792
    Likes mottatt:
    57,172
    Bonuspoeng:
    293
    El Mangroove er et helt nydelig hotell på Stillehavskysten av Costa Rica.
    Det er ikke stort, men service og standard er på topp.
    Vi endte opp i en liten suite med stue, walk-in closet, gigantisk dobbeldusj med vindu mot sjøen og naturen, og dør ut på en stor veranda med stoler og en hengestol som blir brukt mye.

    Frokost inntas på den ene av to restauranter, med utsikt mot sjøen og stranden. Det meste skjer ute, da det er varmt her! Mellom restauranten og stranden ligger bassenget, med ca 35 solstoler. Det er lite folk her (slutten av regntiden, men vi har hatt lite regn), så det er alltid masse ledig plass. Egen bar ved bassenget, og man blir servert ved bassenget, så man slipper å stresse så mye med å gjøre annet enn å ligge og slappe av..
    De har tilbud om SUP, diverse båtturer, jetski, kajakk, snorkling osv. Vi har gjort minst mulig.
    I kort avstand fra hotellet ligger noen lokale restauranter, med billig og veldig god mat. Hotellet er populært som bryllupsdestinasjon og for de som er på bryllupsreise. Mye amerikanere (direkte fly fra flere steder i USA til LIR), men også mye lokale. Han som tok oss k mot hadde aldri møtt noen fra Norge, men elsker Dimmu Borgir og Mayhem! -Han lurte på om vi kjente dem, men den gang ei..

    I morgen skal vi fly med et lokalt lite flyselskap til SJO. Det heter Sansa, og har kun små Cessna 208 Caravan. Flighten skulle i utgangspunktet ta ca 45 minutter, noe som er veldig greit i forhold til de 6 timene det tar å kjøre.. Men i dag kom en mail med ruteendring. Samme avgangstid, men med en ekstra mellomlanding på Tambor (TMU). Sikkert noen som skal plukkes opp, eller som vil hoppe av på veien. Virker litt som en shuttle, det her :p

    Det blir spennende å teste nytt flyselskap og nye flyplasser.. TMU er bare en flystripe i følge Google Maps. Håper ikke vulkanen ved San Jose slår seg vrang igjen! Vi skal være to netter i San Jose før vi drar tilbake til LA via IAH for å feire Thanksgiving, shoppe, være turister og dra på Steel Panther konsert på The Roxy og Red Fang på The Teragram Ballroom. Middag på Rainbow Bar and Grill er et must også.

    EDIT: Lagt til et par bilder fra El Mangroove.
     

    Attached Files:

    Last edited: 16. des 2016
    Are, Gullars, Aussie74 and 5 others like this.

Del denne siden