Sommerferie med små barn - tips til noe mer eksotisk enn Lollo & Bernie? Brasil??

Tråd i 'Reisemål' startet av A346, 30. des 2018.

  1. A346

    A346 Medlem

    Innlegg:
    125
    Likes mottatt:
    191
    Bonuspoeng:
    43
    Sommerferien med barna har vært ensbetydende med Lollo & Bernie, basseng og kjöttbullar - med andre ord klassisk charter. Det gir ikke oss voksne så mye, men barna har elsket det. Da størstejenta har begynt på skolen er vi nå låst til å reise i løpet av de tre siste ukene i juli pga stengt sfo og barnehage. Prisene for charterturer er da minst 50 % høyere i forhold til å reise i midten av juni eller i midten av august som vi gjerne har gjort tidligere, og det har fått fars reisefeber til gradvis å stige da jeg øyner at det åpner opp for mer eksotiske destinasjoner enn Mallorca, Kreta eller Kypros...

    Kriteriene er maks 1 stopp fra Oslo, ikke altfoor lang reisevei eller for mange tidssoner, gjerne med lay over mulighet for å dele opp reisen, gode sol- og bademuligheter da dette er "barnas ferie", ikke for varmt (med andre ord er f.eks Dubai utelatt), muligheter for barnevennlig resort eller leilighet som ikke koster skjorta. Avreise ca. midten av juli. EB-kontoen er litt slunken etter uttak av CT og 4x FlyPremium, så det må nok bli en ordinær revenue-flight, og da snakker vi nok mest sannsynlig økonomi.

    Florida er en mulighet, men der har vi vært før, så ønsker primært noe nytt. Mauritius og Seychellene er to muligheter som raskt dukket opp, men så kom jeg til å tenke på Brasil. Fant ok priser med TP via LIS med muligheter for lay over en eller begge veier (fra ca. 24.000,- for to voksne og to barn). TP har jo et imponerende nettverk til Brasil med bl.a. Fortaleza, Recife, Natal, Salvador i de nordlige delene av landet. Brasil er et nytt land for oss, og det er jo også en bonus... Noen med erfaringer fra familieferie til Brasil? Anbefalinger og tips?

    Har aldri flydd med TP før, er det til å overleve 7-8 timer bak i bussen?

    Eventuelt andre forslag til familievennlige destinasjoner som passer kriteriene?
     
    Lnbre liker dette
  2. Krimal

    Krimal Medlem

    Innlegg:
    67
    Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    8
    Var inne på samme tanken som deg, men med små barn har jeg innsett at jeg må redusere reisetiden enn så lenge. Blir derfor Oliva/Denia i Spania med de vakre underbefolkede strendene som finnes der. Rimelige villaer er det også. Fly rutefly til Valencia el Alicante og hopp rett inn i en rimelig leiebil. Trolig ikke svar på din henvendelse, men et godt alternativ til «chartersteder».
     
    A346 liker dette
  3. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,994
    Likes mottatt:
    10,938
    Bonuspoeng:
    183
    Min erfaring er at det er null stress å fly langt med barn, særlig hvis flyturen går om natta som det ofte gjør interkontinentalt. Jeg har svært gode erfaringer med sol- og badeferier i sørøst-Asia på sommeren, mens f.eks Florida synes jeg er bedre værmessig på våren. Har kun vært i Brasil uten barn, og mine erfaringer fra Rio gjør vel at det ikke er det første landet jeg ønsker å ta med barna til.
     
    A346 liker dette
  4. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Du kan eventuelt leie et hus med basseng et sted rundt middelhavet? Litt mer tiltak med leiebil og innkjøp av matvarer, men da blir det også desto mer utbytte for mor og far. Nærhet til strand, koselige landsbyer/byer, vinmarker, arkitektur etc.
     
    A346 liker dette
  5. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,112
    Likes mottatt:
    114,461
    Bonuspoeng:
    350
    Hva med Malta? Litt mer folkelige priser og feks Intercontinental Malta er superfint
     
    A346 liker dette
  6. Lnbre

    Lnbre Senior Medlem

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    4,666
    Bonuspoeng:
    93
    Vi har reist på langtur med våre tvillinger hvert år siden de var 1 år, nå er de tenåringer. Og vi har aldri hatt problemer med å ha med ungene på lange flyturer.
    Vi har stort sett reist i vinterferien. Reiser alltid med rutefly.
    Mexico, Kapp Verde, Mauritius og Dominikaske republikk var veldig bra, da vi bodde på resorter med mye aktiviteter for barn. Vil tro disse stedene også er ok også i juli. Oman var bra om vinteren, men er neppe bra om sommeren.
    Etterhvert som barna ble litt større har vi reist mye rundt i Sørøst-Asia og etterhvert også Australia og Mellom-Amerika. Det har alltid vært kjekt både for barn og voksne å dra på langtur sammen.
    Når hele familien er på tur reiser vi nesten alltid i economy (bortsett for en gang i business til Hongkong). Vi bruker heller mer penger på hotell og aktiviteter. Turer i business tar mor og far om høsten når vi bruker CT.
    Brasil har jeg kun vært i med jobb og utfra alle advarsler og forholdsregler vi måtte ta, har det aldri fristet som reisemål med familien. Men sikker på at man også der kan finne bra steder å dra til.
     
    Sonictravel and A346 like this.
  7. prisjeger

    prisjeger Travelhacker wannabe

    Innlegg:
    326
    Likes mottatt:
    382
    Bonuspoeng:
    63
    Kjenner igjen min egen situasjon fra noen år tilbake her... I den fasen fant vi oss vel til rette på Solkysten i Spania, mer presist Torremolinos, rett og slett fordi det var så lettvint, samtidig med at det gav frihet og store muligheter for alt vi ønsket oss - badeliv, kultur, familieopplevelser og ikke minst en variert ferie i vårt eget tempo. Vi hadde gjerne annen hver dag med utflukt/sol og bad, så alle fikk gjøre noe de ønsket.
    Her er du innen dagsutflukt avstand (1,5-2 timer hver vei) til Gibraltar, Granada og Alhambra, Cordoba, Ronda, Sierra Nevada.... Og Malaga med flyplass, museer, shopping og kulturtilbud bare 10 minutters biltur unna. Lei bil på flyplassen og ta en bade/utflukt/kultur/shopping kombiferie, så får alle noe de kan være fornøyd med. Ikke spesielt eksotisk, men gav oss det vi trengte på ferie: adspredelse og avslapping, og hyggelige familieopplevelser - det meste en spasertur eller kort kjøretur fra bostedet. Det er også god kommunikasjon til Malaga fra norske flyplasser; turen tar 4 timer fra Oslo.
    Nå er datteren min blitt tenåring og mer selvstendig og språkmektig, så nå legges lista litt høyere - men for 4-8 år siden var dette rett ferieform for oss - selv uten bamseklubb ;)
     
    democomputer, indahla and A346 like this.
  8. A346

    A346 Medlem

    Innlegg:
    125
    Likes mottatt:
    191
    Bonuspoeng:
    43
    Sørøst-Asia med barna tror jeg vi sparer til en annen gang da fruen og jeg skal til SIN og CMB på CT-tur i påska...

    Har aldri vært i Brasil, men at det føles trygt å reise dit med barn trumfer selvfølgelig alt! Er det forskjell på Rio og byene langs kysten i nord i så måte?
     
  9. A346

    A346 Medlem

    Innlegg:
    125
    Likes mottatt:
    191
    Bonuspoeng:
    43
    Problemet med å leie hus ved Middelhavet i juli er at prisene, både fly og overnatting, er premium...

    Også gir fireåringen totalt beng i vinmarker og arkitektur, og en dag borte fra stranda eller bassenget er en bortkastet dag for ham...:p:D
     
  10. Krimal

    Krimal Medlem

    Innlegg:
    67
    Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    8
    Kommer an på hvor man reiser langs middelhavet. Prisnivået langs Costa blanca er ikke så gale, da det er et bra utvalg og den nordlige delen er kanskje noe rimeligere. For 1000-1200kr natten får du en fin villa med eget basseng, dog kanskje 15 min å kjøre til stranden. Airbnb kan ofte være 10-20% rimeligere enn homeaway.com. Bruker du itamatrix fra google så ser du lett hvilken periode som er billigst å fly i.....

    For villa, leiebil og direktefly bør du komme unna med 40k for to uker i Spania. For rekkehus/leilighet kanskje 30-35k..
     

Del denne siden