Southwest

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Cecilie, 26. febr 2014.

  1. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Fnate and AndersB like this.
  2. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Fløy to flighter med dem tilbake i 96/97, og det var nok de to merkligste flightene jeg har har hatt noen gang.

    Dette var med dere 737-300 som hadde lounge seating flere steder i flyet, hvor vi satt 3 og 3 mot hverandre som på toget, men det var ikke det som var det mes avvikende fra en normal SAS flight. Før take off, mens vi takset ut mot RWY fortalte purser (ung mann) tre blondine vitser, og på selve Take Off run arrangerte han en konkuranse mellom en peanøtt og cashewnøtt pose. Vinneren av konkuransen var den posen som kom lengst skilende i midtgangen når vi tok av!

    Morsom opplevelse, men ikke noe som fristet til gjenntakelse, så har ikke flydd med dem siden.
     
    Last edited: 26. febr 2014
  3. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har vel nesten 30 flighter med Southwest de siste årene, og det vil nok bli flere også i årene som kommer. For de av oss som flyr mye SAS, er Southwest like bra - og vel så det. 2 gratis bags, WiFi nesten over hele flåten nå (som at på til fungerer), gratis drikke (ikke alkohol) og en bitteliten snacks. Open seating som prioriteres etter bookingklasse og status, deretter når online check-in gjennomføres. Beinplassen er minst like god som andre selskaper. Mye snodig crew ute og flyr med glimt i øyet og humor, men ikke alt som er like festlig da.

    Alt i alt synes jeg Southwest sitt konsept er genialt - men så kan det jo også ha noe med å gjøre at jeg aldri betaler mer enn skatter (2.50 USD) for å fly med de - resten går på poeng.

    Når det gjelder SeaWorld, så har jeg håndmatet delfinene der, så da ryker nok også jeg på boikottlisten til Ljodmila, som i hvert fall kan trøste seg med at spekkhoggerne der biter fra seg fra tid til annen mot de stakkarne som svømmer rundt i bassenget med de. Nature bites back!!
     
    SASDC8 and Cecilie like this.
  4. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg skrev altså:
    Jeg har egentlig ikke tatt stilling til om Southwest er et low eller high cost selskap. Jeg er ingen økonom, og har ikke den nødvendige innsikten i hva som "kreves" for å bli satt i den ene eller andre kategorien. :p
    Det eneste jeg har sagt er at Southwest er et fullservice selskap, og det står jeg ved. :)
     
  5. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Southwest er ikke i dag noe LCC. Det eneste som skiller dem fra 'røkla' er distribusjon (omtrent utelukkende egen webside) og ingen interlining. Det har imidlertid funket bra for dem, og de er i dag USA's største innenriksselskap og ikke noe 'mindre' selskap, som artikkelen antyder. ;) I oktober, 2013, som er siste måned som er offentliggjort, fraktet de over 9.7 millioner pax. Amercan og USAirways kombinert fraktet ca 11.000 færre...
    Det er nå over 10 år siden Southwest skiftet strategi og kastet seg over de større flyplassene og de er idag tungt inne på de fleste av de store.
     
    Cecilie liker dette
  6. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Mindre var kanskje et litt dårlig valgt ord, men jeg håper folk forstår hva jeg vil frem til.

    I ukene fremover skal jeg også skrive om andre selskap som ikke er knyttet til noen allianser. Det var en litt mer generell intro. På en måte. :p
     
    Last edited: 26. febr 2014
  7. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Southwest har alltid satset på forretningsmarkedet - helt siden de på søttitallet delte ut gratis whiskyflasker til sine reisende for at de skulle velge Southwests noe høyere priser (AA kjørte en priskrig ned til 13 dollar).

    Men de gjør som de fleste fornuftige selskaper - de sprer satsingen etter forventet utbytte. De har en stor menighet som aldri går andre steder enn southwest.com (høres kjent ut? :p ) og selv om deres dag-til-dag-priser er sammenlignbare med andres, har de innimellom kanonsalg.

    Anbefaler denne boken - det er svært underholdende lesning.
    http://www.amazon.com/Nuts-Kevin-Fr...&qid=1393427789&sr=8-1&keywords=herb+kelleher
     
  8. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for kjempefin rapport, Cecilie. Jeg liker Southwest sabla godt og har fløyet dem masse her borte.
     
  9. Finn Erik Edvardsen

    Finn Erik Edvardsen Medlem

    Innlegg:
    237
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Her i huset er det også boikott av både Southwest av samme grunner - og etter Marius løper den lille Italienerinnen i ring på gulvet, veiver med armene og kommer med Italienske Kraftutrykk mot Danmark. Etter mange år med Orcas utenfor stuevinduet vårt - ja vi gikk til og med tur langs stranden på Sandy Point med en ung Orca 25 meter ute i vannet, at noen overhode kan tenke tanken om å holde disse i fangenskap er noe vi ikke engang kan fatte.
     
    SASlovah4evah liker dette

Del denne siden