Spørgsmål til EuroBonus-chefen....

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Flemming Poulsen, 28. nov 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,105
    Likes mottatt:
    1,208
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har idag haft en god snak med EuroBonus-chefen Nils Lindhe og han er meget åben overfor feedback fra os her på Bonusfeber i forbindelse med de ændringer de netop er kommet med.

    Derfor starter jeg denne tråd, hvor det er muligt at komme med seriøs kritik og ændringsforslag. Desuden kan man stille spørgsmål til ham også.

    Jeg vil dog gerne understrege, at vi vil holde denne tråd saglig og seriøs - så ingen sure opstød. Vi vil forsøge at få en god dialog igang, hvor der er forståelse både for EuroBonus situation og din som passager.

    Derfor er du meget velkommen til at komme med indlæg her, så skal jeg sørge for at de bliver præsenteret for Nils Lindhe og vi kan få noget feedback.

    Go ahead.....
     
    Last edited by a moderator: 28. nov 2014
    LN-BEF, Islending, PCR and 5 others like this.
  2. Are

    Are EBD InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,697
    Likes mottatt:
    2,889
    Bonuspoeng:
    113
    Ting som kan trekke den høyfrekvente flyer tilbake:
    - Softblock for EBD
    - Høyere bonus eks. 100% EBD 50% EBG
    - Gratis servering fra tralle for EBD
    - Lounge access ved ankomst for EBD

    Kan fint innføres for EBG også, men spørsmålet er da om det er ønskelig å skille disse to mer..
     
  3. Tazoslo

    Tazoslo Medlem

    Innlegg:
    70
    Likes mottatt:
    68
    Bonuspoeng:
    18
    - Softblock EBD OG EBG :p
    - Mindre utvanning av EBG ved å stadig senke kravene på antall reiser, samt antall kort man kan gi bort
    - Mulighet for å endre avgang (kanskje bare en etter, eller en før), i alle billettkategorier for EBG OG EBD uten å måtte betale en formue.
     
    Last edited: 28. nov 2014
  4. tommy777

    tommy777 founder

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    5,565
    Bonuspoeng:
    113
    Meget bra initiativ. Tipper at Nils har en tøff dag i dag og trenger saklig hjelp fra oss til å komme med noe bedre 1. januar.

    Ingen tvil om at dagens EB er litt for generøs, hvordan mener du SAS heller burde presentere endringer og få balanse i Eurobonus?
     
    Flemming Poulsen liker dette
  5. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,824
    Likes mottatt:
    2,095
    Bonuspoeng:
    113
    Hold det enkelt:

    - GO 100%
    - PLUS 150%
    - BUSINESS 200%

    Billettklasser er vanskelig for forbrukeren å bestemme, så dropp det.
     
    Trety, Fly med oss, Islending and 4 others like this.
  6. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,824
    Likes mottatt:
    2,095
    Bonuspoeng:
    113
    Om SAS mener for mange har EBG: Dropp at EBD kan gi bort. Kan heller få annen fordel eller gi bort 2 EBS.

    35% bonus for EBD?
     
    Flemming Poulsen liker dette
  7. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    424
    Bonuspoeng:
    63
    Hei

    Det er for stort kutt i opptjening på intra Scandinavia, disse billettene er ganske dyr selv i de billigste klassene, å få kun 250 EB for OSL-BGO til 799kr er veldig lite, særlig når man må fly strekningen 40 ganger for å kunne ta ut en bonus tur/retur på samme strekning.

    Kuttene til sydeuropa er på sin plass selv om det er litt vel lite med 500 poeng til Spania i go.

    Og som Jørgen sier hold det enkelt:
    - GO 100%
    - PLUS 150%
    - BUSINESS 200%

    Skal de ha hele europa i en sone på inntjening, så må de ha en sone på uttak også, og da mener jeg ikke at alt skal opp til EU2 prisnivå, heller ned til Tyskland nivå
     
    Islending, peterfox, tommy777 and 2 others like this.
  8. KristianSk

    KristianSk Senior Medlem

    Innlegg:
    1,444
    Likes mottatt:
    1,439
    Bonuspoeng:
    113
    Som allerede nevnt 100/150/200% opptjening i det forskjelige klasser, softblock (og gjerne 50% bonus for EDB). Om de ikke endrer opptjeningen i Go/Plus/Biz kan 50% bonus for EBG og 100% for EBD veie opp for noe, men jeg vil fremdeles være irritert.
     
    Last edited: 28. nov 2014
    pgaa, TOS_EBG and Flemming Poulsen like this.
  9. Star Flyer

    Star Flyer BFG BF*G

    Innlegg:
    94
    Likes mottatt:
    132
    Bonuspoeng:
    33
    Henger meg på denne.
     
  10. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    547
    Likes mottatt:
    390
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg tror det aller viktigste er at SAS må bli enige med seg selv om hva de mener hensikten med EB skal være. Argumentasjonen vi får servert er at det er en endring i retning av revenue-basert opptjening (noe det ikke er), og at det er en rekke muligheter til å opptjene poeng med partnere (det vises til bl.a kredittkort osv.). Dette sistnevnte gir jo ikke mer lojale flyreisende kunder (selv om jeg nå er EBD vil jeg nok i fremtiden se at bonuspoengene jeg henter inn på kredittkortkjøp overstiger det jeg henter inn på flyreiser, og det gir ikke SAS flere kunder).

    Endringen gir nokså klart mindre lojalitet (bortsett fra de som virkelig reiser mye som sannsynligvis i mindre grad blir berørt), og produktet som leveres blir mer likt selskap man konkurrerer med og som til nå ikke har lojalitetsprogram per se (Norwegian Rewards er en cashback løsning men betinget på reisekjøp hos DY). Dette betyr at Eurobonus ikke vil fungere som ekstra drivkraft for å få kundene til å velge SAS fremfor andre selskaper, og andre faktorer som bl.a. pris blir viktigere (jeg kan gjerne være EB kunde og samle poeng fra kredittkort osv., men hvis opptjeningen av poeng er tilstrekkelig lav så er ikke det avgjørende i valget av flyselskap). På pris kan ikke SAS konkurrere med f.eks. DY. For SAS må det utvilsomt også være betydelig billigere måte å konkurrere mot f.eks. DY på å gi bonuspoeng kontra å redusere prisene.

    Husk nå på at det for de fleste reisende er fint lite som skiller DY og SK på det opplevde produktet, så det vil overraske meg stort om SAS klarer å hente inn noe særlig prispremium for et stort segment av markedet. Blir forskjellen i pris for stor og man ikke har noen andre incentiver til å velge SAS (les: bonuspoeng), så kan man jo spekulere i hva som kommer til å skje. SAS har jo testet f.eks. 25% opptjening tidligere, så man kan sikkert se på data fra den tiden og sammenlikne mot hva som skjedde etter gjeninnføring av 100% opptjening. Jeg tror det har hatt en (for SAS positiv) effekt, men jeg vet jo ikke.
     
    Kjakan, Islending, vegardg and 3 others like this.
  11. sevalds

    sevalds Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg er litt nysgjerrig på om disse endringene også gjelder billetter kjøpt før disse endringene ble presentert. Jeg kunne selvfølgelig ha valgt å reist på en god del billigere måte til USA på, men valgte som mange andre loyale kunder, å velge SAS og EB.
     
    milehigh liker dette
  12. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,105
    Likes mottatt:
    1,208
    Bonuspoeng:
    113
    Vi får ikke noget helt klart svar på det, men Nils's opfordring var at kontakte kundeservice efter man har fløjet og så ville de kigge på hvert enkelt tilfælde. I praksis betyder det nok at de honorerer efter den gamle tabel, men ikke vil gå offentligt ud med at det er deres politik - for at undgå at for mange kræver pointene....
     
  13. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,458
    Likes mottatt:
    2,462
    Bonuspoeng:
    113
    Det lurer jeg også på. Har nemlig booket en del turer med SAS utenlands neste år og en av de ble SAS Plus til USA grunnet at prisforskjellen, med tanke på opptjente bonuspoeng, ikke var så stor. Satser på at Nils trer støttende til! ;-)
     
    milehigh liker dette
  14. RedLine

    RedLine Senior Medlem

    Innlegg:
    358
    Likes mottatt:
    647
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg synes som mange andre at SAS har tatt alt for mye i på en gang. Selv om de ønsker og redusere opptjeningen burde de gjort det gradvis igjennom flere endringer, en slik voldsom nedjustering er faktisk ekstremt uprofesjonell markedsføring. At noen i tillegg (igår) kalte det for gode nyheter burde før til hoderulling i en markedsføringsavdeling. At selskapet i tillegg har en kommunikasjonssjef som har frekkhetens nådegave og gå ut i norsk media og si at folk flest ikke kommer til å merke noe er enda værre. De må jo heller prøve og forklarer på best mulig måte hvorfor de har valgt slik.

    Jeg har full forståelse for at SAS ønsker en reduksjon, har flere ganger i år reist til BCN (SVG-OSL-BCN/r) og tjent 12500 poeng, noe jeg synes er alt for mye, en sum rundt 6000-8000 poeng hadde vært helt ok. Når SAS nå ser etter Miles & More programmet og legger Europa i en sone, så glemmer de helt at de fleste M&M selskapene ligger midt i Europa. Distansen fra OSL-AGP eller TRD-AGP for den saks skyld er faktisk ganske lang. I tillegg så vil jeg understreke at det er totalt tankeløst og endre opptjening innenriks i Norge, med det prisnivået som er der. 500 poeng for en reise SVG-OSl/r til over 2000kr er en vits. Selv jeg som reiser mye på arbeidsgivers regning har ikke tillatelse til å bestille de dyreste billettene i Plus eller Go, jeg skal bestille det billigste som dekker mitt behov, og det er på europarutene i 9 av 10 tilfeller SAS Plus og ikke SAS Plus full flex.

    I tillegg så må de øke fordelene for eksisterende "toppmedlemmer" (les EBG/EBD/EBP). De legger seg på nivå med Miles & More, men som M&M Senator så er opplevelsen mye bedre enn det SAS tilbyr en EBD. Følgende ting må bare komme på plass:
    • Prioritert boarding
    • Prioritert bagasje
    • Rask Fast track
    • Gjenkjennelse ombord og i datasystemer
    • Oppgraderings vouchers
    • Prioritering når oppgradering blir forespurt på langdistanse
    • Oppgradering pga. status ombord
    • Softblock
    • Tilgang til Lounge også ved ankomst
    Beklager avsporingen, men jeg hadde også helst sett av SAS økte prisen litt på SAS Plus til Europa og gjenninførte ledig midtsete, det blir dumt og ha kontintentes beste Business klasse på longhaul og så følge opp med det desidert dårligste på shorthaul. De gangene jeg betaler veldig dyrt for et SAS Plus sete og havner i midtsete så føler jeg meg lurt.

    Mener at SAS burde justert opptjeningen sin til å se slik ut.

    Domestic flights in Denmark, Finland, Norway & Sweden: + Flights between Nordic countries:
    • Go - 500
    • Plus - 1000
    Flights to/from zone EU1:
    • Go - 750
    • Plus - 1 500
    Flights to/from zone EU2:
    • Go - 1000
    • Plus - 2000
    Flights to/from zone EU3:
    • Go - 1 250
    • Plus - 2500

    I tillegg til dene justeringen på Europarutene så hadde jeg foreslått som andre sier, på loghaul:
    • 75% - 100% for Go (75% på billetter som er discount)
    • 150% for Plus
    • 200% for Business
    Hilsen en tidligere M&M Senator som nå er Eurobonus Diamond og som nå planlegger å bli Senator igjen.
     
    Last edited: 28. nov 2014
    Kjakan, chrisbu, wilhelm and 13 others like this.
  15. Ragna Rekkverk

    Ragna Rekkverk Medlem

    Innlegg:
    57
    Likes mottatt:
    69
    Bonuspoeng:
    18
    Siden grunnlagene for flightene vi har booket for 2015 nå er radikalt endret (med tanke på endringene av bonusopptjeningen) burde man ikke da hatt mulighet til å få kansellert billettene sine? Bonusopptjening er eneste årsak til at vi fire i familien har booket tilsammen 40 turer med SAS for 2015. Nå et dette grunnlaget borte, og da kan vi like gjerne fly hvem som helst når vi skal på storbyferier.

    Har forøvrig SAS tatt i betraktning at mange av oljeselskapkundene og deres ansatte i sine reisebyråavtaler også har åpninger for å fly med andre selskaper enn SAS? De gode bonusreglene hos SAS har gjort at mange foretrekker å fly med dere, men når bonusopptjeningen nå endres radikalt, vil nok mange heller stoppe innom for flybytte i Frankfurt, Amsterdam eller London fremfor å fly SAS?
     
    milehigh liker dette
  16. KristianSk

    KristianSk Senior Medlem

    Innlegg:
    1,444
    Likes mottatt:
    1,439
    Bonuspoeng:
    113
    Kan nok også være greit å på en hyggelig måte minne de på at mange av oss begynner å bli smålei av å høre om hva som kommer "snart".. Være seg fordeler til fordelsnivået helt uten fordeler; EBD eller nye langdistanseruter.
     
  17. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,824
    Likes mottatt:
    2,095
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har sett spørsmålet stilt av flere medier, men har enda ikke forstått/oppfattet et godt svar på hvorfor man beholder flere soner i Europa for uttak når man endrer opptjening? På spørsmål om opptjening sies det at billettprisene ofte kan være dyrere til Stockholm enn til Malaga, men hvorfor ser de ikke at dette er relevant for bruk også?

    På samme måte som opptjeningen sørover i Europa kanskje har vært for god, har jeg lenge ment at prisene for bonusreiser dit har vært uforholdsmessig høy!
     
  18. Grove

    Grove Medlem

    Innlegg:
    74
    Likes mottatt:
    53
    Bonuspoeng:
    18
    At opptjeningen sørover i Europa har vært i overkant god, kan vel de fleste være enige i.
    Et kutt der er forsåvidt forståelig.

    For oss som reiser ca 15 t/r i året er disse endringene ødeleggende. Personlig ønsker jeg å samle poeng til å kunne unne meg en litt lengre reise etter noen år. Nå som opptjeningen innenlands blir halvert ser dette temmelig vanskelig ut.
    Hva tenker SAS å gjøre for å demme opp for "passasjerflukten" over til DY i slike tilfeller?
    Hvem gidder vel å betale 200,- eller mer hver vei for å få 250 EB-poeng? De pengene kan jo heller settes på konto, så kan man fly til langtvekkistan på Biz, like raskt som man har tjent opp poeng til en innlandstur i GO.
    Blir nok omprioriteringer her i gården, dersom endringene innenriks opprettholdes i allefall.
     
    wilhelm liker dette
  19. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Senior Medlem

    Innlegg:
    455
    Likes mottatt:
    383
    Bonuspoeng:
    63
    Det jeg lurer på:
    • Hvorfor gjøre noe som var så enkelt og forståelig (100% opptjening i Go, 200% opptjening i Plus) så utrolig mye mer komplisert? Hva med en mellomting slik som så mange har foreslått tidligere i denne tråden?
    • Hvorfor kutte poengtjeningen så utrolig mye mer, i stedet for å balansere det som har gitt for mye poeng tidligere? (Tommy sa det så pent: "men det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg hue")
    • Hvorfor annonsere dette på såpass kort varsel?
    • Hvorfor har dere uannonsert økt prisene på beste tilgjengelighet-bonusbilletter til USA i forkant av denne endringen?
    • Tenker dere å gi større fordeler til EBD med f.eks. oppgraderingskuponger, gjenkjenning ombord eller større opptjeningsbonus på poeng? Etter denne deevalueringen av EuroBonus sliter jeg med å se noen fordeler med både SAS og EuroBuns. Jeg reiser mest til de sydlige strøk av Europa eller lengre, og når poengopptjeningen halveres frister BA via LHR eller KLM via AMS mer: bedre bonusprogram, ledig midtsete og noe som ligner mer på mat og drikke.
     
    Hypern, Trety, PettR and 6 others like this.
  20. Dash

    Dash Aktivt Medlem

    Innlegg:
    161
    Likes mottatt:
    93
    Bonuspoeng:
    28
    Enig med de fleste her. Keep it simple. Kutt de overdriven bonusene til sydlige strøk. Men for all del behold 100 % på alle bookingklasser i GO. Den vanelige forbruker har ikke kontroll på bookingklasser.

    Som EBS savner jeg 15% bonusen. (Men 100% er viktigere for alle klasser).

    Vist det er slik at EP poengene hoper seg opp, og gjelda til SAS går i taket. La oss da bruke flere poeng. Som til f.eks oppgradering til Plus på S/H. Lag onlinebooking for star-bonusreiser slik at flere brenner av poeng der også. Reduser gyldigheten på poengene :D
     
    Herlov liker dette
Thread Status:
Not open for further replies.

Del denne siden