Beklager hvis dette temaet allerede er behørig dekket, fant ikke noe med et raskt søk. Min kone skulle fly til Norge i dag med følgende rute på bonusbillett: HND-PEK ANA biz PEK-MUC LH first MUC-OSL LH biz Hun hadde kun 1 time og 20 minutter layover i PEK, og da flyet ut fra HND så ut til å bli forsinket med en time (slik at hun ville få problemer med å rekke flyet i PEK) fikk hun tilbud om plass på et direktefly HND-MUC med ANA, men da kun business. Det virket som et greit alternativ framfor å gå en usikker framtid i møte i PEK, og hun slo til. Fikk utstedt en kvittering - et slags bevis på nedgraderingen. Spørsmålet er om hun har krav på noe kompensasjon for nedgraderingen? Hva er veien videre for å få igjen noe, noen som vet?
Er ikke EU-selskap eller tur som starter i EU så er antagelig prisgitt ANAs betingelser siden det var ANA-flight som ble endret. Hadde det vært innunder EU-reglene skulle hun hatt kompensasjon ihht nedgraderings-reglene der (eks. om hun ble nedgradert på LH-flighten).