Special meals - Hvordan fungerer det, og hva bør man bestille?

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av KristianR, 06. sept 2015.

  1. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Hei,

    Vet ikke om dette er rette plassen å opprette denne tråden, men jeg fant ikke et bedre alternativ.

    Jeg er intolerant mot melkeprodukter (nei, ikke laktose-intolerant, men generelt mot melkeprodukter).

    Det jeg stort sett har opplevd når jeg har bestilt lactose-free meals (som dem kaller det, selv om det er helt fritt for melkeprodukter), er at jeg har fått servert et vegan/vegetar-måltid. Er det slik hos alle carriers? Dette er i alle fall erfaringen med United og Lufthansa.

    Kanskje ikke så mange som har erfaring på feltet, men innspill mottas med takk.

    Hvis noen har tips til gode alternativer hadde det vært supert.

    KristianR.
     
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg VET ikke dette, men jeg kan tenke meg at alle flyselskaper søker etter rimeligste løsning på spesialting. Det er vel rimelig å anta at det brede lag av kundene ikke har reservasjon mot laktose, svin, annet kjøtt osv.
    Med andre ord, det er svært få som skal ha et alternativ. Da ville jeg tenkt, om jeg var innkjøpssjef, at det beste er om jeg kan finne et alternativ til standarden (som går til det brede lag), som alle de som ikke kan ha standard kan ha.
    Da tenker jeg at et vegan måltid er snublende nær å være det beste, om ikke eneste alternativ. Slik sett, slipper man da med 2 varianter istedenfor flere. Som et minste felles multiplum.
     
  3. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Det stemmer nok ganske bra. Jeg husker ikke hva jeg bestilte, men tror det var non-fish av noe slag, og endte opp med et vegetar/veganer-måltid med alle mulige måltidskoder på. Samboeren fikk kylling, noe jeg utmerket godt kunne ha spist.

    Er disse kodene standardisert forresten?
    http://www.singaporeair.com/en_UK/flying-with-us/specialmeals/
     
  4. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er også min erfaring. Det er irriterende, ettersom jeg ikke kan spise melkeprodukter, men er glad i kjøtt. Å få servert en haug med bønner, ris og spinat er ikke det helt store.
     
  5. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har inntrykk at det er varierer, ikke så mye hvilket fly-selskap, men catering-selskap. Spesial-mat er svært kostbart logistisk. Men selskaper som har mye spesialmat vil nok ha bedre kvalitet på det de har mye av.
     
  6. Corleone

    Corleone Medlem

    Innlegg:
    94
    Likes mottatt:
    32
    Bonuspoeng:
    18
    Tidligere var det noen flyselskaper som hadde "non diary food", men flere har nok kuttet ut dette. Kan ikke komme på noen som har dette nå. (mulig det finnes) Tror "non lactose" er det nærmeste du kommer, evt. Vegetarmat. Ellers blir det å ta med egen mat, kjedelig løsning.
     
  7. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Nå vet jeg ikke hvilken klasse dette gjelder. Men ser en på økonomi, så er det vel for mye å forvente at en skal kunne få velge noe mer enn det. Nå har jeg heldigvis ikke noen allergier (eller religiøse forestillinger), men på økonomibilletter så føler jeg ikke at jeg kan klage for mye på maten, uansett grunn.
     
  8. Reidar

    Reidar Aktivt Medlem

    Innlegg:
    409
    Likes mottatt:
    405
    Bonuspoeng:
    63
    Det er andre grunner som jeg har benyttet . Trøtt av gummikylling biffgummi. Har ved et par tilfelle bestilt Indian Vegetar. Helt nydelig. Er så langt fra vegetarianer som mulig. Elsker usunn tysk grisemat , men det serveres ikke på fly. Heller ikke wienerpølse med lompe. En annen fordel er at du blir servert først. ;)
     
  9. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Dama er laktose intollerant og etter smakløse fiskeretter på 6 flyvninger på rad med Thai, sluttet vi å bestille special meal til henne. Hun klarer seg heldigvis med tabletter og kan da spise det meste. Så ja erfaringen er at det blir mye det samme om du bestiller special meals.
     
  10. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,718
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er allergisk mot fisk, så har iblant bestilt vegetarmat. United sin har vært usmakelig og typisk ris med tomatsaus og grønnsaker samme tomatsaus, men Singapore Airlines sitt indiske alternativ har smakt skikkelig digg. Skikkelig, skikkelig digg.

    Etter en flause med United sin vegetarmat ga jeg opp det prosjektet og nå satser jeg på at jeg ikke blir dårlig hvis det er f.eks. laks i salaten. YOLO liksom.
     
    Herlov liker dette
  11. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
  12. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    For vegetarmat så tilbyr mange selskaper "Asian Vegetarian" som er som regel mat som nordmenn typisk vil tenke på som indisk. Jeg er ikke sikker på alle koder som er IATA standard, men det SAS tilbyr (SAS Plus Europa, og Intercontinental) er:

    AVML ("Asiatisk" vegatar, kan inneholde melk og egg)
    BLML (Lettfordøyelig)
    DBML (For diabetikere)
    GFML (Glutenfri)
    HNML (For hindu - ikke vegetar, men uten svin og storfe)
    KSML (Kosher)
    LCML (Lavkalori)
    LFML (Lite fett)
    LSML (Uten salt (lite natrium))
    MOML (Muslimsk)
    NLML (Laktosefri)
    SFML (Sjømat)
    VGML (Vegetar - vegan, uten egg og melk)
    VLML (Vegatar, kan innholde melk og egg)

    Det finnes også en kode som heter SPML, som brukes av ulike selskaper til ulike formål, ting som kaker og ekstra mot betaling, eller om man ønsker å spesifisere ting man ikke ønsker i maten. Mange selskaper har etterhvert begrenset eller kuttet ut dette. Koder som ikke er 4 bokstaver er ikke IATA standard.
     
  13. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, jeg er også "allergisk" mot fisk. ;)
     
    Kjakan and Henrik like this.
  14. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Min eneste positive efaring så langt med special meals er vel at man får maten før de andre. Men det er samtidig skuffende kvalitet på den, spesielt når du ser hva de andre får servert og du tenker "det der kunne jo jeg spist".

    Ikke lett å være allergiker!
     

Del denne siden