God formiddag fra Flytoget. Jeg er en aktiv leser her inne, men ikke den mest aktive deltageren så det skal jeg prøve og endre på nå med dette reisebrevet. Reisen er som følger: 01.10. OSL-CPH – SAS Go 01.10. CPH-PEK – SAS Plus 02.10-06.10 Grand Mercure Beijing Central 06.10. PEK-CPH – SAS Go 06.10. CPH-OSL – SAS Go Er nok ikke den mest spennende routingen, men skal prøve å ta en del bilder i Kina som kanskje er mer til glede. Reisen ble bestilt for 2 uker siden da jeg og min kamerat, Flamur, fant ut at vi måtte utforske verden i høstferien. Jeg har reist en del gjennom de siste årene, men hovedsakelig i Europa og USA. Dette vil bli min første tur til Asia og har derfor fått god hjelp av @milehigh . Så langt er det bestilt tur til Den Kinesiske mur og Den forbudte by, i tillegg til bordreservasjon på Made in China på Hyatt-hotellet. Har fortsatt to dager hvor jeg ikke har helt bestemt hva min kamerat og jeg skal gjøre - så tips tas imot med glede. Insideflyer-taggene er på og vi er klare for tur
Forslag; togtur til Tianjin. Toget går fra Beijing South, en moderne jernbanestasjon som gir flyplassvibber. Du får teste moderne hurtigtog i Kina, reisen er bare drøyt 100km så den kan fint gjennomføres på en ettermiddag/kveld og byen var i hvert fall for meg noe "helt annet" enn resten av Kina.
Jeg vet ikke hvor raskt en kan ordne det, men en tur til kanalbyen Zhouzhuang, noen få mil fra Suzhou har albuet seg inn på min Bucket-liste.
Vel fremme på Gardemoen har vi fått sjekket inn og plassert oss i Gullstua. Vi tok selvsagt turen innom den nye innenlandsloungen hvor vi både fikk laget avatar og prøvd oss på VR. Fruit Ninja spillet anbefales hvis du vil ha en liten treningsøkt uten å ta turen innom treningsrommet. Vi har spist og drukket godt både på innenlands og i Gullstua. På menyen i dag var det blant annet aspargessuppe på innenlands, mens i Gullstua hadde de kjøttboller og spagetti i tillegg til aspargessuppa. Vi fikk prøvd oss på det meste av drikkevarer som dere kan se på bilde og er klare for 18:00 avgangen retning CPH.
Da er vi fremme i den kinesiske hovedstaden etter en flott tur i SAS Plus. Priority boarding ble fulgt etter punkt og prikke og ingen fikk snike seg inn på en tidligere sone. Rett etter avgang ble det servert drikke og ikke alt for lenge etter det kom hovedmåltidet som var kylling og ris. Flyturen gikk ganske rolig for seg, med unntak av damen i setet foran meg som konstant prøvde å dytte sete bakover uten å holde inne knappen, noe som gjorde at man fikk litt ekstra underholdning utenom filmene. Etter min mening tok det også litt lang tid før de dempet belysningen i kabinen, men når de endelig fikk gjort det fikk jeg noen timer på øyet. Da jeg våknet opp igjen var det under 2 timer igjen av flyvingen og frokosten ble servert og ikke lenge etter var det klart for landing. Vi fikk gate veldig langt fra hvor vi landet og vi brukte omtrent 15-20 minutter på å kjøre til gaten. Som førstegangsflyer i SAS Plus må jeg si meg veldig fornøyd med kabinen, betjeningen og tilbudet generelt. Da vi var ferdig med alt av passkontroll og bagasjehenting satt vi kursen mot hotellet. Taxituren kostet ca. 130 CNY og tok omtrent 45 minutter. Vi sjekket inn raskt og var klare til å utforske Beijing. Vi utnyttet tiden godt og har fått brukt dagen til mye. Første måltidet ble på KFC etterfulgt av vandring gjennom diverse kjøpesentre som lå i området. Fikk også prøvd oss på undergrunnen som er svært brukervennlig og mye billigere enn taxi. Vi møtte opp med vennegjengen vår som hadde reist tidligere i uken og dro ut for å spise på Made in China som ligger på Grand Hyatt. Grand Hyatt hotellet virket som et helt fantastisk hotell med perfekt plassering for turister. Vi prøvde oss på peking duck og diverse forretter. Ingen av oss er visste helt hvordan retten skulle spises, men vi prøvde oss frem med alt tilbehøret som fulgte med. Maten var god og servicen kunne ikke vært bedre; var glasset tomt var de der på sekunder. I morgen skal vi til Den forbudte by og Den kinesiske mur. Skal prøve å ta en god del bilder
Veldig bra så langt! Alltid gøy å se ansikter i reisebrev! Det er det ikke så mange av her inne, men gjør reisebrevet mer livlig.
Veldig bra at du tar litt tid til å skrive, det blir satt pris på. Ser at reisefølget nok drar snittalderen godt ned i forhold til snittet på forum. Så skriv gjerne litt om det å være ung voksen ( er det en grei betegnelse?) på tur i Kina.
Var det dere?! Så morsomt! Vi (jeg + samboer) satt i sofaen rett ved siden av når dere fikk laget avatarer og testet VR. God underholdning! Bare synd jeg ikke la merke til IF-taggene. God tur karer - Kina er ett fascinerende land!
Unge voksene er nok en god betegnelse på en gjeng 18-åringer. Så langt har det vært veldig positivt å være ung! Vi blir godt tatt i mot overalt og det virker som at lokalbefolkningen synes det er spennende at vi har tatt turen hit til Beijing. Selv om det blir litt språkforvirring til tider er de også gode på å finne alternative måter for å kommunisere som f.eks. via oversettingsapper og kalkulator for å vise priser.
Kan se for meg at det var god underholdning å se på oss prøve VR. Hadde vært artig å tatt en prat, så det for bli neste gang jeg prøver meg VR i loungen
En dag med mye sightseeing er nå over og vi har fått opplevd en god del. Dagen startet brått med at jeg våknet rundt 05:00 og fikk ikke sove igjen. Turbussen skulle ikke plukke oss opp før 0700 og jeg bestemte meg derfor å ta en tur ut i Beijing sine gater tidlig på morgenen. Det var som vanlig veldig mange mennesker ute og det virket som at alle prøvde å rekke ett arrangement som startet rundt 0600 ved Tianaman Square. Uten at jeg var i noe hastverk tok jeg min tid og plukket opp litt frokost fra McDonald’s på veien hjem. Litt etter 0700 kom det løpende en dame inn i lobbyen som var vår guide. Hun tok oss med ut i turbussen hvor det var rundt 10 andre turister som hadde satt seg godt til rette. Blant turistene hadde vi 2 amerikanere som brukte ordet «like» så mye at jeg nesten måtte ta en paracet, en kanadier som var litt for glad i å snakke om seg selv og en gruppe med tyskere som aldri var helt fornøyd, men det stoppet ikke oss fra å ha en super dag. Første stopp var Den forbudte by. Der fikk vi mye informasjon om historien av området, men det var ikke alltid like lett å forstå seg på guiden. Vi fokuserte uansett mest på å se oss rundt og ta en del bilder. Vi brukte omtrent 2 timer på å gå gjennom alt inkludert en rekke stopp med informasjon. Billettene hadde guiden kjøpt på forhånd så den eneste køen vi trengte å vente i var de 2 sikkerhetskontrollene for å komme seg helt inn. Det var også mange kinesere som var interesserte i å ta bilde med oss. Det har nok noe med at vi ser så bra ut og ikke noe med at vi er så høye, men hvem vet? Jeg fikk i alle fall tatt bilde av en som skulle ta bilder av oss for å ta igjen! På vei til Den kinesiske mur stoppet vi på National Stone Place. Min teori var at dette var mer for at vi skulle kjøpe ting der enn at vi skulle lære om hvordan de lager stenene osv. Det var forbudt å ta bilder der inne, men jeg prøvde mitt beste på å få tatt noen uansett. Hvis dere noen gang får muligheten til å dra innom her ville jeg nok ikke prioritert dette stoppet. Før vi skulle begi oss på utforskning av muren stoppet vi for å spise lunsj. Dette var faktisk inkludert i billetten vår og vi fikk prøvd oss på mye forskjellig kinesisk mat. Det gikk mye i kulling, ris og grønnsaker, og selv om vi ikke ble stappmette var det fortsatt veldig ålreit. Etter lunsj var vi klare for Den kinesiske mur og så sportys om vi er valgte vi å ta skiheisen opp til utkikkspunkt nr. 6 fremfor å ta trappene opp. T/R med skiheisen kostet rundt 120 CNY og du kunne bruke billetten ned på å ta sklie, men det var for lang kø for dette når vi skulle ned at vi dessverre ikke fikk tatt den. Vi fikk mange flotte bilder av oss og utsikten før vi tok skiheisen ned igjen. Det ble mer ventetid her sammenlignet med Den forbudte by siden vi først måtte ta shuttle buss til området hvor skiheisen gikk fra og deretter vente i kø for å ta skiheisen. Fra da vi ankom med turbussen og til vi var på toppen brukte vi nok 1,5 timer. Alt i alt var det en super tur som kostet oss ca. 250kr som da inkluderte guide, buss, inngang til den forbudte by og National Stone Place i tillegg til lunsj. Turselskapet vi brukte var China Holidays.