Spontantur til Mauritius for Roadking med frue

Tråd i 'Reisebrev' startet av RoadKing, 04. okt 2017.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Skal skrive noen ord om turen som Fru RoadKing og undertegnede gjorde til Mauritius, hvor vi var så heldige å få en veldig god deal gjennom @milehigh , både på destinasjonen og underveis :).

    Dessverre er Roadking ingen konge på å ta bilder, syns det er kleint å ta bilder i en smekkfull kabing. Når det i tillegg ble trøbbel med telefonen underveis, så blir det ikke stort, men mer om det senere.

    Mange har skrevet om Ethiopian Airlines, likevel, noen betraktninger blir det.

    En ting jeg liker med ET, er at de har sen avgang. Det innebærer at man kan jobbe full dag, og likevel ha god tid til å stikke ut til OSL. En annen ting jeg syns er ok, er at de av en eller annen grunn velger å bruke OSL lounge. Jeg har ikke brukt den siden jeg var BA EC Gold og det er så lenge siden at det er fra før den ble bygget ut og fikk to avdelinger.

    Jeg må si OSL Lounge var en trivelig opplevelse. En ting er at det var lite folk der, en annen at den opplevdes som mer elegant og diskret. Matutvalget var litt så som så. De obligatoriske oster og salater, enkel vin, øl og spritutvalg, men de hadde aviser...

    --- Ekte papiraviser ---

    Jeg rasket til meg og innså hvor jeg har savnet dette tilbudet i SAS' loungen. Ble veldig lei meg, da de sluttet med papiraviser. Ja, jeg vet at jeg får dem elektronisk, men siden jeg ikke har mobil av typen som har skjerm på størrelse med en pocketbok, så er det ikke så lesevennlig som et klassisk berlinerformat.

    Var litt spent på passkontrollen, etter å ha lest mye negativt i løpet av sommeren, men det gikk forholdsvis greit, og vi kom gjennom i perfekt tid, til å sprade rett ombord i ET sin Dreamliner, som ikke var mer enn et par år gammel.

    ET har et personale som utmerker seg i å være enestående blide og ønsker å gjøre hva de kan for at du skal ha det bra. Imidlertid, om det ikke skorter på viljen, så gjør de mye rart ellers. Og det tror jeg faller ned på det at de rett og slett er uerfarne og ikke minst kommer fra en annen kultur.

    På den ene siden, når du får et glass vin, så er de veldig nøye med at du skal få smake på den, før de skjenker glasset opp, og da skjenker de korrekt mengde, så det er tydelig at de er drillet på vinskjenking.

    På den annen side, ved bestilling av Whiskey, så kommer de med glasset fylt til randen. Jeg er glad i børst generelt og whiskey spesielt, men et helt "melke" glass fullt???? Det kan bli i meste laget selv for en rutinert biker og jeg ville uansett ønsket å fått det delt opp i porsjoner. Smått latterlig ble det for en annen som bestilte GT og det var en fingerbredd igjen på toppen til å fylle tonic, resten var gin...
    Dere skjønner vi hadde en festlig tur til ADD, kanskje ikke så festlig for de stakkarne som prøvde å sove, og vi var vel ganske rolige på vei videre til JNB ;).

    Med bare 1/3 full biz kabin, så burde det være grei skuring å få den maten man ønsket. Men nei, biffretten som var mest populær var de tomme for etter at 3 stykk hadde bestilt. Når så den ene hadde bestilt suppe og fikk pasta, og klaget på dette. Så fikk vedkommendet biffretten som de angivelig var tomme for...

    Et stykke ut i reisen var jeg på toalettet, da satt crewet å spiste... Biffretten. Jaja, de må jo ha mat også.

    De brukte forøvrig utrolig lang tid på å dele ut maten, vi snakket om det, at hadde kabinen vært full og ikke bare 1/3, ville de vel ikke vært ferdig før vi skulle begynne med frokosten :eek:.

    Men som sagt, utrolig trivelige mennesker, og det hjelper masse :)

    På returen fra ADD til ARN/OSL var opplevelsen mye godt det samme. Men, vi hadde også ET på ADD til JNB og tilbake. Vi opplevde også der at kabinpersonalet er veldig serviceminded og trivelig, men det var mitt bestemte inntrykk at disse var mye mer erfarne, så det slo meg, kanskje er det slik at de unge og fremadstormende settes på ruten til OSL/ARN og de mer erfarne benyttes på f.eks JNB hvor man forventer mer demanding passasjerer? Hva vet jeg.

    En annen merksnodig opplevelse var altså denne pastaretten. Jeg husker ikke lenger hva den het, men tittelen sluttet med Beef Carbonara. Når jeg bestilte denne, og fikk den, så var det bare pasta og et par oliven. Jeg spurte hvor kjøttet var, og først skjønte de ikke hva jeg mente, men etter en gjennomgang av menyteksten så ble vi enige om problemet. Etter konferanse seg i mellom, så ble de enige om å fortelle meg at der dessverre ikke var noe "beef". Dette fenomenet fikk vi både på JNB - ADD og ADD - OSL/ARN.

    Hvem som har gjort feil her, om det er cateringfirmaet som har levert ut uten kjøtt, eller om kjøttet var i en egen skål og skulle tilberedes separat og de ikke skjønte det, vet jeg ikke. Men jeg syns dette var merksnodige greier.

    Returen ADD - OSL/ARN var forøvrig en skuffelse i det at det ikke ble tilbudt etiopisk mat her. Jeg hadde gledet meg til det, men de serverte kun "vestlig" mat. Mener bestemt at menykartet på turen nedover hadde etiopisk mat på returen fra ADD til OSL/ARN, så det spørs om det er blitt gjort en endring her mens vi var der nede?

    ET sin 777 som benyttes ADD - JNB har ikke den nyeste biz configurasjonen, iallefall ikke de 777 vi reiste med, personlig syns jeg det var greit, for gamle dagers biz har enormt med plass mellom stolene, det var mer plass her enn på Lufthansa sin First. Hadde gått fint å ta morgengymnastikken mellom vår rad og den neste. Nå er ikke jeg så veldig for morgengymnastikk, så vi lot det bli. Når man ikke har mer enn 5 timer flytur så er det uansett ikke så vesentlig om man har stor skjerm i stolen foran eller fully flat seng.

    Summa summarum vil jeg si at ET har god hardware, et flott personale, men de sliter med erfaringen og hvordan / hva med vestlig mat og drikke. Bole som hub er en merkelig greie, man har opplevelsen av at man er i en hangar som har fått satt opp skillevegger. Mye kaos, men det funker jo, på sitt vis... Eller, de har jo liksom en "fasttrack" for biz passasjerer på security fra loungeområdet til gate, men der var fullstendig anarki :).

    Reise med ET igjen? Absolutt, til den prisen de forlanger så kan jeg leve med breddfulle melkeglass med whiskey og manglende beef i carbonaraen, samt en lounge som vel er litt spesiell :).

    Vel framme i JNB tok vi "flytoget" til og fra Sandton og innkvarterte oss på Intercontinental, hvor vi fikk super suite til vanlig rom pris. Kudos til @milehigh . Vi hadde fantastiske 24 timer der, med fri bar, club og frokost. Fikk lurt inn en spasertur til HD Dealeren for litt stash og, life is good.

    Morsom sak var at da vi skulle dra, ønsket vi å gå til flytoget (det var vel en 800 meter), når jeg vet jeg skal sitte mye, så setter jeg pris på å bevege meg det jeg kan. Men portieren fikk omtrent hjerteinfarkt av ideen, presiserte at shuttleservice var gratis mm. Iallefall, vi gikk. Deilig :).

    Jeg hadde nå blitt klar over mitt problem med telefonen. Da vi dro fra Oslo slo jeg den helt av, fordi jeg ikke så poenget med å ha den på før vi var i JNB et snaut døgn senere. Nå hadde jeg imidlertid glemt både kode for telefon, og sim kort. Etter å ha prøvd noen ganger så resatte hele telefonen seg.

    Dermed var jeg telefonløs.

    Air Mauritius, har gamle fly. For JNB og langdistanse opererer de Airbus 340 som er rundt 10 år gamle. Det vises også på interiøret, men alt er velholdt og oppleves som i god stand rent bortsett fra litt slitemerker her og der. Som på ET så hadde også AM et personale som var veldig serviceminded og ønsket å gi deg den ekstra opplevelsen. Imidlertid, der hvor ET sitt personale slet med finishen, så var det på AM til fingerspissene. De var rause med drikke her og, men elegansen, finishen og ønsket om at du som passasjer i biz skulle oppleve det lille ekstra var på plass. Ikke minst var de utrolig effektive.

    Alt på menyen var tilgjengelig, serveringen foregikk etter godt gammelt merke, dvs champagne on ground, snacks og drink straks vi var i lufta, mens man koste seg med det ble middagsbestilling utført og til sist kom først vognen med mat, etterfulgt av vognen med drikke til. Slik var det før i verden på SAS, Lufthansa, BA mm også. Og det funker fantastisk, hvorfor andre selskap har sluttet med dette, det aner jeg ikke, men jeg skulle gjerne hatt det tilbake. Skulle ønske AM var med i Star A.

    Vel på bakken i Mauritius ble vi plukket opp av @milehigh som hadde vært så elskverdig å tilby sine sjåførtjenester. Det var ikke noe lite offer, for det var en god times kjøretur og vi ankom sent. Det er ikke vanskelig å reise når man får slik hjelp.

    Vi bodde altså på Radisson Blu Azuri Resort
    https://www.radissonblu.com/en/hotel-mauritius-azuri
    20170926_052333000_iOS.jpg 20170927_111354988_iOS.jpg 20170929_081442266_iOS.jpg
    Herlig rom, herlig hotell, herlige mennesker. I hele tatt, vi følte oss veldig godt mottatt på Mauritius. Det har på forumet tidligere vært nevnt at Mauritius er å foretrekke over Maldivene og Seychellene pga folket. Jeg har ikke vært på de to andre stedene, men jeg kan skrive under på at folk på Mauritius er veldig hyggelige. Det var smil å få overalt, hva enten vi var på hotellet, tok bussen, stakk innom en lokal butikk eller ble invitert med til å dele en taxi med lokale.

    Fruen og jeg var skjønt enige, hit skal vi tilbake til.

    Apropos Mauritius som destinasjon- Jeg så en Emirates 380 komme inn for landing og en annen kjøre ut. Helt sjokka jeg, trafikken er altså så stor til denne øya at i tillegg til andre flyselskaper så kan Emirates kjøre 2 daglige avganger med 380 hit? Jøssenavn sier jeg bare.

    20170930_113548376_iOS.jpg 20170930_113551806_iOS.jpg 20170930_113902750_iOS.jpg 20170930_113913994_iOS.jpg
     

    Attached Files:

    SAJblue, milehigh, Kristian and 22 others like this.
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Som sagt, det var en SAA maskin, den var gammel, og det syntes. 13,4 år, det vistes veldig godt. Der AM sin maskin tok sin alder med diskret eleganse, så fikk man i SAA sin 3 år eldre maskin inntrykk av at det var god grunn til at den hadde blitt stående i JNB. De annonserte da også at den hadde blitt holdt igjen pga problemer med bremsene og ditto vedlikehold som i sin tur igjen gjorde at mannskapet gikk ut på dato osv.

    Vi skulle vært i JNB kl 20, men det ble altså nesten kl 3 på morgenen før vi var på rommet på Intercontinental JNB. Også her oppgradering courtesy @milehigh , og det var rett og slett digg å henge på suiten helt til det ble tid for å sjekke inn på andre siden av gaten (street) i 12 tiden. Vi unnet oss en frokost på rommet og, full pakke med omelett, pannekaker mm. Og det var slett ikke dyrt. Inklusive raust med tips kostet det mindre enn vi ville betalt for å gå i frokostsalen i et hotell i Norge.
    20171001_003252266_iOS.jpg
    Viste seg at jeg har bodd på IC JNB en gang før, tror det var april 2008, den gang som en konsekvens av forsinkelse med Lufthansa. Da var det litt stress med å komme seg frem og tilbake så det ble ikke så mye å glede seg over hotellet da heller.

    Det hører med til historien at på utreise glemte vi en jakke på IC Sandton. De hadde funnet denne på hotellet i Sandton, og med hjelp av concierger på IC Sandton og IC JNB, samt Uber, så kom jakken til rette på tilbakereise. Kudos til alle impliserte for utmerket assistanse.

    Vi har i mange år snakket om å dra til Mauritus, men har opplevd det som litt utilgjengelig (enn å si noe sånt på et slikt forum :eek:) ) og samtidig hatt så mye annet spennende å reise til. Da @milehigh kom med tilbudet var det bare å kaste seg rundt. Flyreisen ble nok mer ineffektiv enn den burde blitt, men samtidig fikk vi prøvd 3 nye flyselskaper og et par hotell, og det var slett ikke dumt. Vi var vel på farten totalt 9 døgn og 12 timer ute, og jeg kan si med en gang at vi gjerne ville vært lenger på Mauritius, bl.a. for å kunne tatt en avstikker over til naboøya Revolution. Kanskje neste gang, for en neste gang skal det definitivt bli!

    Summa summarum, anbefales?:
    Mauritius? Ja
    Air Mauritius? Ja
    South African Airlines? Nei
    Ethiopian Airlines? Ja, men... ('men' pga lounge og litt rotete/merkelig service) :)
    Intercontinental Sandton? Ja
    Intercontinental JNB? Ja
    Radisson Blu Azuri? Ja
     
    Sobril, SAJblue, milehigh and 20 others like this.
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Ser at denne teksten falt ut i forbindelse med at jeg måtte splitte opp innlegget (for stort), det hadde vært greit om editoren kunne gitt beskjed underveis om at man skrev for langt...

    Fortsettelse på 1 innlegg:

    Jeg hadde vel egentlig tenkt å la telefon være telefon og ha ferie, men etter å ha blitt pusha av min kjære og med flott service fra abonnementservice i gamlelandet så kom jeg etterhvert operativ igjen.

    Når vi skulle hjem, så hadde vi bil, og kosekjørte nedover. Vel, det ble litt stress innledningsvis for vi var litt usikre på veien etter å ha først blitt med @milehigh med følge til deres nye hotell for de siste dagene.

    En morsom greie med Mauritius er at de har motorvei, 4 felts med midtrabatt, og... Rundkjøringer :eek:

    Men vi kom oss til flyplassen i god tid, for etterhvert å oppleve at flighten vår, en 13 år gammel South African Airways 340-300 ikke kom seg opp fra Johannesburg.

    Jeg hadde trodd at vi hadde AM på returen og, men det viser seg at AM og SAA har codeshare på det meste mellom de to landene, og returen var altså med en SAA maskin.

    Da flighten var 2 timer forsinket, fikk vi i biz tilbud om å vente på et hotellrom. Ja faktisk, vente på et hotellrom. Det var flere av oss som tenkte at nå VET de at flyet ikke kommer, men vil ikke si det. Iallefall, vi ble skysset over og fikk middag og beskjed om at vi ville bli plukket opp klokken 21.

    Noen av de andre som fikk hotellrom mente at de hadde sett økonomipassasjerer hadde blitt gitt tilgang til loungen når vi i biz dro, jeg syntes det hørtes overraskende ut, men det skal sies at når vi kom tilbake til loungen igjen, så var det ganske fullt der. Likevel, jeg tror ikke helt på det, for det var da også en serie andre fly som gikk og sikkert hadde passasjerer som kvalifiserte til lounge.

    Underveis holdt jeg øye med FlightRadar24, og jammen, litt over 19 lokal tid så tok SA191 av fra JNB med kurs for MRU. Da var det en som var glad, for hadde vi blitt der, så hadde vi neppe kommet med flyet dagen etter, og dermed implisitt hatt en runde med ombookinger og forsikringsselskaper. Det hadde helt sikkert gått greit, men likevel glad for å slippe det der. Så det ble totalt 6 timer forsinkelse.

    Jeg må si jeg synes AM/SAA håndterte forsinkelsen godt, iallefall for oss som reiste biz, jeg kan ikke minnes å tidligere ha blitt budt hotellrom og middag mens vi venter på forsinket fly når det ikke er snakk om overnight. Følte virkelig at det ga valuta for pengene.

    En trist opplevelse var godt voksne menn som skjelte ut bakkepersonalet til SAA når det ble gitt beskjed om at flyet var forsinket. Det stakkars personalet kunne ikke gjort eller sagt mer enn de gjorde. Personlig syns jeg de håndterte situasjonen godt, og ga uttrykk for det.

    Loungen til Air Mauritius / SAA var helt greit. God wifi, stort utvalg med mat, bemannet bar og egen barnekrok. Om noe skulle settes finger på, så måtte det være at stolene var en tanke harde.
     
    Sobril, SAJblue, milehigh and 20 others like this.
  4. Mg15

    Mg15 Medlem

    Innlegg:
    122
    Likes mottatt:
    244
    Bonuspoeng:
    43
    Flott rapport RoadKing! Takk for at du deler!
     
    RoadKing liker dette
  5. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,943
    Likes mottatt:
    3,898
    Bonuspoeng:
    113
    Dette var god stemning på en onsdag! Takk for at du tar deg tiden med å skrive @RoadKing:):):)
     
    RoadKing liker dette
  6. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,145
    Likes mottatt:
    869,598
    Bonuspoeng:
    293
    Veldig bra ..
    Enig med dere, Mauritius vil vi gjerne dra tilbake til .. tror det er det eneste fjerntliggende destinasjonen mor ikke sier "der har vi jo vært før, finn et annet sted!"
     
    RoadKing liker dette
  7. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Fin og spennende tur. Takk for at du deler og gjør en god oppsummering av flyselskap og hotell som er å anbefalle eller ikke :)
     
    RoadKing liker dette
  8. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Veldig veldig bra @RoadKing - tusen takk for at du tar deg tid og deler med oss! Skulle gjerne ha sett noen flere bilder, ikke minst av suitene, men kanskje neste gang? ;)
     
    RoadKing liker dette
  9. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,853
    Likes mottatt:
    5,476
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for glimrande rapport!
     
    RoadKing liker dette
  10. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Herlig å lese om turen din :) Mauritius står absolutt på listen, prisen på 90000 eb poeng er heller ikke avskrekkende. Evt et salg hos Ethiopian.

    Takk for titten :)
     
    RoadKing liker dette
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Travellingalf liker dette
  12. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Tusen takk for at du deler, @RoadKing. At det ikkje er så mange bilete her, gjer ingenting, fordi opplevinga er godt skildra i skrift. Kan godt forstå at ETs rause whiskey-servering fekk deg til å humre. Elles ser eg at Mauritius berre må førast opp på reisemållista. :)
     
    RoadKing and DanH like this.
  13. Reidar

    Reidar Aktivt Medlem

    Innlegg:
    409
    Likes mottatt:
    405
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for flott rapport.

    Lo godt da jeg leste om fylling opp glasset med whisky. Minner meg om Varig i 1993 til Brazil. Døpte det til Varigshot....
    :)

    Detter er bevisst. Man sovner som en stein og crewet kunne trekke seg tilbake til sovebunkeren deres for resten av turen...o_O
     
    RoadKing liker dette
  14. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,469
    Bonuspoeng:
    293
    Nydelig rapport @RoadKing !
    Nå er Mauritius satt på ønskelisten..
     
    RoadKing liker dette
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, det er ikke fritt for at jeg og lurer på om det er den bakenforliggende årsaken. Det ble bare så snedig satt opp mot deres pirkete vinservering :)
     
  16. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,983
    Likes mottatt:
    8,364
    Bonuspoeng:
    183
    Meget bra rapport! Kjente meg igjen:)
     
    RoadKing liker dette

Del denne siden