Sporing av koffert med gps, gsm, bluetooth, uwb - tile, airtag, smart tag, chipolo, bagid samletråd

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av HaraldOslo, 25. juni 2021.

1. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,361
    Bonuspoeng:
    113
    Det ble litt avsporing i en annen tråd så jeg tenkte det var på tide å heller åpne en egen tråd for sporing av kofferten / bagasje.

Kan jo kanskje oppdatere denne første posten med et sammendrag underveis etterhvert som ny informasjon kommer inn?

Bakgrunn: Kofferter tar seg av og til en ekstra ferie alene. Det være seg rot hos reiseselskaper, uærlige mennesker eller folk som tar med feil koffert ved et uhell. Når uhellet først er ute hadde det vært veldig kjekt å vite hvor kofferten er.

Grovt sett kan vi dele opp i de som kommuniserer lokalt via bluetooth/UWB mot en telefon/app, og de som kommuniserer via internett mot en server (eller med SMS).

Internett/Mobilnettverk
    - Posisjon er basert på enten mobilmaster eller GPS, eller en kombinasjon av begge. De som har begge forsøker først å posisjonere seg med GPS, deretter bruker de mobilmaster for å triangulere en ca-posisjon hvis det ikke lykkes. Denne posisjonen kan være flere hundre meter feil i verste fall, men man har i det minste en indikasjon på hvilken flyplass den befinner seg i.
    - Posisjonen formidles enten til en sentral server via internett, eller man kan få varsel per SMS.
    - Ulempe er kravet om mobildekning og roaming-avtale.
    - Noen kommer med eget simkort og månedsavtale, andre kan du putte inn simkort selv
    - Eldre modeller bruker 3G, som er i ferd med å fases ut stadig flere steder i verden. Skal man kjøpe nytt bør man derfor se etter 4G/LTE-støtte

BagID, 1499 kr (25% rabatt med kode weareback)
    - Norsk produkt, hvor man kan laste opp en digital bagasjelapp som vises i display
    - Tilbyr et pluss-produkt (akkurat nå gratis for livstid) med global roaming og temperatur, luftfuktighet og lufttrykk.
    - Festes mer eller mindre permanent til koffert

Tractive GPS til hund/katt, 599 kr
    - Menneskets beste venn er en koffert!
    - Må ha abonnement, fra 750kr/år (billigere jo flere år man kjøper)
    - Spores via egen app
    - Webside sier at de nye er 4G/LTE

Noname GPS-tracker fra kina eller andre
    - Billigere løsning, må gjerne stille med eget simkort
    - Ingen løpende kostnader annet enn simkortet
    - Den jeg har er elendig på å oppdatere miitown.com, men svarer raskt på SMS

Trakdot
    - Usikker på om denne selges lenger

En gammel mobiltelefon + Life360
    - Hvis du har en eldre telefon, hvorfor ikke slenge inn Life360 eller en annen app og bruke den til å spore? Man skal eeeegentlig ikke ha lithium-batterier i innsjekket bagasje men..
    - Gjenbruk er miljøvennlig :)

Lokalt/nærområde-sporing
    - Enheter har ingen idé om sin egen posisjon men kommuniserer med mobiltelefoner eller lignende via bluetooth eller UWB.
    - Avhengig av produkt, telefon og fysiske omgivelser kan man detektere dingsen 50-100 meter unna.
    - Flere løsninger lar andre brukere av samme programvare videreformidle hvor enheter befinner seg slik at man kan alikevel se hvor i verden de er selv om man ikke selv er på samme sted

Tile, Pro koster 999 for 4 stk
    - En av de første bluetooth-trackerene, og skryter av et stort nettverk
    - Batteriet er utskiftbart
    - Premium-abonnement koster ca 350kr/år, og da får du tilsendt nye batterier til alle tilene dine årlig
    - Flere modeller, men anbefaler pro for robusthet
    - Festeøye som kan festes til det meste

Chipolo
    - Også årelang erfaring, men ser ut til å ha tapt for Tile

Apple AirTag, 1099 for 4 stk
    - Det nye store, med UWB?
    - Alle nyere apple-telefoner kan være del av nettverket og spore brikkene
    - Ingen festeanordning, det må kjøpes ved siden av. Men ingen problem å slenge en inn i kofferten

Jeg kan oppdatere førsteposten med mer info etterhvert som det dukker opp, så da vil jeg gjerne høre hva deres erfaringer med sporing er!

kiev, tobeornot999, Henrik and 11 others like this.
  2. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Da har jeg testet Airtags på reise. Det fungerte helt konge! Fulgte kofferten fra innlevering, via flystripen, i luften, over land og vann, ved mellomlanding og flybytte, og helt frem til sorteringsbåndet i Budapest. De som mente at det var tvilsomt at det ville være nok iPhones i nærheten til å spore bagasjen på flyplasser osv - glem det!

Jeg hadde stålkontroll på bagasjen fra begynnelse til slutt. Fikk til og med status på airtagen jeg hadde glemt hjemme :p

Airtag1.png Airtag2.png Airtag3.png Airtag4.png Airtag5.png Airtag6.png

Last edited: 29. sept 2021
    miura, Upsaker, mathiasfe and 6 others like this.
  3. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,361
    Bonuspoeng:
    113
  4. chrt

chrt EBD og litt annet ...

Likes mottatt:
    1,960
    Bonuspoeng:
    93
    holmen and Flyrlavt like this.
  5. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,051
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde jeg bare hatt airtag i bagasjen som nå har vært borte i 15 dager :rolleyes:
    Har ordnet seg i løpet av noen få dager de 2 andre gangene i år, hvorfor jeg ikke har kjøpt airtag tidligere er uansett et mysterium

6. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    4,988
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg kan bare slutte meg til koret her. Har hatt AirTag i alt av bagger, vesker og kofferter siden starten, og tjenesten er helt uunnværlig. Man kommer til destinasjonen passe sliten og på nedadgående champagnerus, og man må stå i timesvis å se på bag etter bag som popper ut. Så stopper matebåndet og noen enslige bagger sirkler rundt på båndet :mad::confused:
    Alternativet er bare å sjekke FindMy om den er på vei mot deg eller i en annen verdensdel. Det er en vesentlig forskjell på stressnivå!

En ting første post kanskje kan oppdateres på er at Chipolo og flere andre nå supporter Apple FindMy protokollen under mottoet «if you can’t beat them, join them».
    Se for eksempel https://chipolo.net/en/products/chipolo-card-spot
    Jeg har et slikt «kredittkort» i den store lommeboken med passet, alle kortene og noe cash (stoler ikke kun på IT siden jeg jobber med IT). Dette kortet virker like godt som vanlig AirTag, dog fast batteri og ikke UWB radio, men det gjør absolutt nytten.

7. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,361
    Bonuspoeng:
    113
    Men du har kjøpt nå ja? Eller venter du til neste DNB-kampanje hos Power? :)
    https://www.power.no/mobil-og-foto/mobiltilbehoer/sporingsbrikke/apple-airtag-4stk/p-1512987

Jeg har vært storbruker av Tile Pro og det har fungert stort sett greit, men nettverket deres, selv om det er stort, er jo ikke like stort som f.eks Apple eller Samsung sitt. Jeg har ikke iphone men jeg har en ipad, så jeg har fått testet airtag. I tillegg har jeg testet samsung. Må si at brukeropplevelsen til Samsung har vært den dårligste så langt, det virker så knot å få sett hvor enheter er.

Jeg håper Google sine Grogu, hvis de kommer, vil være et godt alternativ for oss android-brukere.

Flyrlavt and Maggie like this.
  8. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,677
    Bonuspoeng:
    293
    Fungerer det bra å bruke airtags med bare ipad og evt samboers telefon? Eller blir det tungvint? Kommer vel litt an på hva man vil spore ser jeg for meg..

9. Teletori

Teletori Medlem

Likes mottatt:
    163
    Bonuspoeng:
    43
    Hadde lignende erfaring ifm all baggasjen som havna på avveie i Zurich på en skiferie i vinter med airtags. Baggasjen lå i over 2 uker hos logistikkselskapet som kjører ut for Swissport, før de "kjørte en røver" med å prøve å levere baggasjen på et hotell i Bern... (Vi var i Engelberg). Heldigvis en våken concierge som ringte meg istedetfor å ta i mot baggasjen, og fikk ruta den hjem til meg.

Ringte flere ganger og forklarte på meteren hvor de lå, men ingen ville/kunne finne.

kiev liker dette
  10. chrt

Likes mottatt:
    1,960
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har ikke hatt, men erfarer at flere har gode erfaringer med AirTag. Det står på kjøpslista mi nå ved neste kampanje hos DNB ja. Tenker at det er en billig "forsikring". Burde fått slikt gratis på reiseforsikringen ;)

kiev liker dette
  11. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    23,273
    Bonuspoeng:
    183
    kiev liker dette
  12. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,361
    Bonuspoeng:
    113
    Å bruke ipad er mer knot for å spore bagasje, først og fremst fordi jeg ikke går med ipaden i lomma akkurat. Så når vi står ved bagasjebåndet og venter, eller er på vei mellom to fly i en transfer, må jeg pakke den ut av laptopvesken, gå inn i find my appen og voila. Mobilen er hakket lettere, så det hadde definitivt vært praktisk med en iphone. Hvis noen skulle ha stjålet laptop-baggen er jeg i litt trøbbel med airtag-sporing, for nettbrettet ligger i den. Men den har også en tile.. :)

Tile fungerer veldig bra. Eneste aberet er som sagt at de har mindre nettverk, så det kan ta lenger tid å få en hit.

Hvis tile hadde åpnet opp/samarbeidet med google eller andre, så kunne man kanskje fått til noe. Jeg leste om en flyplass som hadde fått installert flere tile-gateways slik at man ofte kunne spore enheten sin til nærmeste gate hvis den ble mistet.

https://medium.com/tile-engineering...d-san-jose-international-airport-1101862cc201

I bunn og grunn kreves det ikke mye av en ESP32 å lytte etter BLE-pakker og sende de inn til et sentralt sted.

kiev and holmen like this.
  13. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,361
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har tilsvarende kort fra Tile, men det virker bare med tile-appen, ikke med apple. Har vært brukt en gang hvor jeg var surrete og ikke var helt sikker på hvor lommeboka var. Betryggende å vite at den fortsatt var på meg. Eneste ulempen er vel at batteriet ikke kan byttes, men med 3 års varighet så får jeg heller produsere litt elektroavfall her og der.

Tile-brikker kan byttes batteri på, og med tile premium-abonnement så sender de meg batterier en gang i året, uansett hvor mange tiles jeg har.

kiev liker dette
  14. chrt

Likes mottatt:
    1,960
    Bonuspoeng:
    93
    Ser Kjell & Company har tilbud til 299 kroner.

kiev liker dette
  15. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    4,988
    Bonuspoeng:
    113
    Apple har nok det mest gjennomførte økosystemet selv om det koster og har endel ulemper. MFi programmet (https://mfi.apple.com/) er krevende og dyrt for leverandørene, og det vil trolig stoppe innovative løsninger som Apple ikke liker. Men det sørger også for at ting har god kvalitet og bare virker. Det er verdt endel kroner og noen politiske kameler i min travle verden.

16. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,677
    Bonuspoeng:
    293
    Ja det blir jo det som blir det man må ta avgjørelsen basert på.. Er Tile så mye dårligere at knotet med å hente fram Ipaden er verdt det. Høres litt ut som Tile med Apple som backup blir beste løsning hvis man ikke har IPhone.

kiev liker dette
  17. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    23,273
    Bonuspoeng:
    183
    "Alt" jeg har er Apple-basert, så da er det like greit å fortsette med ting som er konpatible.
    Dette er et enda bedre tips enn å bestille fra Chipolo direkte (for da kan det tilkomme skatter og avgifter for import siden de sender fra Slovenia).

kiev liker dette
  18. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,025
    Bonuspoeng:
    293
    2800 på cdon. så da lønner det seg kanskje ikke for å få trumf.....

Flyingdutchman liker dette
  19. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,025
    Bonuspoeng:
    293
    3,7 % på -edit -, proshop blir bra….

IMG_3781.jpeg

Last edited: 08. aug 2023
  20. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,428
    Bonuspoeng:
    113
    Dere som har Android, hvilke sporingssaker bruker dere?

Del denne siden