Å hoppe etter Wirkola er jo rene barnematen sammenlignet med å lage et reisebrev etter beskrivelsen @Travellingalf og @Stuttfeiten laget av turen til Singapore og Angkor Wat. Men etter å ha blitt oppfordret av førstnevnte for en stund siden, gjør jeg likevel et forsøk på å skrive et lite reisebrev fra min tur "down under" på first class og suites med Singapore Airlines. For øvrig er det kanskje greit med en spoiler alert allerede i første post: En forretningstur på egenhånd er og blir aldri det samme som en "guttetur" med kompiser. Så ikke forvent et reisebrev med mye sprell og moro.
Litt om bakgrunn: Med møter avtalt både i Singapore og Sydney åpnet det seg en mulighet for å teste ut first class med SQ – så da gjaldt det å smi mens jernet var varmt og få turen booket. Økonomiansvarlig var ikke overbegeistret, men heldigvis ble SAS Credits gjort om til SAS for Business slik at prisen ble redusert med flere tusen kroner - og da var det jo bare et spørsmål om få å endret fokus fra hva det kostet til hvor mye vi sparte... Reiseruten ble OSL-CPH-SIN-SYD-SIN-LHR-OSL – dvs. ett leg med SQ ordinære first class (2013 F) og tre med de litt mer ekstraordinære nye suitene (2017 R) (+ to leg med ekstremt ordinære SAS Plus). Forventningene er store – ikke minst til å prøve de nye suitene til SQ.
Dette blir gøy å høre om! Kudos for meget god jobbturflyplanlegging og riktig fokus også; en såkalt «two (or more) flights in one smekk»
Jeg tenkte at jeg i tillegg til å beskrive selve opplevelsen av å reise i first med SQ også kunne gi noen sammenligninger - både mot business class i SQ (som kanskje er det mest økonomisk realistiske alternativet) og andre first produkter jeg har prøvd. Flere andre her inne har pekt på at både flytype og reiserute har betydning - så til informasjon er mitt sammenligningsgrunnlag: - Thai (A380) i 2018 (CT) - Emirates (B777 & A380) i 2017 og (B777) i 2015 - Lufthansa (B747-8) i 2017 (CT) og (A340) i 2010 - Swiss (A330) i 2016 (CT) Som nevnt i en annen tråd holder jeg opplevelsen med Swiss som (ørlite) bedre enn Lufthansa - og Emirates foran Thai. Samtidig understreker jeg at erfaringen min er begrenset til et fåtall turer, men jeg vil jo håpe og tro at servicen på first er mer konsistent enn på business og economy og ikke så mye avhengig av enkeltpersoner i kabinbesetningen... Et annet poeng som er verdt å nevne at med unntak av Thai har jeg aldri reist fra "hjembyen" til noen av disse flyselskapene, så det blir vanskelig å sammenligne totalopplevelsen fra man blir mottatt på flyplassen (eventuelt blir hentet hjemme eller på hotell), via innsjekk, sikkerhetskontroll og lounge til man sitter trygt i setet på flyet med et glass bobler i hånden. Det er heller ikke vanskelig å forstå at å reise OSL-FRA-SIN med LH er annerledes (og bedre) enn å reise OSL-CPH-SIN med SQ - rett og slett fordi LH har et helt annet opplegg rundt egen first class i FRA enn SQ noensinne vil kunne ha i CPH. Sånn sett burde jeg kanskje heller prøvd å reise med A380 via FRA eller ZRH istedenfor CPH, men samtidig ønsket jeg å oppleve ytterpunktene av SQ’s first class - den ordinære på B777 uten "book the cook" og annet fiksfakseri, og den (forhåpentligvis) ekstraordinære i nye suiter på A380 både som dagrute og nattrute. Så vil kanskje noen hevde at ytterpunktet ikke er konfigurasjonen som benyttes fra CPH (2013 F), men den eldre 2006 F – noe som helt sikkert er korrekt. Når det gjelder sammenligning med SQ business class føler jeg at jeg har et godt grunnlag, i og med at jeg har hatt 50-60 turer med dem de siste 10-15 årene. I tillegg gir turen anledning til besøk i en del lounger: - "Gullstua" i OSL og tilsvarende i CPH (hvis det blir tid med bare en times mellomlanding) - The Private Room i SIN - SQ First Class lounge i SYD - SQ First Class lounge i LHR
Liker veldig godt at du har en klar strategi med reisebrevet. Vi er bortskjemt med mye fint her inne: Men det er flott at noe spisser litt mot en vinkel. Gleder meg selv til å høre om dette forjette land der litt lengre fremme hos SQ en jeg skal fly selv om et par uker
Selv om jeg enda ikke har "landet" etter turen vår som du nevner så får jeg allerede ny reisefeber av starten på reisebrevet ditt Veldig glad for at du fulgte oppfordringen min og jeg gleder meg stort til fortsettelsen og ikke minst mange bilder. Takk for at du tar deg tid og deler!
Blir ventetida for lang du kose deg med et rimelig spissa reisebrev her. https://insideflyer.no/forums/threads/sq-first-vs-sq-biz.8855/
Skal ikke bruke så mye tid på å beskrive turen til OSL og oppholdet i gullstua. Det har et utall personer her inne både opplevd og rapportert om (inklusive meg selv). Til å være lørdag formiddag er det uvanlig folksomt her, og kanskje det er bare meg men jeg synes utvalget i frokostbuffeten etter hvert har blitt skral. For sammenligningens skyld må jeg vel gi SQ et lite minus i og med at de ikke tilbyr gratis transport til flyplassen. Det er noe eget å bli hentet hjemme i en limousine og kjørt til flyplassen. Opplevelsen med innsjekk, fast track og lounge er omtrent lik - selv om jeg personlig foretrekker gullstua fremfor OSL lounge.
Et kjapt søk på singaporeair.com gir priser på i overkant av kr. 66k. Min billett kostet ikke fullt så mye, bl.a. pga. SAS for Business, men det er dyrt ja...
OSL-CPH SK 1455 Boeing 737-700 (SE-REY) Sete 2F Flytid 50 min Etter en stille og rolig formiddagsflight med gode, gamle Kristina Viking (må vel være en av de neste som skal byttes ut tenker jeg), er jeg fremme i CPH. Ikke my å rapportere fra denne turen, annet enn at forventningsnivået steg etter hvert som København nærmet seg. Og på oppfordring av @watchaddicted tok jeg også et bilde.