SQ First & Suites til SIN og SYD

Tråd i 'Reisebrev' startet av Outback_Oggy, 12. okt 2018.

  1. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Å hoppe etter Wirkola er jo rene barnematen sammenlignet med å lage et reisebrev etter beskrivelsen @Travellingalf og @Stuttfeiten laget av turen til Singapore og Angkor Wat. Men etter å ha blitt oppfordret av førstnevnte for en stund siden, gjør jeg likevel et forsøk på å skrive et lite reisebrev fra min tur "down under" på first class og suites med Singapore Airlines.

    For øvrig er det kanskje greit med en spoiler alert allerede i første post: En forretningstur på egenhånd er og blir aldri det samme som en "guttetur" med kompiser. Så ikke forvent et reisebrev med mye sprell og moro. :)
     
  2. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Litt om bakgrunn: Med møter avtalt både i Singapore og Sydney åpnet det seg en mulighet for å teste ut first class med SQ – så da gjaldt det å smi mens jernet var varmt og få turen booket. Økonomiansvarlig var ikke overbegeistret, men heldigvis ble SAS Credits gjort om til SAS for Business slik at prisen ble redusert med flere tusen kroner - og da var det jo bare et spørsmål om få å endret fokus fra hva det kostet til hvor mye vi sparte... :)

    Reiseruten ble OSL-CPH-SIN-SYD-SIN-LHR-OSL – dvs. ett leg med SQ ordinære first class (2013 F) og tre med de litt mer ekstraordinære nye suitene (2017 R) (+ to leg med ekstremt ordinære SAS Plus). Forventningene er store – ikke minst til å prøve de nye suitene til SQ.

    map.gif
     
    TigerTravel, joskje, KRS and 25 others like this.
  3. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Dette blir gøy å høre om!
    Kudos for meget god jobbturflyplanlegging og riktig fokus også; en såkalt «two (or more) flights in one smekk»
     
    Outback_Oggy liker dette
  4. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tenkte at jeg i tillegg til å beskrive selve opplevelsen av å reise i first med SQ også kunne gi noen sammenligninger - både mot business class i SQ (som kanskje er det mest økonomisk realistiske alternativet) og andre first produkter jeg har prøvd. Flere andre her inne har pekt på at både flytype og reiserute har betydning - så til informasjon er mitt sammenligningsgrunnlag:

    - Thai (A380) i 2018 (CT)
    - Emirates (B777 & A380) i 2017 og (B777) i 2015
    - Lufthansa (B747-8) i 2017 (CT) og (A340) i 2010
    - Swiss (A330) i 2016 (CT)

    Som nevnt i en annen tråd holder jeg opplevelsen med Swiss som (ørlite) bedre enn Lufthansa - og Emirates foran Thai. Samtidig understreker jeg at erfaringen min er begrenset til et fåtall turer, men jeg vil jo håpe og tro at servicen på first er mer konsistent enn på business og economy og ikke så mye avhengig av enkeltpersoner i kabinbesetningen...

    Et annet poeng som er verdt å nevne at med unntak av Thai har jeg aldri reist fra "hjembyen" til noen av disse flyselskapene, så det blir vanskelig å sammenligne totalopplevelsen fra man blir mottatt på flyplassen (eventuelt blir hentet hjemme eller på hotell), via innsjekk, sikkerhetskontroll og lounge til man sitter trygt i setet på flyet med et glass bobler i hånden. Det er heller ikke vanskelig å forstå at å reise OSL-FRA-SIN med LH er annerledes (og bedre) enn å reise OSL-CPH-SIN med SQ - rett og slett fordi LH har et helt annet opplegg rundt egen first class i FRA enn SQ noensinne vil kunne ha i CPH.

    Sånn sett burde jeg kanskje heller prøvd å reise med A380 via FRA eller ZRH istedenfor CPH, men samtidig ønsket jeg å oppleve ytterpunktene av SQ’s first class - den ordinære på B777 uten "book the cook" og annet fiksfakseri, og den (forhåpentligvis) ekstraordinære i nye suiter på A380 både som dagrute og nattrute. Så vil kanskje noen hevde at ytterpunktet ikke er konfigurasjonen som benyttes fra CPH (2013 F), men den eldre 2006 F – noe som helt sikkert er korrekt.

    Når det gjelder sammenligning med SQ business class føler jeg at jeg har et godt grunnlag, i og med at jeg har hatt 50-60 turer med dem de siste 10-15 årene.

    I tillegg gir turen anledning til besøk i en del lounger:
    - "Gullstua" i OSL og tilsvarende i CPH (hvis det blir tid med bare en times mellomlanding)
    - The Private Room i SIN
    - SQ First Class lounge i SYD
    - SQ First Class lounge i LHR
     
    KRS, Kristian, EgilSk and 25 others like this.
  5. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Nå bør det bare komme noen bilder her, ASAP!!! :p:eek:
     
    SAJblue and ArthurDent like this.
  6. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,657
    Likes mottatt:
    34,857
    Bonuspoeng:
    293
    Liker veldig godt at du har en klar strategi med reisebrevet. Vi er bortskjemt med mye fint her inne: Men det er flott at noe spisser litt mot en vinkel. Gleder meg selv til å høre om dette forjette land der litt lengre fremme hos SQ en jeg skal fly selv om et par uker :)
     
    ArthurDent liker dette
  7. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Selv om jeg enda ikke har "landet" etter turen vår som du nevner så får jeg allerede ny reisefeber av starten på reisebrevet ditt :) Veldig glad for at du fulgte oppfordringen min og jeg gleder meg stort til fortsettelsen og ikke minst mange bilder. Takk for at du tar deg tid og deler!
     
    Outback_Oggy and ArthurDent like this.
  8. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Blir ventetida for lang du kose deg med et rimelig spissa reisebrev her. https://insideflyer.no/forums/threads/sq-first-vs-sq-biz.8855/
     
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    ArthurDent liker dette
  10. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,657
    Likes mottatt:
    34,857
    Bonuspoeng:
    293
    ArthurDent liker dette
  11. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Rett og slett strålende :)
     
    FFlyer, Outback_Oggy and ArthurDent like this.
  12. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Kult! Hva betaler man for en slik tur om det er lov å spørre om denslags?
     
  13. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Skal ikke bruke så mye tid på å beskrive turen til OSL og oppholdet i gullstua. Det har et utall personer her inne både opplevd og rapportert om (inklusive meg selv). Til å være lørdag formiddag er det uvanlig folksomt her, og kanskje det er bare meg men jeg synes utvalget i frokostbuffeten etter hvert har blitt skral.

    For sammenligningens skyld må jeg vel gi SQ et lite minus i og med at de ikke tilbyr gratis transport til flyplassen. Det er noe eget å bli hentet hjemme i en limousine og kjørt til flyplassen. Opplevelsen med innsjekk, fast track og lounge er omtrent lik - selv om jeg personlig foretrekker gullstua fremfor OSL lounge.
     
    Kristian, Upsaker and jgroneng like this.
  14. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Tenkte det var greit å starte turen før jeg begynte å legge ut bilder... :)
     
    EgilSk, ArthurDent, DanH and 3 others like this.
  15. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Et kjapt søk på singaporeair.com gir priser på i overkant av kr. 66k. Min billett kostet ikke fullt så mye, bl.a. pga. SAS for Business, men det er dyrt ja... :oops:
     
    Kristian and Gullars like this.
  16. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,702
    Likes mottatt:
    5,888
    Bonuspoeng:
    183
    . . Før jeg begynner å snakke vil jeg gjerne si et par ord. . ..:cool:
     
    Last edited: 13. okt 2018
    SAJblue, Are and Upsaker like this.
  17. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    OSL-CPH
    SK 1455
    Boeing 737-700 (SE-REY)
    Sete 2F
    Flytid 50 min


    Etter en stille og rolig formiddagsflight med gode, gamle Kristina Viking (må vel være en av de neste som skal byttes ut tenker jeg), er jeg fremme i CPH. Ikke my å rapportere fra denne turen, annet enn at forventningsnivået steg etter hvert som København nærmet seg.

    Og på oppfordring av @watchaddicted tok jeg også et bilde. ;)

    7c85df29-62a1-4c77-92a9-b5188769e56b.jpg
     
    KRS, Kristian, grisefod and 19 others like this.
  18. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Alltid gøy og se at SAS leverer :D
    God tur
     
    ArthurDent liker dette
  19. Woodswing

    Woodswing Aktivt Medlem

    Innlegg:
    285
    Likes mottatt:
    1,381
    Bonuspoeng:
    93
    Moro å lese.
    God tur ✈
     
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Hva er «SAS for Business»?
     

Del denne siden