Hei. Jeg har booket en tur fra TRD - MXP med mellomlanding OSL for 4 stk. Nå viser det seg at en pax ønsker å komme seg OSL på egen hånd. Vil det gå fint å møte opp på OSL og sjekke inn der? Altså stå over 1 leg og bli med på siste leg uten å endre billett?
Nei, det går ikke bra. Står man over første leg, blir resten av reisen kansellert. Jeg ville ringt kundeservice og bedt dem fjerne første leg for denne personen
Takk for svar. Jeg ba personen om å ringe sas. Han hadde allerede gjort dette, og de ga beskjed muntlig om at det gikk bra uten at de kansellerte første leg. Jeg vet ikke helt om jeg er beroliget. Ser også at dette er løftet frem i 2019, og da ble konklusjon at det går fint. https://insideflyer.no/forums/threads/stå-over-leg.12936/
Ikke riktig. Så lenge det er en SK billett kjøpt på SAS.no blir ikke reisen kansellert om man står over første leg. Hilsen agent på OSL.
Ok, det fikk vi beskjed om når vi skulle til LAX via CPH. Men det er jo bra at det fungerer å skippe første leg ved behov! Som vanlig gir SAS kundeservice ulike svar, og som kunde blir det tilnærmet umulig å holde styr på hva som er tillatt og ikke. Det ser man jo bare her - vi er en gjeng med ivrige reisende, som jeg antar har over snittet med kunnskap om temaet, men likevel er det ikke alltid vi svarer rett.
Hvis man ikke vil ta sjanse, kan man alltid velge å splitte ut personen som vil ha første leg fjernet på egen billett og og så fjerne det.
Fremdeles skummelt når man får så ulike svar, og det er jo en betydelig risiko knyttet til dette - dumt å stå med kansellerte legs selv om du har ditt på det rene. Da jeg hadde behov for å skippe OSL-CPH på OSL-CPH-LAX forrige sommer, etter kanselleringer og div, fikk vi beskjed av samtlige agenter om at vi måtte møte opp. Flere av dem kunne ikke engang fjerne første leg (så mye HUACA midt på natten), mens sistemann kunne det - men var tydelig på at hun måtte fjerne det for at vi ikke skulle få resten kansellert. Hadde vært konge med linker til SAS Sales Info eller andre gode, offisielle kilder, @Eksempel. Ikke fordi jeg ikke tror på deg, men fordi det er veldig nyttig å ha noe spesifikt å vise til.
https://www.sassalesinfo.com/reserv...d-agreements/sequential-use-of-flight-coupons har en del informasjon om temaet. Generelt virker det som at man fritt kan hoppe over short haul-flyvninger, men at ubenyttede segmenter må slettes før innsjekk?
Superbra - og enig i din tolkning; i tillegg er jo det en veldig viktig presisering. Kan ikke da bare møte opp, må faktisk fikses i forkant.
Hva med kansellering/forsinkelse og omruting? Plutselig flyr dere via XXX. SAS har vel null ansvar for innhenting av reiserute for en som hopper på underveis? Det høres skummelt ut, selv om det sikkert fungerer i 9 av 10 tilfeller.
Noen som har prøvd i det siste? Ringte og chattet med SAS idag, og begge sa at man fint kunne skippe første leg, så lenge det var med SAS og i Europa.
Jeg har sett på serien "CPH Lufthavnen" (anbefales!) Der er det stadig innslag fra SAS-gatene. Ved overbooking eller statuskunder som vil være med, sjekker de alltid om passasjerene har sjekket inn på forrige flight. Jeg ville hatt det skriftlig hver gang, ja!
Gjorde dette en gang tilbake i 2018, uten problemer. Som nevnt over fikk jeg det skriftlig på chat av SAS at det var ok.
Var dette første segment av en utreise, feks. TRD-OSL-CPH med oppmøte på OSL, eller hoppet du over utreisen i sin helhet og kun benyttet hjemreise?
Hoppet over HAU - OSL. Sa ikke ifra på forhånd. Fikk sjekket inn bagasje og null problem å gå igjennom sikkerhetskontrollen, så nå sitter jeg å venter i loungen på neste fly. Spurte de i loungen i tillegg om det var mulig å skippe et leg. Fikk samme svar her: "Så lenge det er SAS metall og i Europa er det ikke et problem".