Jeg prøver å få til en kjapp tur til Los Angeles i oktober sammen med en venn, og med SAS direkte fant jeg ikke bonusreiser som passer. Fant der du betaler med poeng (men ikke bonus), og det blir over 200k poeng for begge samlet med SAS Go Pro (kan visst endres/avbestilles) til LAX og Plus tilbake (var bare litt dyrere med plus på returen). Nå fant jeg ut at via Star Alliance-søket, så fant jeg OSL-LAX-OSL (mellomlanding såklart) til 35000 poeng pr vei pr person, men med CT så blir det 70k poeng til sammen. Dette var Lufthansa så det ut som. Det kom dog opp kun economy som valg her. Er det vanlig at kun dette kommer opp? Så ut som det var kun dette samme hvilke dager jeg valgte, og det var ikke en kolonne for business eller PE i hele tatt. Ellers, som diamant (star alliance gold da vel), er det gratis setevalg? kom ikke opp før betaling da jeg sjekket et test videre til betalingsleddet.
Det stemmer at star alliance economy bonusbilletter koster 70.000 poeng t/r USA. Etter 1.oktober er disse billettene ikke lenger mulig å endre på da SAS går ut av star alliance, og du kan heller ikke påberope deg gullfordeler som ekstra baggasje, fast track, eller setevalg. Dersom du spesifiserer setene i forkant av 1.oktober får du nok beholde dem, og dette skal være mulig å få til når du bestiller billettene.
Det er visse begrensninger i Star Alliance søket ift f.eks ventetid og at alle segmenter må være i samme serviceklasse. Går an å ta en tlf til SAS. Da vil det kunne være mer fleksibilitet. Det bør være gratis setevalg på SAS reiser. Ikke nødvendigvis på andre flyselskaper. Der betyr ikke Star Alliance Gold noe særlig i den sammenheng.
Får høre med kundeservice. Setevalg er ikke sååå viktig, men skulle gjerne funnet en reise i Plus/PE ++ på en så lang reise.. Gjør det nok ikke noe enklere at det er etter overgangen til Skyteam. Og sikkert vanskelig å finne billetter etter 1. sept. Så lenge jeg får reservert noen billetter som kan avbestilles, så kan jeg såklart følge med hva som dukker opp.
Søk leg for leg. Eg ville prøvd å søke på flightar til LAX frå FRA, MUC, ZRH, CPH, LHR og BRU på SAS si nettside. Elles kan du gå på nettsida til Air Canada og søke. Der finn du og United Airlines flightar som du ikkje finn på SAS si side, men som du kan ringe inn og booke.
For å unngå forvirring. 1. september er riktig dato. Og man må strengt tatt gjøre det senest 31. august. Merk at man dog kan endre *A-billetter, men da vil det kun være mulig å booke med ST og hele reisen må være med SAS/ST. Mix & match er ikke mulig ref SAS.
Til info så ordnet det seg til slutt å få bestilt denne turen på nett. Etter siste forsøk så ventet jeg en dag til, og bestilte så ca samme rute (byttet litt om på hvor jeg la inn mest layover mellom CPH og OSL), og bestilte uten å reservere seter. Så fungerte det plutselig, av ukjent grunn. Fikk såklart valgt seter etterpå. Det ble SAS Go (Pro, for mulighet til å endre) points for cash eller hva det nå heter til LAX fra AES (OSL/CPH) og Plus Bonus på vei tilbake til AES. Nå er det bare å satse på at jeg klarer å få inn en eller annen upgrade på CPH-LAX, da jeg ikke ser frem til å sitte i Go. Hvordan er erfaringene på disse flyene forresten når det gjelder internett? Er det realistisk å få gjort unna litt jobb som krever noenlunde stabil nett-tilkobling (VPN osv)?