Om jeg skulle bestille en bonusreise med Star Alliance i Europa, er det verd å bruke de ekstra poengene for Business kontra Økonomi? Hva er egentlig forskjellen? Omtrent som SAS Plus kontra Go, eller er det større forskjell mellom klassene hos øvrige selskaper? Lounge sørger EBG og LoungeKey for, så jeg tenker kun på forskjellen ombord; slik som mat, sittekomfort osv.
SAS Pluss er ein klasse som er definert som 'premium økonomi', medan både Lufthansa, Swiss og Aegean opererer med det som mange kallar 'europeisk businessklasse'. Eg vil påstå at alle desse selskapa gir ei betre oppleving enn SAS Pluss med tanke på blokkert midtsete, gardin mellom økonomi- og businessklasse, fri servering av børst og alkohylfri drikke, stort sett ålreit mat (gjerne servert på brett rett frå galley) og sjeldan å sjå at personalet gøymer seg bak gardina etter trallerunden. Litt på spissen presentert her, men SAS Pluss er ålreit nok, men Lufthansa, som er det selskapet som eg har mest erfaring med utanom SAS, synst eg kjem best ut -- jamvel på pris (dersom det ikkje er snakk om bonusreiser) mange gongar. Både Aegean og Swiss har eg trivelege erfaringar med i Europa i businessklasse, men det er svært få flygingar. Andre her inne kan sikkert koma med sine erfaringar, inkludera Austrian, TAP og LOT (som alle har businessklasse), samt eventuelt nyansera det eg alt har skrive. EDIT: Eg ser eg har svart meir på skilnaden mellom SAS Pluss og andre selskaps businessklasse enn det du faktisk spør om: skilnaden mellom andre selskaps økonomi- og businessklasse (sett opp mot skilnadene mellom SAS Go og SAS Pluss)... Unnskuld!
Mye samme forskjellen som hos SAS. Du får stort sett samme sete, noen blokkerer midtsete. Turkish og TAP kan vel by på bedre seter innad i Europa, hvis du skal til et hjørne. Man får litt hyggeligere mat enn hos SAS somregel, noen har varmmat også. Jeg har aldri booket bonus i Europa, så husker ikke poengforskjellen. Det hender jeg kjøper for penger, da stort dett når forskjellen er liten og jeg setter pris på litt ekstra poengopptjening. K
Jeg prøver generelt å unngå business i Europa (med mindre prisforskjellen er kun noe få hundrelapper eller jeg må ha poengene). Jeg oppfatter at det som kalles business i europa er stort sett bare urimelig og bør ikke støttes av kundene. Det er vel heller bare i Europa at blokkert midtsete blir solgt som business produkt. Når det gjelder bonus ser jeg bare fire grunn til å booke business, så lenge man selv har status: -Det brukes widebody med ordentlig business class (det fins jo noe få ruter - f.eks. tok jeg LOT med B787-9 til Armenia i fjor som var vel verdt 10 000 poeng ekstra på utreise) -Turkish som har et fornuftig business produkt -Det fins kun ledige bonus billetter i business, men ikke i økonomi. -Eventuell når man har mer enn én statusløs medpassasjer EDIT: -Og selvsagt når man har fly premium og får SAS Plus til prisen av SAS Go Uansett reiseklasse får man mest verdi for poengene når man er på langtur.
Om det er verdt det vil jo alltid være en individuell vurdering. Slik jeg ser det er business med LH, LX eller TP et godt hakk over SAS Plus. Jeg vil påstå at forskjellen fra SK Plus til LH Business er like stor som fra SK Go til SK Plus. Det er kanskje en litt urettferdig sammenligning ettersom jeg stort sett flyr Plus intra-skandinavia, hvor servering er begrenset til muffins/nøtter og en og annen usmakelig sak i brun pose. Når det er sagt fikk jeg servert bedre mat med ekte bestikk og tøyserviett også på innenlandsflyvning i Tyskland. Hvis det dreier seg om korte flyvninger på en times tid (f. Eks FRA-ZRH) vil jeg vel si det ikke er verdt det, men på lengre strekninger som CPH-LIS setter jeg definitivt pris på ekstra oppvartning og ekstra plass pga seat block. Og så er det jo også verdt å ta med i vurderingen om du allerede har lounge/fast-track eller om du også får dette ved å betale de ekstra poengene. Nå som to av fire i familien er EBD/EBG ville jeg ikke kjøpt Plus for poeng med SAS om det ikke var for Fly Premium. Men hvis vi er bare voksne på tur vil jeg fortsatt vurdere å bruke noen ekstra poeng på Business i Europa.
Husket nettopp denne reklamen fra Air Liberte som fint presenterer hva forskjellen mellom Economy og European Business Class er: https://fr.adforum.com/creative-work/ad/player/1146/the-curtain/air-liberte
Ledig midtsete alene gjør det verdt innsatsen. Så er det jo andre fordeler som mat/drikke(som er av varierende kvalitet) og bedre prioritering på irrops. Mer bagasje om det skulle trengs. Business er kort sagt alltod bedre enn eco
En viktig forskjell for jobbreiser har vært fleksibiliteten, dvs muligheten til å velge sete, endre flight, avbestille osv. Nå er jo denne forskjellen borte siden billettklasse og kabinklasse er to separate parametre for revenue management. Det fører til at man ofte finner fleksible økonomibilletter som koster mer enn mindre fleksible business. Da må man altså også vurdere hvor viktig fleksibilitet er inn i dette bildet.
Takk for hjelpen, alle sammen; konklusjonen er vel kanskje at det ikke er verd de ekstra poengene så lenge EBG sørger for lounge og fast track. I hvert fall ikke på relativt korte legs. Har bare et spørsmål til: Er det vanlig hos diverse *A-selskaper at man får en liten matbit også på Økonomi, eller kan man i beste fall påregne å få lov å kjøpe et eller annet?
Du vil nok sjelden få noe mer enn evt. en liten sjokoladebit (a-la Widerøe), men som regel mulig å handle snacks. På lengre ruter kan det være større utvalg, f. Eks kunne man kjøpe "fjordland-lasagne" eller nudler i økonomi fra Lisboa til Oslo med TAP
Helt enig! Og godt beskrevet. Det samme kan man si om British Airways business sammenlignet med SAS Plus.
Jeg slår et slag for Austrian C. Jeg ville valgt OS over både LX og LH. Der får man et måltid som er tilfredsstillende og ikke bare litt snacks. Turkish er ellers beste valget for intra-Europa business. De har stort sett fly med det man kaller "domestic first". Personlig ville jeg betalt noen kroner ekstra for C i Europa, men antakeligvis ikke for plus. Det handler for meg om ledig nabosete og et hyggelig lite måltid er fint da man ikke alltid har tid til lounge, eller sågar ikke alle lounger har like mye å rope hurra for av mat..
Mulig at det beror på ruta, men på Swiss C på ZRH-DUB og revers fikk servering type gode gamle dager.
Har hatt fornøyelse av å fly både OS og LX i C mellom OSL/ARN og VIE/ZRH et par-tre ganger siste året. Begge har servert god hovedrett og enkel dessert. Begge har gitt det lille ekstra som indikerer at du er en verdifull kunde. Selv når du reiser på bonusbillett. Førsteplass går likevel marginalt til OS, tror det må være de røde uniformene som setter oss i positiv stemning
Godt mulig, begrenset erfaring med LX, men sist så var det mer å anse som snacks og ikke et helt måltid. Godt var det, men ikke helt tilstrekkelig.. Pre-covid.
Mulig flyselskapene vet at vi skandinaver ikke er så godt vant og Hvis det var herfra til ZRH det var snakk om
Synes Swiss har levert på servering. De har også champagne å by på. Et par eksempler ZRH-OSL. 2018: 2021: En av de bedre kjøttstykkene jeg har fått i luften. K