Star Alliance Upgrade via Eurobonus - hvor mange poeng?

Tråd i 'Bonushjelp' startet av The_Dude, 25. febr 2022.

  1. The_Dude

    The_Dude EBG

    Innlegg:
    1,043
    Likes mottatt:
    1,735
    Bonuspoeng:
    113
    Hei,

    som fagperson gråter jeg over alt av SAS og Eurobonus IT.

    Jeg vil undersøke poengprisen for å oppgradere til biz på billettene jeg har med et *A selskap. Jeg får til slutt opp et slags Oracle forms skjema jeg kan fylle ut for å bestille, men det sier ingenting om prisen / om jeg har nok poeng. En link som vistnok skal opplyse om priser fører bare til en hovedside om upgrades med *A, hvor det igjen er linket tilbake til skjemaet.

    Er det meningen at jeg skal benytte dette skjemaet for å forespørre pris?

    Ser også en tabell på siden med eligibility mellom selskap og booking-klasse, men "reglene" her matcher ikke med billetreglene for upgrade (sjekket via ITA). Virker som hele dette opplegget er totalt utdatert. Er dette de faktiske forhold, eller er det bare jeg som er teit og ikke finner rette gui for å finne oppdatert info?
     
    milehigh liker dette
  2. magicbyte

    magicbyte Medlem

    Innlegg:
    201
    Likes mottatt:
    436
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har gitt opp dette for lenge siden, det er somregel bare noen få billettklasser som kan oppgraderes og det er typisk de dyreste billettene som de færreste kjøper.

    Brukte å være en OK side et sted på SAS som viste hvor mye det i teorien skulle koste da, men vet ikke hvor du finner denne nå.
     
  3. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
    Er ikke hovedregel at Eco Full Flex og Business Full Flex kan oppgraderes med poeng? De blir nok ofte kjøpt i disse tider. Kjøper selv alltid flex nå pga usikkerhet rundt reisene.
     
  4. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,725
    Likes mottatt:
    7,648
    Bonuspoeng:
    183
    Bredt spørsmål, og spørs på flyselskapet du spør om.

    Men nei, de fleste selskapene har en hel haug av fare-buckets som kalles "economy full flex" for eksempel. Det betyr ikke nødvendigvis at flere enn 1 av de kanskje 5-6 fare-buckets som selges i den kategorien kan oppgraderes med poeng.
     
  5. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,312
    Likes mottatt:
    10,117
    Bonuspoeng:
    183
    Har faktisk brukt Star Alliance Upgrade med hell for en del år siden.
    Var booket med SAS og United, OSL-CPH-IAD-LAX (bookingklasse Z). CPH-IAD ble kansellert tre dager før avreise på grunn av "syk" A340. Jeg ble da booket om til OSL-ZRH-LAX, med SAS og Swiss. Når jeg ble booket om fikk jeg bookingklasse D hos Swiss. Det var en av klassene som kunne oppgraderes til First.
    Etter en runde på telefonen klarte SAS å fikse oppgraderingen for meg. Dette var i 2015, vet ikke om og hvordan det fungerer nå.
     
    AirMags, Sunnfjordingen and Upsaker like this.
  6. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
    Hvilke flyselskap har 5-6 ulike typer eco full flex billetter?
     
  7. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
    Ja D er full flex business class.
     
  8. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    1,495
    Bonuspoeng:
    93
    Star alliance upgrade prisene forsvant etter de endret sidene ifm devaluering av SAS upgrade.

    Kanskje like greit da det bare fungerer med de dyreste bookingklassene. Når man da slenger på en god del EB som man hvertfall kan verdsette til 10 øre per poeng vil det faktisk i de fleste tilfellene bli dyrere enn å bare kjøpe businessbillett for cash.

    Hvis man får dekket eco flex av jobben kan det ha en verdi. Eventuelt hvis man blir rebooka i en høy bookingklasse pga involuntary reroute.

    Prislisten og bookingklasser kan du forsatt finne via web archive:

    https://web.archive.org/web/2020120...en/travel-info/onboard/upgrade-star-alliance/
     
    Last edited: 09. mai 2022
    milehigh liker dette
  9. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,725
    Likes mottatt:
    7,648
    Bonuspoeng:
    183
    Joda, men D er en rabattert versjon av C med noen begrensninger C ikke har.
     
  10. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,725
    Likes mottatt:
    7,648
    Bonuspoeng:
    183
    British Airways var notoriske på dette - og brukte godt over 30 forskjellige bokstaver en stund. De har ryddet litt etterhvert, men poenget var ikke antall bokstaver, men et svar på spørsmålet som kom over: kan full flex nesten alltid oppgraderes med poeng? Svaret er nei.
     
  11. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    Hvordan klarte de det med 26 bokstaver i alfabetet? Bokstavkombinasjoner som United?
     
  12. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,725
    Likes mottatt:
    7,648
    Bonuspoeng:
    183
    Bokstav + tall. Men de roet seg etterhvert. Samtidig som de gjeninnføre litt service også på de rimeligere billettene, som Alex Cruz hadde forbedret bort.

    Siste jeg leste er at de bruker 22 klasser nå for revenue billetter og 4 for poeng-betalte, ifølge the points guy.
     
  13. The_Dude

    The_Dude EBG

    Innlegg:
    1,043
    Likes mottatt:
    1,735
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for meget utfyllende svar.
     
  14. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    385
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Har en billett gjennom jobben i B-klasse, som skal være oppgraderbar med *A. Er veldig lite gira på å sitte 4 timer i sild-i-tønne-setene til UA.

    Dagens SAS: "Dessverre, funksjonen på nettsiden er nede og dette kan ikke la seg gjøre via telefon."
    Meg: "Ja men, det står jo veldig tydelig på nettsidene deres at det skal være mulig å oppgradere *A med Eurobonus"
    SAS: "Nei, du må nok kontakte reisebyrået som du kjøpte gjennom"
    Meg: "Men hvordan skal reisebyrået ha anledning til å bruke poengene mine?"
    SAS: "... Jeg kan ikke hjelpe deg, ha en god dag videre"

    :mad::mad::mad:

    Edit: etter HUACA:
    (15 min på vent mens hun skulle sjekke)
    SAS: "Har nettopp snakket med Eurobonus-departementet, og de eneste klassene som kan oppgraderes Economy til Business på United er C, D og J"
    Meg: "Men det er jo alle business-fares i utgangspunktet... Det gir null mening."
    SAS: "Dette er svaret fra Eurobonus. Ha en fin dag."

    Dagen i dag blir ganske så frustrerende kjenner jeg.
     
    Last edited: 21. mars 2022
    AirMags, OSLOJW, Flymunda and 3 others like this.
  15. kaiarne

    kaiarne Aktivt Medlem

    Innlegg:
    327
    Likes mottatt:
    507
    Bonuspoeng:
    93
    Skal være helt enig med deg at Economy til Business med C, D og J hos United ikke gir veldig mye mening, men det er faktisk det som står på hjemmesiden til SAS også. Så står det C, D og J på Business til First også, så noe er helt klart feil :)
    https://classic.sas.no/misc/my-profile-container/mine-eurobonus-sider/Bestill-oppgradering/
     
    tobeornot999 liker dette
  16. Malmo

    Malmo Status: EBD

    Innlegg:
    380
    Likes mottatt:
    609
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som har fått til å upgrade via nettsiden eller via telefon ? Prøvd agentrulletten flere ganger nå, enten blir jeg satt på vent og samtale blir brutt ellers så har det vært "går det ikke på nett kan jeg ikke hjelpe deg"....
     
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Har prøv meg på *A upgrade for poeng mange ganger over mange år. Aldri fått det til.
     
  18. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,697
    Likes mottatt:
    11,321
    Bonuspoeng:
    183
    Nokon som veit kor mange poeng det kostar med oppgradering? Har gjort det eingong før frå Economy til Biz. Men hugsar ikkje så mange poeng det kosta. Finn ikkje kostnaden i poeng nokon plass?
     
  19. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    385
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Lenken som ble postet tidligere skal fremdeles være aktuelt. Om du får en oppgradering gjennom, er et annet spørsmål. Tror ikke dagens kundebehandlere er kjent med dette opplegget i det hele tatt.
     
    Last edited: 15. sept 2022
    snus_mumrikken liker dette
  20. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,697
    Likes mottatt:
    11,321
    Bonuspoeng:
    183
    Nei desverre, får ikkje den til å fungere o_O
     

Del denne siden