Nei. Om alt går etter planen vil AFKLM kjøpe 100% av SAS om 2-3 år og Eurobonus-kundene vil da bli konvertert inn i Flying Blue. Finnes ingen god grunn til at de skal gi slipp på denne kundemassen.
Det er nok veldig tvilsomt at den danske staten er villig til å selge sine %, så jeg tipper AF/KL maks kommer opp i et sted mellom 70 og 80 %. Og så blir den danske staten en "silent partner" under forutsetning av at CPH forblir en sterk hub.
Eventuelt får Danmark en andel av AF-KLM-SAS gruppen samt en avtale om at CPH skal være en sentral hub så lenge de er medeier.
Bare tanken på at man på en mer eller mindre jevnlig basis må forholde seg til CDG, er grunn nok til å ikke bli med SAS over til SkyTeam
Da glemmer du synergien de vil ta ut ved å gjenbruke plantegningene for CDG ved en eventuell utvidelse av CPH
Jeg skulle lete litt etter tidligere caser der selskaper bytter allianse og jeg måte ikke søke langt. Da Alitalia (som var medlem i SkyTeam) gikk konkurs i oktober 2021 var Lufthansa fort på banen med å tilby statusmatch til både FQT og SEN fra MilleMiglia. Man finner fremdeles informasjon om det: https://lufthansa.statusmatch.com/faq/ SAS kundene må vel være like viktig for LH gruppen at jeg kan si at det er sannsynlig at vi får et slik tilbud også?
Hvis jeg ikke tar feil så er vel praksis i Skyteam at man gir poeng etter Marketing carrier, i hvert fall for Skyteam partners. Det vil vel være en forbedring at man lettere ser hvor mye man tjener på code shares, og generelt litt høyere en partneropptjening i dag.
Nå tenker jeg at man kanskje heller vil gå for Aegan? Virker mye lettere å fornye + ikke spesielt vanskelig å opptjene poeng på faktiske flyvninger. Det spennende blir jo hva slags kredittkortløsning man evt får her til lands. Synes ikke det de fikk i Australia virker spesielt attraktivt.
Litt off-topic: Men etter denne endringen lurer jeg også på om disse "diamanttreffene" var et nydelig PR triks for og skape en personlig knyttning og vise at alle storekunder blir ivaretatt i perioden?
Satt med akkurat samme tanken selv. "Noen" som avholdt det møtet har nok visst om at man skulle bytte allianse, og hu og hei, her skulle det ivaretas....
Fram til veldig nylig stod valget mellom to forskjellige kjøpere. Hvis Apollo++ hadde vunnet hadde nok SAS blitt i Star Alliance. Det er ikke sikkert de visste hvem som kom til å vinne før ganske sent siden dette faktisk var en auksjon. Klart.. det kan jo være de hadde en mistanke eller en preferanse. Uansett er det ikke helt utenkelig at diamanttreffene ble holdt for å få storkunder til å føle seg ivaretatt i en usikker periode. Uansett hva som hadde skjedd så hadde det jo fått konsekvenser.
https://www.flysas.com/en/eurobonus/home/ Litt lenger ned på siden finner vi svar til spm angående om bytte av allianse.
Ja, leste en eller annen plass at avgjørelsen ble tatt 30 minutter før pressekonferansen. Inntil da var forsatt *A ett av to alternativer. Men det var visstnok noen fra toppledelsen i AF-KLM på besøk hos SAS for noen uker siden.
Det ble selvsagt ikke tatt en avgjørelse 30 min før pressekonferansen. Dette var det styrebehandling på dagen og kvelden før.
Kan jo også virke som LH uansett vil bruke penger og allerede svekke ST litt... (fra DN) De vil vel da fort gå inn i *A de også
Det er allerede besluttet og de skulle vel strengt tatt allerede ha byttet. Men dato har blitt flyttet og flyttet