Star Alliance vs Skyteam- faktiske konsekvenser for SAS bonuskunder

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av milehigh, 04. okt 2023.

  1. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    408
    Likes mottatt:
    493
    Bonuspoeng:
    63
  2. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,012
    Likes mottatt:
    7,246
    Bonuspoeng:
    293
    Må ikke dette godkjennes av dommeren i USA i forbindelse med Chapter 11-prossessen? Tviler på at SAS sitt styre fritt kunne velge et dårligere alternativ bare på grunn av direktøren sine personlige preferanser ihvertfall..
     
    themichael liker dette
  3. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    579
    Likes mottatt:
    1,608
    Bonuspoeng:
    93
    Selv om jeg misliker overgangen fra Star Alliance til Skyteam pga tapet av First class hos LH, NH og TG samt dyrere og færre alternativer på business så tror jeg dette er den beste avgjørelsen SAS kunne ta. Og de fikk trolig mer penger fra AF-KLM + Castlelake enn Apollo ville by.

    SAS har blitt behandlet som et andreklasses medlem av LHG og UA i lang tid etter JV-samarbeidet med LHG opphørte og CO ble kjøpt opp av UA. SAS har ikke fått være med i det atlantiske joint venture-samarbeidet, og må i stor grad samarbeide med selskaper utenfor allianser når de flyr vestover.

    Men for oss bonusjegere er det stor usikkerhet og på sikt kan det bety slutten på hobbyen vår.
     
    eventyrer, RoadKing, jgroneng and 4 others like this.
  4. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,405
    Likes mottatt:
    3,337
    Bonuspoeng:
    113
    Skarven liker dette
  5. flyhigh

    flyhigh Aktivt Medlem

    Innlegg:
    407
    Likes mottatt:
    296
    Bonuspoeng:
    63
    Skal det ikke endelig bli kjekt å få seg et skikkelig liv der vi kan ha kontakt med virkeligheten i verden rundt oss og slutte med denne virkelighetsflukten, folkens?

    Før i tiden fløy folk flest for å komme seg fra A til B. Det tror jeg fremdeles er den viktigste grunnen til at folk setter seg i et fly. Men nå har jo en del blitt bitt av en basill som gir noen flyktige øyeblikk med euforisk nytelse. Men det er som med unger og leketøy - når man har hatt leken en stund, går man lei og vil ha noe annet. For med hånden på hjertet: Hvor mange er det som oppriktig gleder seg til å sitte i gullstua lenger? Er det ikke bare noe man skal ha gjort? Hvor mange er det egentlig som synes at det å sitte 8 timer i en lounge for hundreogørtende gangen i stedet for at man allerede kunne være framme ved reisemålet er noe stas?

    I en historie jeg husker om Albert Åberg så ville han jo helst feire fødselsdagen sin hver dag hvis han kunne, men han innså etter hvert at det jo ville ta noe av magien bort. Er det ikke litt av det samme med det vi driver med? Hvis det ekstraordinære blir noe dagligdags, er det da noe spesielt?
     
    Last edited: 05. okt 2023
    Michel, Cumulus, Earl and 23 others like this.
  6. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,254
    Likes mottatt:
    5,499
    Bonuspoeng:
    183
    Trodde denne tråden var fakta, den andre spekulasjoner…Ikke lett å se forskjell på dem nå.

    K
     
    milehigh, indahla, Insomnia4u and 5 others like this.
  7. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,785
    Likes mottatt:
    11,908
    Bonuspoeng:
    183
    Godt skrivd! Her er eg heilt enig, det er destinasjonen som er målet for min del. Men og komme seg dit meir utkvilt og gjerne med god mat og drikke på vegen er fantastisk. Også når ein kunne bygge inn layover i ein by på vegen og få ein liten ekstra opplevelse av ny by på reisa har det vore fantastisk.
    Men senator, gullstova eller andre loungar er bare plassar som er vesentleg meir behageleg og bruke ventetida enn ute i hallen. Så det har i aller høgaste grad ein verdi, når ein også ser prisane bare for ein dum bagett på OSL så har det ein økonomisk verdi også.
    Sjølvsagt så har jo fast track ein stor verdi, viss ein er som meg og hatar og stå i kø.

    Men har ikkje hatt så mykje tid i biz/first at det har blitt som Albert Åberg, men det er ikkje like stas som første gongen i biz.
     
  8. Elmo

    Elmo Medlem

    Innlegg:
    192
    Likes mottatt:
    691
    Bonuspoeng:
    93
    Det mener jeg du har rett i. Jeg liker svært godt å fly i business (for ikke å snakke om F) hvis det skal reises langt, men har aldri helt skjønt poenget med å kun fly for flyturens skyld.
    Har et ganske realistisk forhold til hva denne opplevelsen egentlig består av:

    1.en komfortabel stol med sovemuligheter: ikke bedre enn hva jeg uansett har daglig tilgang på i egen stue.
    2. en treretters middag med drikke: sjeldent noe bedre måltid enn hva jeg kunne bestilt på en helt middels restaurant.
    3. en film eller to av nyere dato, som jeg alternativt kunne streamet hjemme eller sett på kino.

    Det som gjør det litt eksklusivt er at man har pakket inn disse greiene i en flykabin, men når man bryter det ned i ingrediensene er det i grunn ikke all verdens å juble for hvis man først har opplevd det noen ganger.

    (Ps beklager til alle jeg potensielt kan ha fornærmet med dette nihilistiske innlegget)
     
    jonss, Michel, Cumulus and 11 others like this.
  9. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,076
    Likes mottatt:
    5,449
    Bonuspoeng:
    183
    Ser at jeg vil ha ett år igjen til LTG når de går over til skyteam, og i følge løftene på til sas sier at kravene til å kvalifisere seg det siste året vil bli det samme, sitat fra siden "There are no changes to the EuroBonus Lifetime Gold program, including progress earned towards Lifetime Gold", Når det gjelder kvalifisering etter de har blitt med i Skyteam, så siterer jeg sas igjen: No changes are made to your EuroBonus tier status. You will retain your status and your progress made during your qualification period. Requirements to reach each tier level and benefits included in each tier remain the same.

    Blått i innlegg er link til kilden jeg har infoen i fra, så er det videre til det som er min situasjon: Jeg vil beholde min inntjening til LTG og det vil bli honorert, så for dem som er i min situasjon så får de nok lov til å fortsette i mål med sine prosjekt.

    Hva de juridiske bindingene er som SAS og KLM har bundet seg til:

    Når det gjeler endring i inntjeningskravene pr år, så er punktet om 45 segmenter til Gull hugget i stein, så den delen kan de ikke gjøre noe med, de kan heller ikke endre kravet for å oppnå Gull og Diamant, så kravene vil bli 45.000 poeng og 90.000 poeng, så de punktene er også hugget i stein. Så de kan ikke gjøre noe der heller.

    Kilde: https://www.flysas.com/en/eurobonus/home/ (Dato 05.10.2023 - Klokken 17:33)

    Hva kan de gjøre? Spekulasjon link annen tråd! ---> Air France-KLM inn på eiersiden i SAS | Page 10 | InsideFlyer NO
     
    Last edited: 05. okt 2023
  10. InCognito

    InCognito Medlem

    Innlegg:
    94
    Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    8
    Er det noen «snarvei til gullkortet» å ta en titt på i Skyteam? Noe Aegean-aktig?
     
  11. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,076
    Likes mottatt:
    5,449
    Bonuspoeng:
    183
    Statusmach med Kenya Airlines
     
  12. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,301
    Likes mottatt:
    3,556
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg gikk litt gjennom historien til Star Alliance og spesielt medlemene som gikk ut av alliansen:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Star_Alliance#Former_members

    De fleste av disse selskapene ble innfusjonert i et annet Star Alliance medlem. Men dem som virkelig byttet allianse eller gikk konkurs fikk til dels en haug med status match tilbud fra flere hold:

    TAM gikk ut 2014:
    Dem fikk et tilbud direkte fra Star Alliance og kunne til og med velge å bli medlem i et av 10(!) programmer:
    https://economyclassandbeyond.board...am-red-or-black-elite-members-a-status-match/
    [​IMG]

    US Airways gikk ut samme dag som TAM og er det eneste (store) selskapet som gikk til OW der jeg ikke fant noe tilbud.

    Spanair gikk konkurs i 2012
    Dem fikk tilbud fra Star Alliance om å bli medlem i et valgfritt bonusprogramm med status match. Lufthansa var dog ikke med:
    https://livefromalounge.com/spanair...atus-matched-on-other-star-alliance-carriers/

    Shanghai Airlines gikk ut av Alliansen til SkyTeam i 2010 - her fant jeg ingenting om status match

    Varig gikk konkurs i 2007
    Dem fikk sjenerøse tilbud om statusmatch til flere selskaper, inkludert Lufthansa.
    https://viewfromthewing.com/united-airlines-matches-varig-or-most-airline-status/

    Jeg tror det er greit å være optimistisk å tro at sannsynligheten for at SAS kunder får et tilbud også er større en sannsynligheten for at vi ikke får noe.
     
    geddi, jonss, Bolle and 24 others like this.
  13. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,304
    Likes mottatt:
    8,378
    Bonuspoeng:
    183
    En konsekvens er at vi ikke lengre kan benytte awardfares til å lete etter billetter. Antar awardhacks.se fremdeles kan finne rene Sas-seter, men hvor finner vi enklest bonusreiser i Skyteam? Points.me? Roame?
     
  14. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    579
    Likes mottatt:
    1,608
    Bonuspoeng:
    93
    Seats.aero. billigere og bedre enn awardfares, og støtter alle tre alliansene.
     
    jonss, LaDuden, holmen and 1 other person like this.
  15. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,708
    Likes mottatt:
    7,935
    Bonuspoeng:
    183
    Antar SAS sitt api oppdateres til å vise tilgjengelighet til Skyteam, så du kan søke direkte på sas.no på Skyteam reiser som du kan med star alliance i dag.. Da blir det sikkert mulig og bruke awardfares og https://awardhacks.se/Star (jeg bruker utelukkende denne i dag) blir sikkert endret slik at det er mulig søke der også.
     
    milehigh, Skarven and The_Dude like this.
  16. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,158
    Likes mottatt:
    1,895
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er hva jeg ser på som naturlig, dersom selve Eurobonus består og ikke må leveres til en kreditor som pant i et lån:

    * EB består som program og plattform/økosystem
    * Alle statuser og kvalifikasjoner fortsetter helt uberørt
    * Alle poeng består som de er, eventuelt konverteres til å matche f.eks FB
    * Priser på award, både i poeng og kroner, vil gå opp ganske mye. Det siste vil jo skape en del murring. Det første kan man forsøke å "kamuflere" som en effekt av poengkonvertering
    * Alle awardsøk vil peke på SkankTeam-flyvninger og eventuelle andre SAS-partnere.
    - Eksempel: Via FB kan man booke award på JAL, så det er opp til SAS å eventuelt søke å beholde samarbeid med selskaper i *A.
    * EB blir administrert av FB, så man slanker bort de fleste SAS-ansatte + at vi får en del nye ting via FB sitt økosystem.

    Om man har pantet Eurobonus og må avhende dette, blir jo situasjonen en helt annen. Da er det nok FB som blir løsningen.
     
    Avixlo liker dette
  17. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    653
    Likes mottatt:
    597
    Bonuspoeng:
    93
    Har ikke lest hele tråden, men hadde en liten sak med kundeservice i går så jeg måtte bare spørre litt om hva ho trodde ville skje.
    Hun sa noe slikt: Vi har jo bygget opp Eurobonus og har mange trofaste kunder. At vi fortsetter Eurobonus videre som nå er noe vi tar som en selvfølge, en endring vil kunne bli en katastrofe for oss.
    Mulig dette er samme som dere andre har hørt, men ville bare nevne det :)
     
  18. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,894
    Likes mottatt:
    2,143
    Bonuspoeng:
    113
    Styreleder Dilling uttalte til Berglingske at han ikke forventet noen vesentlige endringere på fire-syv år ift AF-KLM.

    At EB som selskap ble pantsatt ifm. C11-prosessen er vel helt naturlig, all den tid at det er største asset i SAS. Alle skremsler om Flying Blue er intet annet enn spekulasjoner og hører ikke hjemme i denne tråden - SAS har bekreftet at i prinsippet alt omkring EB garanteres videreført. Bruk spekulasjontråden for FB..
     
    Are, themichael, milehigh and 5 others like this.
  19. Ljmong

    Ljmong Nytt Medlem

    Innlegg:
    25
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Vet ikke om dette har blitt diskutert, men er det noen tanker om hva som skjer med fleksibiliteten til en *A booking etter at SK har gått inn i Skyteam? Som mange andre ser jeg for meg en betydelig devaluering og kommer nok til bruke mesteparten av poengene mine i god tid før «dommedag» sommeren 2024. Hvis jeg booker en reise med eks TK til Asia i September 2024, vil jeg da kunne endre på den til en annen *A flyvning etter nevnte dommedag?
     
    Finnks liker dette
  20. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    579
    Likes mottatt:
    1,608
    Bonuspoeng:
    93
    Det er det ingen som vet helt sikkert, men vi kan jo spekulere.

    SAS mister neppe muligheten til å utstede billetter for noen *A carriers, men de mister tilgang til å booke awardinventory.
    Ved feks irrops hvor operating carrier bytter ut med en ny flight kan da SAS utstede ny billett. Alternativt kan de erstatte med Skyteam/SAS-flighter så lenge alle carriers interliner med hverandre. I en slik situasjon kan det være at én retning/bound må være ren SAS+Star eller Skyteam, altså en kombinasjon av star og skyteam er kanskje ikke teknisk mulig.

    Det er også lov å håpe at SAS kan gjøre biliterale avtaler med noen av *A partnerene de har hatt et godt samarbeid med (les: ikke LHG og UA), slik at de også i fremtiden har tilgang på award inventory. Som eksempel har Virgin Atlantic (VS) tilgang på ANA.
     
    Skarven liker dette

Del denne siden