Starte bonusopptjening for en "vanlig kar i gata"

Tråd i 'Velkommen nye medlemmer!' startet av Flander5, 19. febr 2024.

1. Flander5

Flander5 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Hallois,
    jeg skulle gjerne hatt litt hjelp/tips for å få satt igang med bonusopptjening, ettersom det er utrolig mye informasjon på denne forumsiden har ting gått litt i surr for meg :p

Jeg er en kar som har en gjennomsnittsinntekt på rundt 650-700k i året, har ingen erfaring med kredittkort og/eller bonus ordninger (foruten at jeg har Coop medlemskap og aktivert Trumf på debit kortet mitt :p) og har per nå bare Pluss konto i DNB med (Pluss)mastercard med 5k kredittgrense...
    Jeg har vel typ 25-30k i faste utgifter i måneden, hvor ca. 22k er i boliglån(DNB) og fellesutgifter (OBOS), resten er en blanding av forsikringer/studielån/trening/drivstoff/matvarer osv "smått-og-godt".. så si ca. 10k alt i alt utenom boliglån og fellesutgifter.

Per nå har jeg typisk flydd kanskje 2 ganger på egen regning siste 10åra, vil gjerne reise mer (åpenbart :p) men tviler på at jeg kommer til å reise mye mer enn ett par ganger i året med mindre livssituasjonen min endrer seg.

Hovedspørsmålet mitt er hva som kan være fordelsaktig for min del mtp Norwegian/Eurobonus ?
    Er det noen av dem som er vesentlig "lettere" å tjene på vs benytte seg av bonusen?
    Har skjønt at Norwegian begrenser reisemål en del, og jeg har et ønske om å ikke bare reise rundt i europa.
    Finnes det noe løsning for å tjene bonuser på Boliglån og fellesutgifter, ettersom det er der mesteparten av pengene mine går ?
    Har lest en del om både Payr og BillKill her inne, men sliter litt med å få med meg hva som er aktuelt per dags dato.​

Er det typiske "triks" som man vil kalle nødvendig ?
    som f.eks bruke TrumfVisa Kredittkort for betaling for så å bruke MasterCard for nedbetaling av TrumfVisa ? tror hvertfall jeg har skjønt at det er et gunstig triks (eller noe i den duren).​

I bunn og grunn lurer jeg vel på hvilket kort og løsning som ville vært å anbefale for en "vanlig kar i gata" som har lyst til å benytte seg av bonusordninger, men som ikke nødvendigvis har lyst til å gjøre det til en tidkrevende hobbyvirksomhet :p

Takk på forhånd for alle svar og tid brukt for å lese gjennom mitt utrolig lange og strevsomme innlegg :D

tgi liker dette
  2. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,004
    Bonuspoeng:
    113
    Kudos for god bakgrunnsinformasjon! Mulig denne tråden høres inn i en eksisterende, men de får moderator evt. avklare.

Det jeg leser så har du 100k-200k i spend per år på betalingskort? Og at du ikke flyr så mye, verken jobb eller privat?

Boliglånet får du ikke gjort så mye med, men felleskostnadene kan du ta gjennom BillKill og Amex. Men, for å at det svare seg er du nødt til å ha Amex Elite, og opptjene minst et CT. Kostnadene for Amex og BillKill blir fort 10k+ i året, så spørsmplet om du tjener nok poeng til at det er verdt.

Norwegian kortet har veldig lav opptjening nå, så der ville jeg heller ventet og sett om det kommer noe fra Strawberry+Norwegian samarbeidet.

Nå for tiden er det dårlig tilbud på kredittkort med mindre man vil ta store årsavgifter, men i ditt tilfeller er kanskje det enkleste å aktivere Eurobonus-opptjening på DNB kortet, også øke den kredittgrensen til i hvert fall 20k. Men det blir allikevel ikke nok til mer enn en innenriks eller to.

3. Sunnfjordingen

Sunnfjordingen Sunnfjording

Likes mottatt:
    25,640
    Bonuspoeng:
    183
    Når det gjeld SAS EB vs Norwegian Reward trur eg dei fleste her inne er samde i at SAS Eurobonus er langt betre. I alle fall om du vil reise langt og i dei eleverte klassar. Med Norwegian er du som du sjølv nemner låst til Norwegian. Den einaste klare fordelen eg ser med Norwegian Reward er at du har betre vilkår på å delbetale billettar med Cashpoints, og at det dermed er lettare å få nytte av bonusen i periodar det er tørke på bonusbillettar.

Å anbefale enkeltkort er vanskelig. Det avhenger veldig av kor mykje poeng du klarar å tene opp. Slik eg les det du skriv bør du kunne klare å tene opp ein CT med SAS AmEx Premium, eventuelt to med SAS AmEx Elite dersom du køyrer alt av fakturabetaling gjennom BillKill (merk at kredittkortfakturaer ikkje kan betalast her).

I tillegg er det berre å bli Trumf-medlem og setje opp automatisk overføring til Eurobonus, handle frukt og grønt på Kiwi, netthandle via ViaTrumf.

I tillegg bør du vere merksam på at SAS skal over til SkyTeam, og at vi ikkje veit kva betingelsar det vert stilt for bonusbillettar frå andre SkyTeamselskap. I dag har SkyTeam monaleg høgare avgifter på bonusbillettar enn det Star Alliance har, og i tillegg har dei dynamiske poengprisar.

Hilde and themichael like this.
  4. themichael

themichael EBD

Likes mottatt:
    4,160
    Bonuspoeng:
    113
    +1 på det.

Et enkelt regnstykke illustrerer det fint for @Flander5

En SAS Business Bonus billett til Asia/USA koster 100 000 poeng + rundt 1 000 kroner i skatt t/r.

Med SAS Amex Premium eller SAS MasterCard må man omsette for 666 667 kroner. Dersom man hadde brukt Norwegian Reward sitt kredittkort, ville man kun fått 3 333,- Cashpoints som oftest ikke holder for en t/r i Europa med bagasje.

(Og da har man ikke tatt høyde for at man kan redusere poengkostnad med 50% ved spend på AMEX for 150 000, med Fly Premium, massevis med poeng på frukt og grønt hos Kiwi, på ViaTrumf, strømavtaler, mobilavtaler og alle de andre mulighetene som omtales her inne).

Maggie liker dette
  5. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,159
    Bonuspoeng:
    293
    Kan jo starte med å si at jeg har en liknende økonomi som deg. Og med litt strukturert jobbing, og pengebruk har jeg fløyet mye, lengre og i bedre kabiner en før jeg startet galskapen noen år før covid.

Når det er sagt. Dette er på ingen måte gratis. Hver reise jeg har gjennomført på EB poeng koster penger. I og med at jeg kunne valgt å ta ut Trumfkroner som mat, eller valgt andre kredittkort som gir kickback/rabatter.

Jeg tenker at du må si litt om hvor du ønsker å reise. Og hvor ofte.

Selv velger jeg ofte, å fly langt med vilje. Både fordi jeg vil avsted, men også fordi jeg liker å fly, og trives med det som endel av feriene mine.

Blir dine reisebehov dekket av Norwegian sitt rutenett er ikke ingen grunn til å betale 10k i året for diverse kredittkort i EB systemet,

Men hvis du vil på langtur i Biz og kanskje i F kabiner noen ganger i året. Og har fleksibilitet til å kunne booke reiser fram i tid, og ikke bare i fellesferien så bør du se om ikke EB poeng og systematisk opptjening er noe for deg.

6. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,385
    Bonuspoeng:
    113
    I tillegg til at det ligger uhorvelig mye info i mange tråder her inne som en kan lese seg opp på, finnes det også en del grei starthjelp for en nybegynner på https://eurobonusguiden.no/
    Du er i ferd med å få deg en ny hobby.....

eventyrer liker dette
  7. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,887
    Bonuspoeng:
    293
    @ccurrahee har gode poeng, og jeg vil be deg merke deg spesielt det han sier om når reise. Hvis du er avhengig av å reise i standard ferietider, og kanskje skal ha med familien, så krever det mye innsats og tid å lande de lange fine turene. Er du alene, kan reise på kort varsel hele året, så har du god sjanse på å få fine opplevelser på fly.
    Men som han også sier, er primærmålet korte reiser innenlands og i europa er det ikke mye verdi i det.

eventyrer, Preference, Finnks and 2 others like this.
  8. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,004
    Bonuspoeng:
    113
    Tja, Europa kan gi ok verdi på business-destinasjoner, men ellers ikke, men innenriks gir per poeng ofte veldig god verdi.

eventyrer liker dette
  9. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,220
    Bonuspoeng:
    183
    Du kan ikke betale kreditt med kreditt, men du kan i mange tilfeller få mer bonus av å scanne blått fysisk trumfkort med strekkode i kassen først, og så betale med Amex/SasMC. (Kiwi, Meny, Spar etc)
    Ja, du vil tjene poeng via kredittkortet, men de virkelig store mulighetene ligger i portalen ViaTrumf. Her får du trumf på alt mellom himmel og jord, og betaler du med kredittkort får du poeng fra det også.
    Eks: Hotell til 10.000 på Hotels.com (5,4%) 540 trumf = 7290EB + det du får fra kredittkortet.
    Aktiver alle kortene dine på https://eurobonus.shopping/nb/ (du kan ha flere). Så får du poeng i alle butikkene på den siden.
    Legg ut for familie, venner og jobb, så får du mer poeng fra kortene dine.
    Bestill fra ViaTrumf for familie og venner. Klær, sko og sportsutstyr kan ligge på 7-9%, det er bra.
    Kjøp Talkmore og Fjordkraft fra Trumf hvis det passer deg.

10. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,887
    Bonuspoeng:
    293
    Siste liten bookinger ja, men bestiller man i god tid på en av rutene i golden triangle så er det veldig liten forskjell i kroner på poeng og «avgifter» og en vanlig billett. Sammenlignet med det man for pr poeng på IC er det en vits.

11. Sykkelthor

Sykkelthor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    861
    Bonuspoeng:
    93
    Det er skrevet mye fornuftig i tråden her alt og jeg henger meg på de som peker på at du bør finne ut av formålet med poengene først, før du legger en strategi for å tjene dem. Hva du vil bruke poengene på dikterer hvor mange du trenger og hvor du trenger dem. For meg er bonuspoeng en måte å reise langt på reiseklasser jeg aldri ville betalt for i cash og hvis det er målet er du som regel avhengig av 150.000 - 200.000 poeng og en companion ticket. Companionticket kan brukes for å gi deg selv halv poengpris, eller få med reisefølge - jeg så ikke av posten din om du har noen du skal reise med? Gitt disse forutsetningene er Eurobonus i kombinasjon med Amex Elite veien å gå. I tillegg trenger du sannsynligvis et Eurobonus Mastercard til de stedene som ikke tar Amex.

Ellers er følgende leveregler greie å følge:
    • Alle matvarer og andre husholdningsting handler du fra nå av på Kiwi (eller resten av Norgwegruppen). Du scanner trumfkort før du betaler med Amex
    • Alle blomster kjøper du nå fra Mastergrønn med en kort som er registrert hos Trumf
    • Debetkortet ditt kan du legge i en skuff
    • Alle nettkjøp gjøres via portalen til Viatrumf og betales med Amex/Mastercard
    • Hvis du er ute og spiser med venner er det helt ok å spørre om å få ta hele regningen på ditt kort og så vipser vennene dine deg

Hilde, ina, eventyrer and 2 others like this.
  12. oslo.to.unknown

oslo.to.unknown Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    156
    Bonuspoeng:
    43
    Min anbefaling:
    - Bruk et år på å lære, sett nøkterne mål, ikke bruk kreditt du ikke kan dekke inn eller øk forbruket ditt. Da forsvinner oppsiden.
    - Hvis du har utlegg via jobb putt de på et kort (da kan Amex elite plutselig være verdt det)
    - Sett gold i år to som mål

Velg mellom SAS Amex premium (kun hvis du klarer 150k i spend og får ct) dnb EuroBonus upgrade mc eller SAS MC premium.

Bruk viatrumf, trippeltrumf og trumf bonus for frukt og grønt for alt det er verdt. Her ligger mesteparten av poengene.

13. Sykkelthor

Sykkelthor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    861
    Bonuspoeng:
    93
    Det kommer vel strengt tatt an på reisemønster. Gold er null vits hvis man ikke reiser. Og strengt tatt heller ikke så mye vits hvis man tar ut poengene for å reise i biz eller first.

14. Flander5

Flander5 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Hei igjen,
    takk for alle informative og ikke minst veldig kjappe svar !

Har lyst til å oppklare at jeg, per nå, ikke har noen "reise-buddy" men har ikke noe imot å ha muligheten til å dra med meg en kompis med en CT.
    Mtp reisemål/mønster så er ideen min at å ta ibruk bonusordninger kan gjøre reiser til eksotiske steder (les: andre kontinenter enn europa) vesentlig billigere og/eller faktisk muligjøre reisen generelt sett.
    Som nevnt så har jeg ikke flydd noe særlig frem til nå, men ser ikke for meg å reise stort mer enn typ 2-4 turer i året.. Fast jobb vil definitivt være en begrensning for min del regner jeg med.

Jeg vurderer å gå for Amex Classic eller Premium til å starte med, rett og slett fordi jeg synes 400kr i måneden for Elite høres ut som litt sjansespill uten å ha opptjeningmodell på stell som nybegynner innenfor detta.
    Er det vesentlige fordeler med Elite, foruten 20 vs 15 poeng pr.100kr ? Ser at det og er 20.000 og Sølv-status på Elite.. Er det verdt 300kr ekstra månedsavgift sånn generelt sett ? eller er det mer å hente på det hvis man, si reiser hvertfall 2 ganger i året eller bruker såså mye i måneden eller noe i den duren ?

Forresten, er det såpass dårlig dekning på Amex at det kan antas å være nødvendig med SAS Eurobonus Mastercard ved siden av ? eller kommer det litt annpå hvor man bor og handler generelt sett ?

Er TrumfVisa Kredittkort det samme som noen av dem andre kortene som nevnes her, eller er det noe separat ? og er det noen som bruker det / mener det er verdt å ha ?
    For meg så virker det som det har bedre bonusordninger på handel i bla. NorgesGruppen ? Eller har jeg sett meg blind her nå ? :p

Per nå har jeg koblet Trumf på debit kortet mitt, tar jeg riktig i å anta at det lar seg gjøre å koble dette til Amex eller er det scanning av trumf strekkode som er 'golden standard' bare ?
    Er Curve fortsatt ett verdifult verktøy eller bare i veien ? :p

Last edited: 22. febr 2024
  15. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,220
    Bonuspoeng:
    183
    Kan dele opp svaret litt. Tar Amex først. Det er 2 «linjer» med Amexkort. SAS-Amex (Elite, Premium, Classic) og «Standard» Amex (Platinum, Gold, Basic, Green)
    Det er kun SAS-kortene som har noe reell verdi for deg som bonusjeger. De to største forskjellene på Elite og Premium er som du nevner 20.000 statuspoeng som gir deg Sølvstatus, og at Elite gir mulighet til å tjene opp 2 CT. Da er det «bare» å ta forventet spend og gange med bonuspoeng opptjent, så må du nesten vurdere hva som er best for deg.
    Amex kan benyttes ganske mange steder etterhvert, men de fleste har SAS MC i tillegg for de stedene som ikke gjør det. Ved å koble Amex til Paypal, kan du bruke det på veldig mange nettbutikker også. Og Easypark feks.
    Pass på også å bruk chip på Amex, mange betalingsterminaler avviser tæpping, men godtar chip (feks mitt lokale vinmonopol…)

ina liker dette
  16. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,159
    Bonuspoeng:
    293

Husk at en CT ikke bare gir muligheten til 2 for 1. Men også halv pris for 1 person. Det er klart at "fordelen" med en CT blir aller størst om en bruker den til å fly 2 personer i høy klasse lengst mulig. feks 2 pers til Australia med first legs.

Men reiser du dit en lang helg alene, gir den deg også grei innsparing på poengfronten.

Så får du regne på hvor mye det koster deg å tjene inn en CT eller to, i form av avgifter til Amex +++ /kontra hvor mange poeng du kan forvente å spare inn ved å bruke CT på et par reiser i året.

17. Flander5

Flander5 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Hallois,

Ville bare oppdatere med status i tilfellet noen skulle være interessert..

Bestilte Amex Elite ettersom velkomstbonus på 20k poeng, mulighet for 2CT på verdensbasis og 200p pr. 100kr virket som var verdt ett forsøk.
    Forresten, den 400kr (snart 500kr ref. Per 14/3//2024 er medlemsavgiften 500 kr/mnd.) månedlige avgiften, regner med at den lar seg betale som annen faktura via BillKill? Erfaringer ?

Regner med at BillKill blir en ting for å få betalt OBOS fellesutgifter, potensielt studielån, forsikringer, trening, strøm(fjordkraft tilfeldigvis fra før:p ), som da samlet vil bidra til typ 13k i mnd.
    Så vidt jeg har skjønt det er BillKill verktøyet for å muligjøre fakturabetaling via Amex i all hovedsak? for dette lar seg egentlig ikke gjøre på noen annen måte via tradisjonell bank?

Mat og annet vil, så langt det er prakisk og billigst bli handlet via NorgesGruppen og ViaTrumf netthandel ;)

Hvis hue mitt har klart å få detta til å stemme så ser det ut som ca. 200k-250k i totalforbruk gjennom AmexElite kortet årlig isåfall. Kanskje jeg får sniki meg til 2 CT i året ? :p

18. democomputer

democomputer Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,616
    Bonuspoeng:
    183
    Avgiften på Amex kommer på samme faktura som forbruk, og ingen gjeld kan betales med kill bill. (Det gjelder da også studielån.)#feilinformert #edit

For tiden er kill bill med Amex eneste måte å tjene poeng på regningsbetaling.

K

Last edited: 24. febr 2024
  19. Flander5

Flander5 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Noen som har en Invitation-Kode til BillKill så bruker jeg gjerne en av deres som har hjulpet meg på vei :D

Isee, mtp studielån så er jeg nå 99% sikker på at det skal la seg gjøre, jeg var nettopp gjennom for å ordne meg konto og leste gjennom alt på nettsiden deres og fant dette i en FAQ :D kan hende at Lånekassen blir betraktet som noe litt annet enn gjeldsinnkrever evt, idk, men håper da at det lar seg gjøre når dem skriver det spesifikt på nettsiden sin :p

What invoices can I pay with Amex in Bill Kill?
    You can pay almost everything with payment information. Most of your regular invoices e.g;
    • Electricity and gass
    • Taxes
    • Rent property/shared costs
    • Telephony/mobile
    • Insurence
    • Gym memberships
    • Power line/Nettleie
    • Internet
    • SFO/AKS
    • Kindergarten
    • Education
    • Cars
    • Renovation costs
    • Student loans (Lånekassen)
    • All kind of Sport activities
    • All municipal expenses
    • Activities of experience
    • and mm....

democomputer liker dette
  20. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,532
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, du kan betale studielån med BillKill. Det demo skrev ovenfor ang det er feil. Men du kan ikke betale noen som helst annen gjeld med det (kredittkortregninger, deriblant selve amex-månedsavgiften). Strøm, felleskostnader oa går helt, fint det samme med kommunale avgifter. Oppussing ol kan også fint betales der.

democomputer liker dette

Del denne siden