Staten selger resten av aksjene i SAS

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av shu, 26. juni 2018.

Tags:
  1. shu

    shu Medlem

    Innlegg:
    86
    Likes mottatt:
    145
    Bonuspoeng:
    33
  2. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Litt historie:

    Flyselskapet ble stiftet i 1946 ved samordning av driften til Det Danske Luftfartselskab A/S (DDL), Det Norske Luftfartselskap (DNL) og Svensk Interkontinental Lufttrafik AB (SILA). Selskapet hadde opprinnelig en aksjefordeling med 2/7 dansk, 2/7 norsk og 3/7 svensk.

    Opprinnelig eide den svenske staten 21,4 %, mens Danmark og Norge eide 14,3 % hver. De øvrige 50 % av aksjene var da eid av en lang rekke private- og institusjonelle investorer.

    I oktober 2016 solgte den svenske og den norske staten seg ned til henholdsvis 17,1 og 11,4 prosent, og salget utgjorde tilsammen 7,2 % av aksjene.[6][7] Det resulterte i en fordeling av eierskapet mellom de skandinaviske staten og private aktører på henholdsvis 42,8 og 57,2 prosent.

    https://no.wikipedia.org/wiki/Scandinavian_Airlines
    https://en.wikipedia.org/wiki/Scandinavian_Airlines

    [​IMG]
     
    DanH, Baldrick, Robert H and 7 others like this.
  3. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    God kjøps mulighet når denne synker litt til nå.
     
  4. 415thNightFighter

    415thNightFighter Nytt Medlem

    Innlegg:
    32
    Likes mottatt:
    108
    Bonuspoeng:
    33
  5. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,474
    Bonuspoeng:
    293
    Røe Isaksen mener at salget ikke vil spille inn på rutetilbud og slikt, mens flyanalytikeren mener at Danmark er sannsynlig kjøper, fordi de vil styrke København som hub...

    Hvem tar feil?
     
    Shyneno liker dette
  6. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Hvorfor må noen ta feil?

    De snakker jo om forskjellige ting, selv om de snakker om samme selskap, må ikke blande epler og bananer.
    Men det er alltid mulig å se ting på værst eller beste måte.

    Personlig tror jeg begge har rett.
     
  7. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Tidligere oversikter fra SAS viser høyere inntjening på ruter fra Norge enn i de andre landene, så det er vel markedsøkonomi og ikke politikk som styrer.

    Flere interkontinentale ruter har jo blitt lagt til ARN og OSL, men har blitt flyttet til CPH pga dårlig inntjening. Senest ARN-HKG, og tidligere OSL-MIA.

    Personlig foretrekker jeg CPH i stedet for ARN på IC-ruter. Loungen ligger nærme passkontrollen, og relativt kort vei til gate.
     
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Vet ikke om Danmark er kjøper, men det er overveiende sannsynlig at IC flygninger fra Oslo snart er historie igjen.
     
    Shyneno liker dette
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    IF burde kanskje ha sørgebånd på websiden?
     
    Kristian and Shyneno like this.
  10. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Ingen fare, da kommer bare United tilbake og tilbyr en EWR-rute i en trang 757.
     
    jgroneng, Shyneno, RoadKing and 2 others like this.
  11. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,474
    Bonuspoeng:
    293
    Den ene mener at salget ikke vil ha innvirkning på operasjonelle forhold, mens den andre mener at Danmark er naturlig kjøper fordi det styrker CPH.

    Det er motstridende i min bok.
     
  12. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    SAS som andre bedrifter driver for å tjene penger, men så lenge tre stater har hatt innflytelse i generalforsamlingen er det ikke utenkelig at det har vært litt politikk involvert. Nå som næringsdepartementet ikke er representert lengre er det ikke urimelig å anta at vi vil se en svekkelse av tilbudet i og fra Norge til fordel for Kastrup og Arlanda.

    Jeg tror dette salget er uheldig for norske reisende.
     
    Shyneno liker dette
  13. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,156
    Bonuspoeng:
    183
    Dette kommer ikke til å ha noe å si for norske reisende, den tiden hvor en liten minoritetseier påvirker hvordan et firma driver business er nok forbi.

    Jeg ser ikke hvorfor den en stat skal være deleier i et kommersielt flyselskap.
     
  14. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,149
    Likes mottatt:
    869,602
    Bonuspoeng:
    293
    Den svenske staten har vel også sagt at de skal selge seg ut ....men den danske stat må nok legge mye penger på bordet dersom de skal få negativ kontroll (33,4%)

    Men de vil jo selvsagt være en dominerende eier med det de allerede har, men dette åpner jo døren for de store flyselskapene i europa å kjøpe seg opp ...
     
    Last edited: 27. juni 2018
    Shyneno liker dette
  15. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Leste du fra wiki nå ?
    Den listen er fra 31. jan 2017

    e24 eller DN skrev at pr igår, så hadde både sverige og norge under 10%.


    pr. 31. des 2017 så var det slik:
    The Swedish government 14.8%
    The Danish government 14.2%
    The Norwegian government 9.9%
     
  16. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Få inn AA og AY, så er problemet løst!
     
    RoadKing liker dette
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Det er heldigvis en del selskaper etterhvert som klarere å generere et trafikkgrunnlag til IC fra Oslo. Så jeg er ikke bekymret :)
     

Del denne siden