Den kom jaggu brått... Betyr kanskje at Norge og Sverige har gitt opp Luftwaffe? http://e24.no/naeringsliv/sas/norge-og-sverige-vil-selge-19-millioner-sas-aksjer/23818651
Skulle akkurat til å poste dette selv Blir spennende å se hva fremtiden bringer. Tror SAS må se langt etter emisjoner fremover.
Det er vel meningen at informasjon om sånne aksjegreier skal komme brått og til alle samtidig. Ellers blir de som lekker info i forkant bura inne Men ja, dette er virkelig interessant. Hvis det legges ut til småsalg så vil det trolig ikke innvirke så mye på ledelse og drift, men hvis noen store kommer inn kan det fort skje en revolusjon i bolaget.
Jeg tipper store er ute av bildet, iallefall til å begynne med. Når det legges ut til salg på denne måten. Om det blir bra for SAS? Tja, de er jo over den værste restruktureringen. Så greier de det ikke uten sugerør i statskassa nå, så greier de det aldri. Jeg tror de greier det. Så, er det en god ide å svi av 100k kroner eller? Tror det var Warren Buffet som sa at med unntak av Southwest så har flyaksjer alltid vært dårlig butikk...
Ellers som Richard Branson sa det: - hvis du vil bli millionær, start med en milliard og start er flyselskap. Her må du nok ut med minst 100.000 euro, men krona er jo så sterk om dagen atte
Minstekjøp var vel 100K EUR...... Så får vi se om det vil finnes investorer som vil handle......tror neppe det er noe daytrader-aksje.....
Leser i DN at det er A-aksjene som skal selges på akselerert auksjon. Mao. ikke noe for hvermannsen, heller for de som er gale nok til å ta turen på generalforsamlingen.
100k SEK ... tyrkleiff ... Sitter vel kanskje noen Skrue'r nede i sandkassa med åpen pengebinge. #Loddnummerfem
Jeg krysser fingrene for at aksjene blir solgt til personer med faktisk interesse for å drive flyselskap. Det har vært Norwegians styke, en svært aktiv eier som først og fremst er interessert i at selskapet skal gå rundt. Så piloter med god forretningssans er høyest på listen. Nederst på listen finner man de som ønsker å gå inn og styre etter politiske mål, som oftest en gjeng med avdankete politikere som tror at selskapet drives best når det tjener "et høyere formål" av politisk karakter, i.e. distrikspolitikk. Selskapet skal gå rundt og levere overskudd, ikke være egoistisk showoff som brenner penger. Uansett, jeg er spent.
I følge DN.no er aksjeposten som selges på 5,8% av totale aksjer selskapet. Med andre ord en ganske ubetydelig andel. Heller tvilsomt at dette vil merkes for SAS.
Du har rett, bransjen er spinnvill og til tider helt av hengslene. For å korrigere litt, jeg ekskluderer ingenting. Det er det som er vakkert med forretningsmodeller, det finnes ingen fasitsvar på hva som er riktig, men profitten er en indikator på om du gjør ting riktig. SAS kan ikke konkurrere mot lavprisselskapene, det vil kreve alt for store omstruktureringer. Det kreves at selskapet finner seg selv og skjønner hvilket marked de skal servere, skal de være selskapet for alle blir de selskapet for ingen. Klarer SAS å vise at de er næringslivets flyselskap og leverer et produkt deretter, så kan de holde på de mest lukrative kundene sine. Kampen om de som elsker ordet "billig" er tapt, server de som tenker på tid og effektivitet. P.S. Som IT-person har jeg sett outsourcing gått nok ganger i kjelleren til å vite at det ikke alltid er en god idé og flere ganger gir et heftig tap.
Det var jo så lite at man kan spørre seg om vitsen. Danskene blir sittende med det samme? Da blir Norge minste aksjonær.
Wow. Hvordan klarte du å lese noe som helst som har med outsourcing og månedsvikariater å gjøre ut av det innlegget? Det må være lov å kommentere Norwegians styrker uten at det blir tolket som at man er enig i hvordan selskapet drives. At Kjos som aktiv eier er en stor fordel for Norwegian er hevet over enhver tvil. Men det betyr ikke at måten han driver på er legitim eller bra.
Hmm....kanskje jeg skal slenge inn mine 1000 SAS aksjer i salget også (minimums beløp på 100 KSEK gjelder her også Send PM )
Ikke nevn sjøfolk, er nordlending fra en slekt med svært mange loser. Har plenty med skrekkhistorier. Tilbake til sak. Arktis er og forblir en utligger, det er ikke snakk om vanlige flyruter. Her kan politikerne gjøre det riktige og kjøpe disse rutene fra selskapene som en tjeneste, da skal det kjøres anbudsprosess og settes edruelige krav - men det skjer ikke alltid. Alternativt pøse på med subsider, viktigste er at selskapene ikke får regningen for en dårlig rute. La SAS drive som et skikkelig selskap med profitt for øye; så lar vi politikken gjøre sitt og kjøpe tjenestene på en ryddig måte. Så unngår vi hele den tvilsomme blandingen med statlig eierskap.