Sist jeg var en aktiv bonusjeger, for 8-10 år siden, så var dette snarveien til gullkortet. Er dette fortsatt en aktuell vei, eller statusmatcher ikke lenger SAS fra Aegean? Det virker fortsatt relativt enkelt å få Aegean-gullkortet, og ikke minst beholde det, men er det noe å trakte etter?
Gullkort i Aegean gir gull status i hele star alliance nettverk, som igjen gir gull status hos SAS. Andre vet sikkert bedre om dette. Såvidt jeg vet er at du får ekstra bagasje, loungetilgang og prioritert kø på lik linje som SAS gullmedlem.
Dette er vel ike HELT korrekt. EBG gir deg bl.a. 2xekstrabagasje, mens *G gi 1x, i tillegg har du ikke samme gratis setereservasjonsrett og havner bak EBG i prioriteringskøen ved ombooking.
Med alle kredittkortene som er mulig å skaffe, kan jo man si at det samtidig har blitt vesentlig lettere å gå gull hos SAS?
Vanskeligere, ja, men relativt sett enkelt? Hvis du legger inn en årlig tur med fire distanser med Aegean, så trengs 24.000 poeng for gull første gang, og bare 12.000 for å beholde, slik jeg forstår det. 12.000, som da inkluderer poengene fra de fire Aegean-distansene, er jo veldig overkommelig. Og du kan til og med kjøpe 3000 tier poeng om du har gull. Mulig jeg misforstår noe her
Dette er vel allt om Aegean og hvordan de gir deg billigst Star Gold av alle. Men husker jeg rett så forandret Aegean noe for noen mnd siden så det er ikke like lett nå. denne video er 1 år pluss gammel
Jeg vil si det er også relativt enkelt å få gull-status hos SAS nå enn tidligere. Jeg trenger kun en MR-tur med SAS i året pluss statuspoenggivende kredittkort, så har jeg gull i lomma.
Har hatt gull hos Aegean siden 2014, og det er superenkelt og vedlikeholde såfremt du er villig til å fly 4 turer med dem i året. For meg er dette relativt enkelt med billige direktefly fra OSL, og har på disse alltid blitt oppgradert til business ved bruk av kupong. Etter årets hellastur, så er gullkort sikret med kun en tur til London og en innenlandstur. Skjønner virkelig ikke hvorfor folk gidder å gå for EBG, når den eneste forskjellen er 1 ekstra kolli bagasje. Gratis håndbagasje får du uansett hos SK på light billett, og har du en Go billett så får man 2 kolli inkludert. Trenger folk flest mer
Gullmail, 25% ekstra poeng, prioritet hos kundeservice, mulighet for LTG etterhvert og det faktum at man trenger færre enn 6 flyvninger for å vedlikeholde EBG nå? Klart.. hvis man har færre en 6 flyvninger per år trenger man jo strengt tatt ikke gull. Med mindre man har pengebingen full av bonuspoeng og reiser hovedsaklig på bonusbilletter kanskje.
Du får ikke lengre gratis håndbagasje hos SAS med light billett. I praksis vil jeg tro at *G slipper inn i flyet uten å betale, så lenge dem er i gruppe A, men egentlig er det kun gratis for EBG+. For min del er det vesentlige at jeg ikke har noe naturlig behov for å bruke A3. Det er ikke fristende å ta omvei via ATH sålenge det er forholdsvis enkelt å opprettholde EBG med de flyvninger jeg uansett skal ta. Det er da absolutt ingen kritikk i A3, bare en forklaring hvorfor jeg gidder å gå for EBG (utover det @Jorge allerede har nevnt).
Kilde?? Jeg trodde at måten dette ble håndhevet på var at alle 'light' billetter havner i bakerste boarding-gruppe, så er det opp til gate-agent til å sjekke at alle disse ikke har med seg håndbagasje. Så lenge *A gull gir deg tilgang til boardinggruppe A/B får du vel ta med håndbagasjen din på light-billett...
Alt hva du nevner har man også hos A3, med unntak av lifetime gold. Personlig så tror jeg det kommer ett nytt topnivå hos *A, og da er hele lifetime gold utvannet. Gjennom A3-G så får jeg fast track, 1 ekstra bagasje, lounge tilgang, prioritert kundeservice, prioritert innsjekk, 4 gratis oppgraderinger, prioritering på wl hos hele *A + latterlig lav terskel for vedlikehold av status. EB kontoen vedlikeholder seg selv gjennom cc +Trumf. Enhver får velge det programmet som gir mest verdi for den enkelte. Jeg har funnet mitt
Som jeg skrev får Star Alliance Gold også priority boarding og vil etter alt å dømme kunne ta med seg gratis håndbagasje. Men SAS markedsfører fordelen kun mot egne medlemmer (interessant nok står fordelen kun oppført på siden for Diamant):
Håndbagasje sjekkes ikke for boarding gruppe A som alle *A gold ligger i, og ingen innkreving for denne gruppen uavhengig av billettype.
Bra du er fornøyd. Litt misunnelig på oppgraderingvouchers merker jeg.. Jeg mente såklart prioritert kundeservice hos SAS. Det er jo hovedgrunnen til å ha programmet hos det flyselskapet man flyr mest med. Flyr du mer med resten av star alliance og/eller med A3 så har det såklart mindre å si. Det er også endel med gull gjennom Aegan som kun flyr det man trenger for å opprettholde status og krediterer resten til SAS og isåfall mister man også fordelen med ekstra poeng pga status.
Høres ikke dumt ut dette, og litt det samme jeg tenker. Hva er en typisk Hellas-rute/pris du gjør årlig? Og får du matchet til EBG hvis du vil?
Ja, ser den, men med SAS virker det som forbruket i mye større grad må rettes mot nettopp SAS i hverdagen, mens du med Aegean i praksis kan gjøre hva du vil og bruke det kredittkortet som gir deg mest faktisk kroneverdi - så lenge du får unnagjort den årlige Hellas-turen. Hvis målet er bonusreiser og CT, så blir diskusjonen en litt annen mtp kredittkort og SAS, men kan vel ikke være tvil om at Aegean er den enkleste og billigste veien alt i alt?