Nei, men stand by for om jeg kanskje klarer å få ;-) l T&C for airberlin-kampanjen står det at det høyst matches til gull. Se lenger opp så ser du jeg fikk full pott hos Alitalia som EBD mens en annen EBD ikke fikk. Aner ikke hvorfor de forskjellsbehandler slik og vet hva jeg ville følt om det var meg.
Jeg er kjempefersk i egne øyne (og sikkert andres øyne?) her på forumet men har i det siste vært ganske aktiv. Har lært så utrolig mye nyttig her inne, spart så mye penger, og syns det er en knallbra medlemsmasse insideflyer.no har!
Tenkte derfor jeg skulle forsøke å gi noe tilbake og si noen ord om hvordan jeg går frem for å øke sjansen for å få det jeg ønsker. I går kveld sendte jeg f.eks. en knallbra søknad til airberlin vedrørende match fra EBD til Platinum til tross for gullmatch-regelen. Slike ting elsker jeg å tweake og se hvor langt jeg kan komme med.
Det fins en bok av Dale Carnegie som heter How to win friends and influence people. Den lærer deg masse forskjellig, blant annet hvordan din oppriktige interesse (som grunnet oppriktigheten ALDRI kan bli smisking!) for motparten lett kan føre til motpartens interesse for deg/dine forespørsler. Ekstremt kraftig lesning hele boka. Dette er hovedlæren jeg følger, og det fungerer overraskende ofte.
Dernest så må man jo før eller siden ut i verden og omsette nyvunnen kunnskap til handling. Jeg forstår godt mange syns det er ubehagelig å møte drager, sure FA som omtrent kaster diamondkortet til deg over frekkheten til å be om en vin, om man da ikke lot være å flashe kortet i det hele tatt da pga. norsk sjenerthet... En annen bok; What every BODY is saying kan lette veldig i sånne situasjoner. Lærer en det meste man trenger å vite om både ens egen komposisjon/utstråling men også til å analysere motparten.
27.12.15, OSL-LHR med SAS: Jeg og mine 2 brødre satt og lada opp til romjul/nyttårsfeiringtur med noe godt å drikke hver. Når vi ba om runde to nærmest småløp "purser M" bak til oss i offensiv stil. "Dere har hatt altfor mye!" "Jaha, vi er da kun i godt humør og har normalt stemmeleie vi? Har dere fått klager?" "Nei men det står i manifestet at dere er 4 stk. En er ebg og bare en er ebd!" "Øh, vi er to ebd og de er dessuten mine brødre. Om de ikke er familie nok for deg til at de kan gå på mitt kort så er vi uansett to ebd." "Jamen det står ikke i manifestet!!" "Eh, jamen kjære tid. På forrige runde viste jo samboeren min ebd-kortet sitt. Hvorfor kommer du ned slik?!?" På dette tidspunktet kunne jeg med tilstrekkelig god samvittighet bedt ho ryke til helsike og bli der med alt sitt sinne, sitt manifest og uprofesjonalitet men i dette veiskillet som var oppstått valgte jeg the Dale Carnegie way og sa:
"Vet du hva? Nå har du tatt deg tid til å forklare meg hvor sakens kjerne ligger. Derfor skjønner jeg at dette er viktig for deg. Hadde jeg vært deg så hadde jeg gjort og tenkt akkurat likt."
(Særlig sistnevnte setning er en icebreaker. men setningen er egentlig intetsigende og hul.)
"Nå som misforståelsen er oppklart vil jeg gjerne takke deg for oppklaringen. Vi gjorde alt riktig ved innsjekk og skjønner ikke selv hvordan manifestet kunne vise ebg, men allikevel står det ebg der. Det er observante ansatte som deg, som ser slike detaljer, som kan forbedre SAS. Takk igjen."
Hva tror dere så skjedde? Ho ble stille et øyeblikk, virket ettertenksom, sa lavt takk og så gikk hun rolig frem til byssa. Dere kan tro runde to med drikke fulgte lynraskt og profesjonelt etter! Resten av turen var ho blid som ei lerke og aldri før har jeg sett eller hørt en FA være så oppriktig i å ønske oss en god romjul og et godt nytt år når vi forlot flyet. Begge vant, ingen tapte ansikt, og hvis hun husker meg neste gang jeg flyr med henne og hennes crew kommer hun forhåpentligvis til å være langt vennligere innstilt mot meg.
Tenk alltid på hva den/de andre ønsker, og vær oppriktig. Kommer ufattelig langt på den måten enten det er loungedrager, FA, statusmatcher eller andre hindringer en møter på sin reisevei.
Siden matchsøknaden til airberlin ble skrevet i samme ånd har jeg en 70/30 følelse på at jeg får Platinum, reglene til tross. Har meget liten tro på at slikt er skrevet i stein. De er mennesker som oss, på godt og vondt, og litt rom for skjønn er det "alltid"/veldig ofte.
Om noen trenger hjelp med slikt i fremtiden så er det bare å ta kontakt på PM. Kan hjelpe til med å skrive plettfri engelsk, godkjent tysk, og et minimum av spansk.
Last edited: 19. febr 2016