Steder man kan drikke vann rett fra springen

Tråd i 'Reisemål' startet av Cecilie, 19. april 2014.

  1. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Siden jeg i ukene som kommer skal bevege meg til hittil ukjente reisemål, innvolverer det for det første VAKSINER og ymse helsemessige forholdsregler.

    Men en annen problemstilling som har dukket opp er såklart om man kan drikke vannet rett fra springen?

    Jeg tenkte denne tråden kan brukes til å poste steder hvor det er:
    1. Trygt å drikke springvann
    2. Steder springvannet er trygt å drikke, men også er uten større bismaker

    Man kan også her stille spørsmål om hvilke destinasjoner som har trygt/godt springvann.

    Da kan jo jeg like så godt begynne. Er det trygt/godt å drikke springvann på Bali? Hva med naboøyen Lombok?
     
    Fnate liker dette
  2. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Fin tråd. Jeg har egentlig en ganske klar regel for meg selv:

    1) Jeg drikker vann fra springen og pusser tenna i springen i Nordvest-Europa, USA og Canada. Ellers ikke.

    2) I Sørvest-Europa pusser jeg tenna i springen, men drikker sjelden vannet.

    3) I det vi betegner som U-land + Kina og India dusjer jeg med munnen lukket, vasker meg med alkogele før jeg tar i mat og tar en stram en etter alle store måltid.

    Jeg er kanskje overforsiktig, men det er skikkelig døvt å bli syk i Jakarta.
     
    tommy777, Dash, Islending and 2 others like this.
  3. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Realtivt enig med Fnate. Drikker kun vann fra springen i Skandinavia, Nordvest-Europa, USA, Canada og Japan, men som oftest har jeg kjøpt vann som jeg skyller tannbørsten i uansett når jeg er i USA og Canada.

    Pusser tenna i spingvann dersom hotellet er av god kvalitet verden rundt, så fremst de har egne rensesystem for drikkevannet (spesielt aktuelt i Thailand og resten av Sørøst-Asia og Sør-Amerika). Skyller da alltid tannbørsten og munnen med kjøpt flaskevann.

    Steder jeg ikke pusser tenna med annet kjøpt flaskevann eller drikker fra springen er Russland, deler av øst-europa, Tyrika og alle steder hvor hotellet ikke har eget rensesytem av springvann i resten av verden (minus unntakene over).
     
    Cecilie liker dette
  4. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Disclaimer: Bonusfeber.no holdes ikke ansvarlig for eventuelle feil i denne tråden. Rådene som gis her følges på egen risiko :D
     
    tommy777, Islending, AndersB and 3 others like this.
  5. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Nå har jeg aldri vært i Sør-øst Asia, men har alltid pusset tenner med vann direkte fra springen. Om det har vært på reise i USA, Mexico, Sør-Afrika eller Aust Agder ;)

    Men jeg drikker ikke det vannet. Men det var vel mest med at jeg kjøper heller en flaske med noe brus, juice e.l. uansett om jeg er hjemme eller ute på reise.

    Men jeg ville ikke tatt sjansen på å drikke fra springen i Indonesia. Mulig det er trygt sånn sett, men bakteriefloraen i vannet varierer fra sted til sted. Så selv om vannet teknisk sett er bra, så kan magen vår reagere på ukjente (for oss) bakterier. Drikke i Indonesia er ikke særlig dyrt, så hold deg på den sikre siden :)
     
    SASDC8 liker dette
  6. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    Nå trodde jeg ingen her på forumet drakk noe med mindre det kommer fra flaske med utførlige etiketter.

    Men vann er en komplisert affære. En del steder har vann som er fri for bakterier, men kan inneholde relativt store mengder klor (el.) Vann i samme område kommer ofte fra ulike kilder, og det kan være lurt å vite om disse om man vil vurdere om det er trygt. Som nevnt over så er også bakterieflora vidt varierende, og selv i Norge så kan vann fra springen gjøre andre syk siden det er en liten mengde bakterier også i "vårt" vann. Dette er noe som går over, men om man skal på en korttidsreise så er det kjedelig å tilbringe tiden innendørs, mens kroppen "tilpasser" seg nye bakterier. Ved sjøen, spesielt på mindre øyer ol. så er vannet i springen kommet fra havvannet og er bare delvis avsaltet og behandlet, det er ikke sikkert at det hjelper å koke det engang siden saltmengden kan være stor. Alt dette må man ta hensyn til om man skal vurdere drikkevann.

    Men det man må virkelig passe seg for er Hepatitt-A, og hvis det er anbefalt å vaksinere seg mot dette dit man skal, så kan man trekke det videre til at da bør man også drikke flaskevann. Det er stort sett gjennom vann man får denne formen for virus. Det gjelder forsåvidt også dusj og annen vann som man kan risikere å få i seg, men er man forsiktig så går det nok bra.

    Dessuten så er vann i flaske stort sett så billig når man kommer utenfor våre breddegrader at det er liten vits å velge noe annet.
     
  7. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Tusen takk for svar! Det med sammenhengen mellom HepA og drikkevann er jo en fin tommelfingerregel!
     
  8. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
  9. Henshaw

    Henshaw ID Traveller (ish)

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    171
    Bonuspoeng:
    43
    Kan fint drikke vann fra springen de stedene jeg har rotet rundt i Sør-Afrika, smaker ikke sånn helgalt heller, duger når man våkner midt på natta og ikke gidder rote seg til kjøleskapet. Flaskevann koster sånn ca veldig lite så går for det meste i det.
     
  10. Hypern

    Hypern Senior Medlem

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    181
    Bonuspoeng:
    43
    Drikker fint vann fra springen i Norden (minus Danmark hvor vannet smaker klor) , Storbritannia (minus London hvor man egentlig ikke helt vet hva som er i vannet fra Thames), deler av USA (vestkysten bruker jeg flaskevann, østkysten springvann). Andre steder kommer an på, men vil feks ikke tro springvann er noe problem i det meste av Vest Europa. Asia - alltid flaskevann, der bruker jeg stortsett også flaskevann til å pusse tenner med (særlig Kina)
     
  11. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg drakk ikke vannet i hverken Indonesia eller i Beijing. Heldigvis hadde alle hotellene jeg har bodd på, gratis flaskevann på rommet, så det har ikke vært noe særlig problem.
     
  12. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Etter jeg flyttet til USA, har jeg sluttet å drikke vannet i springen, til og med i Norge. Kaldt vann på flaske ruler.
     
  13. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Om jeg kan få introdusere deg til den idylliske kommunen Iveland i Aust-Agder. Hvor Voss-vannet flyter fritt fra springen.
     
  14. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    He he.. Joda, er fra nordnorge, så vann i springen gå helt greit. Men jeg liker å drikke vannet kaldt og har blitt vant til å drikke vann fra flaske.
     
  15. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Tommy din jævla primadonna.. Finns ikkje flaskevann uttaførr Norge som kan måle sæ med det du får i springen her hjemme. Klorifisert mainnskjit!

    Når du kommer heim te Nord-Norge eller de fleste andre steda i Norge kan du ta med dæ drekkeflaska og fylle opp fra springen. Iskaldt og nydelig!

    ;-)
     
    Hypern and Henning like this.

Del denne siden