Stortinget og "diamant"

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av lohelle, 22. juni 2022.

  1. lohelle

    lohelle EBD

    Innlegg:
    306
    Likes mottatt:
    286
    Bonuspoeng:
    63
    travelislife liker dette
  2. travelislife

    travelislife Will travel to my last day

    Innlegg:
    457
    Likes mottatt:
    2,690
    Bonuspoeng:
    93
    Rart jeg blir provosert av stortingspolitikerne... skjønner ikke hvorfor... men skjønner hvorfor nå!
     
  3. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,440
    Likes mottatt:
    34,234
    Bonuspoeng:
    293
    Er det ikke vanlig blant folk som ukependler i tillegg til reising i jobben å ønske seg de fordelene som er mulig i en reisehverdag?


    Hvor mange hyppig reisende her inne i jobbsammenheng ønsker seg ikke fleksible billetter og status i *A?
     
    kaijoar, markus, Nordlands and 3 others like this.
  4. travelislife

    travelislife Will travel to my last day

    Innlegg:
    457
    Likes mottatt:
    2,690
    Bonuspoeng:
    93
    Og poengterer. Ikke noe med reise å gjøre, men hvordan de maner til "moderasjon" for stakkarne i samfunnet som ikke tjener det samme som dem selv, samtidig som de fråtser i øl og skrelte poteter i kantina. I min kantine er det vann og appelsinjuice (ikke ferskpresset).
     
    RoadKing and Oppirumpadi like this.
  5. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,305
    Likes mottatt:
    10,091
    Bonuspoeng:
    183
    Så vidt jeg vet ble ikke den klagen media klistret opp på at det ikke var øl å får kjøpt tatt til følge... Ellers kan jeg trøste deg med at kantina på Stortinget ikke er spesielt imponerende når det gjelder kvaliteten på maten.
     
    jgroneng liker dette
  6. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,200
    Likes mottatt:
    5,271
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis man leser artikler og ikke overskrifter er dette helt greit.

    Lounge og fast track er fint når man reiser mye. Men det løses enkelt med en litt dyrere billett. Prioritet ved irrops er en bisetning, men noe av det viktigste som ikke løses med å betale litt mer for billetten.

    Så noen spør: «Kan disse tingene tas hensyn til når vi forhandler avtale?»

    Skaper ikke forakt hos meg, full forståelse. Alltid kjipt når blårussen kun ser på pris og ikke klarer å se helheten i tilbudet.

    K
     
  7. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,047
    Likes mottatt:
    68,587
    Bonuspoeng:
    293
    Ja … !
    Og derfor hadde jeg Travel Pass, men nå er jeg sluttet å fly!
     
  8. lohelle

    lohelle EBD

    Innlegg:
    306
    Likes mottatt:
    286
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg vil bare ikke at det skal bli så mye media-styr av det, slik at misunnelige folk, som ikke legger inn noe arbeid for å skaffe seg fordeler, skal rotte seg sammen og ødelegge for disse fordelene (slik som det også snakkes om å fjerne mulighet til "perks" på kredittkort.
     
  9. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,710
    Likes mottatt:
    7,621
    Bonuspoeng:
    183
    Noen er heldige, kjenner en diamant, og får et gavegull.

    Folkene på Stortinget vil ha gavediamant til hele gjengen.

    I tillegg til gratis og skattefri pendler bolig, øl i den nesten-gratis kantinen deres, masse årlige gratis hjemreiser fra Oslo, og selvsagt skikkelig lønn som akkurat gikk opp til 1,06 millioner. Og fascinerende nok har en temmelig lav andel av dem skolegang utover videregående.
     
  10. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,354
    Likes mottatt:
    4,150
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tolket det ikke som at de forventet å få diamantstatus som en del av avtalen, men at de ville ha mulighet til å opptjene diamant på legs eller poeng. Spesielt i de tilfeller hvor de flyr i økonomi kanskje?

    Vet ikke hvor mange flyturer en stortingsrepresentant har i løpet av et år, er det virkelig så mye som 90?
     
  11. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,710
    Likes mottatt:
    7,621
    Bonuspoeng:
    183
    De opptjener det neppe (hvertfall ikke de fleste) på egen hånd nei.

    Men akkurat som regjeringen har hatt (og har, tror jeg) en avtale med SAS om at de automatisk får tildelt nok poeng til gull hvert år - høres det ut som Stortinget har hatt tilsvarende.

    Og de vil i alle fall ikke være med på en felles SAS avtale hvor det antagelig gis litt lavere pris i bytte mot 0 poeng opptjening.

    På det øvrige er ikke all og offisiell info ute i det offentlige . Noen politikere (SV) mente tilogmed det var veldig ugreit at media hadde fått vite om hva som var diskutert. Og når noe ikke tåler offentlig lys, er det gjerne noe å skjule. Jfr pendlerbolig-skatten.
     
  12. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,354
    Likes mottatt:
    4,150
    Bonuspoeng:
    113
    Så et frynsegode alle/noen stortingspolitikere får etter 10 år er lifetime gold?
     
    tobeornot999 liker dette
  13. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,195
    Likes mottatt:
    22,198
    Bonuspoeng:
    183
    Mange er vekependlarar til hovudstaden. Blir fort 10 legs pr. månad i månadene Stortinget er samla då. Det er òg mange komitèreiser både i inn- og utland, i tillegg til at det er mange internasjonale fora stortingsrepresentantane deltek i. Interne møter rundt omkring i kongeriket. Bør gå greit å fly inn minst gullkort om ein ikkje er avhengig av FOT-ruter for å komme seg heim.
     
    themichael and tobeornot999 like this.
  14. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,710
    Likes mottatt:
    7,621
    Bonuspoeng:
    183
    Kan nok fort være som med gavegull: teller ikke i opptjening av lifetime gull.
     
  15. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,047
    Likes mottatt:
    68,587
    Bonuspoeng:
    293
    Det er da ingen frynsegode at stortingspolitikerne flyr hjem i helgene på statens bekostning!
    Det er heller ikke frynsegode at staten betale flybillettene for dem når de er på komitéreiser.
    Det er heller ingen frynsegode om all reisingen genererer nok poeng eller legs til å oppnå gull eller diamant, velsigne dem, jeg ville ikke hatt jobben!

    Det stortingspolitikerne ber om er at fast Track og fleksibilitet blir hensyntatt når det inngås avtaler med flyselskapene.

    Gull, diamant og Lounge vil eventuelt komme dersom avtale blir inngått med SAS.

    Poeng opptjent på reiser betalt av staten kan heller ikke brukes til private bonusreiser.
     
    kaijoar, EgilSk, holmen and 5 others like this.
  16. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,047
    Likes mottatt:
    68,587
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis noen av dem har årskort Trave Pass Unlimited hos SAS får de diamant, men ikke poeng.
    Halvårskort får gull ved avtaleinngåelse.

    Det får vi alle
     
  17. Mysterio

    Mysterio Senior Medlem

    Innlegg:
    608
    Likes mottatt:
    1,290
    Bonuspoeng:
    93
    Det er vel lederen av brukerrådet Heidi Grini fra Sp du sikter til, selv om poenget ikke nødvendigvis blir mye verre av den grunn.
     
    kaijoar and tobeornot999 like this.
  18. Thor-Erling

    Thor-Erling Medlem

    Innlegg:
    179
    Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43
    Ble vel sagt for noen år siden (av Stortingets administrasjon?) at Stortingspolitikere ikke regnes som ansatte og dermed ikke omfattes av skattereglene i forhold til bonuspoeng.

    Ellers er jeg enig i at reiser i forbindelse med embetet ikke er en frynsegode (biz eller ikke).
     
  19. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,867
    Likes mottatt:
    9,141
    Bonuspoeng:
    183
    Det var fryktelig beleilig for de innvalgte da. Rart med det der. Mener det ble skrevet en bok om at noen er likere enn andre (ironivarsel)
    Ellers er jeg ikke misunnelig, men jammen har de det bra de som sitter på Stortinget. De justerer sin egen lønn, de fleste er relativt ukjente for folk flest og har frynsegoder vi andre bare kan drømme om
    I tillegg opererer de (litt tabloid framstilt) litt etter egne regler og hva de føler for. Og skulle noe bli ubehagelig så sier de bare at det er unntatt offentlighet
     
  20. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,305
    Likes mottatt:
    10,091
    Bonuspoeng:
    183
    De har det faktisk enda strengere. Bonuspoeng opptjent må brukes i jobb, og kan ikke brukes privat, selv ikke hvis de skatter for det.

    Fra retningslinjer om reisedekning for stortingsrepresentanter:
    https://www.stortinget.no/no/Storti...-om-reisedekning-for-stortingsrepresentanter/
     

Del denne siden