Strategi høsten 2024 - kredittkort

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av skyblue, 06. sept 2024.

  1. EgilSk

    EgilSk Kreativ lurendreier

    Innlegg:
    230
    Likes mottatt:
    380
    Bonuspoeng:
    63
    Hallgeir æ jo Jærbu, å alt frå Jæren æ jo fornuftigt:D
     
  2. skyblue

    skyblue Medlem

    Innlegg:
    79
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    8
    Ser Revolut Ultra koster 7200 kr i året, er ClassPass verdt det?
     
  3. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,211
    Likes mottatt:
    1,950
    Bonuspoeng:
    113
    ClassPass er verdt 349kr/mnd, så 4000kr-ish. Resten av fordelene og lyst til å prøve nye ting dekker resten.
     
  4. mariusberg89

    mariusberg89 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    490
    Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    43
    Finnes det en oversikt over hvilke kort som gir nivåpoeng og hvor mye?
    Jeg har Amex Elite og SAS MC Premium men bruker nok ikke dette optimalt for nivåpoeng.
     
  5. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    967
    Likes mottatt:
    765
    Bonuspoeng:
    93
    Meg bekjent finnes kun de du nevner + DNB Saga / Private Banking.
     
  6. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,490
    Likes mottatt:
    62,813
    Bonuspoeng:
    293
    I dag har jeg bestemt meg for at det blir endringer i kortstokken hos meg.

    Amex Elite ble sagt opp i dag, etter en chat med kundeservice, hvor jeg sa at hvis jeg ikke får noe som tilsvarer det nye kunder får (som vi må verve...) så sier jeg opp kortet, for å bli vervet om 12 måneder.

    Jeg er LTG, så statuspoeng (eller hva det nå heter) er ikke viktig lenger. Jeg trenger derfor heller ikke DNB PB MC med EB upgrade. Kan faktisk bytte bank, om jeg finner bedre priser på lån etc i andre banker.

    SAS MC beholder jeg for FP4.
    Strawberry MC beholder jeg for å få mer poeng når jeg bor på Strawberry.

    Nå blir det derfor ingen CT på meg. Det er helt ok (tror jeg per i dag), da jeg flyr mer med SAS enn partnere. Jeg har også booket turer frem til sommeren med Star Alliance og CT før 1/9.

    Jeg får dra mer på hytten i stedet for Tokyo.

    (Kanskje jeg endrer mening om en måned, hvem vet. Men dere får sikkert vite om det. :p)
     
    jonss, Lnbre, kiev and 16 others like this.
  7. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,444
    Likes mottatt:
    3,874
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for at du tok en for laget!
    Jeg vurderer å gjøre det samme hvis SAS ikke rydder opp i ST Award kaoset. Da har CT 0 verdi uansett.
     
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,032
    Likes mottatt:
    33,250
    Bonuspoeng:
    293
    Støttes, jeg sier opp og.
     
    themichael, holmen and ina like this.
  9. oslo.to.unknown

    oslo.to.unknown Aktivt Medlem

    Innlegg:
    328
    Likes mottatt:
    120
    Bonuspoeng:
    43
    Vurderer å heller gå for Amex plat, enn Amex elite, hvis sas skyteam tilgjengeligheten står seg.

    Er det noen som har erfaring med ca. hvor mye spend du må ha per interkontinentale reise?
     
  10. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    2,115
    Likes mottatt:
    12,678
    Bonuspoeng:
    183
    Støtter denne, vurderer også å si opp grunnet dårlig kundeservice og at de aldri klarer å fikse overføring av poeng siden 16. juni.

    Det er en håpløs forskjellsbehandling av nye og gamle kunder.
     
  11. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,173
    Likes mottatt:
    36,706
    Bonuspoeng:
    293
    Mens jeg vurdere å få to pers i poeng gruppen til å skaffe seg amex for første gang og tenker 200k med poeng + spend opptjening av poeng + 2 x CT er verdt 12k i gebyrer for et år.
     
  12. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,265
    Likes mottatt:
    5,806
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg sier opp Amex Elite om ca 3 ukers tid, jeg vil ha den sidste CT billetten i boks først, også får jeg gå ned til Amex Basic det neste året.
     
    Chrisljo liker dette
  13. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,211
    Likes mottatt:
    1,950
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde helt glemt at dette var planen, men CT 2 kommer nå, så da er Basic ii hvert fall 10 mnd.
     
  14. kjellv

    kjellv Nytt Medlem

    Innlegg:
    48
    Likes mottatt:
    35
    Bonuspoeng:
    18
    Anbefaler alle som sier opp i protest til å være generøse med vervelenker før man avslutter kundeforholdet. Hadde jo vært for gæli om man ender opp i en situasjon der man i protest nekter å dele nå, men så sitter man her om 12+ måneder og selv etterspør vervelenke :)
     
    EndreD, jgroneng and haifinn like this.
  15. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    367
    Likes mottatt:
    309
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har allerede opptjent 2 CT i år. Har det noen praktisk konsekvens for meg å si opp kortet (eller gå ned til Basic)? Er vel fullt mulig å bare oppgradere til Elite igjen neste fra januar neste år om SAS skulle ha gjort noen endringer som gjør det verdt å jakte CT i Skyteam?
     
  16. marekz

    marekz Medlem

    Innlegg:
    228
    Likes mottatt:
    381
    Bonuspoeng:
    63
    Nei, du beholder det du har tjent opp. Eneste er om du har blitt kunde under nye vilkår hvor de da potensielt kan belaste deg (i kroner) for opptjente poeng dersom du sier opp i "bindingstiden" på 12 måneder, begrenset opp til verdien av årsavgiften.

    Så kan du jo vurdere om det er best å si opp, eller nedgradere. Etter 12 måneder uten kundeforhold, kvalifiserer man jo til ny kampanjebonus. Dette landskapet kan dog se helt annerledes ut om 12 måneder - med tanke på alt som skjer nå.

    Selv valgte jeg å nedgradere, og har fått mindre attraktive oppgraderingstilbud.
     
  17. lohelle

    lohelle EBD

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har fått statuspoengene mine fra Elite-kortet ca 31. oktober hvert år. Om jeg sier opp kortet etter dette, så er jeg litt bekymret for at om jeg bestiller nytt i november neste år, så kan jeg risikere å ikke få statuspoeng før oktober året etter (dvs nesten 2 år mellom).
    Noen som har opplevd dette selv, og/eller har erfaring med å krangle til seg poeng likevel om dette skjer?
    Tanken er altså å si opp kort i starten av november, og bestille igjen november/desember 2025.
     
  18. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    367
    Likes mottatt:
    309
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for svar. Jeg har hatt kortet i flere år og har nok således vært litt lat i.f.t at jeg ofte har begge companion tickets rundt halvveis og ikke trenger statuspoengene da jeg opptjener status på segment. I prinsippet da, så kan jeg egentlig bare nedgradere siste del av hvert år for å spare peng, for så å oppgradere igjen i januar. Jeg kunne nok kanskje bare sagt opp, men her har jo aberet vært at jeg gjerne vil være i posisjon for CT fra januar. Nå er det jo ikke sikkert at det er noe poeng i lenger (men da spørs det om det er noe poeng i hele kortet heller). Får gå litt i tenkeboksen (som sikkert ender med at jeg betaler for kortet ut året) :/
     
  19. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,265
    Likes mottatt:
    5,806
    Bonuspoeng:
    183

    Ser Revolut Ultra koster 7200 kr i året, er ClassPass verdt det?

    Ganske interessant, det kortet der, men jeg trenger mer info angående begrensninger på reise-forsikringen, 90 dagers dekning er bra det, men krever de returbillett for at det skal være dekning på den? Verdi på 90 dagers forsikring takserer jeg til 2500 kroner for min del. NordVPN taksers til 1000 kroner. Gratis lounge takserer jeg til 2000 kroner for min del.

    Derfor ser jeg prisen på dette og tenker 7200 kroner - 2500 - 1000 - 2000 = 1700 kroner året for selve kortet for min del. Det er hvis reiseforsikringen er god nok!

    Du kan overføre poeng til 30 forskelllige flyselskaper og ett Rep point = 1 poeng på alle de programmene, så 10 poeng per 100 lapp på alle flyelskapene ssom er med i dette programmet. Så forbruk på 200.000 i året = 20.000 Rev Points som ett eksempel. Verdi for disse poengene er 2000 kroner ca, så går en i pluss.

    Kortet er gebyrfritt, og en kan ta ut opp til 25 000 kroner i minibanker i måneden før det blir noen gebyrer på dette.

    Så er det sparerenten du får ved å ha ett beløp på konto der, og det er 4,75% akkurat nå, så i dem sammenheng ville jeg fått ca 5000 kroner i renteinntekter på dette, og i lys av inflasjon så vil jeg skrive av ca 2,5%, og med det ende på 2,25% realrente verdi på dette kortet, så 2300 kroner der.

    Er dette kortet interessant for meg?

    Ja, faktisk, det er ganske bra, på grunn av fleksibiliteten i forhold til overføring av poeng på tvers av flyselskaper. Jeg har jo 250 laken på en høyrentekonto som gir 5 prosent renter, så den delen med renter på kortet er ikke noe for meg, men uansett ja, dette er noe for meg ja. Største fordel er Lounge på Air Asia Reiser + andre selskaper som jeg flyr med på sparket ja :)

    https://www.bestekredittkortet.com/kort/revolut-ultra/

     
  20. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,444
    Likes mottatt:
    3,874
    Bonuspoeng:
    113
    Å gå ned til Amex Basic kan være et dårlig valg. Du får jo ingenting av verdi (CT som kan brukes med SAS i Europa og 10p/100kr). Men da er du også fremover utelukket for vervekampanjer/nykunde kampanjer.
    Når du uansett velger et så dårlig kort kan du like godt si opp. Eneste fordelen med nedgradering er kanskje at du beholder kredittgrensen og ikke får ny kredittsjekk neste gang du søker om et kort.
     

Del denne siden