Strategi høsten 2024 - kredittkort

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av skyblue, 06. sept 2024.

  1. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,559
    Likes mottatt:
    9,134
    Bonuspoeng:
    183
    Delvis enig. Men om du overfører til BA Avios, kan du fritt og uten ulempe/kostnad flytte Avios videre derfra til Finnair, Qatar, Iberia osv

    ST selskapene er ærlig talt ingen ting å drømme om uansett, i motsetning til OneWorld. Men om du av en merkelig grunn vil ha ST poeng, velger du SAS Amex istedet.
     
  2. magnusant

    magnusant LTG

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    1,006
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg kan godt tenke meg ST-poeng hos en partner som lar meg booke uten de merkelige begrensningene og doble poengprisene for å fly østover...
     
    furlong, Shyneno and themichael like this.
  3. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,559
    Likes mottatt:
    9,134
    Bonuspoeng:
    183
    OK, mulig jeg tok det som en ikke-uttalt forutsetning, men da er det altså ingen å velge.

    Med mindre du synes KLM eller AF programmene er bedre enn SAS sitt. Det er jo ikke noe problem å kreditere SAS-flights til et annet program i alliansen når man flyr.

    Men hvis du vil ha ST poeng uten å fly (fra kredittkort), så er det ikke mulig med norske kort etter at Ressursbank sluttet å tilby KLM poeng.
     
    magnusant and Cumulus like this.
  4. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,273
    Likes mottatt:
    2,002
    Bonuspoeng:
    113
    Støtter ikke Amex Plus Points Flying Blue? Ellers er det jo Revolut Ultra, men det gir bare 10 per 100, men man sparer 2% på alle kjøp i valuta også.
     
  5. lohelle

    lohelle EBD

    Innlegg:
    400
    Likes mottatt:
    386
    Bonuspoeng:
    63
    Nei, SAS (EB) og BA (Avios), samt Hilton
     
    tobeornot999 liker dette
  6. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,559
    Likes mottatt:
    9,134
    Bonuspoeng:
    183
    Trenger forsåvidt ikke "ta den helt ut" med Ultra, selv holder jeg meg feks på Metal.

    Mindre Revpoints, men man betaler ganske saftig for Ultra, og for min egen del er ikke poengene verdt prisen. Putter heller noen kroner i AmExPlat, da:

    upload_2024-9-21_13-31-36.png
     
  7. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,389
    Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    En faktor er bedre reiseforsikring + Nord VPN og Gratis Lounge, så ikke så alt for ille egentlig. Men det er ett regnestykke da.
     
  8. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,273
    Likes mottatt:
    2,002
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, reiseforsikring er interessant for dem som flyr mye på vinteren, fra 4 timer forsinkelse så får man utbetaling uten kvitteringeringer. Fra 70€ opp til 350€ etter 8 timer. Tror også man får utbetaling uten kvittering på forsinket baggasje, men sånn har aldri jeg.
     
    eventyrer liker dette
  9. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,559
    Likes mottatt:
    9,134
    Bonuspoeng:
    183
    Har NordVPN gjennom Metal også. Og bruker den mye. Gratis Financial Times er helle ikke dumt. Og gratis Tinder for dem som liker slikt ;)

    Lounge med både LoungeKey og Prioritypass har jeg gjennom andre kort.

    Som du sier, alt er et regnestykke for den enkelte :D
     
  10. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,273
    Likes mottatt:
    2,002
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg begynner å få oppgraderingstilbud allerede, men det blir ikke i år.

    MEN, er det som har en formening om disse 12 mnds reglene gjelder ved oppgradering.

    Eks, går man fra premium til Elite før 12 mnd er gått, får man noe «straff»?
     
  11. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,433
    Likes mottatt:
    6,685
    Bonuspoeng:
    183
    Oppgradering av kort skal ikke regnes som brudd på bindingstid.

    https://www.americanexpress.com/no/legal/vilkar/medlemsvilkar/
     
    Chrisljo liker dette
  12. markus

    markus Senior Medlem

    Innlegg:
    1,018
    Likes mottatt:
    2,450
    Bonuspoeng:
    113
    Min strategi for 2025:

    1. Bruk Amex Elite til 2 CT er opptjent, deretter nedgradere til Premium eller Classic.

    2. Beholde SAS MC P for Flypremium

    3. Si opp NCC MC etter LTG er på plass.

    3. Flytte mer av mitt forbruk over på Amerikanske kort. Feks Curve med Capital One Venture som underliggende kort. Da får jeg minst 1% cashback fra Curve, og 2x miles på all spend.

    Trumf overføring settes på pause. Om Eurobonus fortsetter med samme utvikling som nå selger jeg heller trumfen min med 30-40% påslag. Allerede booket to business bonusreiser med Avios, kan fort hende det gir mersmak.
     
  13. mariusberg89

    mariusberg89 Senior Medlem

    Innlegg:
    511
    Likes mottatt:
    159
    Bonuspoeng:
    43
    @MarkSS , tillater meg å følge opp denne men med en litt annen forumlering.
    ved 150K spend i Norge får man jo en CT og da også har nok poeng til en langtur til utlandet som regel tur / retur for en person hvertfall. Så da har man noe konkret og forholde seg til.

    Finnes det klare sånne mål eller blir det vanskelig / difust nå det kan flyttes til div selskaper. at det da ikke er noe en grense hvor man liksom vet at man hvertfall får ut en langtur uansett=?
     
  14. mariusberg89

    mariusberg89 Senior Medlem

    Innlegg:
    511
    Likes mottatt:
    159
    Bonuspoeng:
    43
    Ser det skrives litt om Amex Platinum og overføring da enten til BA eller SAS, antar BA er British Airways.

    Hvor mye omsetning må man ha på kortet for å få til en reise da?

    Ser jeg på utregningen til Amex sine egne sider så får du ikke mye tur ut av 300K i omsetning på et år feks. Da er jo 150K på SaS Amex sitt kort mye mer oppnåelig?
     
  15. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,559
    Likes mottatt:
    9,134
    Bonuspoeng:
    183
    Spørs på reisen man leter etter. SAS gir jo nesten ikke noen muligheter for billetter betalt med poeng lenger. BA er British Airways ja.

    BA garanterer 8 bonus-seter i eco, 2 i plus og 4 i biz på alle fligther.

    På Amex plat gir 300k omsetning gir 1.200.000 poeng (med 4x multiplikatoren). Det tilsvarer 63.000 Avios.

    Nok til feks Nord-Amerika eller Midt-Østen i biz, eller Maldivene i plus. Og man kan lett velge å betale litt mer med cash enn bare avgiftene, og på den måten reise enda bedre/lengre.
     
  16. MarkSS

    MarkSS Medlem

    Innlegg:
    136
    Likes mottatt:
    886
    Bonuspoeng:
    93
    Målet jeg pleier å gå etter er spend-terskel for SUB. Deretter gå videre til neste kort, ev. beholde om kortet passer veldig godt med mitt spend mønster.
    "Klart mål" avhenger helt av personlige behov og preferanser.
     
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,305
    Likes mottatt:
    33,876
    Bonuspoeng:
    293
    Det innebærer ikke nødvendigvis noe bedre tilgjengelighet. Selv om OW er mindre enn *A, så har nok BA Exec Club et større antall medlemmer enn SAS EB. Da forsvinner fort de 14 setene. Spesielt de 4 foran.
     
  18. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,559
    Likes mottatt:
    9,134
    Bonuspoeng:
    183
    Selvsagt er det mange om beinet.

    Men det var det alltid på god-flights hos *A med SAS EBP også, så akkurat konkurranse om plassene blir ganske sammenlignbart.

    Den store forskjellen nå, er nettopp at BA/OW er sammenlignbart med hva vi hadde med *A/SAS tidligere.

    Mens ST/SAS nå har veldig begrenset verdi og tilgjengelighet, i alle fall på flights/flyselskap jeg kunne vært interessert i.
     
    RoadKing liker dette
  19. mariusberg89

    mariusberg89 Senior Medlem

    Innlegg:
    511
    Likes mottatt:
    159
    Bonuspoeng:
    43
    Med andre ord så kan jeg bare glemme å få til en tur til Asia eller Sør Amerika på biz med 150-200K i omsetning i året på kortet. Det er jo mulig med Amex og CT. Så da krever det vesentlig mer omsetning på andre løsninger.
     
  20. DJViking

    DJViking Medlem

    Innlegg:
    215
    Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    43
    Det koster 9000kr i året med Amex Platinum, da inkludert Platinum Plus Points.
    American Express Platinum: 650kr måneden
    Platinum Plus Points: 100kr måneden

    Uten Platinum Plus Points får man ikke nok poeng til noe reiser.
    Jeg har hatt Amex Green i 6 måneder nå og med mitt forbruk fått 130000 Amex poeng. Dette vil gi meg ~6800 Avios hos BA. Har stort sett brukt Amex til all handling i butikker og nettbutikker hvor det er mulig, ellers brukt MC hvor det ikke var mulig. Mitt forbrukt ligger på omtrent 30K i måneden.

    Jeg reiser omtrent 4-6 ganger mellom Tromsø og Oslo i året (jobb), men kan ikke bruke Amex til bestilling fordi flyselskapene legger på gebyr for Amex, men ikke VISA/MC.

    Man skal fly ganske mye utenlands for at 750kr i måneden er verd prisen til kortet.

    Skulle ønske Platinum hadde hatt andre fordeler enn det Dining by Amex. Det er få restauranter på listen, og man er nødt å booke innen en viss kampanjeperiode.

    Dessverre er Amex det eneste kortet som er mulig dersom man vil opparbeide Avios i stedet for EuroBonus.
     

Del denne siden