Strategi høsten 2024 - kredittkort

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av skyblue, 06. sept 2024.

1. lohelle

lohelle EBD

Likes mottatt:
    386
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg tror de fleste her bruker bruker Amex Platinum for ubegrenset lounge-access for 2/4 personer? Det er iallefall det jeg gjør.
    Om man ikke har nytte av CT, så vil dette være et alternativ til SAS Amex Elite også (20p/100kr) for poeng.

Syns de kunne hatt overføring til mange flere flyselskapet enn i dag, noe de har i USA for eks. Fast Track i Norden utenom Sverige hadde også vært stas.

2. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,133
    Bonuspoeng:
    183
    Gode poeng fra både deg og @lohelle.

For meg passer Amex plat, men det er sikkert mange det ikke passer for.

Eneste jeg er uenig i, er at det er vanskelig å bestille middag for 2.

Det kan sikkert være riktig noen steder i landet. Men i Oslo er dette enkelt, og utvalget av restauranter er stort og med god kvalitet. Sist hadde jeg middag med en kompis på Sjømagasinet, som er oppe i toppen blant sjømat-restauranter i Oslo. Fikk 2 retter x2 pers som skulle kostet oppunder 1200 kr samlet.

Det er riktignok bare mulig i de 6 periodene som er annonsert 1 år i forveien, men dette utgjør jo 6 hele måneder med mulighet for et måltid for 2 "gratis" hver gang. Det koster ingen ting, men man kan absolutt si at man betaler for det gjennom medlemsskapet.

3. DJViking

DJViking Medlem

Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    43
    I det minste kunne vi hatt samme overføringsmuligheter og fordeler som i Sverige.
    Lurer på hvorfor vi ikke har det.

4. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,133
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, det er veldig lett å være enig i.

Merkelig hvordan de har så tydelig forskjellige fordeler i Sverige og Norge, når begge landene har samme kort og begge driftes fra samme kontor i Madrid.

Har vært sånn i årevis sier internet, så det er vel en grunn bak som ikke er helt enkelt for andre enn Amex å forstå.

5. DJViking

DJViking Medlem

Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    43
    Er det noen oversikt man kan se hvilke restauranter som kan brukes?
    Eneste oversikt jeg kunne se var denne
    • Havsmak, Oslo
    • FYR Bistronomi & Bar, Oslo
    • Di Sopra Di Sotto, Oslo
    • Vineria Ventidue, Oslo
    • Ekeberg Restauranten, Oslo
    • Sjømagasinet, Oslo
    • Frescohallen, Bergen
    • Boccone Ristorante, Bergen
    • Nama Sushi, Bergen
    • Emilies Eld, Trondheim
    • The Rooftop, Trondheim
    • The Social Bar & Bistro, flere lokasjoner over hele landet

Jeg reiser til Oslo 4-6 ganger i året. Kanskje hvis jeg hadde brukt Dining by Amex hver gang jeg var i Oslo at det kunne vært verd prisen.
    Men det er ikke sikkert at det er kampanjeperiode akkurat når jeg reiser. Synes akkurat det med at det kun er i kampanjeperioden gjør Dining by Amex mindre verd for meg.

Jeg får uansett kost dekket av jobben min ved reisene ned til Oslo, opp mot 800kr dagen.

Jeg ville heller hatt flere Amex poeng på opptjening enn Dining by Amex. Hvis jeg kunne valgt det.

6. DJViking

DJViking Medlem

Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    43
    Kanskje vi må være litt høylytte mot Amex for å få disse fordelene i Norge. Hvis ingen tar kontakt og klager, så skjer det vel sikkert ingenting.

7. lohelle

lohelle EBD

Likes mottatt:
    386
    Bonuspoeng:
    63
    Vi kan gjerne kjøre en felles (samtidig) innsending av realistiske forslag til Amex. Om 50 personer sender inn samtidig, så kan det nå hende at det blir lagt merke til.
    Enig i at det ikke hjelper å klage sin nød her inne uten å sende til Amex også (var ikke negativt ment til noen).

Det viktigste for meg er overføring til flere flyselskaper.

Sekundært er "Oslo-fordeler" i litt flere byer (jeg bor nært Ålesund) og Fast track rundtom i Norge også.
    Ellers så er det såklart bare å se hva andre land får..

8. oslo.to.unknown

oslo.to.unknown Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    155
    Bonuspoeng:
    43
    Eneste grunnen til at jeg ikke har Amex plat er fordi jeg ble forbanna når jeg så at svenskene får flere poeng.

jonss liker dette
  9. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,133
    Bonuspoeng:
    183
    Eneste stedet jeg har sett liste, var i selve appen. Og bare i kampanjeperiodene.

Mener å huske at det var adskillig flere i Oslo?

Vi får snart vite: hele november mnd er middags-måned igjen :)

I tillegg til hele januar, mars, mai, juli og september.

Igor liker dette
  10. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,133
    Bonuspoeng:
    183
    Det kan som nevnt variere hvilke restauranter som er inkludert, men ny liste kom nå i dag - for november:

18 å velge blant Oslo, 3 i Bergen, 2 i SVG og 2 i TRD.

Det er jo lett å bli Oslo-fokusert når man bor der selv, men utvalget for oss som gjør det er altså veldig omfattende :)

jgroneng liker dette
  11. Preference

Preference EBG

Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Legg ut listen? Er av interesse for oss som vurderer kortet

12. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,133
    Bonuspoeng:
    183
    Absolutt! Funker ikke med klipp og lim fra appen dessverre. Men her er innholdet.

BGO: Fresco hallen, Boccone og Nama
    SVG: Bølgen&Moi, The Social
    TRD: Emilies EMD, The Roof top

OSL:

Screenshot_20241025_151936_Amex Experiences.jpg Screenshot_20241025_152007_Amex Experiences.jpg Screenshot_20241025_151953_Amex Experiences.jpg Screenshot_20241025_151915_Amex Experiences.jpg

13. mariusberg89

mariusberg89 Senior Medlem

Likes mottatt:
    159
    Bonuspoeng:
    43
    Kan noen bare bekrefte dette så jeg kan legge dette alternativet dødt?

Da blir jeg fortsatt nødt til å jobbe med SAS Amex og utnyttelse av CT hos ST og håpe at det blir bedre.

14. Preference

Preference EBG

Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Det er jo bare å regne på det selv. 200k forbruk = 800k Amex MR Points som igjen = 40k EuroBonus poeng. Ikke nok til noe Biz på ett år nei.

Forsåvidt får du akkurat like mange poeng for å bruke 200k på SAS Amex Elite, altså 40k EuroBonus, men med en CT i tillegg kommer du jo dobbelt så langt på en måte :)

mariusberg89 liker dette
  15. turaga008

turaga008 EBD | OWS | *AG

Likes mottatt:
    176
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har fått på plass Amex UK gold preferred rewards. Det er kanskje litt smør på flesk når jeg alt har SAS Amex Elite, men UK-fordelene og omvekslingsmulighetene er mye mer spennende enn det det norsk Amex gull/platinum kan tilby (kun overføring til SAS og BA?).

Selv om det vil ta lang tid å spare nok poeng for gode tur-retur reiser uten CT, så er muligheten for poengreise med f.eks Emirates, Qatar, Etihad, og Singapore veldig attraktivt. De første 12mnd med abbo er gratis så det er også et fint lokketilbud i tillegg til «ny kunde» bonusen på 30k poeng.

Siden det ikke er noe GBP valutagebyr med UK Amexen nå så blir dette veldig nyttig for daglig bruk (da jeg bor i UK, tross alt), så dette skal bli fint å balansere ved siden av SAS Amex og SAS MC :)

jonss liker dette
  16. DJViking

DJViking Medlem

Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    43
    Du kan overføre Avios mellom British Airways (BA) til Finnair og Qatar.
    Først må du overføre fra Amex til BA, deretter koble din BA mot enten Finnair eller Qatar.

Hadde vært bedre om Amex tilbydde direkte overføring til Finnair for oss (som de gjør for våre nordiske naboer Sverige og Danmark).

17. mariusberg89

mariusberg89 Senior Medlem

Likes mottatt:
    159
    Bonuspoeng:
    43
    Så er CT`en som egentlig drar alt i havn. Utenom den hadde man hvert like langt.
    Da blir jeg der jeg er, dessverre så får man håpe situasjonen blir bedre.
    Takk for svar!

Preference liker dette
  18. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,133
    Bonuspoeng:
    183
    Det hadde vært marginalt bedre om de tilbød (tilbydde er ikke et norsk ord) direkte overføring, ja.

Men det er jo ikke akkurat mye stress (og en engangs-oppgave) å koble BA Avios med Finnair Avios. Deretter flytter du poengene helt fritt begge veier.

Del denne siden