Jern- og metall forbundet som organiserer CPH flyteknikkere har varslet streik fra idag ja. Men ingen info på nett mht om de virkelig starter streik. Det er vel bare heismontører og kanskje nå også SAS pilotene selv som er like glad i streik som de gutta i Danmark. Var ikke lenge siden sist gang heller. Edit: fant mer info. De streiker fra midnatt mellom 6 og 7 juli: https://www.dr.dk/nyheder/penge/risiko-mere-aflyst-ferie-sas-mekanikere-smider-vaerktoejet-i-sympati SAS selv sier de har avtaler om teknisk ettersyn andre steder enn ved CPH, så Connect fortsetter å fly. Den som lever, får se....
Takk for god svar! Ingen her inne så langt som har klart å ta Diamant kortet i bruk? Hadde gjerne booket om en flyvning som ennå ikke kan bookes om. Jeg har lagt merke til at Connect og Cityjet ruter "rives" vekk så snart dagen er åpent for kostnadsfri ombooking. Jeg hadde gjerne viftet med kortet - men ikke noe poeng å belaste SAS telefonen når man uansett får et "Nei, tyvärr".
Anko ute i stort intervju hos DN. https://www.dn.no/luftfart/sas/sas-...tt-ma-vi-lose-streiken-her-hjemme/2-1-1253046 Her er ett utdrag:
Det er jo spennende lesing. Jeg lurte tidligere på om det var en mulighet å slå SAS Scandinavia konsortium konkurs og drive videre med de andre datterselskapene. Om vi ser en slik løsning?
Egentlig godt spørsmål, men akkurat nå har jeg ikke svar på. Jeg lurte også på om chapter 11 kan avslå søknaden om SAS Scandinavian, men godtar å redde SAS Link og Connect, og samt Eurobonus virksomhet fra konkurs og alle andre selskaper? Med argument for at de er mer lønnsomme enn SAS Scandinavian? Edit: det står her nevnt tidligere i tråden: Alternativt kan SAS forsøke å drive videre gjennom ett eller to av dem.
Tja, noen som egentlig vet hva som drives av aktivitet i de enkelte lands-ASene og hva som drives i consortium da? Det har vært spekulert litt (fra børs analytiker hold) i at SAS vil la feks SAS Norge AS gå konkurs, men drive videre forøvrig. Jeg vet altfor lite om hvilken del av den faktiske driftingen som skjer gjennom hvilket selskap til å ha en mening.
Til dette er nok svaret nei. Det er ikke krevende (men kostbart) å få chapter 11 beskyttelse i USA, så lenge man har selv bare en liten virksomhet der i landet. Morselskapet har søkt beskyttelsen. Og vil få den. For hele konsernet.
Kom gjennom på chat til slutt og de bekrefter det du sa: It would go back to voucher and if the voucher is expired then you will get a new one.
Takk for tilbakemelding. Jeg har faktisk sendt dette spørsmålet til Diamant mailen også, men venter på svar . Jeg håper dog at det er mulig å velge ny voucher, selv om den gamle skulle være gyldig i noen uker til.
Hvor lenge tror dere streiken kan fortsette? På ett tidspunkt så vil vell ett allerede økonomisk presset SAS gå konkurs? Flyttelasset til Spania med familie går 24. juli fra Gardemoen, så dem har ca. 18 dager på å bli enig, hehe
Hvis noen var i tvil. Reservasjoner med bonuspoeng har samme rettigheter som reservasjoner betalt med pæng.
Ventetid minimum 1 time sier de nå på kundeservice (jeg er EBD)... Vi er 5 som er på samme booking ATH-OSLO, men mine foreldre skal videre fra OSL-HAU men har dessverre ikke gjennomgående booking. Siste leg har de fått ombooket gratis, men de må ha hotell da vi er for sene inn på OSL. Jeg regner ikke med at de har rett på hotell, men hvordan er egentlig reglene? Slår hotell krav inn kun ved gjennomgående reise?
Oppunder 2 uker. 10 dager, circa. Er nå min gjetting. Men stikkordet her er gjetting - og dette kan ingen mene noe fornuftig om. Partene har ikke møtt hverandre etter streikestart. Og har heller i ngen planer eller avtaler om det så langt.
Angående ombookinger, jeg har nettopp booket om flyvinger fra Stavanger til Oslo om hhv 8 og 15 dager på nett uten problemer. Det er 1 flyving hver dag (avgang fra SVG 13:20) som flys av Cityjet, så da er jeg relativt sikker på å komme meg hjem igjen også. Utreisene var allerede booket på flyvinger med Cityjet.