Streiketråden 2022

Tråd i 'Nyheter' startet av haakonks, 19. april 2022.

Tags:
  1. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,496
    Bonuspoeng:
    113
    Er det snakk om en booking i SAS Go? Hvordan fikk du det til? Jeg har en booking med utreise 14. juli og når jeg prøver å endre billetten, får jeg bare en helt vanlig "Intern feil" som jeg alltid får når jeg prøver å booke om.

2. jvsandem

jvsandem Veteran

Likes mottatt:
    7,523
    Bonuspoeng:
    183
    Sågar SAS Go Light. Vet ikke om det har noe å si at jeg er EBD, men det funket ihvertfall helt fint på begge flyvingene.

Edit: Ser at du også er EBD...

3. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,496
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har nettopp prøvd å ringe SAS. Valgte "dansk/tyvärr" (altså ikke engelsk) og tastet inn Diamant nummeret. Deretter ble jeg først satt i køen - ingen tilbud om å bli ringt tilbake og heller ingen tidsestimat. Derimot kom det flere tekster om alle muligheter jeg skulle hatt i selvbetjent løsning.

Men, etter seks minutter fikk jeg tilbud om å bli ringt tilbake, noe jeg gledelig takket ja til. Nå venter jeg.

Er det noe mønster for når man får tilbud om tilbakeringing? Av og til får man jo spørsmålet ganske tidlig, av og til ikke i det helle tatt. Jeg har jo litt følelsen at dem ønsket at jeg legger på.

4. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,496
    Bonuspoeng:
    113
    Jo, da ble jeg ringt tilbake etter 58 minutter. Jeg fikk en ikke særlig engasjert svenske på telefonen som informerte meg om at jeg måte vente med en ombooking som alle andre. Frem til nå gjelder det bare flyvninger til 11. juli (jeg skal reise 14. juli). Jeg pekte på Diamant statusen, men han sa han har ikke lov å endre noe ennå. Jeg hadde ikke forventet noe særlig mer, men tenkte å prøve meg likevel.

Fasit: Ingen Diamantfordel, men god svartid gitt den alvorlige situasjonen SAS er inni.

5. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    22,812
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har utreise 11/7 med retur 21/7. Nå står det at jeg kan endre utreisen men ikke noen tilsvarende melding på hjemreisen.

Og hvis jeg går videre står det at gebyr kan tilkomme. Hvordan kan jeg da vite om det koster noe å endre både ut- og hjemreise nå ..? Hvorfor skal det være så vanskelig å vise korrekt informasjon ..
    2022-07-07 09_53_14-Window.png 2022-07-07 09_53_46-Window.png

Eddie47 and themichael like this.
  6. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,496
    Bonuspoeng:
    113
    Kan du ikke bare sette i gang med ombooking og se hva som dukker opp under prosessen? Normalt sett får du jo en liste med alternativer og da står det jo også en pris (og totalprisen som inneholder eventuelle gebyrer for ombooking står nederst på siden).

Darkcho liker dette
  7. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    22,812
    Bonuspoeng:
    293
    Jo, det kan jeg sikkert. Men jeg tenker at SAS burde kunne vise litt mer spesifikk informasjon tidligere i prosessen. Det er uansett ikke aktuelt å endre da jeg tviler SAS har lagt ut billetter til neste sommer, og vi uansett ikke har tenkt oss til samme sted da ..

8. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    11,068
    Bonuspoeng:
    183
    Check-in har to spennende artikler ute.

https://check-in.dk/sas-der-bliver-noget-at-reparere-paa/

https://check-in.dk/nyt-konfliktvar...SzMkIBkxUXBp6j20fh2GaNA3EOUOVcXWDpDc5shBgvTRE

Her sier sas at de forsøkte å flytte forhandlingene til august... Spesielt å lese angående overenskomsten med Maersk.

Vil tippe at det å skulle forhandle med så mange fagforeninger samtidig, hvor man kanskje noen hadde vært villig til å senke litt på kravene mens andre ikke så blir det bare rot og det blir vanskelig å skulle komme til noen som helst form for enighet.

sutenai, Eddie47 and themichael like this.
  9. Avixlo

Avixlo Veteran

Likes mottatt:
    9,047
    Bonuspoeng:
    183
    Fra NRK

"SAS-pilotane kan gjere unntak for stranda reisande Pilotforeiningane i SAS Pilot Group har levert eit forslag til SAS om å gjere unntak frå streiken for å hente heim stranda charterturistar. Det skriv den svenske pilotforeininga i ei pressemelding.
    – Nokre av våre destinasjonar er utilgjengelege og manglar andre moglegheiter for reisande å kome seg heim, skriv foreininga."

Eddie47 liker dette
  10. Cforoe

Cforoe Bonusjeger

Likes mottatt:
    677
    Bonuspoeng:
    93
    Sikkert "glimrende" økonomi for SAS å fly tomme fly ned for å hente hjem turister.

11. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,496
    Bonuspoeng:
    113
    SAS kan jo foreslå at pilotene da dekker utreisen med tom fly fra streikekassen. Da kan dem vise frem, hvor "ansvarsfullt" dem er. Det er alltid lett å være generøs med andre sine penger.

https://e24.no/internasjonal-oekono...e-aapner-for-aa-hente-hjem-strandede-reisende

EDIT: Det kan likevel være ok økonomi for SAS når dem da eventuell unngår å måte betale standardkompensasjon og care (flere netter på hotell koster jo fort litt penger også).

Last edited: 07. juli 2022
    Oppirumpadi and NoLimit like this.
  12. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,355
    Bonuspoeng:
    293
    Første jeg tenkte også.

Dette er bare spill for galleriet fra pilotene, selvsagt.

De skjønner nok at de ikke er særlig populære, verken blant publikum, selskapet eller de 85% andre SAS-ansatte som ikke streiker (jada, noen få har sagt de støtter dem - men det er alt).

Typisk bullshit (for å sitere SAS-styrelederen) i pressemeldingen fra pilotene:
    Vi forstår at det er uunngåelig at våre passasjerer rammes av streiken, men vi piloter er alltid innstilt på å opptre ansvarlig, med passasjerenes sikkerhet som høyeste prioritet, sier Martin Lindgren, talsperson for pilotgruppen i pressemeldingen.
    Hvis de var innstilt på å opptre ansvarlig, kunne de gjort det i forhandlingsrommet.

13. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,810
    Bonuspoeng:
    183
    Kan se sånn ut

https://www.aftonbladet.se/minekono...r-kan-gora-undantag-for-strandsatta-resenarer

Men när Aftonbladet når SAS kallar de fackets uttalande för en ”pr-kupp”.

– Det är fullständigt fel, det här är inte fackets förslag, säger SAS kommunikationsdirektör Karin Nyman.

Enligt henne har SAS hela tiden begärt ett undantag från chartertrafiken. Något som bekräftas av dokument som Aftonbladet tagit del av.

– Det har vi gjort sedan strejken bröt ut. I går bad vi om det igen, och då går de med på att flyga ner tomma flygplan för att få hem passagerare. Vi är förstås glada för att alla passagerare kommer hem, men det enda rimliga vore att undanta hela chartertrafiken, nu gör de hälften.

Hon fortsätter:

– Jag blir så upprörd, de försöker göra det här till en pr-kupp.

14. Mysterio

Mysterio Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,505
    Bonuspoeng:
    93
    themichael liker dette
  15. bhansen

bhansen Nytt Medlem

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Vårt fly er blitt kansellert i morgen. Tidligere i uken booket jeg billetter via KLM til samme destinasjon. Vil SAS dekke billettene jeg har kjøpt via KLM? Hvordan går man eventuelt frem for å kreve dette?

16. Molde

Molde Medlem

Likes mottatt:
    206
    Bonuspoeng:
    43
    SAS kundeservice svarer på spørsmål på nrk.no i dag, og de presterte å svare både tja og nei på ditt spørsmål. Du kan bruke www.sas.no/feedback og vedlegge kvitteringer på dine utlegg der.

refusjon-spørsmål-nei-2.png refusjon-spørsmål-nei.png refusjon-spørsmål-tja.png

bhansen liker dette
  17. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    115,777
    Bonuspoeng:
    350
    Nei, så lenge du bestilte de før SAS faktisk kansellerte gjør du ikke det. Men klart, verdt forsøket, men du har ikke rett til å få de dekket

18. vegasbaby

vegasbaby Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    316
    Bonuspoeng:
    63
    Hvis SAS ikke klarer å finne annet alternativ bør vel det gå? Eller?

19. jnessa

jnessa Nytt Medlem

Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Hvordan er det når SAS har kansellert flyvningen og er i gang med ombooking-prosessen? Jeg fikk beskjed rett over 15:00 at flyet var kansellert og at de jobber med ombooking, men har enda ikke fått meldingen om at de ikke klarer å booke meg om. Må jeg vente med å bestille fly selv til jeg har fått bekreftelse på at de ikke klarer å booke om, eller kan jeg bestille nå?

Jeg vet det ikke er håp i havet om å få ombookede flybilletter (har Bergen til Kirkenes via Oslo opprinnelig), men har ordnet en bil som skal transporteres fra Bergen til Tromsø og ønsker å bestille fly fra Tromsø til Kirkenes. Disse billettene minker det nå på, og har egentlig lyst å få bestilt før det blir for sent. Samtidig redd for at jeg ikke har sjanse til å få det dekket om jeg bestiller før offisiell bekreftelse på at det ikke blir booket om..

20. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,810
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er hva SAS selv sier på sine sider.
    Bestiller man før flyet er kansellert og/eller SAS klarer booke deg om slik at du er fremme innen 24 timer fra opprinnelig avgang stiller man nok dårlig for å få refundert noe.

Men er lov og prøve.

Screenshot_2022-07-07-20-56-24-93_dc00545bd3b8828f033a02ac25b2d36d.jpg

Del denne siden