Streiketråden 2024

Tråd i 'Nyheter' startet av Krjemb, 31. jan 2024.

  1. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,920
    Likes mottatt:
    2,522
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har flighter 2/3.sept. Vil kanskje tro at det blir tvungen lønnsnemd, eller et kompromiss kjapt etter onsdag? SAS kan vel ikke ta så store tap mange dager? Eller hva tror dere?
     
  2. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,829
    Likes mottatt:
    8,311
    Bonuspoeng:
    183
    Tja, pilotstreiken i fellesferien 2022 varte vel 2 uker? Ikke overbevist om at dette går over fort
     
    Insomnia4u liker dette
  3. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    771
    Likes mottatt:
    1,439
    Bonuspoeng:
    93
    Er vel lov å håpe at SAS ikke vil feire at de blir del av Skyteam med en pågående storstreik som bakteppe…
     
  4. pepperminte

    pepperminte Medlem

    Innlegg:
    193
    Likes mottatt:
    225
    Bonuspoeng:
    43
    Tviler på at det blir tvungen lønnsnemd, i alle fall ikke så fort. Tror siste gang det var det var med flyteknikere pga ambulansefly.
     
    Insomnia4u liker dette
  5. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,701
    Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg skal etter planen hjem fra Nordsjøen på torsdag med SAS, SVG - OSL - AES, og i tillegg til streik er det vel også oljemesse i Stavanger neste uke. Fikk i dag booka siste (?) full flex billett med DY som back-up til drøye 5000,-, men håper jo jeg skal slippe å bruke den. Men det skal vel holde hardt at streiken er over til da.
     
  6. magnusant

    magnusant LTG

    Innlegg:
    709
    Likes mottatt:
    982
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg klarer jo nesten ikke tro at de ikke tjener mer.
    Ei jeg kjenner jobber som crew hos en lcc i asia. Hun har lenge ytret litt misnøye om at landets flag carrier (nettverksselskap) tjener bedre. Men hun tjener bedre enn det som presenteres av SAS-lønninger her nå.

    At det skal være bedre lønn i kassa på Kiwi som innebærer en enklere hverdag og færre arbeidstimer pr måned synes jeg virker en smule merkelig.
     
  7. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,687
    Likes mottatt:
    872,255
    Bonuspoeng:
    293
    Tvungen lønnsnemd skal bare brukes dersom det er fare for liv og helse og rikets sikkerhet eller store samfunnsmessige konsekvenser.
    SAS streiken vil nok ikke ha slike konsekvenser.
     
  8. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,920
    Likes mottatt:
    2,522
    Bonuspoeng:
    113
    Var litt kjapp i avtrekkeren der, crew jobber selvsagt ikke på ambulanseflyene. Får ta å booke et flex-alternativ som backup i neste uke.
     
  9. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,490
    Likes mottatt:
    62,813
    Bonuspoeng:
    293
    Fikk denne på SMS.
    Screenshot_20240825-194354.png



    men jeg finner ingen måte å rebook på den siden? Noen som har fått tilsvarende, og klart å booke om?
     
    NoLimit liker dette
  10. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,918
    Likes mottatt:
    22,595
    Bonuspoeng:
    293
    Trykk på overskriften, da kommer du hit. Trykk Read more, da finner du denne teksten:

    VOLUNTARY REBOOKING FREE OF CHARGE
    Passengers traveling to/from/via and within Norway 26-28 August 2024 have the option to voluntary rebook their trip at no additional charge.  

    Rebooking can be made to a SAS operated flight 2-26 September 2024 to the same destination in the same service class as the original ticket.

    This offer is not valid for rebooking to other airlines.   If you bought your ticket via a Travel Agent or a Tour Operator, please contact them directly.  

    You can change your reservation free of charge on My Bookings, when the following criteria's are met:   
    • You bought the ticket on SAS website, SAS App or via SAS Customer Service.  
    • Flight is not yet canceled   
    • The departure date of your flight is 26-28 August 2024
    • Your ticket is bought and issued on/before 25 August 2024
     
    Kristian and holmen like this.
  11. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,490
    Likes mottatt:
    62,813
    Bonuspoeng:
    293
    Se der ja. Takker!

    Funker tydeligvis ikke på bonusbilletter.
     
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,032
    Likes mottatt:
    33,250
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tror det blir minst et par uker. Kansellerte og booket rødnese derfor. Den reisen er for viktig. Har en annen trd-osl, der har jeg beholdt sk, men booket flex rødnese i tillegg (1800), regner med at jeg må bruke den.
     
    Insomnia4u liker dette
  13. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,501
    Likes mottatt:
    7,369
    Bonuspoeng:
    183
    Tar ikke sjansen på at SAS hoster opp poengene for de turene dersom de blir kansellert, så jeg booket en MR i morgen til Berlin. Enn så lenge står det ihvertfall at flyet går klokken 10:55 i morgen.
     
    jgroneng, RoadKing and Nordlands like this.
  14. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    856
    Likes mottatt:
    2,698
    Bonuspoeng:
    93
    Står kansellert nå dessverre:
    https://www.sas.no/travel/flightstatus?date=2024-08-26&flightNumber=sk4723&

    Kanskje mulig å bli ombooket til 09:55 via CPH?
     
  15. Charterfeber

    Charterfeber Nytt Medlem

    Innlegg:
    18
    Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    3
    Har en flytur med SAS fra TRD til OSL 2. september, som en posisjoneringsflight for langtur med TK. Har nå bestilt flexbilletter med DY som back-up, siden jeg absolutt vil unngå å miste første flight på TK-bookinga.

    Er det riktig forstått at DY-billettene automatisk vil bli refundert dersom jeg aldri sjekker inn for DY-flighten?
     
  16. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,431
    Likes mottatt:
    4,330
    Bonuspoeng:
    113
    I appen står det "Scandinavian Airlines" uansett om det er SAS Link eller SAS Connect eller noe annet som flyr. Gjør en prøvebooking på websiden for å se hvilket selskap det faktisk er.

    Jeg har et fly nå på onsdag OSL-CPH-FRA og første del er SAS og andre del SAS Link. Da kan jeg vel regne med at den ryker. Disse 2 segmentene (og hjemreise) er del av en snarvei-til-diamant, så jeg håper jo ikke at vi blir booket om til lufthansa direkte, selv om det normalt hadde vært et deilig alternativ.
     
    RoadKing liker dette
  17. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,971
    Likes mottatt:
    2,272
    Bonuspoeng:
    113
    Nå skal partene møtes igjen i ettermiddag, tror/håper (vanskelig å skille de to..) at de kommer i mål før opptrappingen onsdag....
     
  18. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    367
    Likes mottatt:
    309
    Bonuspoeng:
    63
    Dukket opp et ekstra kriterium i dag da jeg ringte dem og det var at flighten må ombookes til en dato i september (fra 2.sep til 2X sep.) Synes det er merkelig at de ikke lar meg booke om til en flight samme dag som er operated by CityJet. Nå skal det sies at flighten jeg prøvde meg på er 30.aug, da allerede var på telefonen da jeg fikk denne SMS'en, men han bekreftet at det skulle være mulig å endre gratis (bare da til september).
     
  19. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,247
    Likes mottatt:
    8,639
    Bonuspoeng:
    183
    Det står vel i teksten Upsaker har delt, og det er samme som har stått på SAS Sales Info.

    Nå er jeg ingen ekspert på operasjonelle kriser, men jeg tenker at å gi seg selv noe spillerom til å ombooke til andre datterselskaper etter interne prioriteringer i nær fremtid, og heller låse disse for ombooking etter kunders egne ønsker, gir en kjærkommen fleksibilitet.
     
  20. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    367
    Likes mottatt:
    309
    Bonuspoeng:
    63
    Sorry, var blind og øynene gikk rett på punktlisten :)
     

Del denne siden